Spring naar bijdragen
Rebecca18

Therapie, en nu?

Aanbevolen berichten

Rebecca18

Hoihoi!

Ik vraag me af wat ik van therapie kan verwachten? Moet ik alleen praten of ook dingen doen? Worden mijn ouders er veel in betrokken? Is er een bepaald punt dat er over opname wordt gesproken? Wat ga je doen als je meerdere middagen naar therapie moet? Hoe is groepstherapie? Vergelijk je je dan niet te veel met anderen?

Liefs x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Hey!

Weet je wel wat voor soort behandeling je gaat volgen? Ambulant? Groeps?

Ik kan je wel vertellen over groeps (deeltijd), alleen ik weet niet bij welke instelling je gaat (zelf GGZ)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebecca18

Ik weet nog niet wat voor soort behandeling ik ga volgen. Zou je willen vertellen over jou ervaring?

Een beetje beeld kan geen kwaad denk ik, alles beter dan de dromen die ik er nu over heb..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sasha85

Ik ben in november begonnen met individuele therapie. Enkel gesprekken. 

Ik heb toen eigenlijk de eerste keren vooral zelf moeten vertellen over wat het probleem was, wat ik van de therapeut en de therapie verwachtte. Vertellen over wie ik ben in het dagelijkse leven, werk, gezin, familie, vrienden, verleden.... 

Mijn therapeut heeft wel meteen afspraak gemaakt van als ik onder een bepaald gewicht kwam (omdat het over de 'eetstoornis' ging en ik periodes van afvallen heb) hij wel Huisdokter zou inlichten en stoppen met therapie omwille van verantwoordelijkheid dat hij heeft. Voor de rest krijg ik regelmatig huiswerk mee, in de zin van opdrachtjes thuis. Hij verwacht dat ik daar de volgende keer zelf over begin en zeg hoe het gegaan is. 

Tussendoor kan je zelf nog aangeven of deze wijze voor jou werkt, heb je meer therapie nodig, andere vorm, andere plaats.. ik vind dat dit dingen zijn wat je niet op voorhand kan zeggen. Tenzij het van de eerste maal echt  overduidelijk is dat enkel gesprekken 1maal per week niet voldoende zijn. Want het 1e gesprek is meestal een intake. Kijken wat is het probleem en kan er aan gewerkt worden met enkel gesprekken of is er meer nodig.

Hopelijk geeft dit al beetje meer duidelijkheid. Weet je zelf wat je zou willen? Heb je al eens met huisarts hierover gehad?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
Op 1-7-2017 om 14:08 zei Rebecca18:

Ik vraag me af wat ik van therapie kan verwachten? Moet ik alleen praten of ook dingen doen? Worden mijn ouders er veel in betrokken? Is er een bepaald punt dat er over opname wordt gesproken? Wat ga je doen als je meerdere middagen naar therapie moet? Hoe is groepstherapie? Vergelijk je je dan niet te veel met anderen?

Hee, 

Dit is compleet afhankelijk van de instelling, je leeftijd, je lichamelijke conditie en het behandeladvies wat je krijgt.

Qua intensiteit zijn er 3 mogelijkheden:

- Ambulant (1 of soms meerdere keren p.w. gesprekken)
- Dagbehandeling ( 1 volle dag tot 5 volle dagen p.w. groepstherapie en individuele gesprekken)
- Klinische opname (5 tot 7 dagen p.w. intern, groepstherapie en individuele gesprekken)

Qua individuele gesprekken is het afhankelijk wat voor therapeut / psycholoog je hebt. Soms zul je veel praten en cognitieve gedragstherapie krijgen waarbij het voornamelijk gaat over je gedachten en of ze realistisch zijn. Ook zal hierin aandacht worden besteed aan de link tussen je gedachten - gevoelens - de realiteit. 
Echter kan het ook zijn dat je d.m.v. bijvoorbeeld schematherpie veel dieper in gaat op het verleden en hoe het komt dat je op een bepaalde manier denkt en ervaart. Sommige therapeuten werken liever op doe-basis dan denk-basis. Daarmee zul je veel meer gaan doen en ervaren i.p.v. enkel praten. Soms is hierin ook een combinatie mogelijk.

Qua groepstherapie krijg je meestal: psychomotorische therapie, creatieve therapie, cognitieve gedragstherapie, psyche educatie, eetmanagement... etc. 
Deze therapieën vullen elkaar allemaal aan en zijn er echt op gericht om zowel dingen te doen en ervaren als erover te praten en gedachten te relativeren. Maar ook leren luisteren naar je lichaam en dichter bij je gevoel komen (zowel emotioneel als lichaamssignalen).

Groepstherapie kan dus zowel in klinische als dagbehandel setting en sommige instanties bieden ook losse modules aan zodat het gecombineerd kan worden met een ambulante behandeling. 
Belangrijkste is dat je bij klinisch ingedeeld word op je lichamelijk conditie. Zo bestaan er high cure afdelingen waarin het vooral gaat om eerst lichamelijk herstellen omdat je dan nog te zwak bent om geestelijk volop aan de bak te gaan. 

Om een lang verhaal kort te maken. Het is dus echt afhankelijk bij welke instelling je terecht komt en wat je behandeladvies wordt.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

@IV93 mijn ervaring is dat er bij individuele therapie vooral gekeken wordt wat er bij mij past en niet naar de werkwijze van de therapeut.

Maar misschien komt het doordat er na de intake een therapie uitgezocht wordt die bij jouw als persoon en plaatje past.

Als de werkwijze van de therapeut niet bij je past gaat het niet werken, lijkt me.

Zo passen regeltjes en huiswerk totaal niet bij mij, ik praat alleen maar en volg schematherapie waar totaal geen lijn in zit maar dat past wel bij mij.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei Mamalou:

mijn ervaring is dat er bij individuele therapie vooral gekeken wordt wat er bij mij past en niet naar de werkwijze van de therapeut.

Maar misschien komt het doordat er na de intake een therapie uitgezocht wordt die bij jouw als persoon en plaatje past.

Als de werkwijze van de therapeut niet bij je past gaat het niet werken, lijkt me.

Hihi ik zoek altijd naar een therapeut die past bij mij qua werkwijze. Dit geef ik altijd gelijk aan in m'n intake. :P 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebecca18

Dankjulliewel voor jullie antwoorden! Het geeft me al wat meer beeld! 

Liefs

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Rebecca,

Dapper dat je iig al overweegt om in therapie te gaan en hier om ervaringen vraagt :) 
Mijn ervaringen, zeker bij Human Concern zijn positief. ik zat namelijk 'aan het roer'. Ik mocht bepalen als mijn ouders mee kwamen of iemand anders in mijn omgeving, ik mocht bepalen wat we precies gingen aanpakken. Natuurlijk in overleg, maar ik had toch een doorslaggevende stem. Wat mijn ervaring wel ook is, is dat als het lichamelijk (of geestelijk) echt gevaarlijk wordt, zij (ook in overleg met mij!) kozen voor bijvoorbeeld opname. 

Ik hoop dat jij een goede plek vind wat je goed kan helpen!

Liefs Myrthe

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.