Spring naar bijdragen
Marloes97

Boodschappen doen met een es

Aanbevolen berichten

Marloes97

Aah haha spannend om zo mn eerste echte 'topic' te openen maar goed... 

Ik heb de laaste tijd heel veel last van iets wat ik zelf nogal genant vind nml overmatig naar de supermarkt gaan. Ik ga dagelijks min 1x (maar vaak meerdere keren op een dag) naar de supermarkt. Om daar dan meestal heel lang rond te lopen om vervolgens met alleen een blikje cola of flesje water weer te vertrekken. En op sommige dagen kan ik er ook (letterlijk) een uur rondstruinen en piekeren over of ik een eventuele eetbui zou gaan kopen en wordt de hele winkel bekeken voor ik wegga. 

Dit vind ik onwijs beschamend maar kost ook tijd, energie en (onnodig)geld. Ik merk dat ik er rustig van wordt om constant mezelf bloot te stellen aan alle verpakkingen en etiketten die er zijn want er is elke dag wel weer een nieuw product en geeft me een gevoel van controle (want ik neem het niet mee/ik sta er boven). Maar dit is natuurlijk verre van normaal en hoe ik het zou willen!!! 

Iemand die dit misschien (deels) herkend of die tips heeft hierover? 

Liefs Mar <3

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD

Ik herken het! Maar maakte mij wel heel nerveus. was omdat ik eigenlijk wel wat hoorde te kopen.. maar uiteindelijk kocht ik amper wat. 
treuzelde ook veel bij de babyvoeding. Voelde me toen ook heel bekeken. Eticketjes lezen. super lang twijfelen en het dan toch maar terug zetten in de kast.
passanten zullen het wel vreemd gevonden hebben..
Eetgestoord gedrag. En zuigt idd energie en tijd. Heb niet echt een tip.
Denk algemeen de focus meer op andere dingen leren zetten ipv te obsessen over eten. Maarjah... da's nu eenmaal het moeilijke hé ..

knuffel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Hee Marloes, wat goed dat je een topic opent. 

Waarschijnlijk is het niemand opgevallen dat je zolang in de supermarkt rondloopt. en ik weet als jonge moeder dat ik ook minutenlang kan twijfelen over welk soort babyvoeding en luiers. Daar zal niemand zich aan storen (bedenk dat iedereen eigenlijk altijd alleen met zichzelf bezig is!)

Maar natuurlijk is het zonde van je tijd en energie. Je zou ook lekker even in het bos kunnen lopen, of een boek lezen of een film kijken. 

Misschien kun je met jezelf afspreken dat je een afbouwschema maakt. Eerst max 1 keer per dag, dan max 1 keer in de 2 dagen. En dan ga je misschien ooit online boodschappen doen (maar dan niet urenlang online op de etiketten kijken he ;))

Lieve groet, ANna 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
15 uur geleden zei Marloes97:

Aah haha spannend om zo mn eerste echte 'topic' te openen maar goed... 

Ik heb de laaste tijd heel veel last van iets wat ik zelf nogal genant vind nml overmatig naar de supermarkt gaan. Ik ga dagelijks min 1x (maar vaak meerdere keren op een dag) naar de supermarkt. Om daar dan meestal heel lang rond te lopen om vervolgens met alleen een blikje cola of flesje water weer te vertrekken. En op sommige dagen kan ik er ook (letterlijk) een uur rondstruinen en piekeren over of ik een eventuele eetbui zou gaan kopen en wordt de hele winkel bekeken voor ik wegga. 

Dit vind ik onwijs beschamend maar kost ook tijd, energie en (onnodig)geld. Ik merk dat ik er rustig van wordt om constant mezelf bloot te stellen aan alle verpakkingen en etiketten die er zijn want er is elke dag wel weer een nieuw product en geeft me een gevoel van controle (want ik neem het niet mee/ik sta er boven). Maar dit is natuurlijk verre van normaal en hoe ik het zou willen!!! 

Iemand die dit misschien (deels) herkend of die tips heeft hierover? 

Liefs Mar <3

Hey marloes

Wat goed dat je een topic hebt gemaakt!

Wat is het toch een nare ziekte he! Een eetstoornis kost zoveel tijd en dan m.n. aan dingen die je zo anders zou kunnen besteden zoals @AnnaP ook al zegt. Achteraf is dat zo jammer!

Je schrijft over eetbuien, lukt het je verder wel volwaardig te eten, zodat de kans hierop kleiner is?

Ook heb je het over en "sterk gevoel" maar voel jij je dan sterk of is het een stuk eetstoornis, ik vermoed dat laatste, zou jij het ook als sterk mogen zien als je juist tegen de es ingaat? 

Heb je overigens hulp?

Qua supermarkt bezoeken, zomaar wat praktische dingen die me te binnen schieten:

- Afbouwen (zoals Anna al zegt) en dan wel een alternatief zoeken (een leuke hobby oid?), ik zou het dan wel heel concreet maken (dus doelen stellen).

