Spring naar bijdragen
Lotje92

Heb ik een eetprobleem / eetstoornis?

Aanbevolen berichten

Lotje92

Ongeveer 1,5 jaar ben ik bezig met mijn gewicht. Ik wil zo min mogelijk en gezond eten maar hierdoor zijn er juist vaak momenten dat ik te veel eet. Door de weeks gaat het redelijk. totdat het weekend is, en vooral als ik een kater heb prop ik mezelf helemaal vol. Ik voel me dan zo slecht dat ik laxeermiddelen slik en me lichamelijk nog slechter voel. Hoe meer ik er mee bezig ben hoe vaker ik vreet buien krijg. Zojuist heb ik 3 tosties naar binnen gewerkt en daarna nog 3 koekjes, terwijl mn gedachte was om juist niet te eten want ik had al een hele slechte lunch gehad. Vanaf nu beloof ik mezelf weer dat ik morgen weer opnieuw begin met sporten en gezond eten. Dit gaat normaal de maandag tm woensdag goed en zo gaat ongeveer mijn hele week. Ik wil niet denken dat ik iets heb maar ik word wel vaak gek van mezelf dat ik constant met eten bezig ben. Misschien toch maar inzien dat er wel iets is.. of niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Hey Lotje! Vooral de zin "Ik wil zo min mogelijk eten" baart me zorgen. Weet je waarom je dit wilt? Vooral in combinatie met "gezond eten" . Want zo min mogelijk eten is niet gezond. Eigenlijk zit hier al een stuk gedachten in wat niet gezond is, hoe je er ook naar handelt. Vaak zie je, hoe meer je jezelf 'verbiedt' hoe meer je juist de drang krijgt naar die dingen. Heel gek hoe dat werkt maar dat zie je vaak.
Heb je voor jezelf wel eens de gevolgen van laxeermiddelen opgezocht? Misschien dat dat je helpt om dat af te bouwen? Heb je überhaupt eigenlijk een plan om het eten wat op te pakken? of vind je (of je eetprobleem/eetstoornis) dat dit eigenlijk nog wel prima is zo.

Hoe meer structuur je weer in je eetpatroon krijgt, hoe minder de 'snaai/vreet' drang. De eetbui(tjes) die jij hebt lijken me eerder een soort 'inhaalslag' van wat je hebt gemist dan een emotie eetbui. Ik kan het mis hebben , ben geen arts of psycholoog o.i.d.  Weetje, het feit dat je zoveel in je hoofd bezig bent met eten, en je drang voelt om heel weinig te eten is al een reden om in ieder geval eens langs de huisarts te gaan. Ik snap dat je het liefst gezond wilt zijn, maar hoe eerder je er bij bent, hoe sneller je aan de bak kunt (Als je dit zou willen)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Goed dat je je verhaal gedaan hebt! Ik denk dat je zelf ook wel voelt dat wat je beschrijft niet echt normaal/gezond is. Anders was je niet op een eetstoornisforum gekomen ;)

Het is een heel bekend cirkeltje: willen afvallen > te weinig eten > honger > snaaiaanval of eetbui(tje) > schuldgevoel > compenseren door wederom te weinig te eten > honger > snaai/eetbui enzovoort. De denkfout die vaak gemaakt wordt is dat je het 1e deel (te weinig eten) wel wilt blijven doen maar het gevolg (honger en eten) weg wilt hebben. Die wens snap ik natuurlijk, maar je kan een gevolg niet stoppen zonder iets aan de oorzaak te doen.

Heb je enig idee hoe het komt dat je zo op eten en je gewicht gefocust bent geraakt? Problemen met eten staan eigenlijk nooit op zichzelf. Daar zit meer achter.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi!

Wat je beschrijft komt op mij over als niet een normale verstandhouding tot eten. Je patroon met minder eten-eetbuien-schuld-minder eten-eetbui is heel herkenbaar van toen ik nog een eetstoornis had. 
Weten mensen in je omgeving hiervan?

Liefs Myrthe

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Ha @Lotje92,

Ik sluit me aan bij wat de meiden hier al hebben geschreven. Ook ik herken je patroon van niet eten en over eten uit mijn eetstoornis periode. Gek werd ik ervan en ook erg eenzaam, want vrijwel niemand wist van de constante strijd, de wanhopige momenten.

Voor mij was het niet gemakkelijk om de stap naar hulp te zetten, maar ik ben heel blij dat ik het wel gedaan heb, je hoeft t niet alleen te doen!

Lieve groet, Hanneke 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.