Spring naar bijdragen
Mandyhelfrich

Moe door behandeling

Aanbevolen berichten

Mandyhelfrich

Sinds een paar weken ben ik een behandeling bij ursula gestart, en heb daar ook een eetschema gekregen waarin staat wat je ongeveer per dag zou moeten eten, met dit eetschema ga ik de goede kant op, heb nu zoals normaal 6 eetmomenten op een dag. Maar sinds ik dit ben gestart heb ik erg last van vermoeidheidsklachten. Hebben jullie hier ook ervaring mee, en hoe kom je er van af????????? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

hey @Mandyhelfrich wat dapper dat je dit aangaat!!

Naar die vermoeidheid. Het is denk ik voor velen herkenbaar.

Je lichaam heeft al die tijd op een overlevingsstand gestaan en juist als je dan meer gaat eten/rusten gaat je lichaam weer werken aan aanvullen en herstel en dat kost veel energie, daarnaast kan het ook zijn dat je de vermoeidheid altijd (onbewust) onderdrukt hebt en het er nu uitkomt.

Hoe kom je er vanaf? Dit heeft tijd nodig, in elk geval doorgaan op deze weg die je ingeslagen bent!

Het laatste is nog dat je ook last van tekorten kunt hebben maar ik denk dat ze bij de Ursula daar ook wel naar kijken?

Heel veel sterkte en hou vol!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Maartjeik heb wel moeten bloedprikken van te voren maar heb daar niks meer over gehoord. Hoop dat het snel weer wat beter gaat, dit motiveert namelijk niet echt om te gaan eten en zit ook nog eens in me afstudeer jaar van me opleiding. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
1 minuut geleden zei Mandyhelfrich:

@Maartjeik heb wel moeten bloedprikken van te voren maar heb daar niks meer over gehoord. Hoop dat het snel weer wat beter gaat, dit motiveert namelijk niet echt om te gaan eten en zit ook nog eens in me afstudeer jaar van me opleiding. 

Dat is pittig! Je blijft gewoon studeren of ga je het op een lager pitje zetten?

Ik snap je redenatie maar hoop dat het je ergens juist kan motiveren om vol te houden!

Zorg goed voor jezelf!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Maartjetot nu toe ben ik nog steeds volledig bezig met me opleiding, wel heb ik afspraken gemaakt van als ik merk dat het niet goed gaat dat ik niet 5 dagen naar school hoef maar bijvoorbeeld 4 of 3 dagen, hier heb ik zelf al wel een paar keer over na zitten denken om er gebruik van te maken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
chiara

Ha Mandy,

Allereerst, wat goed dat je bent begonnen met een behandeling en dat je de eetlijst die je hebt gekregen volgt! Hartstikke stoer :-).

Wat je verder omschrijft klinkt heel herkenbaar. Zoals Maartje schrijft worden nu, stukje bij beetje, voedingsstoffen aangevuld. Daarnaast kreeg ik destijds te horen dat het voor je lichaam ook een enorme shock is dat het ineens weer sneller voedingsstoffen begint te verbranden, waardoor veel energie die je binnenkrijgt door meer te eten op gaat aan het 'opstarten' van de verbranding. Natuurlijk wel hartstikke vervelend; krijg je meer voeding binnen waardoor je je energieker zou moeten voelen, gebeurt precies het tegenovergestelde. Tenminste, ik weet nog dat ik dat enorm frustrerend vond!

Daarnaast moet je niet onderschatten hoeveel energie je sowieso al steekt in het ingaan tegen de eetstoornis, door die zes eetmomenten aan te houden. Ook dat vergt veel van je, waardoor het - denk ik - begrijpelijk is dat je je vermoeid voelt. 

Goed dat je het in de gaten houdt. In mijn geval stabiliseerde het na verloop van tijd, mits ik goed de eetmomenten aanhield. Ik hoop dat dit voor jou ook geldt!

Heel veel succes en groetjes,

Chiara

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@chiaradit is zeker erg frustrerend, werkt heel tegenstrijdig. Het is ook zeker erg vermoeiend om me 6 eetmomenten op een dag te eten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

De energie en alertheid die je kan voelen van weinig eten en ondergewicht hebben, zijn eigenlijk maar schijn. Het is een overlevingsmechanisme dat nog stamt uit de oertijd, waarin het in tijden van grote schaarste natuurlijk belangrijk was dat je nog de puf kon opbrengen om naar eten te blijven zoeken. Je hebt je lichaam heel erg afgemat en uitgeput. Ik snap heel goed dat het fijner was geweest als je je niet zo vermoeid voelde nu, maar dit is dus wat je met je lichaam gedaan hebt. Maak niet de denkfout om het aan je nieuwe eetlijst te wijten. Het komt door de periode daarvóór. Structureel te weinig eten (en wellicht overmatig bewegen) heeft je zo moe gemaakt. En je lichaam heeft haar uiterste best gedaan toch door te blijven gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lace

Dag Mandy, 

Jeetje wat dapper dat je die strijd aan gaat, en daarnaast ook nog je studie blijven volgen. 

Ik denk dat het helemaal niet zo gek is dat je je zo vermoeid voelt. Inderdaad wat andere mensen ook al zeggen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik me tijdens de eerste periode van herstel toen ik mijn lichaam weer beter ging voeden en op een gezond gewicht kwam ik me juist lichamelijk het aller slechtst heb gevoeld die periode. Maar laat je idd niet misleiden, als je daar doorheen weet te komen is het resultaat het zeker waard! Het voelt soms alsof je helemaal niet zo goed bezig bent maar op de lange termijn heeft het mijn inziens alleen maar voordelen. 

Je lichaam heeft echt tijd nodig om te herstellen van zo'n zware klap en juist herstellen kost veel energie. Als je in zo'n fase zit is het ook echt niet erg om even die tijd en energie die je hebt in jezelf te steken en iets minder in je studie. Je kan tenslotte niet alles tegelijk. 

Veel succes en liefs

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Mandy

Wat knap zeg dat je al zo goed op weg bent! Ik herken de vermoeidheid zeker. Mijn dietiste heeft uitgelegd dat je lichaam extra hard moet werken om alles te verwerken en verdelen waardoor ik moe wordt. 
Daarnaast wat Lucy zegt is ook waar en als je je eetpatroon opbouwt voel je ook soms pas hoe zeer je lichaam is uitgeput.

Ik wens je heel veel kracht toe!!
Zet m op!

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik vind je nu al een mega sterk mens! Het maakt je absoluut niet direct beter, maar wat je doet zijn wel de eerste stappen richting herstel.
Pak inderdaad je rust als je voelt dat je die nodig gaat hebben <3 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Nog even een vraagje: is het normaal dat als je weer normaal gaat eten heel erg last krijgt van krampen in je tenen, benen, vingers en armen, die kramp die je ook hebt in je tenen als je in het zwembad bent, het is namelijk wel erg pijnlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Mandyhelfrich kramp kan verschillende oorzaken hebben, bv uitdroging of een kaliumtekort. Ik had zelf niet zozeer toen ik weer normaal ging eten, maar juist in de periode dat ik ondergewicht had, veel vaker kramp dan normaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@Mandyhelfrich Misschien kun je een magnesium supplement slikken ter aanvulling? Dat helpt bij mij altijd erg goed tegen spierkrampen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Irinabedankt voor tip, zal er zeker naar gaan kijken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Als je je zorgen hierom maakt en het gaat niet weg met de tips die hierboven zijn gegeven even je bloed laten checken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.