Spring naar bijdragen
Cec

Geen energie om te sporten

Aanbevolen berichten

Cec

Hallo,

 

Ik heb van de sportschool te horen gekregen dat mijn vetpercentage te hoog is. Ze vertelde me dat dit aan de voeding lag. Ik ben gezonder gaan eten en viel veel af. Ik ben nu alleen heel bang om aan te komen. Ik hoor veel mensen over een beweeg drang, daar kon ik mezelf ook in vinden want ik wil bewegen. Maar door het weinige eten heb ik daar de kracht en energie niet voor.  Ik snap niet hoe andere mensen dit wel kunnen? 

 

Groetjes

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Cec!

Wat jij hebt verteld hoor je tegenwoordig jammer genoeg steeds vaker. Op sportscholen is mijn ervaring ook dat ze minder letten op wat het teweeg kan brengen en dat vind ik toch wel pijnlijk. Heb jij steun ervaren hierin? Want hoe reageren zij dat je nu zoveel afgevallen bent? 

 

De mensen die toch kunnen bewegen op zo'n lage intake en maar doorgaan, waarom zou jij dat willen? Jij luistert meer naar je lichaam dan andere die doorgaan. Zij maken hun lichaam echt meer dan kapot en jij luistert nog (een beetje) naar je lichaam. Wat ik super knap vind!!

Hou vol jij.

Liefs Myrthe
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Cec

Hoi Myrthe,

 

om eerlijk te zijn heb ik me niet meer laten wegen bij de sportschool uit angst. Ik vind zelf wel dat ik nog te veel vet aan mijn lichaam heb, daarom wil ik graag sporten. Ik merk bij hardlopen alleen dat ik erg snel uitgeput ben.  Misschien meer opbouwen?  Ik heb eigenlijk niet veel steun in dit hele gebeuren. 

 

Groetjes 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Sasha85

Ik was in maart ook terug vol goede moed begonnen aan sport. (Ik ben iemand die daar nooit in is door geslaan) maar door mijn eetpatroon ook niet kunnen volhouden. Ga nu toch proberen terug wat te sporten omdat het voor mij toch een motivatie is om beter te eten. Hopelijk lukt het bij jou ook weer maar als je zo weinig energie hebt, best eens je eetpatroon eerst proberen aan te passen. En dan terug sporten rustig opbouwen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88

Heb je ondergewicht op dit moment? Heb je een idee waarom je zo weinig eet? krijg je hier hulp in van een dietiste?

18 uur geleden zei Cec:

Ik snap niet hoe andere mensen dit wel kunnen? 

 

 

Spoiler

Ik ben zo'n iemand die der lichaam verknalt en doorgaat terwijl ik rust moet nemen. Ik gun jou echt veel beter!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion

Beweegdrang heb ik zelf alleen helemaal in het begin gehad, maar het is gevaarlijk. Het maakt erg veel in je lichaam kapot. Ik vind het heel goed en mooi dat je inziet dat je lichaam op dit moment de energie niet heeft en dat het dus niet oké is om te gaan hardlopen. We luisteren tegenwoordig veel te veel naar sportscholen, houden ons aan lijstjes en getalletjes, maar vergeten naar ons lichaam te luisteren. Het is wel het huis waar je in woont en waar je de komende 70 jaar nog mee moet doen. 

 

Luister naar je lichaam. Zorg dat je voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt en dan zul je straks ook weer kunnen sporten. Zorg goed voor jezelf, dat is het belangrijkste. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Om te kunnen bewegen & spieren op te bouwen heb je nou eenmaal voedingsstoffen nodig. Het is niet gek dat je lichaam zegt: HO STOP. 
Het is ook belangrijk daarnaar te luisteren aangezien je lichaam dit signaal niet voor niets aangeeft. Ga je hierdoorheen vreet je alleen maar je spieren op en dat is ook niet wat je wilt. 

Oftewel: Rust nemen
Of: Sporten maar wel gezond eten. 

X

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Je schrijft eerder dat je geen steun hebt hierbij. Heb je een personal trainer in de sportschool of kan je misschien naar een diëtiste? Zij kunnen je wegwijs maken welke voedingsstoffen lichaam nodig heeft voor energie, zoals eiwitten e.d. om te sporten en om je fit te voelen. 

 

Zo zal je hopelijk een balans vinden tussen (gezond) eten, sporten/bewegen en het belangrijkste een gezond lijf.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Born2move
11 uur geleden zei Marion:

Beweegdrang heb ik zelf alleen helemaal in het begin gehad, maar het is gevaarlijk. Het maakt erg veel in je lichaam kapot. Ik vind het heel goed en mooi dat je inziet dat je lichaam op dit moment de energie niet heeft en dat het dus niet oké is om te gaan hardlopen. We luisteren tegenwoordig veel te veel naar sportscholen, houden ons aan lijstjes en getalletjes, maar vergeten naar ons lichaam te luisteren. Het is wel het huis waar je in woont en waar je de komende 70 jaar nog mee moet doen. 

 

Luister naar je lichaam. Zorg dat je voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt en dan zul je straks ook weer kunnen sporten. Zorg goed voor jezelf, dat is het belangrijkste. 

Te veel bewegen gevaarlijk??

oh oh.

je bedoelt dat je uitgeput raakt of meer?

Spoiler

ik sport elke dag en als het lukt 2 x per dag. En ik probeer dan ik nog een wandeling met m'n lief te regelen... 😬🙈

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@Born2move waar haal je de tijd (en energie) vandaan om zoveel te sporten? 😱

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Born2move

@Sammi ik zoek nu een weg om het te stoppen. Nou ja minderen. Zodat het weer voor de lol wordt ipv voor de "het moet".

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Hi Cec,

 

Ben je daadwerkelijk gezonder gaan eten, als je nog zo weinig energie hebt? Gezond betekent niet alleen het soort producten dat je eet, maar ook dat het een volwaardige hoeveelheid is. Je lichaam geeft nu een duidelijke grens aan. De vraag zou niet moeten zijn: Hoe kan ik mij ondanks dit gebrek aan energie nog meer afbeulen? Maar: Hoe kan ik mij weer gezond en energiek voelen?

 

Dat betekent overigens niet dat je moet stoppen met sporten. Bewegen is gezond. Net als voldoende eten.

 

Als je een lager vetpercentage wil (waarom? wat levert dat getalletje je op?) ben je er overigens beter bij gebaat je op het opbouwen van spiermassa te gaan richten. Ga je minder eten (meestal doen mensen dat door de inname van eiwitten en vetten te verminderen) en daardoor afvallen, dan zal je zien dat je net zo goed spiermassa als vet verliest, waardoor je vetpercentage per saldo niet afneemt of zelfs kan stijgen.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@Jessie dat is zo waar.

 

Je gezond voelen en energiek zijn is een mooi streven! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mufasa

Ik sport vrij veel. Voetbalde veel en nu badminton ik nog. Speel competitie. Als ik goed en gezond eet dan speel ik mijn tegenstander vaak op conditie uit het veld. Maar heb ik wat mindere dagen dan verlies ik van een tegenstander die statistisch gezien veel slechter speelt dan mij. Gewoon omdat mijn lichaam het niet trekt. Ik kan na de eerste paar slagen al een gevoel krijgen alsof ik ben aangereden door een vrachtwagen. 

Bij voetbal en nu bij badminton kijkt niemand naar mijn vetpercentage. Maar naar het spel, de wedstrijd, na de tactiek, en of ik plezier heb gehad en het leuk heb gevonden. 

Ik zou zoals al geschreven is gaan voelen hoe je lichaam voelt. Ik denk dat wanneer je voldoende, ook eiwitten en koolhydraten, eet je beter kan hardlopen en na veel oefenen een steigende lijn gaat ervaren in het opbouwen. Maar vergeet ook de rust niet. Je lichaam kan niet opbouwen zonder te herstellen van de training. Ik trainde bij de voetbal altijd om de dag, zodat mijn lichaam goed kon herstellen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Born2move
3 uur geleden zei Mufasa:

Ik sport vrij veel. Voetbalde veel en nu badminton ik nog. Speel competitie. Als ik goed en gezond eet dan speel ik mijn tegenstander vaak op conditie uit het veld. Maar heb ik wat mindere dagen dan verlies ik van een tegenstander die statistisch gezien veel slechter speelt dan mij. Gewoon omdat mijn lichaam het niet trekt. Ik kan na de eerste paar slagen al een gevoel krijgen alsof ik ben aangereden door een vrachtwagen. 

Bij voetbal en nu bij badminton kijkt niemand naar mijn vetpercentage. Maar naar het spel, de wedstrijd, na de tactiek, en of ik plezier heb gehad en het leuk heb gevonden. 

Ik zou zoals al geschreven is gaan voelen hoe je lichaam voelt. Ik denk dat wanneer je voldoende, ook eiwitten en koolhydraten, eet je beter kan hardlopen en na veel oefenen een steigende lijn gaat ervaren in het opbouwen. Maar vergeet ook de rust niet. Je lichaam kan niet opbouwen zonder te herstellen van de training. Ik trainde bij de voetbal altijd om de dag, zodat mijn lichaam goed kon herstellen. 

Ik merk het ook idd. Als ik ect te weinig heb gegeten dan krijg ik bij fitness geen enkel gewicht normaal v de grond en hardlopen gaat dan ook veel minder hard (interval training) als ik goed eet, gaat beide als een trein vanwege de goede conditie en goede brandstof 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.