Spring naar bijdragen
Anne126

Extreem moe

Aanbevolen berichten

Anne126

Hi, 

 

Twee weken geleden heb ik de diagnose eetstoornis gekregen, ik sta momenteel op een wachtlijst, dus ik moet het nog even zelf doen..
Nu had ik tot voor kort geen lichamelijk klachten, maar sinds twee weken ben ik echt extreem moe. Terwijl ik toch gemiddeld 6/7 uur slaap.  Het lukt mij slecht om aan het werk te gaan, ik begin vaak pas rond 13.00-14.00. Daarvoor ben ik gewoon niet vooruit te branden. Dit wordt steeds erger naar mate de week vordert en na het weekend gaat het wel weer. Ik heb niet super veel ondergewicht , wat al een tijdje stabiel is en daarvoor hier geen last van had.

Tijdens het sporten ben ik niet sneller moe en ook mijn conditie is niet achteruit gegaan. 

Ik vraag mij af of iemand dit misschien herkend? En wat je er aan zou kunnen doen?

 

Groetjes,

Anne

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat maakt dat het na het weekend wel weer gaat? Slaap je dan langer uit? Ik vind 6 a 7 uur per nacht in elk geval niet veel, als je ervan uitgaat dat je gemiddeld 8 uur per nacht nodig hebt. Ik zou dus zorgen dat je doordeweeks wat eerder naar bed gaat. 

 

Daarnaast kan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, bv vitamine D of ijzer, ook vermoeidheid veroorzaken. Heb je je bloedwaarden al eens laten checken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne126

Nee klopt, maar dat is wel wat ik altijd doe. Als ik eerder naar bed ga, lig ik heel lang wakker. Duurt sowieso altijd wel minstens drie kwartier voor ik in slaap val. In het weekend heb ik wat meer tijd om uit te rusten dan door de weeks. Ja ik heb een maand geleden nog bloed laten prikken en dat was allemaal goed. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Dit is heel herkenbaar, toen ik net de diagnose kreeg was ik ook ontzettend moe, had zelfs moeite om wakker te blijven in de lessen op school. Sinds kort ben ik vitamine pillen gaan slikken en dit werkt wel, eventueel kan je ook bij je huisarts vragen voor een bloedonderzoek. Net als wat @Jessieal zei misschien helpt het ook wat meer te gaan slapen, gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig op een dag. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 minute ago, Anne126 said:

Nee klopt, maar dat is wel wat ik altijd doe. Als ik eerder naar bed ga, lig ik heel lang wakker. Duurt sowieso altijd wel minstens drie kwartier voor ik in slaap val. In het weekend heb ik wat meer tijd om uit te rusten dan door de weeks.

Het veranderen van je ritme kan even duren. Blijven proberen, zou ik zeggen. Ook al slaap je niet direct, alvast op bed liggen maakt dat je sowieso al enigszins rust op dat moment. Vanwege wat je in het weekend ervaart, meer ruimte om rust te pakken, lijkt dit me toch de sleutel.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@Anne126 Ik ben het helemaal eens met wat men hierboven zegt. 6 a 7 uur slaap per nacht is niet genoeg voor een uitgerust gevoel, zeker als je aangeeft je na het weekend beter te voelen. Probeer 's avonds eerder naar bed te gaan. Maak jezelf moe, bijvoorbeeld door een boek te lezen, je telefoon minstens een uur voordat je wilt gaan slapen aan de kant te leggen en cafeïne houdende producten te vermijden. En het kost tijd je lichaam te laten wennen aan een nieuw ritme. Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mufasa

Ik herken die vermoeidheid ook. Met periodes heb ik enorm veel last van. Kan soms hele dag slapen en me niks niet beter voelen. Het kan psychische vermoeidheid zijn wat bij mij vaak komt door intensiviteit van therapie. Ik ben dan kapot moe en heb amper kracht in mijn benen en enorme spierpijnen. Toch is er qua vitamines niks mis met mijn lichaam. Soms voel ik me zo vermoeid door emoties die zich uitten door vermoeidheid. Dat is makkelijker te voelen dan de emoties zelf en soms is de coping niet voldoende. Zo kan ik ook periodes vreselijk depressief zijn en zonder enige aanleiding is dit ineens opgelost. Dan zijn het veel emoties die opgekropt en vast zitten.

 

Sterkte ermee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Het kan ook echt helpen overdag meer rustmomenten in te plannen. Vooral prikkels vermijdende momenten. Even een halfuurtje tot uurtje geen mobiel, laptop of mensen. Het is zo verleidelijk door te denderen vind ik zelf, zeker met al die rot ES gedachten in je hoofd. Maar door dat actief weg te stoppen door maar bezig te blijven en druk te zijn vermoei je jezelf eigenlijk dubbel en dwars. Meditatie, mindfulnniss e.d. zijn ideaal hiervoor maar vind ik persoonlijk nog erg moeilijk. Gedachtes zijn te overweldigend dan maar je zou het kunnen oefenen.

Wat mij nu helpt is bijvoorbeeld 2 tot 3x p.d. even iets creatief te gaan doen. Kleuren, breien. Iets waar niet veel denkwerk voor nodig is en iets wat niet perfect hoeft! Gewoon even uitstaan terwijl je toch wakker bent. Dit helpt mij ook om nachts wat beter te slapen. Van 4 uur per nacht ben ik toch al naar 5 a 6 uurtjes gegaan. Mijn valkuil zit hem in het moment voor het slapen. Dan word ik onrustig en ga ik juist achter mijn computer zitten waardoor ik nog honderd en een prikkels op zoek. Rust creëren is eigenlijk zo belangrijk.

Maargoed dit is puur mijn ervaring. Geen idee of je er iets mee kunt haha.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

 Hoi ik sta ook op een wachtlijst en heb er ook erg veel last van ik slaap ongeveer 8 uur per nacht en vaak overdag ook nog minimaal een uur ik gebruik ook vitamine helaas werken ze bij mij niet. Ik hoop dat het tijdelijk is en snel over zal gaan. Verder probeer ik overdag mezelf ook bezig te houden met iets voor mezelf dat geeft wel wat energy en savonds ga ik er vroeg in misschien kun je er wat mee 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Heel herkenbaar idd, ik heb in dezelfde situatie gezeten. Probeer naar je lichaam te luisteren. Wat geeft je ontspanning? Wat vind je leuk om te doen? Wat zijn activiteiten die je hoofd leeg maken? Korte mindfulness momenten hebben mij enorm geholpen, tekenen of schilderen ook, een boek lezen, via internet een relaxing talk. Vergeet niet dat nadenken en piekeren heel veel energie kost. Dus het is niet gek dat je moe bent!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.