Spring naar bijdragen
Tinkerbellie

Waarom kan ik het niet uit zetten?

Aanbevolen berichten

Tinkerbellie   
Tinkerbellie

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Al vanaf mijn geboorte kamp ik met ondergewicht waar ik helemaal niets aan kan doen. Op school, zeker de middelbare school, werd ik vaak gepest vanwege mijn magere lichaam. Er werden grappen gemaakt over spillebeentjes en zo nog wel meer. Ik weet niet waarom, maar juist daardoor ging ik minder eten.. Je zou het tegenovergestelde verwachten. Ik wilde niet zo mager zijn, maar een stemmetje in mij hield mij tegen om aan te komen. Ik at erg weinig en viel juist af.

Spoiler

Zo erg, dat ik met mijn 165 cm en 37 kilo een BMI kreeg van 13,5.

Toen ik 3 jaar later op het MBO zat ging het steeds beter. Ik hield mij niet meer zo veel bezig met de dingen die ik niet mocht eten omdat het ‘ongezond’ was. Ik wilde weer aankomen, en dit lukte ook! Even later ben zelfs naar een diëtiste gegaan. Mijn eetpatroon is toen compleet omgegooid, en ik moest opschrijven wat ik op een dag at. Maar juist doordat ik zo bezig was met eten, verloor ik weer mijn grip op mijn eetgewoontes. Ik had helemaal geen honger, dus wilde niet eten. Om toch een gezond lijstje te hebben schreef ik dingen op die ik helemaal niet gegeten had. Omdat dit toch geen zin had, en ik zelf mijn consulten moest betalen ben ik er mee gestopt. Sinds die tijd heb ik contant een wisselende lijn in mijn eetgewoontes.

Sommige maanden houd ik me er niet mee bezig, en vind ik het alleen maar fijn als ik onopgemerkt aankom. Maar toch, het meest van de tijd houd ik me er toch op de een of andere manier mee bezig. Op dit moment zit ik erg in tweestrijd met mijzelf.

Spoiler

Ik ben nu 166 cm en 43 kilo, wat betekend dat ik een BMI heb van 15,6. Dit is te laag, maar het choqueert mij totaal niet. Ik wil gewoon normaal zijn, maar toch geeft het mij een vreemde soort kick als ik andere mensen er wel mee choqueer. Ik heb altijd gezegd dat mijn streven is om ooit 50 kilo te wegen.

Ik denk alleen dat ik hier nooit zal komen. Ik wil geen ongezonde dingen eten en drinken. Ik drink alleen nog maar water en eet veel fruit. Ik houd me bezig om zo weinig mogelijk onnatuurlijke suikers binnen te krijgen, want dit is ten slotte voor iedereen ongezond, ongeacht je gewicht. Eigenlijk wil ik een mooi lijf met een slanke taille, mooie ronde billen en mooie borsten. Als ik iemand tegen kom met zo’n figuur word ik altijd jaloers. Ik wil dat. Waarom ben ik zo mager? En toch.. Dan als ik in de avond op mijn bed zit en naar mijzelf kijk in de spiegel, zie ik buikvetjes. Wanneer ik een dag slecht heb gegeten, en dit niet heb, geeft mij dit een goed gevoel.

Ik wil aankomen en mijn droomlichaam hebben. Ik wil dat jongens mij aantrekkelijk vinden, en mij niet voelen alsof ik het lijf heb van een 13 jarige. Maar toch wil ik niet aankomen.. Waarom wil ik dit niet? Waarom kan ik dat niet uitzetten? Ik heb geen anorexia, want ik ben niet tevreden met mijn magere lichaam. Waarom lukt het mij dan toch niet om los te laten dat het niet erg is wat aan te komen? Ik wil geen armen met haren dat je bijna een vachtje kunt noemen, en ik wil gewoon de schoenen kunnen kopen die ik wil, zonder ze te moeten laten staan omdat ze er uit zien als grote klompen aan mijn smalle beentjes. Ik wil aankomen, maar eigenlijk totaal niet. Ik wil niet eten als ik geen trek heb. Ik wil mijzelf niet forceren om te eten, want dan gaat het uiteindelijk alleen maar slechter. Ik wil geen buikvetjes. Ik wil geen hulp, want dat betekend dat ik zal moeten aankomen. Waar heb ik last van? Waarom ben ik zo in tweestrijd? Wie kan mij helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie   
Jessie

