Spring naar bijdragen
Lessonsinlife

Behanding/richtlijnen Human concern

Aanbevolen berichten

Lessonsinlife

Hey allemaal,

Ik zou graag wat ervaringen horen van anderen die hulp hebben of hebben gehad bij HC. Ik ben me een beetje aan het inlezen en uitzoeken of ik nog wat nodig heb...en in wat voor vorm.. zo kwam ik bij HC terecht via google..

Ik heb zelf al veel therpeuten/therapie gehad en ik zou erg graag wat meer inhoudelijk weten hoe HC werkt van anderen.

Natuurlijk al gelezen op de site... maar ervaringen van anderen zijn altijd fijner :)
Hoe gaat HC om met richtlijnen/protocollen.. ik bedoel.. zijn er vaste onderdelen van therpie die je moet gaan volgen, het zien van een dietiste/weegmomenten/doctors bezoek ect?
Of werk je vooral met 1 therapeut individueel aan onderliggende problematiek?

Zijn er bepaalde richtlijnen bij mbt gewicht wanneer je nog niet een normaal bmi dat volgens normen past bij je lengte, hebt behaald?|
bvb aankomen van 0,5 per week/ elke week wegen/ bezoek dietiste..

Hoor graag jullie ervaringen!! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Ik vind HC erg prettig! De behandeling die je volgt gaat echt in samenwerking met jou. Je krijgt dus niet direct voedingsbegeleiding en er is ook geen gewichtseis. Er wordt gekeken naar waar jij behoefte aan hebt.  

Zo heb ik bijv 4x (kort) voedingsbegeleiding gehad. De 1e keer als voorbereiding op mijn Portugal-traject. De 2e keer om het na dat traject weer op te pakken. De 3e keer ivm buikklachten (dit was heel fijn!) en nu zie ik de diëtiste om te kijken hoe mijn lichaam en mijn metabolisme werken en waar ik goed bij ga zeg maar, haha. 

Maar weer anderen zien de diëtist om aan te komen vanaf ondergewicht. 

Het is heel persoonlijk.

Ik weet niet of je verder nog specifieke vragen hebt? Ik beantwoord ze graag :) en misschien kunnen anderen jou ook helpen met evt andere ervaringen.

Zelf zit ik sinds januari 2015 bij HC en ik zit nu sinds kort in de nazorgfase. Het is niet mn eerste behandeling, ik heb in 2012-2013 bij de Ursula gezeten (ervaring met deeltijd/opname). 

HC heeft mij echt geholpen met zo veel inzichten (terwijl ik dacht dat ik alles wel wist) en het echt "worden van mezelf". Dat laatste heeft mij gigantisch geholpen in herstel.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Mijn behandeling bij HC is alweer een tijdje terug. Ik ben er van eind 2006/begin 2007 tot 2010 in behandeling geweest.

Bij mijn behandeling werd er geen vast protocol gevolgd. Wat ik zelf wilde qua behandeldoelen stond centraal. In het begin betekende dat, dat we ons richtten op inzicht in waarom ik een ES had en hoe dat bij mij werkte. Eten en gewicht kwam pas veel later, toen ik dat zelf wilde. Het was tijdens de behandeling de bedoeling dat mijn huisarts de fysieke kant in de gaten hield, dus daar ging ik geregeld langs. Hij checkte mijn gewicht, we spraken over hoe het ging en hij heeft op een gegeven moment AD voorgeschreven toen ik dat wilde. Soms vroeg ik ook of ik bloed kon laten prikken en ik heb een keer een hartfilmpje laten maken. Helemaal aan het eind van mijn behandeling ben ik ook bij de psychiater van HC op gesprek geweest. Een diëtiste heb ik nooit bezocht, want ik wist heel goed wat volwaardig en gezond was. Ik moest alleen zover komen, dat ik die kennis in gedrag om wilde zetten ;) 

Net als Marjolein heb ik enorm veel aan de behandeling gehad. Het heeft me geholpen om te genezen. Op de site schrijven ze zoiets van "worden wie je al was" en zo heb ik dat ook echt ervaren. Niet in essentie veranderen, maar juist heel geleidelijk aan alles wat je belemmert om helemaal jezelf te zijn, wegwerken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

Dankjullie wel @Jessie en @Marjolein

@Jessie, was je bij aanvang van de behandeling in ondergewicht? En wanneer ben je ' klaar' met de behandling, beslissen zei dit ..gaat dit bij aanvang bij een bepaald gewicht, of bepaalde je dit zelf? 

