Spring naar bijdragen
Gast

Tips voor omgaan met emoties en drang naar eten

Aanbevolen berichten

Gast

Hallo aan iedereen die dit leest.

Al jaren gebruik ik eten om verdriet/frustratie niet te voelen. In de perioden in mijn leven waarin positieve dingen gebeurde had ik dit meer onder controle. Sinds ik nu 18 maanden bijna invalide ben merk ik dat ik zoveel emoties van boosheid frustratie en verdriet voel dat het enige wat ik wil doen is continu bezig zijn met eten. Ik ben niet tevreden met mijn lichaam en doordat ik niet kan sporten o.i.d. wordt mijn zelfbeeld steeds slechter. Hoe gaan mensen om met deze emoties om dan niet te gaan eten-schuldig voelen-eten enz. Ik heb niet echt mensen om me heen om dit te delen dus vandaar mijn bericht hier... 

Zara

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Hoi @Zara, wat een heftig bericht zo! Zo te horen zit middenin een proces die vele kanten op gaat. Ik ken zelf iemand die een eetstoornis heeft en ook een beperking en deze combinatie heel lastig was voor haar. Zij heeft wel ook echt hulp gezocht om hiermee om te leren gaan en te werken aan haar zelfbeeld. Heb jij hulp?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Bedankt voor je reactie, ik heb hulp gezocht bij een psycholoog waar ik ook was voor mijn pijn. Ze begon over haar eigen afvalproces en dat ze 15kg kwijt was. Ik liep tegen een muur. Inmiddels is dat voorbij. Weet niet goed waar ik de hulp moet zoeken. Ik heb een (waarschijnlijk) niet blijvende beperking. Ben nu 18 maanden bezig om weer meer dan 500 m te lopen per dag en toe te werken naar revalidatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Heftig je verhaal en wat veel, een lichaam dat je op veel manieren in de steek laat.

Wat je gewicht betreft kun je niet bij je psycholoog terecht maar misschien kun je wel je frustratie, boosheid, verdriet, angst bij haar kwijt?

Het leren verwoorden en uiten en het er mogen laten zijn want het is heel moeilijk en veel wat je meemaakt en hoef je niet al je ellende weg te eten en al je emotie's te onderdrukken met eten.

Maar ik weet ook hoe moeilijk het is, geen beweging en niks om mij af te leiden, toen ik pas in mijn rolstoel zat heb ik mij letterlijk klem gegeten, hoe ronder ik mij at, hoe minder mobiliteit, hoe gefrustreerder ik werd en ik nog meer van mijn lichaam ging walgen, tot ik in een diepe depressie belandde, ik geen kant meer uit kon en ik wel moest gaan accepteren dat het was zoals het was en nog is zoals het is.

Maar mijn dieptepunt was wel de weg omhoog, ik moest naar binnen gaan kijken en de wil om kost wat kost uit die rolstoel te komen bijstellen.

Nu ben ik zover dat ik ga vertrouwen op mijn lichaam, mijn lichaam geeft zelf wel aan wanneer ik weer uit de rolstoel kom en ook wat eten betreft, na helemaal de andere kant opgeslagen te zijn in ondergewicht begint mijn lichaam te zeggen wat ik nodig heb. Ik mag nu zeggen dat ik dingen niet kan.

Klinkt heel cliché maar leer luisteren naar wat je gevoel zegt, niet naar wat je denkt dat er van je verwacht wordt, hou je niet sterk naar de buitenwereld, ik hoop dat je daarin ook hulp durft te vragen, dit kun je niet alleen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Hoi @Zara,

Wow, wat heftig dat je bijna invalide bent. Dat moet voor veel heftige emoties zorgen. Niet zo gek dat je dan zo zoekende bent in hoe je hier mee om kunt gaan en het nu op deze manier uit.

Ik heb zelf heel veel gehad aan EFT (emotional freedom technique). Ik werd voorheen overspoeld met emoties (ik at ze weg en gooide ze er uit via braken) en EFT heeft er echt voor gezorgd dat al die emoties helemaal ontladen werden. Dat geldt ook voor een paar heftige dingen die ik had mee gemaakt. En omdat EFT voor een groot gedeelte via acceptatie werkt, werd de acceptatie van mezelf en mijn lichaam steeds beter. Verder ben ik na mijn eetstoornis zo'n 5 jaar erg ziek geweest (chronische hormonale aandoening) en ook rondom dat stuk heb ik heel veel pijn, verdriet etc. kunnen loslaten. Wellicht zou die techniek dus iets voor je kunnen betekenen op meerdere fronten? Het valt in Nederland nog onder de alternatieve therapieën, maar in o.a. de VS wordt het inmiddels wel al als regulier geaccepteerde therapie ingezet. Voordeel van de techniek is dat het zowel een behandelmethode is als een zelfhulptechniek. Wat betekent dat je niet afhankelijk hoeft te blijven van een therapeut en ook fijn zelf thuis aan de slag kan wanneer die emoties juist zo opspelen. Het werkt voornamelijk ontladend en dus emotie verminderend.

Veel sterkte!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Hallo Lydia, 

Bedankt voor je reactie en je tip over EFT. Ik heb er nooit eerder van gehoord.
Ik zal eens kijken wat het inhoudt en of het iets voor mij is. 
Het klinkt in ieder geval goed. Wat fijn dat het je veel gebracht heeft (en brengt).

Bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider
22 hours ago, Lydia said:

Hoi @Zara,

Wow, wat heftig dat je bijna invalide bent. Dat moet voor veel heftige emoties zorgen. Niet zo gek dat je dan zo zoekende bent in hoe je hier mee om kunt gaan en het nu op deze manier uit.

Ik heb zelf heel veel gehad aan EFT (emotional freedom technique). Ik werd voorheen overspoeld met emoties (ik at ze weg en gooide ze er uit via braken) en EFT heeft er echt voor gezorgd dat al die emoties helemaal ontladen werden. Dat geldt ook voor een paar heftige dingen die ik had mee gemaakt. En omdat EFT voor een groot gedeelte via acceptatie werkt, werd de acceptatie van mezelf en mijn lichaam steeds beter. Verder ben ik na mijn eetstoornis zo'n 5 jaar erg ziek geweest (chronische hormonale aandoening) en ook rondom dat stuk heb ik heel veel pijn, verdriet etc. kunnen loslaten. Wellicht zou die techniek dus iets voor je kunnen betekenen op meerdere fronten? Het valt in Nederland nog onder de alternatieve therapieën, maar in o.a. de VS wordt het inmiddels wel al als regulier geaccepteerde therapie ingezet. Voordeel van de techniek is dat het zowel een behandelmethode is als een zelfhulptechniek. Wat betekent dat je niet afhankelijk hoeft te blijven van een therapeut en ook fijn zelf thuis aan de slag kan wanneer die emoties juist zo opspelen. Het werkt voornamelijk ontladend en dus emotie verminderend.

Veel sterkte!

Ik ga dit ook eens opzoeken. Ben vaak bang voor mijn emoties, eet ze gelukkig (niet meer)  weg maar vind het nog lastig om ze te durven laten zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Het is zo jammer dat het regulier nog zo weinig wordt ingezet. Ik hoop dat daar straks steeds meer verandering in gaat komen. Zeker voor mensen die veel voelen en vaak overspoeld worden met emoties, kan ik dit echt aanraden. Het werkt voornamelijk via het limbische systeem (EMDR doet dat ook, maar EFT is klinisch bewezen effectiever). En het fijne is dat je er alle kanten mee uit kunt, doordat het zo veelzijdig is. Je kunt heel grof en heel gedetailleerd werken, je kan kindsdelen aanpakken, je kan trauma's aanpakken, je kan overtuigingen ontladen, maar ook positieve affirmaties activeren, je kan werken met vergeving en dankbaarheid, met acceptatie, je kan het zo zweverig en zo nuchter houden als je het zelf wilt, je kunt herinneringen doorlopen, ontladen en veranderen etc. Ik vind het nog steeds ideaal.
Het wordt trouwens ook ingezet als een anti pest aanpak op basis en middelbare scholen :)

Oké, genoeg EFT spam :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Is het misschien zo dat het zo weinig wordt ingezet omdat het nog een alternatieve therapie is en de zorgverzekeringen het bijna niet vergoeden.

Ik volg al enkele jaren schematherapie en als ik je zo lees, heeft het wel overeenkomsten en dat wordt weer wel vergoed.

Hier heb ik veel baat bij en zorgt voor verandering in heel mijn zijn en wie ik echt ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Klopt @Mamalou, er is voor Nederland nog te weinig wetenschappelijk onderzoek, dus valt het in Nederland nog onder de alternatieve therapie. Het kan best wel wat overlap hebben met schematherapie inderdaad. Al zal je met schematherapie niet zo makkelijk via het limbische systeem kunnen werken (en vooral ook kunnen loslaten). Doordat eft dit wel doet, ga je veel sneller door allerlei processen heen. Dat maakt de therapie een stuk effectiever en verkort de therapieduur. Al is dat uiteraard per persoon en situatie altijd heel verschillend (zoals bij iedere andere vorm van therapie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.