Spring naar bijdragen
AnnaP

Chatsessie: Geloof en een eetstoornis

Aanbevolen berichten

AnnaP

Op aanstaande maandag 25 september organiseren we een chatsessie met als onderwerp: Geloof en een eetstoornis. 

Van 20-21 uur kun je mee chatten over dit onderwerp. HC Therapeut Hanneke zal deze chatsessie begeleiden.

Zij is Ervaringsprofessional en heeft ervaring met het christelijk geloof. Maar tijdens de chat zal het over verschillende geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen gaan. 

Vragen die besproken kunnen worden zijn:

• Hoe vind je steun in je geloof?
  • Bid je voor herstel?
  • Wat vind je lastig wat betreft geloof en ES, welke vragen heb je aan God?
  • Kun je erop vertrouwen dat God bij je is, Hij voor je zorgt, ook al voel je dat soms niet.
  • Bezoek je een kerk/gemeenschap? Durf je daar open te zijn over hoe het écht met je gaat, deel je over je ES?  
  • Geloof je in onvoorwaardelijke liefde? Dat God jou lief heeft zoals je bent
  • Heb je last van schuldgevoelens naar God, waarom doe ik dit mezelf en mijn lichaam aan?
  • Hoe kan het geloof je helpen, ervaar je iets van Gods nabijheid in je leven (met een ES)?

Waar God staat kun je natuurlijk ook een andere hogere macht invullen, waar jij in gelooft.

Ik hoop dat als het onderwerp je aanspreekt, je maandagavond zult aanschuiven bij de chatsessie. En anders kun je hieronder ook reageren als je dat wilt.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

Tof thema! Ik ga kijken of ik erbij kan zijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP
33 minuten geleden zei SanneS:

Hoop het Sanne! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
2 uur geleden zei SanneS:

Ik ook :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Ik kan niet :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Misschien kan het wat breder getrokken worden richting spiritualiteit? Voor degenen die niets met religie/God hebben.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Eens hoor Jessie! Spiritualiteit is ook een levensbeschouwing toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Volgens mij wel. Ik bedoelde meer richting de voorgestelde vragen. Die zijn vooral God/bidden/kerk :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

@Jessie Misschien moet daar dan een tweede chatsessie voor komen? Ik denk namelijk dat het twee verschillende thema's zijn...

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Jillie Hoe bedoel je dat het verschillende thema's zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Ik vind geloof en spiritualiteit ook nogal wat anders, vond het juist fijn dat deze chat georganiseerd werd, juist voor diegene die wèl wat met god/kerk/geloof hebben. Ik heb hier nl echt mijn worstelingen in en mee gehad en denk zo dat hier meerdere mee rond hebben gelopen of lopen. 

Een voorbeeld: 

Ik ontwijk de kerk vaak omdat hier nogal wel eens vooroordelen zijn door mensen uit de kerk. Hoe ga je om met deze verwijten, de zienswijze in een kerk (sommige hebben bv idee dat een es gebondenheid/zonde is, nemen psychische stoornissen niet serieus)

Maar ook.. het lange stil zitten?!.. bewegingsdrang, de mensen die zich naast je irriteren omdat je continue zit te wiebelen op je stoel omdat je te onrustig bent? 

Als je langere tijd niet in de kerk komt, de vragen waarom je niet (meer) komt.. of juist waarom juist mensen in de kerk niet naar je omkijken, de pijn wat dit doet omdat je dit miss ergens juist in de kerk wel verwacht? 

Wat als je wel bid voor herstel, maar herstel uitblijft.. word je boos op God?! 

En zo zijn er (iig voor mij!) nog wel 101 dingen die met mijn geloof en ES samen hangen. 

Bij spiritualiteit denk ik toch meer aan yoga.. zingeving, bezinning, wel geloven dat er "iets" is een hogere kracht buiten of in jezelf.. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@AnnaPmag je ook deelnemen aan deze chatsessie als je vragen heb over een es maar niet met betrekking tot geloof en spiritualiteit??? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

@Rebekkabedankt voor jouw uitleg hierbij.