Marjolein, je bent dus nog in behandeling bij HC, fijn om je ervaring van nu te horen ook :) Zou je me iets meer willen vertellen over hoe de dagen/uren/dagdelen bij HC er voor je uitzagen? Heb je elke week een individueel gesprek? Of meerder activiteiten die je moet volgen? En word je familie eigenlijk betrokken in de therapie?
had je bij start ondergewicht? 

en hoe ziet de nazorgfase eruit voor je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
2 minutes ago, Lessonsinlife said:

was je bij aanvang van de behandeling in ondergewicht? En wanneer ben je ' klaar' met de behandling, beslissen zei dit ..gaat dit bij aanvang bij een bepaald gewicht, of bepaalde je dit zelf? 

Ik had ondergewicht. Ik besloot zelf wanneer ik klaar was. Al was mijn therapeute het er wel helemaal mee eens ;) Het heeft al met al 1,5 à 2 jaar gekost om zodanig vorderingen te maken met al het achterliggende dat ik op het punt kwam dat ik in gewicht wilde herstellen. En daarna hebben we nog ca. anderhalf jaar lang doorgewerkt aan de achterliggende zaken en dingen die op dat moment in mijn leven speelden.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie dankje,

Hoe zag dat er concreet voor je uit? Ging je 1x per week bvb een uur naar de therapeute?
of waren er ook andere dingen die je moest volgen?

@Marjolein nog een laatste vraagje... zou je willen vertellen wat de dietiste met je heeft bekeken mbg je metabolsime? Was dit niet oke bij je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

In het begin ging ik twee keer per week (vooral omdat mijn ouders dat graag wilden; ik heb niet het idee dat ik daar nou per se heel veel aan gehad heb, maar het heeft ook niet averechts gewerkt ofzo). Na een tijdje hebben we dat veranderd in 1 keer per week en in het laatste half jaar ging ik ongeveer een keer per 3 weken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

en je behandeling duurde ongeveer 3 jaar? 

was je ook op gezond gewicht toen je stopte? en...hoe gaat het nu!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS
5 uur geleden zei Lessonsinlife:

... zou erg graag wat meer inhoudelijk weten hoe HC werkt van anderen. 1

2
Hoe gaat HC om met richtlijnen/protocollen.. ik bedoel.. zijn er vaste onderdelen van therpie die je moet gaan volgen, het zien van een dietiste/weegmomenten/doctors bezoek ect?

3
Of werk je vooral met 1 therapeut individueel aan onderliggende problematiek?

4: Zijn er bepaalde richtlijnen bij mbt gewicht wanneer ..... elke week wegen/ bezoek dietiste..

Hoor graag jullie ervaringen!! 

1: tof om te lezen dat je je aan het verdiepen bent voor en bij HC! Mij prima bevallen en pas recent mag ik mijzelf EXclient noemen :) mijn behandelperiode ging 16juni 2015 van start en ik heb op 10 oktober 2017 mijn laatste sessie gehad. In April krijg ik nog een follow up. Het voelt goed! Met hulp krijg je en heb je de regie in eigen hand ! 

2: er is al veel over gezegd. Bij mij was er in het begin een toeziend oog vanuit de startgroep en was ik ook gemotiveerd om met mijn eetritme aan de slag te gaan. Ik had in de startgroep al voedingsbegeleiding en stond hier zelf ook 100% achter. 

—> Just curious... maar hoe zou jou behandeling er bij HC uit zien? Wat voor verwachtingen heb jij? Of welke winst wil jij bij HC behalen ? :) 

3:

afhankelijk van je intake en casus en wensen... Kun je met 1 of meerdere therapeuten aan onderliggende problematiek werken. 

Uiteraard via je behandelplan, Kun je je zelf opgestelde doelen met je ambulante therapeute of met misschien dan wel geïndiceerde systeemtherapeut wel wat de diepte in gaan. 

Omtrent dokters, bij specifieke klachten mbt eetstoornis Kun je een consult aanvragen met een HC arts. Overleg van jouw huisarts met een HC arts is ook mogelijk.  

Psychiater moet je inprincipe ook 1x in je hele dbc (behandelcontractduur) je hoofdbehandelaar hebben gezien. Heb je specifieke medicatie nodig, bijv (uit mijn eigen ervaring) toen ik veel bewegingsdrang had, kreeg ik vd psychiater een advies en later een recept om olanzapine en later Risperdal te gebruiken. Alles geheel op mijn haalbaarheid. Maw ik probeer uit te leggen, ze zullen je niet zomaar iets voorschrijven als je er niet achter staat. 

4: richtlijnen zijn ook wel persoonsgebonden. Mocht je bijv naar Beleef gaan, zul je hier ook op worden voorbereid. Geen idee “hoe je erbij zit”... maar gedurende je weg v herstel Kun je in gesprek en hoop ik ook dat je steeds meer mag zien waar jouw eetstoornis allemaal bang voor is maar jij op een gegeven moment ook ziet, dat je dingen vanuit je eetstoornis kunt gaan loslaten, gezonde coping op kan gaan ontwikkelen! :) 

succes met je intake als je die gaat doen!

vraag gerust ! 

Enne... ook van harte welkom op het forum hier! Goed dat je berichtje hebt geschreven hier! Zettum op met alles!

grtz San

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife
1 uur geleden zei SanneS:

1: tof om te lezen dat je je aan het verdiepen bent voor en bij HC! Mij prima bevallen en pas recent mag ik mijzelf EXclient noemen :) mijn behandelperiode ging 16juni 2015 van start en ik heb op 10 oktober 2017 mijn laatste sessie gehad. In April krijg ik nog een follow up. Het voelt goed! Met hulp krijg je en heb je de regie in eigen hand ! 

2: er is al veel over gezegd. Bij mij was er in het begin een toeziend oog vanuit de startgroep en was ik ook gemotiveerd om met mijn eetritme aan de slag te gaan. Ik had in de startgroep al voedingsbegeleiding en stond hier zelf ook 100% achter. 

—> Just curious... maar hoe zou jou behandeling er bij HC uit zien? Wat voor verwachtingen heb jij? Of welke winst wil jij bij HC behalen ? :) 

3:

afhankelijk van je intake en casus en wensen... Kun je met 1 of meerdere therapeuten aan onderliggende problematiek werken. 

Uiteraard via je behandelplan, Kun je je zelf opgestelde doelen met je ambulante therapeute of met misschien dan wel geïndiceerde systeemtherapeut wel wat de diepte in gaan. 

Omtrent dokters, bij specifieke klachten mbt eetstoornis Kun je een consult aanvragen met een HC arts. Overleg van jouw huisarts met een HC arts is ook mogelijk.  

Psychiater moet je inprincipe ook 1x in je hele dbc (behandelcontractduur) je hoofdbehandelaar hebben gezien. Heb je specifieke medicatie nodig, bijv (uit mijn eigen ervaring) toen ik veel bewegingsdrang had, kreeg ik vd psychiater een advies en later een recept om olanzapine en later Risperdal te gebruiken. Alles geheel op mijn haalbaarheid. Maw ik probeer uit te leggen, ze zullen je niet zomaar iets voorschrijven als je er niet achter staat. 

4: richtlijnen zijn ook wel persoonsgebonden. Mocht je bijv naar Beleef gaan, zul je hier ook op worden voorbereid. Geen idee “hoe je erbij zit”... maar gedurende je weg v herstel Kun je in gesprek en hoop ik ook dat je steeds meer mag zien waar jouw eetstoornis allemaal bang voor is maar jij op een gegeven moment ook ziet, dat je dingen vanuit je eetstoornis kunt gaan loslaten, gezonde coping op kan gaan ontwikkelen! :) 

succes met je intake als je die gaat doen!

vraag gerust ! 

Enne... ook van harte welkom op het forum hier! Goed dat je berichtje hebt geschreven hier! Zettum op met alles!

grtz San

thxs @SanneS

fijn zulke antwoorden! 

wat ik nodig heb.. tja dat is juist het lastige..

op dit moment heb ik een hele fijne arts die me lichamlojk in de gaten houd..

Ik heb al heeeel veel gehad in het verleden..maar helaas door winter depressie vorige winter teruggevallen in overactief bewegen..veel sporten en restricten..

daardoor opnieuw afgevallen naar redelijk wat ondergewicht..

ik heb inmiddels heel wat stapjes gezet..maar merk dat ik nog iets wil..

misschien qua support..

of hc dat voor me bied weet ik niet..

om eerlijk te zijn heb ik geen zin meer in een startgroep waar je leert óver je es.. en deelt...dat heb ik al zoveel gehad! 

en ik heb begrepen dat dit verplicht is?

ik zou graag individueel werken met een t herpeut aan eventueel onderliggende problematiek..

Hoe word er verder omgegaan met lijsten mbt eten? 

wegen? 

is het bvb verplicht de dietiste regelmatig te zien...en elke week te wegen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
15 hours ago, Lessonsinlife said:

en je behandeling duurde ongeveer 3 jaar? 

was je ook op gezond gewicht toen je stopte? en...hoe gaat het nu!

Eigenlijk 4 jaar, als je bedenkt dat het van begin 2007 tot eind 2010 was. Ik had inderdaad een gezond gewicht toen we stopten. En dat heb ik nu nog steeds ;) Ben nooit meer "bewust" afgevallen en heb nooit meer ondergewicht gehad. Het is wel eens voorgekomen dat ik een paar kilo afviel, soms door iets leuks (verliefdheid), soms door iets niet zo leuks (depressie). Maar ik heb sindsdien qua bmi altijd binnen de gezonde marge gezeten.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

Was dit ook een voorwaarde @Jessie om eerst op gezond bmi te zijn voor je stopt bij HC? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein
19 uur geleden zei Lessonsinlife:

Dankjullie wel @Jessie en @Marjolein

Marjolein, je bent dus nog in behandeling bij HC, fijn om je ervaring van nu te horen ook :) Zou je me iets meer willen vertellen over hoe de dagen/uren/dagdelen bij HC er voor je uitzagen? Heb je elke week een individueel gesprek? Of meerder activiteiten die je moet volgen? En word je familie eigenlijk betrokken in de therapie?
had je bij start ondergewicht? 

en hoe ziet de nazorgfase eruit voor je? 

Uhm, nou normaal gesproken had ik 1x in de week individuele therapie (eerst 1 uur, toen 1,5 uur). Na Be-LeeF! had ik ook 1x in de 2 weken een dag groepstherapie van 9:30 tot 16:00. 

Nu zit ik net in de nazorgfase en heb ik eergisteren mijn  behandelplan daarvoor opgesteld. Ik kom er 1x in de 3 weken voor een uur. 

Mijn familie was bij Portugal betrokken en verder niet echt. Na het opstellen van je behandelplan (1x per 3 maanden) moet er iemand mee komen maar dat mag iedereen zijn (al heb ik het echt veel te vaak weten te omzeilen). 

Ik had ondergewicht ja en nu nog steeds licht. Zo te lezen is gewicht heel belangrijk voor je? Je vraagt er heel veel naar. Wat zit daar achter? 

19 uur geleden zei Lessonsinlife:

@Marjolein nog een laatste vraagje... zou je willen vertellen wat de dietiste met je heeft bekeken mbg je metabolsime? Was dit niet oke bij je? 

Jawel hoor, maar ik wil weten welk eetpatroon bij mij past, omdat ze niet met eetlijsten werken ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
4 hours ago, Lessonsinlife said:

Was dit ook een voorwaarde @Jessie om eerst op gezond bmi te zijn voor je stopt bij HC? 

