Rebecca18

Ziek door weinig eten?

22 berichten in deze discussie

Hee!

Spoiler

De laatste dagen heb ik maximaal 300 kcal gegeten, het is niet zo veel ik weet het...

Nu heb ik het idee dat ik koorts heb, maar ik heb dit nog nooit eerder gehad. Komt dit door wat ik heb gegeten of kan het zijn dat ik gewoon ziek ben?

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee Rebecca,

Wat zegt jouw gevoel? Als je eerlijk naar jezelf kijkt.

Is het erger geworden sinds je minder eet?

Ik denk dat iedereen wel ziek wordt van te weinig voedselinname.

Wel echt mee uitkijken hoor! Ik weet niet hoe je nu zit met je gezondheid, maar ik ben tijdens het ziek zijn regelmatig mijn bewustzijn verloren, ik had overal pijn en liggen maakte het alleen maar erger.

Het gevoel dat je dan hebt is echt niet fijn.

Ik voelde me dan ook altijd extra eenzaam, extra geïsoleerd.

Hoe komt het dat je zo weinig eet?

Je lichaam kan pas in rust functioneren als je rond de 1700 kcal eet.

Nu ben ik niet zo`n fan van mezelf vastklampen aan cijfertjes (juist omdat ik het zoveel heb gedaan), maar wat je nu eet is wel héél weinig.

Je lichaam heeft dan niet genoeg energie om de koorts uit jouw lichaam weg te werken.

Je energie gaat dan echt naar je hart, die moet blijven kloppen.

Als je zo doorgaat dan zullen er steeds meer functies verslechteren/uitvallen, en dat kan echt heel erg gevaarlijk zijn.

(Kleine toevoeging: wil je je calorieën in een spoiler zetten? Dit kan een triggerende werking hebben op forumleden.)

Liefs,

Maartje

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Rebecca,

Koorts kan om allerlei redenen verschijnen: griep, een ontsteking ergens in je lichaam, noem maar op. In principe krijg je geen koorts van weinig eten, maar je krijgt wel veel te weinig voedingsstoffen binnen waardoor je minder weerstand hebt en dus eerder ziek kan worden. Heb je ergens pijn? Als je koorts aanhoudt of hoog wordt dan direct de huisarts bellen. 

Wat Maartje ook al aangaf, getallen graag onder een spoiler plaatsen. Ik ben wel blij om te lezen dat je je bewust bent van het feit dat dit echt veel te weinig is. 

Ben je van plan om even op het forum te blijven? Je bent in ieder geval van harte welkom.

Liefs, Marion 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Rebecca.

Ik kan niet zeggen of je nu gewoon ziek bent of door dit pover eten. Maar stel dat het nu niet ziek bent door die lage kcal inname dan kan dat wel nog gebeuren. Zo weinig eten tast je weerstand aan. Hoe dan ook super ongezond zo weinig ete. Wrs weet je dat zelf wel. 

Kan je aangeven waarom je zo weinig eet? Wat biedt het je gevoelsmatig? Ben je al lang steeds minder aan het eten? 

Veel liefs, DD 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het inderdaad wel gekomen is doordat ik te weinig eet... ik voel mij vandaag niet veel beter, ik voel me vooral heel erg slap en ik heb steeds hoofdpijn.

Misschien moet ik proberen om wel iets meer te eten, maar ik ben heel erg bang dat ik dan niet meer afval en misschien zelfs wel aankom. Ik heb 31 juli mijn intake voor therapie en het zit zo in mijn hoofd dat ik X kilo moet wegen voordat ik serieus genomen mag worden van mezelf... en ik ben bang dat ik dat niet ga halen als ik meer ga eten...Ik heb dan nu namelijk nog maar 31 dagen, waarin ik ook nog op vakantie moet..

En hiernaast geeft het mij toch ook wel veel kracht, dat het me lukt om zo weinig te eten, het geeft een gevoel alsof ik iets kan!

Dankjulliewel voor jullie antwoord!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh lieve Rebecca, je kan veel meer dan weinig eten. Je bent ook veel meer waard! Je hoeft daar niet je kracht uit te halen. Maar dat gezegd te hebben, ik weet precies hoe het is. Het voelt ook goed en het voelt ook krachtig. Straks als je therapie hebt ga je leren daar anders mee om te gaan. Zal langzaam aan de angst voor aankomen veranderen in de wil om goed voor jezelf te zorgen. Je hoeft je niet te bewijzen. Niet tegenover jezelf en al helemaal niet tegenover de rest van de wereld. 