@Jessie Rebekka verwoordt grotendeels hoe ik het ook zie. Geloof gaat over mensen die bewust een bepaalde godsdienst aanhangen, wat icm een eetstoornis (en/of andere psychische problemen) heel ingewikkeld kan zijn. Zowel in de kerk zelf, als ook in relatie tot God 

Spiritualiteit is mijns inziens juist iets waarin rust of invulling gezocht/gevonden wordt, yoga bijvoorbeeld zoals Rebekka al noemt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

ik kan er bij zijn vanavond!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP
Op 22-9-2017 om 22:25 zei Mandyhelfrich:

@AnnaPmag je ook deelnemen aan deze chatsessie als je vragen heb over een es maar niet met betrekking tot geloof en spiritualiteit??? 

hi Mandy, we willen deze chat besteden aan deze onderwerpen. Vragen over een es kun je sowieso op het forum stellen. We kunnen ook weer eens een open chatsessie organiseren als daar behoefte aan is. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

@Jillie en @Rebekka uiteindelijk vullen jullie de chat met de inhoud. Hoop dat jullie er bij zijn vanavond zodat we er een mooi gesprek over kunnen hebben. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

ik moest ineens aan dit topic denken.. ik sta er nu wel anders in. maar het geloof vs eetstoornis in nu en heden is op een andere manier aanwezig nu. :) ik neem t mee naar de chat vanavond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke
49 minuten geleden zei AnnaP:

@Jillie en @Rebekka uiteindelijk vullen jullie de chat met de inhoud. Hoop dat jullie er bij zijn vanavond zodat we er een mooi gesprek over kunnen hebben. 

Eens! Hopelijk tot zo!

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
3 uur geleden zei AnnaP:

Ik kon vanavond niet, zie eerder berichtje. Wat ik heel jammer vond! Komt er weer een samenvatting van de chat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
8 minuten geleden zei Jillie:

Ik kon vanavond niet, zie eerder berichtje. Wat ik heel jammer vond! Komt er weer een samenvatting van de chat?

ik was er het laatste half uurtje bij, het was een bijzondere mooie chat. Erg dankbaar dat hiervoor ruimte is gemaakt. 

Ik hoop ergens toch dat er over dit onderwerp ergens op het forum doorgepraat kan/mag worden. Sommige hebben hier echt niets mee en irriteren zich er zelfs aan.. wat ik laatst heb begrepen. Maar ik zit eigenlijk altijd wel met wat dingen tussen geloof en ES en denk ook dat we elkaar hierin tot steun kunnen zijn om een weg hierin te vinden en antwoorden enz. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
6 minuten geleden zei Rebekka:

bijzondere mooie chat.

Wat jámmer dat ik er niet bij kon zijn. Komt er nog een keer een over dit thema?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Zoals ik aangaf ik de chat wilde ik nog een lied/tekst met jullie delen. 

Ik vind het z'n mooi nummer om te zingen, dat God onder alle omstandigheden dezelfde is/goed is. En ook al is de strijd voor herstel moeilijk, heftig, zwaar, eenzaam (enz), ik geloof dat hij goed is en dat hij groter is dan elke angst die ik tegenkom. Ik weet dat hij naast me staat ook al voelt hij soms ver weg. De 2 zinnen: "I believe you're with me, even now" en "I cant do this on my own". 

Voor mij is het nr niet meer gerelateerd aan es worstelingen, wel mbt de ziekte van m'n broer. Dat ik me soms echt heel boos voel naar god, en alleen. Maar dan toch uitspreek dat ik geloof dat hij erbij is, ook nu. En dat ik mag zeggen dat het me niet lukt om dit alleen te dragen.

Hoop dat jullie er miss ook kracht uit halen. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Wat een mooi nummer @Rebekka Dankjewel voor het delen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP
11 uur geleden zei Rebekka:

ik was er het laatste half uurtje bij, het was een bijzondere mooie chat. Erg dankbaar dat hiervoor ruimte is gemaakt. 

Ik hoop ergens toch dat er over dit onderwerp ergens op het forum doorgepraat kan/mag worden. Sommige hebben hier echt niets mee en irriteren zich er zelfs aan.. wat ik laatst heb begrepen. Maar ik zit eigenlijk altijd wel met wat dingen tussen geloof en ES en denk ook dat we elkaar hierin tot steun kunnen zijn om een weg hierin te vinden en antwoorden enz. 

Jammer dat sommigen zich er aan ergeren. Ik zou je er niet teveel van aan trekken! Het forum is van iedereen!

Ik heb een topic geopend waar je nav gisteravond nog kunt doorpraten: 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.