Spring naar bijdragen
Mandyhelfrich

G-schema's

Aanbevolen berichten

Mandyhelfrich

Ik had vandaag weer een afspraak bij ursela, hierin hebben we de G-schema's behandeld, hebben jullie hier ook ervaring mee, en hoe hebben jullie dit toegepast??? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Ik ben er sinds deze week mee gestart in combinatie met mijn eetdagboek.

Ik moet elke dag een situatie uit mijn dagboek nemen en daar de G schema's op toepassen, vind het best wel moeilijk vooral de gevoelens er bij benoemen.

Denk wel dat het heel wat patronen zichtbaar gaat maken en het mij wat op gaat leveren.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

Ik heb al behoorlijk wat schema's ingevuld in mn behandelingen. 

Denk dat het absoluut helpend kan zijn om gedragingen en gedachtes te herkennen! 

Voor mij werkt het niet meer zo omdat ik er een lichte allergie van heb gekregen :lol: in de kliniek waar ik was opgenomen lieten ze je bij elk wisse wasje er een maken waardoor het voor mij een beetje het doel verloor. 

 

Maar als je er serieus mee aan de slag gaat kan het echt inzicht geven!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb er ook best veel mee gewerkt. Heeft sowieso geholpen om het eetstoornisdenken enigszins te ondermijnen (niet dat ik ook meteen de koppeling in gedrag kon maken, maar inzien wat je ES je allemaal wijsmaakt was toch best waardevol). En het heeft me denk ik geholpen om, als ik niet lekker in mn vel zit, beter te kunnen herkennen hoe dit komt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik heb de afgelopen weken ook heel wat G-schema's ingevuld. Voor mij was het heel helpend, ook om onderliggende overtuigingen op te sporen waar ik me niet zo bewust van was, maar die heel veel spanning geven. Vul jij ze alleen in m.b.t. je eetstoornis of ook voor andere dingen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Mandyhelfrich ik heb ook veel G-schema's gedaan tijdens mijn behandeling. Die zijn de basis van de cognitieve gedragstherapie. In het begin deden ze me niet zo veel, ik kon de gedachten wel opschrijven maar "voelde" het nog niet, maar hoe meer ik er deed, hoe beter het ook bleef hangen en hoe makkelijker ik die helpende gedachten op kon roepen in moeilijke situaties. Het is niet een trucje wat je na 1 keer kent, het is echt een proces om anders te leren denken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@ElskeIk ga ze voor van alles invullen, dus niet alleen in betrekking tot een eetstoornis

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

mocht je nog meer tips willen, des tijds is er wel tof reactie gegeven in dit g schema topic. Misschien kunnen de topics worden samengevoegd? Nu zijn er 2 @AnnaP

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik vind het heel fijn! Ben er al veel positiever door gaan denken :)
Heeft me echt ten positieve veranderd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

Ik heb destijds gedurende mijn behandeling erg veel gewerkt met g-schema's. Vond het echt wel meerwaarde hebben! Zeker omdat ik best veel negatieve en irreëele gedachten had, waar ik dmv g-schema's beter inzicht in verkreeg en zo leerde op een andere manier te denken. Wat vind je zelf van de g-schema's? @Mandyhelfrich 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Mooi om te lezen van de g-schema's. Ik heb dit nooit gehad, kan mij best voorstellen dat het werkt. :)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Irinaik vind de G-schema's tot nu toe een goede manier om inzicht te krijgen over je manier van denken, vind het nog wel lastig ik dan de negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@Mandyhelfrich dat is ook heel lastig! Dat vond en vind ik oprecht nog steeds lastig. Hoe meer je ermee oefent, hoe makkelijker het wel wordt om dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
18 uur geleden zei Mandyhelfrich:

@Irinaik vind de G-schema's tot nu toe een goede manier om inzicht te krijgen over je manier van denken, vind het nog wel lastig ik dan de negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes

 

Vind ik ook lastig, positieve gedachtes formuleren voelt soms wat nep. Wat voor mij werkt is om me er eerst bewust van te worden dat de negatieve gedachtes niet waar zijn en er neutraler naar te kijken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Bij mij hebben de G-schema's er juist voor gezorgd dat ik verder van mijn gevoel kwam af te staan. Ik ging er alleen maar meer door relativeren (en ook mijn gevoel ermee bagatelliseren), terwijl ik juist vreselijk overspoeld bleef worden door allerlei emoties. Maar wat betreft het krijgen van inzicht in je gedachtepatroon, onderliggende overtuigingen en patronen e.d. kan het zeker een erg handig hulpmiddel zijn.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD
Op 15-10-2017 om 12:15 zei Lydia:

Bij mij hebben de G-schema's er juist voor gezorgd dat ik verder van mijn gevoel kwam af te staan. Ik ging er alleen maar meer door relativeren (en ook mijn gevoel ermee bagatelliseren), terwijl ik juist vreselijk overspoeld bleef worden door allerlei emoties. Maar wat betreft het krijgen van inzicht in je gedachtepatroon, onderliggende overtuigingen en patronen e.d. kan het zeker een erg handig hulpmiddel zijn.

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. Ik herken dit heel erg. Zo zie je dat het voor iedereen anders werkt!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Voor mij heeft het ook niet veel gedaan, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het helpt om inzicht te krijgen in je gedachtenpatroon (als je dat nog niet had). Ik kon het allemaal al heel mooi verwoorden, maar ik kon het nooit voelen en wat Lydia zegt herken ik ook zeker. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik heb jaren bij een psycholoog gelopen. Deze heeft mij op een boek gewezen (ik weet niet of ik de titel enz hier mag vermelden) en geleerd om G-schema's op te stellen. Destijds heeft mij het wel geholpen om belemmerende gedachten op te sporen. Het is wel een goed idee om dat opnieuw te gaan doen tegen mijn eetbuien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht
Op 14-10-2017 om 17:28 zei Mandyhelfrich:

@Irinaik vind de G-schema's tot nu toe een goede manier om inzicht te krijgen over je manier van denken, vind het nog wel lastig ik dan de negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes


Mee eens, dat is ook moeilijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Toen ik net met therapie begon heb ik ook veel G-schema's gebruikt maar ik vond het echt vreselijk en het hielp me ook maar weinig. Ik was toen ook wel een beetje te koppig om echt mijn best te doen met nieuwe helpende gedachten te komen. Toen heb ik een tijdje PMT gedaan en daardoor ben ik veel dichter bij mijzelf gekomen. Nu kan ook echt voelen wat ik voel en helpen G-schema's mij wel om te achterhalen wat de invloed van mijn gedachten hierop is. Ik denk dat het dus wel af hangt van het moment waarop je ze gebruikt binnen therapie en ook wat je er mee wilt bereiken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Heyy @Happie

 

Is PMT een therapie vorm? Waarbij heeft PMT je bij kunnen helpen? Zou je me een uitleg kunnen geven over PMT, want ik merk dat in het begin de G-schema's wel werkte om inzicht te krijgen over me gedachtes, maar nu merk ik dat ik niet heel veel meer heb aan de G-schema's 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

@Mandyhelfrich PMT is Psychomotorische therapie. Het is meer lichaamsgericht therapie met focus op wat je voelt in je lichaam. In tegenstelling tot bij gedragstherapie doe je hierin veel fysieke oefeningen en ga je juist minder nadenken. Het heeft mij heeeeeeeel erg geholpen om te leren voelen, want dat kon ik dus echt niet. Ik denk dat PMT echt heel helpend is bij een eetstoornis omdat je vaak zo je gevoel hebt uitgezet. Is het zo een beetje duidelijk wat PMT is? Ik vind het best moeilijk uitleggen, maar als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Happieduidelijke uitleg over PMT, heb je misschien iets van oefeningen die je kan doen om meer te focussen op je lichaam 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

@Mandyhelfrich Een oefening die ik heel fijn vond en waar ik mee begon was stil staan bij mijn lichaam. Voordat ik opstond en voordat ik ging slapen vroeg ik mijzelf hoe voelt/voelen mijn ...? En op de ... kon dan buik, benen, hoofd, etc. staan. Zo ging ik dan mijn lichaam af. Ik doe dit nog steeds en het helpt me soms ook om emoties te herkennen. Bijvoorbeeld als mijn schouders zeer doen en mijn rug pijn doer dan ben ik vaak gespannen, terwijl als ik last heb van mijn hoofd ik vaak verdrietig ben. Er zijn nog veel meer oefeningen, maar dit is er eentje die je overal kan doen en misschien wel fijn is om mee te beginnen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.