Hoofdpijn en slap voelen is inderdaad vooral een teken van te weinig eten en drinken. Als eten niet lukt, probeer dan in ieder geval voldoende te drinken, oké? 

Als laatste, je gaat zeker wel serieus genomen worden. Maak je daar maar geen zorgen over. Sterker nog, zorg dat je sterk genoeg bent om de behandeling te kunnen starten. Dat is de andere kant van het verhaal. 

Probeer te genieten van je vakantie en onthou: je kan veel meer dan weinig eten en je bent het waard om goed voor jezelf te zorgen. 

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rebecca18 : Hee Rebecca,

Als eerst welkom op het forum! 
Wat een strijd en stomme eisen die de eetstoornis je oplegt. Tegelijkertijd heel erg herkenbaar. 
Probeer in elk geval bouillon te drinken, zodat je niet uitgedroogd raakt. Verder veel water en toch hopelijk ook iets meer eten.

Nadeel van de X kilo willen halen voor je het gevoeld hebt serieus genomen mogen te worden is dat die grens steeds lager word. 
Het is vooral een kwestie dat jij jezelf serieus moet gaan nemen. Bovendien als je te zwak bent voor behandeling, bestaat behandeling in het begin enkel uit eten en rusten. Dit is denk ik ook niet wat je wilt <3 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve Rebecca,

Jou reactie raakt me. Het raakt me omdat ik dit zo erg herken. Het streven naar een bepaald gewicht voordat de therapie begint. Het krampachtig (veel te) weinig blijven eten ookal geeft je lichaam nu signalen af. Lieve Rebecca luister naar je lijf. Je lijf kan niet beter worden uit deze koorts als je het niet meer voedingstoffen geeft. 

En weet ook, zoals IV hierboven al benoemd: als je bij die X kg die je in je hoofd hebt bent, wil je lager. Geloof me. Dat is echt zo, want het is nooit goed. 
Durf je te drinken? Opkikker, of wat thee? 

Liefs en een dikke knuffel

Myrthe

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@IV93 Lief dat je vraagt hoe het nu gaat!

Ik voelde mij echt heel beroerd die dagen en dus besloot ik om te proberen wel iets meer te eten! Dat is wel gelukt, misschien alsnog niet veel maar wel meer als ik at! Het hielp, ik knapte al wat sneller op en voelde me stukken beter. 

Spoiler

Ik ben nu van de 300 kcal op een dag naar 500 kcal op een dag gegaan..

Ik vind het wel heel lastig om dit vol te houden, maar ik doe mijn best.

Liefs

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hou vol hoor. Het is nog steeds veel te weinig en het zal zelfs met dit "dieet" snel weer minder met je gaan. Maar elke stap vooruit is er 1. <3 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rebecca18 Ik herken het heel erg van toen ik zelf zat te wachten om aan therapie te beginnen. Ik ben toen ook nog best wel afgevallen, omdat ik dacht dat ik anders niet 'ziek genoeg' zou zijn om therapie te krijgen. Toen ik eenmaal in therapie zat, realiseerde ik me dat ik het mezelf alleen maar moeilijker gemaakt had door nog meer af te vallen. De weg terug was nu namelijk nog langer. Ik zat trouwens in een groep met mensen met anorexia en mensen met boulimia. Allerlei gewichten bij elkaar dus. De mensen met een gezond gewicht waren minstens zo ziek als de mensen met ondergewicht, en werden net zo serieus genomen. Gewicht is geen criterium voor hoe ernstig je eetstoornis is, en dat weten ze in therapie maar al te goed.

Sterkte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super van je Rebecca! Goed dat je langzaam opbouwt.  Probeer deze lijn ook wat in te blijven houden. Hoe voel je je lichamelijk inmiddels?

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me lichamelijk wat beter! Ik doe mijn best om steeds iets meer te eten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel goed Rebecca, geef de moed niet op. Wanneer ga je op vakantie? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@LM88 Ik ga 22 juli op vakantie, met een vriendin samen! Onwijs spannend!

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spannend, maar misschien ook wel fijn om er (nog) even tussenuit te zijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk! Waar ga je naartoe?

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken je verhaal heel goed en het streven naar... zo lastig! Hopelijk lukt het om het een beetje los te laten tijdens je vakantie zodat je je sterk voelt als je de therapie start!:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou heerlijk toch? Ik hoop dat je er van kan genieten meid! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden