Spring naar bijdragen
AnnaP

Meer mannen met een eetstoornis

Aanbevolen berichten

AnnaP

Gisteren werd er een artikel in The Guardian gepubliceerd dat afgelopen 6 jaar mannen met een eetstoornis met 70% is gestegen. Teun Remij (Ervaringsprofessional bij Human Concern) praat erover op BNR Nieuwsradio. Eetstoornissen komen niet alleen bij vrouwen voor maar ook zeker bij mannen! Goed dat hier aandacht voor is.

Luister naar een interview met Teun Remij, Ervaringsprofessional bij Human Concern op BNR nieuwsradio vanmorgen.

Wat vinden jullie hiervan, mannen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi

Ik vind het sowieso heel mooi en goed dat hier aandacht aan besteed wordt, en mijn complimenten aan @TeunR wat betreft het goede en duidelijke interview. Ik vind het knap dat je je verhaal op de radio deed en weet zeker dat er mannen, vrouwen, meisjes of jongens, of beter gezegd: mensen zijn die mede door jouw woorden nu de stap naar hulp durven te gaan zetten, en daarmee waarschijnlijk het grootste cadeau wat ze zichzelf kunnen geven.

Ik herkende behoorlijk veel dingen die door Teun gezegd werden en ik betrapte me er op dat ik het ook gewoon fijn vond om eens een man te horen praten over het onderwerp. Ik denk ook wel (en weet bijna zeker) dat ik als man zelf eerder de stap naar hulp had gezet destijds als ik dit soort fragmenten toen meer had gehoord of op een andere manier tot mij was gekomen, zoals het krantenartikel. Schaamte speelde bij mij niet eens een echte rol want ik geloofde simpelweg gewoon niet dat ik een eetstoornis had of als man kon hebben (hoe simpel) overigens herken ik de schaamte zeker wel maar dus pas vanaf de diagnose bij de huisarts, tot op de dag van vandaag (al snap ik dat dit onterecht, oneerlijk en dus niet nodig is maar ja....)

Ik hoop dat er in de toekomst in het algemeen nog meer aandacht besteed zal worden aan het feit dat mannen net zo goed boulimia, anorexia, BED, NAO, of welke andere vorm van een eetstoornis kunnen krijgen en dat eetstoornissen niets te maken hebben met een bepaald geslacht, een bepaalde leeftijd, een bepaalde geaardheid of welke andere vorm van raar stereotype dan ook. Eetstoornissen discrimineren gewoon niet zeg maar.

Mocht jij die jongen of man (meisje/vrouw mag ook) zijn die het stuk nu leest of beluistert en twijfelt of hij hulp nodig heeft: doe het (voor jezelf) want het leven is te kort en te waardevol om je zo te laten leven!

Daarnaast weet ik zeker dat als ik die eerste stap (veel) eerder had gezet ik nu ook een stuk verder was geweest in mijn herstel, maar dat is logisch ;)

Grtz floris

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

"Hoe simpel" vind ik wel hard naar jezelf. Als ik hoor hoe vaak er in de media gemakshalve over 'meisjes met een ES' of  'dit soort meisjes' gesproken wordt (laatst in die--verder overigens erg indrukwekkende--uitzending van Jinek ook weer continu), vind ik het niet gek dat een jongen of man zich er daardoor veel minder snel in herkent.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Eens Jessie. We (de media, maar ook wij vrouwen) moeten er echt op letten dat we het over 'mensen met een eetstoornis' hebben. En de aandacht voor juist mannen met een eetstoornis is ook echt heel belangrijk. Ik vond ook nog een mooi artikel waarin mannen worden geinterviewd in de Metro: https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/08/brian-27-ik-stond-elke-dag-op-de-weegschaal 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.