Spring naar bijdragen

Is herstellen van een eetstoornis mogelijk?

AnnaP
 Share

Wat denk jij?  

120 leden hebben gestemd

1. 1. Is herstel van een eetstoornis echt mogelijk?

• Daar twijfel ik aan, anderen misschien wel maar ik niet
      19
    • Alleen als je werkt aan de onderliggende oorzaken
      31
    • Ja absoluut en daar ben ik het bewijs van!
      18
    • Ja en die hoop helpt mij bij het herstel
      19
    • Ik weet het niet
      30
    • Anders, namelijk (geef hieronder je reactie)
      3

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren heb ik de diagnose autisme erbij gekregen, ik denk dat ik door de autisme me eetstoornis heb ontwikkeld doordat ik graag controle over dingen wil behouden, hierdoor zal denk ik dan de eetstoornis niet volledig weg gaan en kan ik ook nooit zeggen dat ik volledig herstelt ben, wel hoop ik in de toekomst goed om te gaan met de eetstoornis en er minder last van te hebben dan nu 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Ik heb ingevuld ik weet het niet omdat het er al zo lang is. Ik zie ook in dit forum dat er zijn die het toch soort van overwinnen. Dat zou ik ook graag willen. Mezelf accepteren zoals ik ben en me fijn voelen in me lijf. De bedoeling is dat de psycholoog met emdr aan de gang gaat om te werken aan de nare dingen die me zijn overkomen op seksueel gebied. Daar ligt de kern van mijn problemen. Alleen emdr zal niet voldoende zijn. Het wordt een langdurig traject met daarna nog verdere therapie. Daarom weet ik het niet. Ik hoop dat dit alles en dit aangaan mij wat gaat opleveren zodat ik hier beter mee kan omgaan. De ervaringen van sommige van jullie geven wel veel hoop dat het kan en dat vind ik fijn om te lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zou nooit helemaal weg gaan maar je moet er mee leren om gaan, mee leren leven.

Maar je zou er altijd mee bezig zijn in je hoofd denk ik 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herstel is denk ik niet per defenitie jezelf comfortabel voelen in je lijf. 

Het zal vast een rol spelen, maar ik heb soms nog momenten waarop ik helemaal niet lekker in mijn lijf zit. Alleen is dit niet continu, en kan ik de reden waarom vaak ook wat sneller plaatsen. Toch heb ik dan niet direct de neiging om 'maar af te vallen'. Ik blijf toch in hetzelfde lijf, en het zal dan ook net zo akelig blijven voelen met een paar kilo minder. 

Voor mij houd het wel in dat ik er zoveel meer rust bij ervaar. Ik raak niet in paniek als mijn hoofd en mijn lijf soms helemaal los van elkaar lijken te staan. Ik weet dat ik gewoon even een stapje terug moet doen en dat het dan allemaal echt wel goedkomt. 

Kortom: ik heb voor dat soort gevoelens geen overlevingsmechanisme meer nodig dat eetstoornis heet. 

Ik heb de muziek, het schrijven en mijn creatieve bezigheden nog als een soort overlevingsmechanisme. En dat is voldoende. 

@fleurtjelk daar ben ik het niet helemaal mee eens. Gedachtes rondom gewicht kunnen soms best eens terugkomen, maar ik denk dat de meeste mensen daar wel eens bij stilstaan en daar onzeker over kunnen zijn. Gewicht is in onze maatschappij een behoorlijk groot iets.

Alleen er zit een wereld van verschil tussen onzeker zijn en geobsedeerd zijn. 

Ik heb destijds heel veel gedachtes en gebeurtenissen opgeschreven, en dit heb ik later laten bundelen tot een boek.

Soms dan lees ik er wel eens stukjes uit, en dan herken ik mezelf helemaal niet meer! Dan ben ik oprecht verbaasd over hoeveel gedachtenkronkels ik had. Waarom ik niet kon beredeneren dat die gedachtes niet klopte. 

Dat komt natuurlijk omdat ik toen een eetstoornis had, en nu niet meer. 

Je kan er dus wel degelijk vanaf komen, maar ik geloof wel dat dit afhangt van behoorlijk wat factoren. Maar ik geloof er ook in dat jezelf voor een groot deel invloed hebt op die factoren, zonder het direct door te hebben. 

Ik geloofde ook niet dat ik zou kunnen genezen. Echt niet. 

Ik wist niet meer wie ik was zonder eetstoornis. 