Alleen een arts of psycholoog kan de diagnose anorexia stellen, en via internet kan dat sowieso niet. Maar het is voor mij nu niet zo relevant of jij anorexia hebt of misschien toch iets anders. Wat namelijk heel duidelijk spreekt uit je verhaal: je bent niet gelukkig met hoe het nu met je gaat.

De tweestrijd die je beschrijft is zo enorm herkenbaar! Je ervaart allerlei nadelen van je magere lichaam, maar er is tegelijkertijd een schrikbeeld van aankomen. Ik lees in wat je schrijft de ene na de andere kronkel. Niet alleen over je gewicht, maar ook over voeding. Je denkt te weten wat normaal en gezond is, maar ik lees daarin heel wat ireële angsten en gedachten.

Het is heel lastig hier helemaal op eigen houtje uit te komen. Maar je angst m.b.t. hulp begrijp ik heel goed. Hulp zoeken betekent niet altijd dat je direct moet aankomen. Ik hoefde dat pas toen ik zelf die stap wilde zetten. Hulp kan in eerste instantie zich ook richten op jouw verleden en hoe het heeft kunnen gebeuren dat je ongelukkig werd. Hoe zou je dat vinden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD   
MyrthedD

Hee Tinkerbellie!

Welkom hier allereerst :)
Ik herken enorm wat je schrijft. Het is een enorme tweestrijd he? Ik praatte altijd over vrouwen met mooie billen en borsten en een platte buik en dat ik dat ook wilde. Als ik dan een tijdje beter at omdat ik dat als motivatie nam haakte ik toch snel af. Ik durfde niet en dan kwam er weer een terugval.
Het is toch een flink gevecht he? 

Ik snap dat je geen hulp zou willen, of toch ook weer wel. Want wat is het éng om aan te komen!! Heb je iets wat je motiveert? Misschien kan je daar een poster/placemat/collage van maken. Daar kan je dan altijd naar kijken als 'het stemmetje' het weer over wil nemen. 
Zoals Jessie al zegt: ik hoefde ook niet meteen aan te komen. Bij Human Concern heb ik eerst een stap gemaakt in waar de eetstoornis voor stond. Toen ik dat wat duidelijker had gingen we langzaam voorbereiden op wat aankomen. We keken samen wat ik nodig zou hebben, letterlijk en figuurlijk. Dat vond ik het fijne aan ervaringsdeskundige-hulp: zij weten écht wat je doormaakt! 

Sterkte en weet dat wij jou hier ook willen ondersteunen!

Liefs Myrthe

P.s. Let je wel even op dat je gewichten/bmi's en andere dingen die kunnen triggeren (zoals suïcidale/destructieve uitingen, onvolwaardige maaltijden) in een spoiler zet? Zo kunnen leden zelf kiezen of ze de spoiler openen. Dit doe je als volgt:

[ spoiler ]  *type tekst*   [ / spoiler ]

Zo dus

:) 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke   
Hanneke

Ha Tinkerbel,

Chaos (in je hoofd) en eenzaamheid.. dat vat het misschien wel samen he? Hoewel een ander verhaal, herken ook ik de strijd die je beschrijft en ik denk veel vrouwen en mannen op dit forum. Ik hoop dat je steun ervaart door op het forum mee te lezen en -als je dat wilt- mee te schrijven, vragen te stelen. Die tweestrijd die je beschrijft hoort voor mij juist ook bij het vinden van motivatie voor een behandeling. Daarin zul je de 'voors' en tegens' van herstel naast elkaar gaan zetten.

In ieder geval wens ik je veel sterkte en wijsheid om te ontdekken wat op dit moment de juiste keuze voor jou is.

Wens je een goede dag vandaag!

Lieve groet, Hanneke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.