Spring naar bijdragen
georgialola

Vraag voor alle leden

Aanbevolen berichten

georgialola

Beste leden van Ik Ook Van Mij, 

Mijn naam is Georgia Oost en ik studeer journalistiek in Utrecht. Ik heb een verzoekje aan alle leden hier. Al erg lang doe ik onderzoek naar anorexia en hoe deze ziekte, samen met andere eetstoornissen, in de Nederlandse maatschappij steeds meer schade aanricht. Wat mij laatst is opgevallen, is dat er vaker meldingen worden gedaan dat anorexia patiënten steeds jonger worden. Doordat in mijn omgeving ik ook vaak met deze ziekte te maken heb gehad, weet ik hoe serieus dit is en dat hier echt wat aan gedaan moet worden. Echter hoor je helaas ook vaak dat huisartsen en andere doktoren niet snel genoeg anorexia als diagnose zien; vaak omdat zij zelf in de veronderstelling zijn dat jonge meisjes of jongens hier eenmaal 'te jong' voor kunnen zijn. 

Na lang na te hebben gedacht, besloot ik om hier werk van te gaan maken, om deze ziekte bespreekbaar te maken en ervoor te zorgen dat meer en meer mensen gaan erkennen en inzien dat anorexia iedereen kan overkomen: ongeacht de leeftijd. Wat ook een doel van mij is, is om mensen te kunnen laten zien dat, ook als je aan anorexia of een andere eetstoornis lijdt, je nog steeds jezelf bent. 

Mijn plan was om hier een beeldreportage van te maken. Hiermee bedoel ik een serie van foto's, om iemand die lijdt aan anorexia een gezicht te geven en op een andere manier te portretteren dan als een 'anorexiapatiënt'. Het zal een reportage worden uit 'een dag uit het leven van...'. Op deze manier zal ik graag een dagje met iemand willen besteden, natuurlijk ook samen foto's maken inclusief een klein interview. De reportage zal alles behalve zielig of somber worden, het is juist de bedoeling om meer op de patiënt te focussen dan op de ziekte. 

En dan nu mijn vraag! Ik ben op zoek naar iemand van jonge leeftijd met anorexia, die het leuk lijkt om mee te werken. Dus als jij denkt 'hey! Ik ben het eens met wat je zegt en het lijkt me leuk om met je mee te werken,' dan neem ik erg graag contact met je op! Natuurlijk is het best wel spannend en gaat het ook om een serieus onderwerp, maar ik kan je van harte beloven dat we alles van tevoren duidelijk doornemen, we gaan afspraken maken van wat jij wel en niet fijn vindt en natuurlijk bespreken we het (als je dat fijn vindt) met je ouders. 

Hopelijk heb ik iemand van jullie enthousiast genoeg kunnen maken om met me mee te willen werken. Voor verdere informatie kunnen we altijd even bellen / mailen / appen.

Groetjes,

Georgia :) 

P.S - Deze post heb ik samengesteld met toestemming van forumleider Anna Pastor. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

Wat een leuk idee zeg! Hopelijk krijg je hier voldoende respons :) Succes met je onderzoek en hopelijk zien wij na afloop wat het resultaat is! 

Liefs

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Dankjewel Irina! Lief van je :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het bespreken met de ouders lijkt me eerder een vereiste dan een optie "als je dat fijn vindt". Als het om minderjarigen gaat?

Ik vind het nogal heftig eigenlijk, om dit van een jong iemand met eetstoornis te vragen. Jezelf op deze manier in de publiciteit brengen, dat kan je de rest van je leven 'achtervolgen' terwijl er hopelijk ook een tijd komt waarop je eetstoornis niet of minder aanwezig is en je er misschien helemaal niet meer mee geassocieerd wilt worden.

• Like 4
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Naast het bespreekbaar maken en gezicht geven aan.. pak het probleem bij de kern aan. Als huisartsen nu nog niet voldoende signaleren (maar ook ouders!!) hebben zij dus meer kennis in huis nodig om een eetstoornis vroegtijdig te kunnen signaleren/herkennen. 

Overigens kwam ik dit bij mijn eigen huisarts afgelopen week ook nog weer tegen dat de kennis rondom eetproblematiek (en wat er al dan niet bij komt kijken, ligt het voor nu even niet toe) echt vergroot mag/moet worden. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hoi Jessie, 

Dat klopt zeker, natuurlijk bespreek ik ook met de ouders wat we allemaal gaan doen. Ik bedoel meer dat het desbetreffende persoon zelf aan mag geven in hoeverre ik daarvoor en daarna contact heb met de ouders, dit wordt natuurlijk allemaal besproken.

Het is zeker een heftig onderwerp! Maar, zoals ik had aangegeven, wordt het geen reportage die zich focust op de ziekte zelf (waardoor het snel heel heftig zou kunnen worden) maar juist een positieve fotoserie om te laten zien hoe iemand ook nog gewoon van zijn/haar leven kan genieten, naast dat er een ziekte is die daar ook een groot deel van uitmaakt. 

