Spring naar bijdragen
Jena

Startgroep bij Human Concern

Aanbevolen berichten

Jena

Hey,

Wie heeft ervaring met de startgroep?

Liefs, Jena

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Hoi Jena,

Welkom op het forum! (volgens mij ben je nieuw?) 

Ik heb ervaring met de startgroep, en nog wel meer leden hier. Wat wil je graag weten? 

Ga je zelf binnenkort starten in een van de startgroepen?

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Jillie,

Welkom hier ;)
Ik heb zelf geen ervaringen met de startgroep omdat deze toen nog niet bestonden bij HC. 
Ga je zelf starten daar? En zo ja, heb je al wat uitleg ervoor gehad?

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena

Hey Jillie en Myrthe,

Ik ga inderdaad binnenkort beginnen bij de startgroep in Zwolle.

Ik vind het best wel een beetje heel erg eng/spannend. Vooral het eigenlijk 'moeten' eten. Stel ik heb net een eetbui gehad die dag er voor. Dan wil ik niet 'moeten' eten etc etc. Zo ga ik allemaal wat als scenario's bij langs.

Liefs, Jena

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Hee @Jena Mij is het allemaal erg meegevallen. Je hoeft niets te doen wat je niet wilt. Natuurlijk moet je wel iets eten, maar dat wat je zelf ziet zitten. Je mag ook je eigen lunch meenemen en daar opeten, dat wordt ook niet raar gevonden. Vaak is er tijdens of na de lunch ook nog een gesprek over hoe het gegaan is, wat je lastig vond, wat meeviel, enz. 

En vergeet niet: iedereen zit in hetzelfde schuitje, iedereen vindt het waarschijnlijk even eng, dus niemand gaat jouw gevoelens of gedachten of angsten gek vinden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Jena,

Ik heb niet de startgroep gedaan, maar wel al heel vaak bij HC gegeten (dagbehandeling, TIP-dag, Be-Leef). Ik sluit me aan bij wat Jillie zegt. Je wordt nergens toe gedwongen, maar vooral uitgenodigd het gesprek aan te gaan als je dingen niet wilt/durft. Je bent daar voor je eetstoornis, niemand zal verwachten dat jij fluitend je lunch of tussendoortje eet. Probeer vooral gebruik te maken van de hulp en begeleiding die je krijgt zodat ze je kunnen helpen om stapjes te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Ik sluit me zeker aan bij Elske en Jillie.
Wat ik van anderen in mijn behandeling hoorde is dat als ze het moeilijk hadden ze uitgenodigd werden voor een gesprek. 
Iedereen zal begrijpen dat je het moeilijk hebt, want eten is immers het onderwerp waar je daar voor komt...

Gaat goedkomen!

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Geen ervaring maar wilde je wel even heel veel succes wensen ! X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
VeraS1990

Lieve Jena,

Ik heb nu 2x startgroep gehad en was de 1e keer enorm zenuwachtig. Dus begrijp je gevoel helemaal. Ik had alleen geen fijnere omgeving kunnen wensen. Iedereen is super lief en zo begripvol. Je zult merken dat alles kan en je je nergens voor hoeft te schamen. Voor de lunch wordt er een tussendoortje aangeboden maar deze hoef je niet te nemen als je niet wilt. Die heb ik 2x niet genomen en daar wordt niets van gezegd, helemaal je eigen keus. Voordat de lunch begint wordt er zoals eerder verteld aan je gevraagd hoe je je erbij voelt etc, wat dus heel fijn is als je tegen de lunch opziet. Ze hebben van alles en je mag zo veel/weinig eten als je wilt. Je moet idd wel wat eten, maar je hoeft echt niet meer te eten dan je zelf wilt op dat moment.

Hoop dat dit je wat helpt! De 2e keer startgroep was al veel minder stressvol voor mij, was juist blij om erheen te gaan en met meiden te zijn die je echt begrijpen.

Liefs,

Vera

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

En ook voor het tussendoortje geldt dat je die zelf mag meenemen. Ik had altijd zelf m'n ochtendtussendoortje bij me. De lunch nam ik wel 'gewoon' bij de startgroep.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LM88

Hoi Jena,

Ik ben maandag voor de eerste keer naar de startgroep geweest. Ik vond het ook erg spannend maar ik heb het als heel prettig ervaren. Je begint met een kennismaking en dan een opening. Daarna volgen wat opdrachten en een pauze met tussendoortje. Hierna worden de opdrachten besproken en zijn we gaan lunchen. Na de lunch volgde er een presentatie over een onderwerp waarna er weer een opdracht kwam. Deze is hierna besproken en is er een dagafsluiting geweest. 

Geef vooral zelf aan wat je wel en niet fijn vindt en hoe je je voelt, daar heb je het meest aan.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
6 uur geleden zei LM88:

Hoi Jena,

Ik ben maandag voor de eerste keer naar de startgroep geweest. Ik vond het ook erg spannend maar ik heb het als heel prettig ervaren. Je begint met een kennismaking en dan een opening. Daarna volgen wat opdrachten en een pauze met tussendoortje. Hierna worden de opdrachten besproken en zijn we gaan lunchen. Na de lunch volgde er een presentatie over een onderwerp waarna er weer een opdracht kwam. Deze is hierna besproken en is er een dagafsluiting geweest. 

Geef vooral zelf aan wat je wel en niet fijn vindt en hoe je je voelt, daar heb je het meest aan.

Wat goed dat je maandag bent begonnen! Hoe heb je het ervaren? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LM88

Hoi sammi,

ik heb sommige dingen als heel prettig ervaren en andere dingen als minder prettig. Ik vond het heel fijn dat iedereen in de groep heel open was en ook durfde te praten. Het samen lunchen is een dingetje maar van te voren geef je aan waar je moeite mee hebt dat haalde bij mij wel wat druk van de ketel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

Hi @Jena

succes bij de startgroep ! Blijf bij je eigen proces! Dan zul je die opdrachten goed kunnen maken.. :) durf die vermijding (ri eetstoornis) maar te laten zien, bespreekbaar te maken. 

Leer je "pantser" uit te trekken. Je mag er zijn. Ook als individu in een startgroep !

ik wens je veel succes! 

Wanneer begin je? 

You go girl! Je kan het! 

:) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena

Hey iedereen,

Nog bedankt voor alle lieve reacties. 

Ik ben gisteren voor het eerst naar de startgroep geweest en het was best een aparte ervaring, vond ik. 

Veel mensen praten goed (vind ik) over hun gevoel en ik kan dat niet goed. En dat vind ik wel jammer. 

Vond het wel een mooie ervaring en was erg moe na die tijd. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat zijn. 

Liefs, Jena

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Jena,

Begrijpelijk dat je zo moe was. 
Geef jezelf de tijd om te wennen, om te landen. Je weet niet hoeveel behandelingen zij al gehad hebben omdat ze zo open konden praten. En bovendien is dat bij iedereen gewoon anders. Ik kon dat ook niet goed in het begin. Ik schaamde me al bijna als ik bewoog. Ik wilde er het liefst gewoon niet zijn zo onzeker was ik.
Waren ze wel aardig voor je?

En moet je volgende week weer?
Je mag trots zijn hoor, dat je gegaan bent!

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roos33

oude tropic zie ik.

maar ik was even benieuwd wat de startgroep inhoud? hoelang duurt deze en is er een vast aantal bijeenkomsten dat je dan moet volgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.