Spring naar bijdragen
AnnaP

Schrijfster Griet op de Beeck is open over haar incestverleden, een oorzaak van haar eetstoornis

Aanbevolen berichten

AnnaP

Afgelopen maandag was de schrijfster Griet op de Beeck, bekend van de boeken Kom hier dat ik u kus en Vele hemels boven de zevende, te gast in het programma De Wereld Draait Door. Haar nieuwe boek heet Het beste wat we hebben en daarin wordt een voor Griet op de Beeck persoonlijk thema besproken: incest. Tijdens het interview bij DWDD was ze zeer open over haar verleden met incest in haar vroege jeugd. Griet op de Beeck heeft jarenlang gekampt met anorexia, waarvan ze hersteld is. Ze geeft aan dat haar problemen met eten als oorzaak hadden de ervaringen die ze in haar jeugd heeft gehad. Ze is hier na veel therapie achtergekomen. Dapper van haar om hier open over te zijn.  

Het interview is heftig, en kan misschien heftige gevoelens bij je oproepen. Hier op het forum kun je een reactie geven wat het met je doet. 

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/377318

4240.w560.r560-315.59fea20.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

Zij is zo leuk! 

Toen ik mijn boekpresentatie had, kon ze er niet bij zijn, maar ze had een super lieve brief voor mij geschreven, met een gedicht erin. 

Ongeveer twee jaar later ben ik naar een soort boekpresentatie van haar geweest. Wat een leuk mens is dat! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Dappere, sterke vrouw. Ik bewonder haar enorm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

Mooie dappere en sterke vrouw! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wish

Heb t gekeken, wou t eigenlijk niet afkijken, maar tegelijkertijd ook weer wel. 

Wat een mooie inspirirerende vrouw. 

Het maakt wel iets los bij mij, maar misschien is dat wel een goed iets. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion

Ik vond het een erg mooi interview. Had er al veel over gelezen voordat ik het ging kijken. Over de ongepaste vragen van Matthijs en het feit dat de herinneringen van Griet gecreëerd zouden zijn onder invloed van haar therapeute. Ik ging het dus met een dubbel gevoel kijken, maar wat een flauwekul zeg, wat ik hierover heb gelezen. Het is een oprecht, confronterend, maar mooi en goed interview. 

Ik herken veel over het verdringen van herinneringen uit de kindertijd. Mijn grootste ellende ligt in dezelfde leeftijd als die van Griet, van mijn 5e tot mijn 10e, en ik heb ze ook moeten terughalen met therapie. Ik word er gewoon koud van dat er mensen zijn die beweren dat het niet echt zou zijn. Dit is zo niet helpend in de verwerking én voor andere slachtoffers die nog angstiger zullen zijn om hun verhaal naar buiten te brengen uit angst niet geloofd te worden. 

Het wordt tijd dat we social media weer gaan gebruiken waarvoor het in eerste instantie bedoeld is. Contacten maken, kennis verspreiden, dingen delen met elkaar. Ik lees, hoor en zie steeds meer wantrouwen en achterdocht en als we dit soort ernstige gebeurtenissen van mensen al in twijfel gaan trekken, waar gaat het dan in godsnaam heen met ons?

Sorry, moest even mijn relaas kwijt. Ik ken het namelijk zo goed. De pijn, het verdriet, het trauma van vroeger wat niet serieus genomen wordt. Het ontkennen van een trauma door een ander is wellicht het meest pijnlijke wat iemand kan overkomen. De wanhoop die dat veroorzaakt kent voor veel mensen maar één uitweg. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Heb het ook gezien. Ontzettend eerlijk en goed interview (van haar kant, w.b. de vragen van Matthijs soms ook wel klein beetje vraagtekens, hij kon wel héél ver gaan). Wat een oprechte en open vrouw is zij. Hoe kwetsbaar ook stelt zij zich op. Respect voor!

Ze zou een goede hulpverleenster/ervaringsdeskundige zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik vond het ook een heel mooi interview. Vooral hoe ze haar grenzen wist te bewaken bij sommige van de vragen.

Ik had eigenlijk niet zo'n moeite met de vragen die MvN stelde. Vragen staat vrij. Hij weet er zelf natuurlijk helemaal niets vanaf en hij verbeeldde soms een beetje de ramptoeristische nieuwsgierigheid van de gemiddelde mens. Doordat hij die vragen gewoon stelde en Griet heel mooi bij zichzelf bleef in het wel of niet antwoorden, vond ik dat het interview nog sterker werd. Want laten we wel wezen, 9 van de 10 kijkers hadden die vragen ongetwijfeld ook in gedachten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion

@Jessie zo zag ik het ook inderdaad. Hij was eerlijk. Hij stelde de vragen die de rest van de wereld denkt en wat anoniem NL op twitter rond schreeuwt. Wat ik begreep kennen ze elkaar ook en ik denk dat hij daarom de vragen kon/mocht/durfde te stellen en dat zij in staat was haar grenzen aan te geven. Ik vond het erg goed gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Is iemand al aan het boek begonnen?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Op 30-9-2017 om 12:32 zei Mlies:

Is iemand al aan het boek begonnen?

Ik hoop het boek binnenkort te krijgen :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dees0703

Ik wil stiekem het interview kijken, maar

omdat ik ook een incestslachtoffer ben (wat een kutwoord trouwens)

twijfel ik ook of dat verstandig is. Is het een heel heftig interview of raden jullie het aan om te kijken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Dees0703 Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe het bij jou binnenkomt, maar ik vond het een krachtig interview en niet super heftig. Misschien kan het je ook juist op een goede manier raken, omdat zij er wel heel krachtig zat en haar verhaal deed. Misschien kun je het samen met iemand kijken die je vertrouwt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dees0703
3 minuten geleden zei Elske:

@Dees0703 Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe het bij jou binnenkomt, maar ik vond het een krachtig interview en niet super heftig. Misschien kan het je ook juist op een goede manier raken, omdat zij er wel heel krachtig zat en haar verhaal deed. Misschien kun je het samen met iemand kijken die je vertrouwt?

Ah top! Thanks Elske!

Ik denk inderdaad dat het verstandig is om niet alleen te kijken, maar wel om jouw ervaring zo te lezen. Ik ga m kijken..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
RosanneKolvers

Ik vind het dapper dat Griet op de Beeck zo open spreekt over haar verleden en ik denk dat dat heel belangrijk is ook voor anderen die zulke vreselijke ervaringen hebben. Wat ik erg vind, is dat er ook mensen zijn die het nodig vinden om haar verhaal in twijfel te trekken op Social media. Het is juist zo belangrijk dat mensen in openheid kunnen praten over wat ze hebben meegemaakt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies
Op 2-10-2017 om 12:12 zei AnnaP:

Ik hoop het boek binnenkort te krijgen :)

Ik ben benieuwd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.