Spring naar bijdragen
Mandyhelfrich

G-schema's

Aanbevolen berichten

Mandyhelfrich

Ik had vandaag weer een afspraak bij ursela, hierin hebben we de G-schema's behandeld, hebben jullie hier ook ervaring mee, en hoe hebben jullie dit toegepast??? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Ik ben er sinds deze week mee gestart in combinatie met mijn eetdagboek.

Ik moet elke dag een situatie uit mijn dagboek nemen en daar de G schema's op toepassen, vind het best wel moeilijk vooral de gevoelens er bij benoemen.

Denk wel dat het heel wat patronen zichtbaar gaat maken en het mij wat op gaat leveren.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

Ik heb al behoorlijk wat schema's ingevuld in mn behandelingen. 

Denk dat het absoluut helpend kan zijn om gedragingen en gedachtes te herkennen! 

Voor mij werkt het niet meer zo omdat ik er een lichte allergie van heb gekregen :lol: in de kliniek waar ik was opgenomen lieten ze je bij elk wisse wasje er een maken waardoor het voor mij een beetje het doel verloor. 

Maar als je er serieus mee aan de slag gaat kan het echt inzicht geven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb er ook best veel mee gewerkt. Heeft sowieso geholpen om het eetstoornisdenken enigszins te ondermijnen (niet dat ik ook meteen de koppeling in gedrag kon maken, maar inzien wat je ES je allemaal wijsmaakt was toch best waardevol). En het heeft me denk ik geholpen om, als ik niet lekker in mn vel zit, beter te kunnen herkennen hoe dit komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik heb de afgelopen weken ook heel wat G-schema's ingevuld. Voor mij was het heel helpend, ook om onderliggende overtuigingen op te sporen waar ik me niet zo bewust van was, maar die heel veel spanning geven. Vul jij ze alleen in m.b.t. je eetstoornis of ook voor andere dingen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Mandyhelfrich ik heb ook veel G-schema's gedaan tijdens mijn behandeling. Die zijn de basis van de cognitieve gedragstherapie. In het begin deden ze me niet zo veel, ik kon de gedachten wel opschrijven maar "voelde" het nog niet, maar hoe meer ik er deed, hoe beter het ook bleef hangen en hoe makkelijker ik die helpende gedachten op kon roepen in moeilijke situaties. Het is niet een trucje wat je na 1 keer kent, het is echt een proces om anders te leren denken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@ElskeIk ga ze voor van alles invullen, dus niet alleen in betrekking tot een eetstoornis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

mocht je nog meer tips willen, des tijds is er wel tof reactie gegeven in dit g schema topic. Misschien kunnen de topics worden samengevoegd? Nu zijn er 2 @AnnaP

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik vind het heel fijn! Ben er al veel positiever door gaan denken :)
Heeft me echt ten positieve veranderd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

Ik heb destijds gedurende mijn behandeling erg veel gewerkt met g-schema's. Vond het echt wel meerwaarde hebben! Zeker omdat ik best veel negatieve en irreëele gedachten had, waar ik dmv g-schema's beter inzicht in verkreeg en zo leerde op een andere manier te denken. Wat vind je zelf van de g-schema's? @Mandyhelfrich 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Mooi om te lezen van de g-schema's. Ik heb dit nooit gehad, kan mij best voorstellen dat het werkt. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Irinaik vind de G-schema's tot nu toe een goede manier om inzicht te krijgen over je manier van denken, vind het nog wel lastig ik dan de negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@Mandyhelfrich dat is ook heel lastig! Dat vond en vind ik oprecht nog steeds lastig. Hoe meer je ermee oefent, hoe makkelijker het wel wordt om dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
18 uur geleden zei Mandyhelfrich:

@Irinaik vind de G-schema's tot nu toe een goede manier om inzicht te krijgen over je manier van denken, vind het nog wel lastig ik dan de negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes

Vind ik ook lastig, positieve gedachtes formuleren voelt soms wat nep. Wat voor mij werkt is om me er eerst bewust van te worden dat de negatieve gedachtes niet waar zijn en er neutraler naar te kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Bij mij hebben de G-schema's er juist voor gezorgd dat ik verder van mijn gevoel kwam af te staan. Ik ging er alleen maar meer door relativeren (en ook mijn gevoel ermee bagatelliseren), terwijl ik juist vreselijk overspoeld bleef worden door allerlei emoties. Maar wat betreft het krijgen van inzicht in je gedachtepatroon, onderliggende overtuigingen en patronen e.d. kan het zeker een erg handig hulpmiddel zijn.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD
Op 15-10-2017 om 12:15 zei Lydia:

Bij mij hebben de G-schema's er juist voor gezorgd dat ik verder van mijn gevoel kwam af te staan. Ik ging er alleen maar meer door relativeren (en ook mijn gevoel ermee bagatelliseren), terwijl ik juist vreselijk overspoeld bleef worden door allerlei emoties. Maar wat betreft het krijgen van inzicht in je gedachtepatroon, onderliggende overtuigingen en patronen e.d. kan het zeker een erg handig hulpmiddel zijn.

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. Ik herken dit heel erg. Zo zie je dat het voor iedereen anders werkt!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Voor mij heeft het ook niet veel gedaan, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het helpt om inzicht te krijgen in je gedachtenpatroon (als je dat nog niet had). Ik kon het allemaal al heel mooi verwoorden, maar ik kon het nooit voelen en wat Lydia zegt herken ik ook zeker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.