Ik wist niet of het leven zonder eetstoornis wel voor mij was weggelegd. 

En toch.. :)

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Ik denk zeker wel dat je kan herstellen van een eetstoornis, zeker als je aan de onderliggende oorzaken werkt. Al zal het altijd wel iets zijn waar je op zal moeten blijven letten, zodat je niet ‘terugvalt’ in je oude patroon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een lastige keuze. Ikzelf heb 11 jaar geleden anorexia op z'n heftigst gehad (slecht Nederlnads, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden;)). Inmiddels ben ik 37 en heb 4 kinderen gekregen. En toch worstel ik nog steeds met de naweeen ervan. Ik tel nog dagelijks kcal, zoek de controle en ben bang aan te komen. Ik heb na al die jaren echt geen idee hoe ik daar nog los van moet komen. Maar goed, er is mee te leven, ik functioneer gewoon en kan prima voor mijn kinderen zorgen. Alleen in mijn hoofd blijft het een issue helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-2-2018 om 19:44 zei Mamavan3:

Ik heb na al die jaren echt geen idee hoe ik daar nog los van moet komen. Maar goed, er is mee te leven, ik functioneer gewoon en kan prima voor mijn kinderen zorgen. Alleen in mijn hoofd blijft het een issue helaas.

Is het iets waar je van los zou willen komen? Zou je een poging willen wagen bijv. met behulp van je familie, man, professionals? Want ben je niet onwijs bang uiteindelijk volledig terug te vallen?

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee eigenlijk. Willen wel, maar eerlijk gezegd heb ik jaren terug al zoveel therapie etc. gehad, dat ik daar sowieso geen zin meer in heb. Ik zie dit meer als restverschijnsel. En eigenlijk ben ik niet bang om terug te vallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-2-2018 om 10:15 zei Mamavan3:

Geen idee eigenlijk. Willen wel, maar eerlijk gezegd heb ik jaren terug al zoveel therapie etc. gehad, dat ik daar sowieso geen zin meer in heb. Ik zie dit meer als restverschijnsel. En eigenlijk ben ik niet bang om terug te vallen. 

een restverschijnsel? Maar je hebt er wel last van! Zoals ik het lees lees ik nog een aanwezige eetstoornis terwijl het ook zonder kan! Ik geloof uiteraard dat je goed voor je kinderen kunt zorgen en dat je functioneert maar is dat echt leven, ten volle leven, jezelf liefhebben, innerlijke rust vinden of is het meer overleven? 

Is er in die therapieën ook aan het onderliggende gewerkt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Ik heb gekozen voor 'Alleen als je werkt aan de onderliggende oorzaken'. 
Tijdens mijn ernstige trekmomenten denk ik vaak niet na over wat ik eet, als ik maar eet, met een schuldgevoel achteraf wanneer ik weer op de weegschaal sta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie berichten allemaal. Ik weet zeker dat het mogelijk is want ik ken mensen die zijn herstelt. Of het voor mij mogelijk is? Ik hoop het van harte en zal er hard voor werken :) Positief blijven is denk ik het belangrijkste om te doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe ook een mening (in korte tijd) kan veranderen!!! 

Als je het me een half jaar geleden had gevraagd zou ik zeggen ‘nee herstel is niet mogelijk’ zo heb ik er mn hele es in gestaan. toen begon het twijfelen en nu durf ik te zeggen dat ik geloof dat het kan! Nu nog waarmaken :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het moment twijfel ik heel erg, maar dat is omdat ik er middenin zit. Ik denk dat mijn definitie van herstel bestaat uit dat een eetstoornis niet mijn leven overheerst. Ik denk zeker dat dat mogelijk is. 

Wel denk ik dat een eetstoornis altijd een zwakte zal blijven, ook na herstel. Eten is mijn moeilijkheid, een ander heeft weer iets anders. In fasen van stress denk ik dat de ES even naar me zal zwaaien, maar ik hoop dan sterk genoeg te zijn om hiermee om te kunnen gaan en niet in oude patronen te vervallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...
moon_adamanta

Ik heb gekozen voor: Ja en die hoop helpt mij bij het herstel. Natuurlijk zul je hierbij moeten werken aan de onderliggende oorzaken en in mijn geval vrede moeten hebben met je trauma,s  maar ik heb mensen gezien die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt en toch beter zijn geworden. Begrijp me niet verkeerd eten zal altijd een zwak pnt blijven maar ik geloof wel dat je met de juiste hulp ermee om kunt leren gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.