Spring naar bijdragen
MarcoH

To the Bone - Anorexia film op Netflix

Vinden jullie van 'To the bone'?  

40 leden hebben gestemd

1. 1. Wat vind jij?

• Ja, triggerend
      8
    • Niet triggerend
      22
    • Het zal mij kunnen helpen met herstel
      2
    • Ik ga de film niet kijken!
      3
    • Film, wat?
      1
    • Anders...
      4

Aanbevolen berichten

MarcoH   
MarcoH

lily-collins-phpf0il2r.jpeg

Vrijdag 14 juli verschijnt een nieuwe film op Netflix: To the Bone. In deze film staat een jong meisje, Ellen genaamd, centraal. Ze heeft anorexia en bewandelt in de film haar weg naar herstel. Nog voordat de film is gezien en alleen de trailer beschikbaar is merk ik dat de film direct zorgt voor felle discussies. Bijvoorbeeld dat het belachelijk zou zijn dat de actrice opnieuw zou moeten afvallen om weer te ervaren hoe dat is. 

Lees Carmen Netten haar blog op de website van Human Concern: https://www.humanconcern.nl/blog/blog-carmen-netten-over-netflix-film-to-the-bone

Trailer:

Spoiler

Wat vinden jullie van de nieuwe film op Netflix 'To the Bone'? Is dit triggerend of steunden?

Laat je mening achter :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie   
Jessie

Voor iemand die zelf anorexia heeft, kan deze film herkenning bieden en daarom nut hebben. Maar het risico op triggers is ook zeker aanwezig. Daar tegenover staat dat ik ergens ook denk, zucht, wéér een film over anorexia, wat al zoveel meer media-aandacht krijgt omdat het door het vaak extreme ondergewicht opvallender is dan andere eetstoornissen. Voor mensen met een andere ES dan anorexia is deze film niet zo heel nuttig, denk ik.

Ik heb zelf niet veel behoefte om hem te kijken. Behoefte aan herkenning heb ik sowieso niet, want heb geen ES meer. Bovendien hoorde ik van vriendinnen die de film wel gezien hebben, dat de therapie-sessies in de film zo nietszeggend zijn. Echt een gemiste kans. Daar was zóveel winst te behalen geweest, als je echt wil laten zien hoe een eetstoornis kan ontstaan en, nog belangrijker, hoe je ervan kan genezen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93
2 uur geleden zei Jessie:

als je echt wil laten zien hoe een eetstoornis kan ontstaan en, nog belangrijker, hoe je ervan kan genezen.

Dit puntje van kritiek hoor je veel...
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat er een passend antwoord op is.
Ontstaan = een stuk aanleg, in combinatie met dingen die gebeuren, karaktereigenschappen die zich wel en niet ontwikkelen, omgeving van iemand. Er is geen 1 oorzaak. In de film vond ik het ook heel mooi dat tijdens familietherapie werd gezegd: "Dit is geen rechtbank. We zijn niet op zoek naar schuld." 
Er is geen schuldige of schuldig iets aan een eetstoornis. Het is een combinatie van zoveel factoren en eigenlijk gelijk aan een (slecht) lot uit de loterij. 

Hoe je ervan kan genezen is misschien nog wel ingewikkelder. Juist daarom vond ik het mooi dat ze het proces lieten zien hoe zij tot het besluit kwam om voor genezing te gaan knokken ipv de genezing zelf. Veel mensen met een eetstoornis zijn denk ik op zoek naar een pasklaar antwoord of 1 methode. Was het maar waar. Zo van toeval afhankelijk als het krijgen van een eetstoornis is, is het vinden van de juiste behandeling die aansluit. De timing, soort therapieën, steun die iemand ontvangt, wilskracht... etc. etc.
Juist door te laten zien hoe je kan genezen zorgt denk ik voor veel frustratie, verdriet en teleurstelling aangezien de kans groot is dat het voor kijkers niet werkt.

Oké, ik ben misschien iets te enthousiast over de film. Maar ik vind echt dat ze het goed hebben gedaan. Eindelijk wat anders dan anders ofzo.
En inderdaad wel (helaas) weer over anorexia. Maar ze zit wel opgenomen met mensen met allerlei verschillende eetstoornissen, verschillende lichaamsvormen en in verschillende fases van herstel. Het is een klein beginnetje naar een opening voor een breder spectrum.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88   
lianne88

Volledig met I

@IV93 eens! Juist in een film kan je niet laten zien hoe het herstel is.. je hebt immers vaak 1.5u tot 2u.. 

Ik zelf vond hem heftig. Nu 24u later ben ik er nog steeds erg van ontdaan en had ik de film liever gekeken de dag voordat ik mijn therapeut zou spreken. Hij werkt voor mij niet triggerend qua ES gerelateerde dingen.