- Opschrijven van voor- en nadelen van de vele bezoeken en van het stoppen hiermee (op lange en korte termijn) en wat levert dit je op en wat kost het je

- Een lijstje maken thuis en die producten pakken, desnoods spreek je af dat je alles neemt van het eigen merk of verzin je een andere methode zodat je niet uren gaat vergelijken. (bijv. deze week merk A, volgende week merk B), buiten je lijstje om niets meenemen.

- Een termijn stellen hoe lang je in de supermarkt mag rondbrengen (klinkt flauw maar mogelijk helpt het, of bijv naar de supermarkt gaan voorafgaand aan een afspraak waar je op een bepaalde tijd moet zijn)

- Samen met een vriendin boodschappen doen en/of iemand het voor je laten halen

Ik weet niet of je hier iets mee kunt hoor maar het schoot me te binnen.

Succes!!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

@DayDreamer_DD 

Ja het is idd zo onwijs naar! 

En het oplossen lijkt soms zo simpel maar dat is het helaas niet. 

Dankjewel voor je antwoord <3 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

@AnnaP 

Een afbouw schema is misschien wel iets om te gaan overwegen. 

En sws moet ik nog onderzoeken waarom ik dit nog wil doen (want soms wil ik het ook), 

Wat het me oplevert en waarmee ik dat dus kan vervangen. 

@Maartje

Ja ik heb idd eetbuien omdat het me nog niet lukt om een volwaardig eetpatroon aan te houden. 

En het klopt ook dat mn es zich vooral erg sterk voelt als ik meega in die dwangen rondom bezig zijn met eten. 

Ik heb nu z'on 3 jaar hulp voor mn es en ben sinds een half jaar bij HC een behandeling gestart. 

En wat een tips! super fijn dat je wilde meedenken hier heb ik zeker wat aan! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

Hoi Marloes,

Dank voor het openen van dit topic. Momenteel struggel ik heel erg met  het concept supermarkt. In het begin was dat enkel qua voeding, maar vandaag verloor ik mezelf een half uur in het kiezen van de juiste shampoo.

Ik kan nergens uit kiezen, verlies mezelf weer in het etiketten lezen waardoor keuzes maken nog moeilijker wordt. 

Het stomme is dat ik inmiddels weet wat me te doen staat als ik hier moeite mee krijg/heb, alleen lukt het mij niet om die stappen te zetten.

Wat ik vooral erg vind is dat ik z o v e e l tijd doorbreng in de supermarkt.. ik kom hierdoor zelfs te laat op school en afspraken. 

Tegelijkertijd ontstaan ook de dwangen weer qua routes lopen. Iets dat echt van heeeel lang geleden nu ineens weer orde van de dag is. 

Tijden met mezelf afspreken of vaste momenten of vaste dagen werkt - nu - niet. Met iemand anders boodschappen doen al helemaa niet.. 

nu probeer ik mijn verplichtingen om de supermarkt heen te plannen, maar dat is best lastig. en het is nu helemaal lastig omdat ik boven een winkelcentrum woon met 2 supermarkten en aan het einde van de straat nog 2. Dus ik verspil mijn tijd aan 4 supermarkten met ieder zijn eigen dwangen en regels. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Cobra Wat gebeurt er met je als je tijden/vaste dagen probeert af te spreken met jezelf? Hoe komt het dat dat nog niet lukt? Het lijkt me vreselijk als het moeten bezoeken van de supermarkt je leven zo overheerst dat je zelfs te laat komt bij school en afspraken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Jessie vaak lukt het niet door drukke en volle dagen en als ik bv een half uur voor sluitingtijd ga, dan voel ik nog meer stress omdat de winkel dichtgaat. 

Soms vind ik het ook heel fijn om in de supermarkt te zijn, omringd met eten, confrontaties met de dingen die ik lekker vind en vervolgens sterk genoeg zijn om zonder dat de winkel uit te gaan. 

In 1 winkel zijn ze de schappen aan het veranderen en wordt de winkel verbouwd. Nou, dan krijg je me al helemaal op de kast..

Het is ook heel irritant dat dit zo'n ding is nu. Maar soms geeft het ook rust? Dus dat maakt het lastig om er écht iets aan te doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Heel herkenbaar dat langere tijd in een supermarkt rond lopen en dan alle verpakkingen bekijken, en wat je uiteindelijk meeneemt is voor zo'n eetbui. 

Ik heb altijd het gevoel in een supermarkt dat er ineens een hele zware steen aan me voeten vastgebonden wordt en heel moeilijk kan lopen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD
Op 5-10-2017 om 22:44 zei Mandyhelfrich:

Heel herkenbaar dat langere tijd in een supermarkt rond lopen en dan alle verpakkingen bekijken, en wat je uiteindelijk meeneemt is voor zo'n eetbui. 

Ik heb altijd het gevoel in een supermarkt dat er ineens een hele zware steen aan me voeten vastgebonden wordt en heel moeilijk kan lopen. 

Dit heb ik ook altijd ervaren. Vreselijk en tegelijkertijd voelde het ook fijn om zoveel eten om me heen te hebben. Mij hielp het om (zoals Maartje ook zegt) een lijstje te maken met producten die ik echt nodig heb. Dat gaf wat rust. Ik hoop dat dit ook voor jou werkt als je overweegt dit ook te gaat doen.

Ik wens je veel kracht toe!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.