Hopelijk heb ik het zo wat beter voor je uitgelegd! Bedankt voor je reactie :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hoi Rebekka,

Precies! Dit heb ik zelf ook ervaren met mijn beste vriendin die al erg lang hiermee kampt. Dit is ook een van de beweegredenen van mij geweest om aan dit project te beginnen. Wat vervelend dat dit jou ook is overkomen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Bedankt voor je toelichting. Ik snap dat je idd de patiënt als persoon wil laten zien, maar diegene wordt dan wel automatisch gekoppeld aan zijn of haar eetstoornis. Zeker een erg jong iemand kan vaak nog niet helemaal voorzien wat voor gevolgen meedoen aan zoiets kan hebben.

Is het je doel om je op één persoon te richten? Gekeken naar het doel dat je beschreef, laten zien dat een ES echt iedereen kan overkomen, is een meisje met anorexia echt een heel stereotiep beeld van eetstoornispatiënten, ook als het een heel jong meisje betreft. Je zou kunnen overwegen om juist iets heel anders te laten zien dan dat standaardbeeld. Bv. een jongen/man of vrouw, of een andere eetstoornis dan anorexia.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hoi Jessie, 

Ja, ik snap wat je bedoelt. Dit project is echter eerst voor intern gebruik - of het later gepubliceerd wordt hangt helemaal af van de patiënt en de ouders. áls het gepubliceerd wordt, zal dit op mijn eigen site staan, dit is meer een site voor journalistieke opdrachtgevers die dan mijn werk willen zien (dus het is geen nieuwssite :) ). Maar, het eerste plan is sowieso dat het niet gepubliceerd wordt. Alleen na nadere bespreking, als bijvoorbeeld blijkt dat het goed zou zijn om te publiceren, zal dit alleen in overleg zijn. 

Het is mijn doel om één persoon te fotograferen, ja. Vooralsnog werk ik uit de actuele invalshoek dat anorexiapatiënten steeds jonger worden en dat is dus waar ik mij dan op focus: op leeftijd. Het maakt niet uit of het een jongen of een meisje betreft. 

Voor een ander project zou het inderdaad een goed idee zijn om juist het standaardbeeld aan te pakken, zodat mensen niet continu met het stereotype bezig zijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Weet je wat het is... steeds jongere meiden hebben miss wel een eetstoornis maar juist bed/es-nao worden door huisarts en omgeving later gesignaleerd omdat het minder snel aan het uiterlijk af te zien is. mijn inziens zou t dus waardevoller zijn daarop te focussen. 

• Like 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Bedankt voor je insteek, Rebekka! :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebecca18

Rond welke leeftijd ben je dan opzoek? @georgialola

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hi Rebecca,

Ongeveer niet ouder dan 16 jaar! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS
6 uur geleden zei georgialola:

Wat tof dat je een onderzoek gaat doen ! Heb je in je onderzoek alleen oog en aandacht voor anorexia? Of ook voor bijv anorexia boulimia of Binge Eating Disorders? 

Want dat zijn ook eetstoornissen die veel al lastig of moeilijk bespreekbaar zijn en ook voorkomen bij jongere(n) ... en naar mijn idee vaak niet de ''aandacht'' krijgen... die er toch ook echt wel mag zijn.. nu gaat het ''weer'' over anorexia snap je? :) maar misschien is dit wel heel erg off topic... was gewoon benieuwd of het dus ook iets anders mocht zijn dan alleen anorexia.. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hi Sanne!

Wat leuk om te horen dat je het zo tof vindt! Ik wilde me in eerste instantie focussen op eetstoornissen in het algemeen, omdat ik weet dat anorexia vaak een ‘standaard’ keuze is, maar helaas kreeg ik daar geen toestemming voor van mijn docenten. Jammer he? 

Wel bedankt voor je goede vraag :) 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS
Zojuist zei georgialola:

Hi Sanne!

Wat leuk om te horen dat je het zo tof vindt! Ik wilde me in eerste instantie focussen op eetstoornissen in het algemeen, omdat ik weet dat anorexia vaak een ‘standaard’ keuze is, maar helaas kreeg ik daar geen toestemming voor van mijn docenten. Jammer he? 

Wel bedankt voor je goede vraag :) 

Hi,

Oke helder. Wel jammer dat de docenten hier geen toestemming voor verlenen ... ben dan wel benieuwd wat die beweegredenen zijn voor hun.. maar goed dat is nou maar zo .. maar thnx voor je (snelle) terugkoppeling! 

Ik wens je veel succes ! Ik hoop dat je input kunt halen uit het forum om met je onderzoek verder te kunnen. 

Groetjes ! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hi Sanne,

De grootste beweegredenen van hen was dat het dan ‘te breed’ zou zijn. Ik ben het hier overigens niet mee eens, maar helaas..

Bedankt! Hopelijk gaat het ook lukken ja! 

Groetjes :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hi,

Als ik je een tip mag geven. Zoek iemand met anorexia die in t herstelproces zit en het liefste met een gezond gewicht. Juist daar lopen huisartsen vaak op vast. Iemand heeft een gezond gewicht dus is er niks aan de hand, terwijl het gaat om de mentale strijd. Ondergewicht herkent elke huisarts. Het gaat om de subtiele tekenen....
Dan pas kan er tijdig ingegrepen worden. 

Mooi initiatief. Waardevol misschien ook om te laten zien op congressen e.d.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
georgialola

Hi, 

Dankjewel, wat een goede tip! Ik ga het zeker meenemen in mijn werk. Ik ga er werk van maken :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.