Spoiler

Hoewel ik vanochtend ook meteen keek of ik mijn hand om mijn arm kon sluiten...

De trucjes ken ik al dus niks nieuws.

Ik vond de impact vooral in wat iv93 zegt over zelf kiezen voor het leven, knokken etc. 

Daarnaast kon ik mijzelf enorm vergelijken met haar qua karakter, AN, jeugd etc. Misschien dat ik er daarom zo'n last van heb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna   
Miryanna

@lianne88 wat betreft je spoiler, ik was dus niet de enige die dat deed ;)

Het triggerde mij op veel momenten, maar ik vind dat dat meer bij mij ligt dan bij de film. 

Ik vind de film echt heel goed! Er zijn veel dingen ontkracht die door de buitenwereld vooral gedacht worden maar die helemaal niet altijd zo hoeven te zijn. 

Ook vond ik het fijn dat er in het huis waar ellen werd opgenomen verschillende eetstoornissen waren te zien en ook wat de gevolgen kunnen zijn van een eetstoornis. 

Echt wauw! Ik was er gisteren toen ik hem zag echt van onder de indruk (en nu nog steeds). 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brittfit   
Brittfit

Eens met bovenstaande berichten.

Zelf heb ik de film gister gekeken ik mijn gevoel is er dubbel bij. Ik vond het geen trigger in het opzicht van 'nu ga ik dit ook doen of nu ga ik minder/anders eten oid'. 

Wel betrapte ik mezelf erop dat ik mijn eigen es nog meer bagatelliseerde dan ik eigenlijk al deed. Ik kreeg gelijk een  'zie je wel zo erg is het niet bij mij' en 'ik anorexia? Neejoh gewoon een issuetje met eten' -gedachte. 

Iemand die die gedachte ook heeft?

Groetjes Britt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93
15 minuten geleden zei Brittfit:

Iemand die die gedachte ook heeft?

YEP .... Dat wel.
Maar dat had ik voor de film ookal. Ik vind iedereen met een ES gewoon ernstiger dan mijn eigen situatie aangezien ik nog wel gewoon rondwandel en "leuke" dingen doe. Hooguit een depressie met verstoord eetgedrag. Oké ES durf ik het ook nog wel te noemen, maar niet ernstig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88   
lianne88

Ja had ik ook maar werd meteen door echtgenoot ontkracht toen ik vroeg wie er dunner was :ph34r:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brabo   
Brabo

Ik vond het een weinig vernieuwende film eigenlijk en het eind van de film kwam te vroeg. 
Snap de commotie niet zo goed. 

Ja het was zeker een "mooie" film en in sommige opzichten net wat anders, maar eigenlijk is het niet anders dan de rest. 

Spoiler

Extreem mager meisje wordt opgenomen, twijfel twijfel twijfel, loopt weg, bijna dood, kiest toch voor leven, einde film. 

Kort door de bocht, I know, maar zo vind ik het. Weet je, dat verhaal kennen we ondertussen. Maar wat er daarna komt... dat is voor mensen vaak onbekend en spannend en voor omgeving zo ongrijpbaar. "Ja maar je wilt beter worden, waarom kun je dan niet "even" aankomen?" en meer van dat soort ongeplaatste opmerkingen. Het verhaal stopt waar het dreigde te beginnen voor mij. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna   
Miryanna
43 minuten geleden zei lianne88:

Ja had ik ook maar werd meteen door echtgenoot ontkracht toen ik vroeg wie er dunner was :ph34r:

Ernst hangt niet af van wie er dunner is ;)

• Like 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88   
lianne88
31 minuten geleden zei Miryanna:

Goed punt.. :P

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sammi   
Sammi
41 minuten geleden zei Miryanna:

Dank je.

Door dit magere meisje had ik het gevoel dat de ES bij mij wel meevalt. 

Gelukkig lees ik vaker op het forum dat het niet om het gewicht gaat, waardoor ik nog steeds achter m'n beslissing voor behandeling sta :)

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos   
Blackmos

Ik heb hem zojuist bekeken. Vond er veel herkenning in. En vooral bij die familie bijeenkomst.. Ik heb geen ervaring met opnames dus weet niet hoe dat gaat. 

Ik vind de film opzich wel een stukje inzicht geven voor mensen die er niets can begrijpen, hoewel ze daar wel wat dieper op in hadden mogen gaan. Dat het eigenlijk iets is wat zo dubbel is. Je het niet wil maar de andere kant sterker is waardoor je toch door blijft gaan. 

Ik hoop dat de film helpt om sommige inzicht te geven en hopelijk verbetering. Voor mij was het geen trigger, eerder confrontatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brittfit   
Brittfit

Hele goede opmerking van Miryanna!

