Spring naar bijdragen
georgialola

Vraag voor alle leden

Aanbevolen berichten

georgialola

Beste leden van Ik Ook Van Mij, 

Mijn naam is Georgia Oost en ik studeer journalistiek in Utrecht. Ik heb een verzoekje aan alle leden hier. Al erg lang doe ik onderzoek naar anorexia en hoe deze ziekte, samen met andere eetstoornissen, in de Nederlandse maatschappij steeds meer schade aanricht. Wat mij laatst is opgevallen, is dat er vaker meldingen worden gedaan dat anorexia patiënten steeds jonger worden. Doordat in mijn omgeving ik ook vaak met deze ziekte te maken heb gehad, weet ik hoe serieus dit is en dat hier echt wat aan gedaan moet worden. Echter hoor je helaas ook vaak dat huisartsen en andere doktoren niet snel genoeg anorexia als diagnose zien; vaak omdat zij zelf in de veronderstelling zijn dat jonge meisjes of jongens hier eenmaal 'te jong' voor kunnen zijn. 

Na lang na te hebben gedacht, besloot ik om hier werk van te gaan maken, om deze ziekte bespreekbaar te maken en ervoor te zorgen dat meer en meer mensen gaan erkennen en inzien dat anorexia iedereen kan overkomen: ongeacht de leeftijd. Wat ook een doel van mij is, is om mensen te kunnen laten zien dat, ook als je aan anorexia of een andere eetstoornis lijdt, je nog steeds jezelf bent. 

Mijn plan was om hier een beeldreportage van te maken. Hiermee bedoel ik een serie van foto's, om iemand die lijdt aan anorexia een gezicht te geven en op een andere manier te portretteren dan als een 'anorexiapatiënt'. Het zal een reportage worden uit 'een dag uit het leven van...'. Op deze manier zal ik graag een dagje met iemand willen besteden, natuurlijk ook samen foto's maken inclusief een klein interview. De reportage zal alles behalve zielig of somber worden, het is juist de bedoeling om meer op de patiënt te focussen dan op de ziekte.