Spring naar bijdragen
Sander22

Hoe om te gaan met (signalen van) een terugval?

Aanbevolen berichten

Sander22   
Sander22

Heey Sander hier zo.

ik merk dat ik begin terug te vallen de laatste tijd.Voor de beeldvorming.

Spoiler

Ik ben in de afgelopen 4 weken door stress en onregelmatigheid 6,8 kilo afgevallen.

Dit triggert de stem in m'n hoofd om weer op m'n calorieën te letten. Weer maaltijden over te slaan en af te vallen.

En het maakt me heel onzeker en bang dat ik weer compleet doorsla

Hebben jullie tips of ervaring met terugvallen?

Hoe ga je er mee om en wat helpt het beste?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sasha85   
Sasha85

Praat erover met iemand waar je erover kan en durft praten! Vertel wat je voelt wat het met je doet. Probeer samen met anderen te eten, probeer eten leuk en gezellig te houden. Hou het niet in jezelf en blijf zoveel mogelijk van de weegschaal af, ga niet op de pakjes de inhoudslijst bekijken en de kcal. 

Hopelijk zijn dat al wat nuttige tips xx

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie   
Jessie

Goed dat je het als eerste hier deelt! Sasha noemt al waardevolle tips. Ik vraag me vooral af: Wat heeft jou eerder geholpen je gewicht en eetgedrag weer gezond en stabiel te krijgen? Weten wat toen werkte voor jou, kan misschien een ingang geven in wat voor stappen je nu zou kunnen zetten.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi   
flowi

Hey Sander, idd goed dat je het hier al deelt en ook volledig eens met voorgaande reacties..

Wat mij zelf hielp/helpt is mijzelf weer proberen te verplaatsten naar hoe het in mijn "dieptepunt" voelde (ipv dit te romantiseren) en dat de dingen als maaltijden overslaan, fysiek uitputten, en/of/dus weer gaan afvallen er simpelweg voor zullen zorgen dat ik me uiteindelijk weer exact zo ga voelen als in dit dieptepunt (om vervolgens toch weer de gehele weg te moeten gaan bewandelen van herstel) en dat wil ik gewoon nooit meer..

Wat het beste helpt zal afhankelijk zijn per persoon, wat dat betreft denk ik dat Jessie een goed punt heeft, wat heeft jou eerder geholpen om er uit te komen en het te doorbreken? En wat was voor jou destijds de reden om te kiezen voor herstel?? 

Grtz floris 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina   
Irina

Lieve Sander, 

wat goed van je dat je de eerste signalen van een eventuele terugval herkent en hier je verhaal doet. 

Ik snap heel goed dat een terugval jou onzeker en vooral ook bang maakt.

Zelf heb ik dit meerdere keren ervaren, wat altijd werd getriggerd door stress of moeilijke gebeurtenissen. 

Wat ik zelf altijd in mijn achterhoofd hield was mijn gevoel tijdens de eetstoornis, ofwel mijn gebrek aan gevoel. Het gevoel te leven op de automatische piloot, dat alles langs me heen ging en dat ik enkel en alleen met de eetstoornis bezig was. Dit was iets wat ik absoluut niet nogmaals wilde ervaren en probeerde op een gezondere manier met voeding en sport om te gaan. Het heeft best een lange periode geduurd om hier mijn balans in te vinden, maar weer een dieptepunt heb ik nooit bereikt. 

Wat @flowi zegt: voor iedere persoon zal verschillen wat het beste helpt om een terugval te voorkomen, maar probeer je in ieder geval je gevoel van tijdens de eetstoornis in te denken. En hoe je hier destijds weer bent uit gekomen. Wat zijn voor jou in het verleden de drijfveren geweest om te starten met behandeling en te kiezen voor herstel? 

Veel liefs, Irina

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Ik heb verder niet echt andere tips die nog niet gegeven ben. Ik wil nog wel even zeggen dat ik het echt goed van je vindt dat je het herkent en vooral ook erkend. Ik ben blij dat je het hier meldt en wellicht kunnen we je ondersteunen de komende periode. Ik heb zelf meerdere terugvallen meegemaakt. De ene keer herkende ik ze niet en was het al te laat, maar ik heb ook een keer gehad dat ik de terugval wel degelijk herkende, maar er bewust in meeging. Ik had de veiligheid van de es nodig, dacht ik op dat moment, het heeft me echter toen bijna mijn leven gekost. Daarom ben ik echt heel blij dat jij nu hier bent om om tips te vragen om niet nog verder terug te vallen. Heel knap. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.