Ernst hangt zeker niet af van gewicht en dat moet ik mezelf ook af en toe echt even helpen herinneren.

Het rotte vind ik juist dat ik zodra mijn gewicht omhoog gaat ik gelijk denk dat het dus allemaal wel mee valt en het allemaal niet zo erg is. Alleen met de extra kilo (of eigenlijk zelfs gram) wordt de strijd/paniek/drang rondom eten/niet eten/compenseren in mijn hoofd alleen maar groter en voel ik me eerder rotter dan beter. Juist die dingen en al die gedachten zijn 'de anorexia' en dat maakt het herstellen zo ontzettend moeilijk. 

Juist het stukje over het echte herstellen miste ik ook wel in de film!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske   
Elske

Ik heb de film vanavond gekeken, ik ben niet zo onder de indruk. Het enige moment waarop ik dacht 'Ok, dit raakt de kern', is het gesprek met de knappe therapeutenmeneer voordat ze het huis verlaat en naar haar moeder gaat. Daarna werd het voor mij echt totaal onrealistisch. Jammer vind ik dat, gemiste kans.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn   
Karlijn
1 uur geleden zei Elske:

Daarna werd het voor mij echt totaal onrealistisch

Dat vond ik ook, het laatste halfuur vond ik echt onzin. En een gemiste kans om te laten zien wat herstel kan inhouden, hoe zwaar de strijd is als je die keuze hebt gemaakt om toch te gaan voor het leven. 

Ik snapte de ophef niet die er zo was van te voren, het is inmiddels toch wel achterhaald dat een film aanzet tot een eetstoornis. Ik vond de herkenning in de eerste helft van de film vanuit opnames wel 'grappig' (als in 'oh ja dat deed ik ook' of 'oh ja, zo ging dat contact tussen groepsgenoten') 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mufasa   
Mufasa

Ik heb de film gekeken met een vriendin. Zij heeft geen eetstoornis. Ze zei misschien kan ik door de film wel meer begrip hebben.

Ik vond het een mooie film, met humor. 

Er zaten enorme eetstoornisrelateerde trucjes in, maar ik vond het ook wel op een humeuristische manier neergezet.

Het wel een film die iets doet in je hersenen, je laat denken. Het is geen film die je voor de fun bekijkt en klaar. Nee zo'n film vond ik het niet. Gebaseerd op realiteit is zeker gelukt want ik er herkende er wel het een en ander in. Maar het blijft ook een romantische film.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cynthia   
Cynthia

Ik vind het jammer dat ze ervoor hebben gekozen te laten zien hoe de hoofdrolspeelster steeds erger wordt en hoe ze vervolgens "kiest voor het leven". Interessanter had het mij geleken als ze hadden laten zien hoe haar daadwerkelijke herstel zou zijn gegaan en dat dat niet zomaar in een rechte lijn omhoog in een keer goed gaat. Ik denk dat dit voor mensen die geen eetstoornis hebben of niemand kennen die een eetstoornis heeft misschien een beter beeld had kunnen geven van een eetstoornis, in de zin van dat het niet een kwestie is van "ik wil leven dus nu ga ik eten en dan komt het goed".

Daarnaast had ik ook graag willen zien hoe die jongen zich daadwerkelijk voelde. Hij was constant vrolijk en at "normaal", maar ik vond het ergens nogal onrealistisch overkomen.

Zoals @Mufasa hierboven al zegt, het blijft een romantische film.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Hierbij een filmpje van de NOS site waarin 3 vrouwen de film kijken en commentaar geven, misschien wel leuk om te zien:

• Like 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Ik dacht dat het aan mij lag, dus dacht, laat ik maar mijn mond houden, maar dit filmpje is wel fijn om te zien. Het is zo onrealistisch (tenminste, voor mij) dat hele leuk en gezellig doen. Ik kon niets meer. Niet meer gezellig doen. Niet meer lachen. Mijn familie interesseerde me geen fuck. Alles draaide om mij en om het dun worden, gewicht verliezen en de controle houden. Ik zie zo weinig in de film terug van de realiteit. Natuurlijk heeft het zijn pluspunten om een film over dit onderwerp uit te brengen, maar mijns inziens is het té complex en is een goede documentaire zinvoller. 

Als mensen interesse hebben en meer willen weten over mijn ziek zijn destijds dan zou ik deze film niet aanraden. Ik heb zoveel docu's gezien die veel meer inzicht geven in de ziekte. Ik snap dat dit een beetje negatief overkomt, maar dat komt omdat het soms ook pijnlijk is om dit soort films te zien. 25 jaar vechten en dan dit zien, dat trapt je echt op je hart. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Born2move   
Born2move

Super goede film.

en betreft triggers, ik vind overal triggers in...

dus 

op naar hopelijk ooit genezen..

