Spring naar bijdragen
Cobra

Draad oppakken (met eten) na ziek zijn

Aanbevolen berichten

Cobra

Hoi,

De afgelopen 1,5 week ben ik erg ziek geweest en hierdoor is mijn eet en beweeg ritme totaal verstoord geraakt. Heb niet veel anders kunnen doen dan in bed liggen en slapen, geen eetlust, geen energie. Ben hierdoor redelijk wat afgevallen en dat is iets wat heel dubbel voelt. Nu ik me vandaag eindelijk weer wat beter voel ben ik meteen ook wat actiever, alleen meer eten vind ik heel lastig. 

Deze week blijf ik op advies van de huisarts nog thuis van studie, om aan te sterken. Dat is iets wat ik heel lastig vind, maar wat nu wel nodig is. Alleen heb ik geen idee hoe ik het eten moet oppakken, dit is zo'n trigger voor mijn eetstoornis en ik weet ook dat het weinige eten ervoor zorgt dat ik mijn lichaam alleen maar zwakker maak. 

Ik voel niet echt of ik honger heb of wanneer ik verzadigd ben, maar verstandelijk weet ik natuurlijk wel hoeveel ik ongeveer moet eten en wat ik zou kunnen eten. Alleen zijn die es gedachten zo sterk dat ik het mezelf niet kan toestaan om voor mezelf te zorgen, mede doordat ik deze week thuis blijf van de studie. 

Herkent iemand dit, of heeft iemand tips hierin?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Op verstand datgene eten waarvan je weet dat je het nodig hebt. Je kan het een beetje opbouwen als dat helpt, maar doe daar niet te lang over.

Zou het je kunnen helpen om in het eetritme-topic mee te gaan posten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Jessie 

Ik probeer op verstand te eten, wat ik denk dat goed is, maar ik weet ok dat het te weinig is. Opbouwen is een goede, dat zou me wel helpen. 

Vind het alleen moeilijk om dat zelf te bedenken. Eetritmetopic zou fijn zijn, maar kan nog niet in dat gedeelte van het forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je mag het anders ook best in dit topic delen tot je bij de rest van het forum kan :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

ok, fijn. 

o: 1 beschuit met thee met 1 "kneepje" honing

geslapen tot 15.00 uur

l: 1 kop groentensoep + 2 droge lu crackers

a: 1,5 opscheplepel boerenkoolstamppot + 1/5 gehaktbal

tussendoor heb ik 1 liter boomgaardsap op.

Ben me ervan bewust dat dit echt veel te weinig is, maar dit is dag 1 dat ik in de avond wat meer en vaster eten kan eten. Heb nu wel last van een opgezette buik. 

Ik slaap veel, dus mijn ritme is ook een beetje door de war..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je systeem zal ook gewoon weer moeten wennen. Die opgezette buik trekt wel weer bij. Wat zou voor vandaag een opbouwstap kunnen zijn?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
12 uur geleden zei Cobra:

ok, fijn. 

Inhoud verbergen

o: 1 beschuit met thee met 1 "kneepje" honing

geslapen tot 15.00 uur

l: 1 kop groentensoep + 2 droge lu crackers

a: 1,5 opscheplepel boerenkoolstamppot + 1/5 gehaktbal

tussendoor heb ik 1 liter boomgaardsap op.

Ben me ervan bewust dat dit echt veel te weinig is, maar dit is dag 1 dat ik in de avond wat meer en vaster eten kan eten. Heb nu wel last van een opgezette buik. 

Ik slaap veel, dus mijn ritme is ook een beetje door de war..

hoi Cobra

Ben het eens met Jessie!

Overigens is het niet verkeerd om rustig te beginnen zoals je deed na ziek zijn maar als het goed valt zou ik (zeker gezien je eetstoornis) wel in een vlot tempo opbouwen. Soep is bijv prima, maar je zou er wat eiwit (kip /vis) in kunnen doen en wat vetten toevoegen zodat je lichaam echt weer wat energie binnenkrijgt.

Succes en post gerust je lijstjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

Dankjewel voor jullie tips

Ik zat meer te denken aan iets vaster eten ipv vloeibaar. Vast eten kan bij mij een issue worden als ik dat te weinig en te lang niet eet. 

Nu 11 dagen dat ik dat bijna niet kan eten. Gisteravond is dat wel goed gegaan. 

Vanavond 1 schep erbij en wil overdag nog ergens een granny smith erbij nemen.

(ik ben nu 11 dagen gestopt met roken door die longontsteking en ben mega bang dat ik hiervan aankom, zeker omdat ik amper beweeg.) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Bij mij valt rijst dan altijd wel goed, misschien bij jou ook? Een tip om over te gaan op vast voedsel :) 

Hoe is het vandaag gegaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

Ah, dat is wel een goede tip Marjolein! Ik ga dan voor couscous morgen denk ik. 

Vandaag ging het wat minder omdat ik veel geslapen heb. Ik ben zó verschrikkelijk moe, huisarts zegt dat dit normaal is na een zware longontsteking, maar vind het abnormaal?! Morgenvroeg moet ik terug voor controle. 

o: 1 beschuit met thee + honing

a: 2 ol boerenkoolstamp + 1/2 gehaktbal

+ ongeveer een halve liter boomgaardsap

Misschien straks nog een kopje bouillon en een zacht gekookt eitje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

In elk geval lijkt toegeven aan die moeheid me het beste. Maar als daardoor eten minder gaat, kan het er ook juist aan bijdragen dat je zo moe blijft. Eten geeft energie. Ik denk dat het belangrijk is om dan later op de dag nog meerdere kleinere dingen te plannen, zodat je al met al toch die lunch nog een beetje inhaalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Ik ben het met Jessie eens, zou toch zeker iets meer proberen te eten om de vermoeidheid iets tegen te gaan. 

Zet m op vandaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Jessie en @Marjolein

vanochtend bij de huisarts geweest, ze zei dat die vermoeidheid normaal is, maar extra voelt omdat mijn conditie niet optimaal was en ik de afgelopen tijd redelijk wat ben afgevallen. De vermoeidheid moet ik "gewoon" toelaten, maar vanaf nu wekkers zetten om te eten. 

Ze stelde nutri's voor, maar dat durf ik nu echt niet. Heb wel met haar een gewichtsafspraak gemaakt, tot xxkg mag ik het zelf doen, kom ik eronder dan ga ik in gesprek met dietiste. 

Het is zo dubbel, enerzijds voelt dit voor de es heel fijn, anderzijds beangstigd mij dit. Het gaat snel op deze manier. 

in de zomer zat ik boven bmi 20, over 2,5 kg zit ik op 17. De afgelopen twee weken ben ik ongeveer 5 kg afgevallen en dat triggert de eetstoornis enorm

Ik weet dat ik echt meer moet gaan eten ook al voel ik nu weinig tot geen honger en slaap ik veel. Vind het extra lastig omdat ik nu niet naar school kan en volgende week eigenlijk nog moet thuisblijven van de huisarts. Als ik weer naar school zou gaan dan geeft me dat meer motivatie omdat ik echt energie nodig heb voor mijn studie. 

Heb contact met de decaan/vertrouwenspersoon - had met haar al een aantal gesprekken gehad voor de longontsteking - en gevraagd of ik met haar een datum kan afspreken dat ik weer naar school ga. 

Ik had vandaag mijn eindbeoordeling van dit semester en kon dus niet gaan. Dat vind ik heel erg.. ik spijbel nooit en meld me ook nooit ziek, zeker niet voor een eindbeoordeling, dus heb nu voor het eerst een herkansing en dat voelt als falen.

het niet of weinig eten is bij mij deels ook straffen voor de dingen die ik fout doe of waarin ik tekort schiet.. een beoordeling is het maximale waarvoor ik mezelf hard zou straffen. Ook al schiet ik er niks mee op omdat ik er niks aan kon doen dat ik een zware longontsteking kreeg. 

De afgelopen twee weken ben ik niet echt onder de mensen geweest, naar buiten gaan wordt steeds enger en dat weerhoud me ook om boodschappen te doen. Boodschappen door iemand anders laten doen vind ik helemaal verschrikkelijk. Ik zit gewoon weer zo vast in dit hele klote gedoe en dan "laat ik het maar" en is dit een vrijbrief voor de eetstoornis. 

Maandag moet ik weer terug naar de huisarts, wegen en weer naar mijn longen luisteren (begin weer wat naar te hoesten). Dus hoop niet dat de longontsteking terug komt, want dan heb ik wel een probleem. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
Op 24-10-2017 om 09:24 zei Cobra:

(ik ben nu 11 dagen gestopt met roken door die longontsteking en ben mega bang dat ik hiervan aankom, zeker omdat ik amper beweeg.) 

Hey Cobra

hoe gaat het nu?

Mbt bovenstaande, stel dat je wat aankomt? Je was toch zoveel afgevallen?? zie je hoe sterk de es hierin doorklinkt?

Op 25-10-2017 om 14:24 zei Cobra:

, maar vanaf nu wekkers zetten om te eten. 

. Als ik weer naar school zou gaan dan geeft me dat meer motivatie omdat ik echt energie nodig heb voor mijn studie. 

falen.

het niet of weinig eten is bij mij deels ook straffen voor de dingen die ik fout doe of waarin ik tekort schiet.. een beoordeling is het maximale waarvoor ik mezelf hard zou straffen.

Juist omdat je zo vast zit, wat je zegt, zou je dan toch hulp willen?

Lukt het met de wekkers?

Over de energie, die heb je toch nu ook al nodig om te herstellen en dus weer naar school te kunnen?

HEt falen, je faalt niet als je een herkansing hebt, sowieso al niet, studeren is pittig maar zeker niet als je ziek bent!!Waarom zou je jezelf straffen, je kiest toch niet voor een longontsteking??

Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Maartje

Ja dat klopt .. ik kom liever helemaal niet aan nu, als ik eerlijk ben. 

Ik weet ook niet of ik hulp wil, voor nu vind ik de HA en de decaan al meer dan genoeg. 

Wekkers lukt wel, eet nu kleinere hoeveelheden vast, maar vooral veel vloeibaar. Moet er alleen voor waken dat ik drinken niet als eten ga zien en voelen. 

Kies idd niet voor een longonsteking, maar toch, herkansing is herkansing, in mijn hoofd dan. 

Heb met de decaan afgesproken dat ik 6nov weer begin op school, voor die tijd heb ik nog een gesprek met haar over wat wel en niet kan en hoe ik grenzen kan bewaren. 

Ze is een hele fijne vrouw, erg streng ook. Soms zorgt dat voor conflicten (vanuit mij), maar ik heb haar hoog zitten en er is iets waardoor ik toch wel naar haar luister en advies opvolg. 

Denk dat het uiteindelijk wel goed komt en die paar kg die ik ben afgevallen is niet super erg. Zit niet laag in BMI en heb - naast herstellen longonsteking - nergens last van. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein
Op 27-10-2017 om 08:42 zei Cobra:

Denk dat het uiteindelijk wel goed komt en die paar kg die ik ben afgevallen is niet super erg. Zit niet laag in BMI en heb - naast herstellen longonsteking - nergens last van. 

Dit is echt zoooo eetstoornis... Een paar berichtjes terug zei je hoeveel je was afgevallen en je meldde ook het verschil tussen bmi van de zomer en van nu. En nu zit je ineens niet laag in bmi en heb je nergens last van. Denk dat jij heel goed weet dat dit een eetstoornisreactie is.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Cobra Neem jezelf serieus, alsjeblieft. Met een ES is het na ziekte / afvallen niet zo eenvoudig van, die kg komen er vanzelf wel weer bij, want vanuit het ES-denken wil je niet aankomen, hoogstens gelijk blijven. Kijk alleen al hoeveel moeite het kost om het eten weer op te bouwen tot wat je had, terwijl er nu bovendien iets extra's nodig is.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Marjolein

@Jessie

Klopt, daar heb je gelijk in. Ik zit ook niet laag in BMI voor mijn gevoel, wel een stuk lager dan de zomer. Daarom neem ik mezelf ook niet serieus denk ik, er is nog niets om zorgen over te maken. 

Overigens gaat het de laatste 2 dagen wel beter, heb ook meer energie. Huisarts bezoek was oke, was niet veel af. Volgende week weer terug. 

Dit was mijn lijst van afgelopen 2 dagen (hetzelfde gegeten)

o: 2 maiscrackers met huttenkase

t: granny smith

L: halve zak mosterdsoep

t: halve komkommer

a: 1 gepofte aardappel met kastanjechampignons en spinazie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Kan het niet laten te reageren en wordt bijna boos als ik dit lees al weet ik dat het je niks verder gaat helpen. 

Wat je eet is natuurlijk dat van iemand die zwaar aan het dieten is. Hier ga je nooit van aankomen of aansterken. 

Wake up asjeblieft en laat het niet erger worden! 

Houd jezelf en ons niet voor de gek. 

Wel heel veel liefs voor jou. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Eens met Anna.. ik vind t ook vooral verdrietig :( 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@AnnaP

Ik begrijp wat je zegt en daar heb je ook gelijk in. Het is alleen wel zo dat ik nog steeds ziek ben en tegen heug en meug zit te eten. Ik blijf koorts houden, geen eetlust, hoesten, erg vermoeid.. Ben al zowat 2,5 week gekluisterd aan huis, heb geen daginvulling dus ik verbrand ook niet veel. Ik neem mijn rust en ik zet wekkers zodat ik 5-6 eetmomenten per dag heb.  Voor mijn gevoel probeer ik het rustig op te bouwen en zo min mogelijk vloeibaar voedsel eet, hoewel soep nu het makkelijkst gaat en minder zwaar is. Vanavond en morgen eet ik met iemand samen (gebakken aardappeltjes, groente, vis), hopelijk lukt het me daarna om mezelf te dwingen dit zelf door te zetten.

Ik doe dit niet omdat ik nu extra veel wil afvallen, wat ik wil erg graag weer verder met mijn studie en daar heb ik energie voor nodig. Al zijn de gedachten wel heel sterk om nu extra veel te gaan afvallen, maar ik probeer hard mezelf in te praten dat het me nergens gaat brengen. En ook dit wisselt per moment, per dag. Het was sowieso al lastig voordat ik ziek werd..dat was ook de reden dat ik me hier weer aanmeldde..

Maar ik waardeer je eerlijkheid en ook die van jou Marjolein. Dank x

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Ik denk dat het ook vooral gaat om hoe je bepaalde dingen brengt, ik citeer even wat stukjes (en reageer daarop): 

8 uur geleden zei Cobra:

niet laag in BMI voor mijn gevoel

BMI kun je niet voelen, BMI zijn feiten. Lager dan X (je weet zelf wel welk getal) is gewoon te laag. Hoe dan ook. En dan kun je van alles voelen of niet voelen, het is te laag. Punt.

8 uur geleden zei Cobra:

er is nog niets om zorgen over te maken. 

en

Op 27-10-2017 om 08:42 zei Cobra:

heb - naast herstellen longonsteking - nergens last van.

Je bagatelliseert zo enorm. Nergens last van, behalve herstellen van een longontsteking. Weet je hoe zwaar het is om van een longontsteking te genezen?!! Zelfs voor gezonde mensen?! Dat is niet zo even klaar. Dat kan maanden, tot wel een half jaar duren. En dat vraagt zelfzorg, heel veel zelfzorg. Grenzen aangeven, rustig aan doen en vooral: goed eten. Ik sprak vandaag nog een vrouw (gezonde vrouw, ergens in de 40) die na een longontsteking deels in de ziektewet is terecht gekomen, en die nu (4 maanden na dato) nog steeds niet volledig kan werken omdat de vermoeidheid en het gebrek aan energie haar ernstig parten spelen. En jij hebt nergens last van?

8 uur geleden zei Cobra:

was oke, was niet veel af

Oké? Er hoort niets af....

En nog even op je laatste berichtje:

16 minuten geleden zei Cobra:

geen daginvulling dus ik verbrand ook niet veel

Je lichaam is aan het herstellen van een longontsteking! Een zware longontsteking zelfs! Dus zéker dat jouw lichaam wel verbrand...

17 minuten geleden zei Cobra:

nog steeds ziek ben en tegen heug en meug zit te eten. Ik blijf koorts houden, geen eetlust, hoesten, erg vermoeid..

Geen excuses om maar weinig te eten... Je lichaam heeft juist nú voeding nodig. Neem desnoods drinkvoeding (hoe moeilijk ook) als vloeibaar voedsel makkelijker gaat. Zo krijg je toch voldoende voedingsstoffen binnen. Je lichaam heeft het NU nodig. En jij weet dat ook heel goed. Maar de eetstoornis neemt een loopje met je en gebruikt de longontsteking/ het ziek zijn/ geen eetlust/ enz. als excuus...

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobra

@Jillie

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Samen met de HA heb ik een afspraak gemaakt mbt gewicht en daar hou ik me aan, ik ben onder controle en er is nu niets 'ernstigs' aan de hand. Ja, die longontsteking en herstel daarvan, dat is wel "ernstig". Merk zelf nu ook wel dat ik dat zwaar had onderschat. En toch doe ik voor mijn gevoel wat ik kan, in mijn 'eentje'.

Hulp inschakelen zoals vanavond en morgen mbt eten is iets wat ik moeilijk vind, maar toch doe omdat ik wil dat het beter gaat en dat kan ik nu niet alleen blijkbaar. 

En ja, er zijn ook een hele hoop es gedachten bij die toch ergens een ingang zoeken zodat ik daarnaar ga handelen. Ik vind het lastig dat je dat zo frontaal neerpent, maar ben ook blij dat je dat hebt gedaan. 

Voorheen ging ik heel anders met dingen om, dan was ik niet eens naar de HA geweest en zou ik die longontsteking verwaarlozen, zou ik gewoon verder gaan met mijn studie en zo min mogelijk mensen belasten met mijn kwaaltjes. Nu heb ik het anders gedaan en daar ben ik wel trots op. Maargoed, mbt eten vind ik het moeilijk..mdat ik bang ben dat mijn intake niet in balans is met hoeveel ik verbrand/beweeg. 

Maar alsnog, ook al begrijp ik wat je zegt.. ik zit niet op een (gevaarlijk) laag bmi en ben onder controle van de HA en als zij zou vinden of zeggen dat er iets niet in de haak is, dan zou ze wel ingrijpen toch? Ik ben eerlijk tegen haar, over de dingen die goed gaan en ook de dingen die niet goed gaan. En ik probeer mezelf echt wel serieus te nemen en te handelen naar wat goed voor me is.. ook al lijkt dat misschien niet zo..

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

Duidelijke reactie, @Cobra. Ik zie dat je stappen zet, hoor. Maar ik wilde je vooral alert maken op het stuk eetstoornis dat er (voor jou onbewust wellicht, maar voor mij overduidelijk) in probeert te sluipen. Je berichtje is helder. Tussen de regels door lees ik nog steeds veel eetstoornis, maar ik zie dat je stappen zet. 

Nog een paar dingen:

2 uur geleden zei Cobra:

als zij zou vinden of zeggen dat er iets niet in de haak is, dan zou ze wel ingrijpen toch?

Moet je op haar wachten? Zíj kan jouw lichaam niet voelen. Zij ziet enkel de feiten en ook die kunnen (zeker door iemand met een eetstoornis) nog wel eens iets anders neergezet worden of gebagatelliseerd worden. Ik zeg niet dat jij dat doet, je zegt eerlijk te zijn, maar ik weet helaas hoe geniepig een eetstoornis kan zijn. Dus probeer ook naar jezelf toe eerlijk te zijn. 

3 uur geleden zei Cobra:

ik zit niet op een (gevaarlijk) laag bmi

dat 'gevaarlijk' tussen haakjes staat, zegt mij al genoeg. Je BMI is in elk geval niet hoog. En je bent veel afgevallen in korte tijd. Én je hebt een eetstoornis.

Moet het eerst geváárlijk laag zijn voor je in actie komt? Wees serieus naar jezelf! Zoals je ook naar een ander zou zijn...

3 uur geleden zei Cobra:

En ik probeer mezelf echt wel serieus te nemen en te handelen naar wat goed voor me is.. ook al lijkt dat misschien niet zo..

Dat lees ik ook. Ik wilde je ook niet de pin op de neus zetten, maar vooral bewust laten worden van je kromme en eetgestoorde redeneringen. Niks ten nadele van jou als persoon. Ik hoop dat je er wat mee doet. Want het is écht veel eetstoornis wat ik in je berichten lees.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

@Cobra waardevolle reactie van @Jillie! Ik wil me er niet in mengen maar een kleine toevoeging, gezond BMI is niet gelijk aan gezond lichaam! Met een gezond BMI kan je ook tekorten hebben en ondervoed zijn..en dat maakt je gewoon zwakker.

Sterkte en pas goed op jezelf!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.