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93

Ik ben stiekem eigenlijk heel erg benieuwd WAAROM juist dit onderwerp en deze ziekte zoveel losmaakt ....

Ik bedoel, het is toch logisch dat iedereen ziek zijn heel erg anders ervaart. Maar bij bijvoorbeeld "er komt een vrouw bij de dokter" ontstond er (zo ver ik weet) geen discussie onder kankerpatiënten dat dit wel/niet realistisch was. Terwijl de ene kankerpatiënt het ziek zijn veel zwaarder ervaart en de andere na een chemo weer direct aan het werk kan/gaat.

Wat is het met eetstoornissen dat IEDEREEN met een eetstoornis herkenbaar en realisme lijkt te willen vinden in een film? 
Want dat kan simpelweg niet. Bij een film over kanker of een vliegtuigramp zie je ook niet wat er vooraf gebeurd, tijdens en de nasleep. Je ziet niet hoe 100 verschillende mensen ermee omgaan. Waarom lijkt het grootste gedeelte dit bij een film over een eetstoornis wel te willen?
Ik snap het eerlijk gezegd echt niet zo goed :ph34r:.

En dat komt niet omdat ik dit een hele mooie film vond en een goede verfilming en WEL herkenbaar voor de periode waarin zij zat qua eetstoornis.
Want er zijn tal van docu's en films waarin ik me totaal niet herken of maar een beetje in herken. Maar dan vind ik het nog wel interessant, in het geval van een docu, om te zien hoe die mensen het ervaren. En in het geval van een film kan ik dan wel genieten van een mooie film (want het blijft fantasie en gericht op entertainment) of ik zet hem stop haha. 

Ik ben heel nieuwsgierig en benieuwd hoe jullie hier over denken ...

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske   
Elske

@IV93 Goede vraag die je stelt. Als ik voor mezelf spreek, vind ik de herkenning niet zo belangrijk. Die vind ik ook niet in een film over anorexia, althans, niet in het eet-/ beweeggedrag. Ik denk dat je gelijk hebt dat nooit iedereen herkenning kan vinden in één film, al was het maar omdat een eetstoornis zoveel verschillende vormen kan aannemen. @Marion schrijft bijvoorbeeld dat ze tijdens haar eetstoornis niet gezellig was en dat dat haar stoort in de film. Terwijl ik op een bepaald punt in mijn eetstoornis juist veel gezelliger was voor mijn omgeving, want ik kon de schijn veel beter ophouden en me makkelijker aanpassen aan verwachtingen die anderen van mij hadden, dan nu tijdens mijn herstel.

Wat ik wél belangrijk vind, is dat duidelijk wordt gemaakt dat een eetstoornis niet om eten gaat, maar om achterliggende problemen. Juist omdat een film die door zoveel mensen wordt gezien kan bijdragen aan meer inzicht en begrip. Ik denk dat dat op zich in deze film wel naar voren is gekomen. Ik denk dat  op het vlak van inzicht en begrip voor veel mensen met een es ook de frustratie ligt. Dat ze zich onbegrepen voelen in hun eetstoornis en de weg naar herstel en dat deze film maar een klein stukje laat zien. Waardoor het  misschien lijkt alsof het zo simpel is om de keuze voor herstel te maken en dat het dan klaar is (daar houdt de film immers op), terwijl de strijd dan pas echt begint.

Wat het laatste deel betreft, waar ik eerder over schreef dat ik het niet realistisch vind, dat heeft vooral te maken met mijn persoonlijke voorkeur. Ik hou gewoon niet van films met bijna-doodervaringen, bovennatuurlijke krachten en dat soort dingen. Ik ben nogal nuchter ingesteld ;) 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

@IV93 Denk dat dat komt omdat wij juist die ziekte hebben. Mijn vader heeft kanker gehad en zat ook hoofdschuddend naar een film over kanker te kijken en sprak ook op deze manier met lotgenoten. We zoeken denk ik altijd herkenning. Sterker nog, dat is voor heel veel mensen de reden waarom ze zich hier op het forum aanmelden. Mensen hebben herkenning nodig, want dat verbindt en verbinding is iets wat men nodig heeft om te overleven. 

Waarom deze film zo leeft weet ik niet. Het is altijd al zo geweest dat anorexia een soort fascinatie oproept.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou   
Mamalou

Vervang de hoofdpersoon door iemand met een depressie, een burn out, een persoonlijkheidsstoornis of een balletdanser met een zere teen, een pianist met een geamputeerde pink en je hebt nog steeds dezeflde film.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.