Nee, volgens mij niet. Ik zat daar vrijwillig he ;) dus ik had op elk willekeurig moment kunnen stoppen. Maar voor mij hoorde een gezond gewicht bereiken wel echt bij genezen, dus dat wilde ik zelf behalen voordat ik de behandeling zou afronden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lace

Er is al veel gezegd maar ik wil nog toevoegen dat ik heel erg op zag tegen de startgroep om soortgelijke redenen die jij geeft. Mijn ervaring was dat dit wel echt heel anders was dan voorgaande 'eetstoornis groepen' en ik heb er veel aan gehad achteraf gezien! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Heeft iemand van jullie ook behoefte gehad aan een intensievere vorm van therapie terwijl je bij HC zat? Zijn hier toen stappen in ondernomen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei Mlies:

Heeft iemand van jullie ook behoefte gehad aan een intensievere vorm van therapie terwijl je bij HC zat? Zijn hier toen stappen in ondernomen?

Ik ben afgewezen bij HC omdat ze dit helaas (nog?) niet kunnen bieden en ze dit wel ten strengste adviseerden.... 
Er zijn dus wel stappen in te ondernemen maar dan kom je (tijdelijk) bij een andere instelling terecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn
5 uur geleden zei Mlies:

Al een aantal jaar geleden, maar ik had daar inderdaad behoefte aan en mijn therapeute adviseerde dit ook. Zij heeft toen contact opgenomen met mijn huisarts en me -met spoed- doorverwezen naar een andere instelling. Daar wilde ze ook graag over meedenken en eventuele wachttijd overbruggen.

(Echter ging ik tegen dat behandeladvies in en werd mijn behandeling toen gestopt)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

@IV93 @Karlijn En mag ik vragen over welke instellingen er toen zijn besproken. Niet alle instellingen sluiten aan bij de visie van HC. En deze spreekt mij juist zo aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn

@Mlies Ik ben doorverwezen naar een instelling voor persoonlijkheidsproblematiek, omdat mijn andere problematiek maakte dat de behandeling bij HC niet 'veilig' was. Over andere es-instellingen is het nog wel even gegaan, ze noemde toen Amarum omdat dat voor mij toen het dichtst bijzijnde was. Uiteindelijk ben ik beland bij Emergis, vooral omdat het bij mijn huidige woonplaats in de buurt is maar ook omdat ik had gelezen dat ze daar werkten vanuit motivatie i.p.v. vaste protocollen. 

En voor de persoonlijkheidsproblematiek ben ik doorverwezen naar een GGZ-instelling in de buurt, maar die heb ik zelf 'uitgekozen'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
28 minuten geleden zei Mlies:

En mag ik vragen over welke instellingen er toen zijn besproken. Niet alle instellingen sluiten aan bij de visie van HC. En deze spreekt mij juist zo aan.

Bij mij wisten ze het helaas ook niet zo goed.... Ik was namelijk bij een aantal ES centra al afgewezen. Ze zeiden enkel: Blijven proberen want je hebt intensievere hulp nodig voor zowel ES als trauma. Probleem is een beetje dat dit nergens beide kan dus dat was een spagaat. De Ursula heeft me uiteindelijk aangenomen en ik ben hier tot nu toe erg tevreden over.
Ja, de wachttijd is lang ook omdat ze me een paar keer hebben doorgeschoven naar een andere interne afdeling. Maar ze weten wel echt waar ze over praten, hele deskundige en doortastende therapeuten, denken mee met wat jij wilt!
Een van m'n beste vriendinnen loopt wel bij HC en we krijgen veel gelijkwaardige keuzes. Zo heb ik niet direct een aankom eis en ik mag zelf kiezen waar ik eerst aan wil werken. Natuurlijk zijn er voor opname / dagbehandeling wel meer regels omdat je met een groep zit. Maar dit heeft HC ook voor het beleef programma dus dat is in die zin vergelijkbaar.

Het grote verschil is dat de setting meer ziekenhuis achtig is. Het is bij de U echt niet gezellig te noemen binnen. Dit vond ik bij HC wel, dat vond ik echt heel sfeervol!
Daarnaast zijn er nauwelijks ervaringsdeskundigen. Maar dit is wat je zelf fijn vind. Voor mij hoeft dat echt niet zo per se, ook omdat het ook weer risico's met zich meebrengt. Ik heb heel wat hulpverleners gehad maar nog nooit hebben ze me ergens zo goed "doorgehad" als bij de U. Die deskundigheid en doortastendheid vind ik veel belangrijker!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roos33

@Karlijn was deze persoonlijkheidsproblematiek gediagnostiseerd bij hc? 

en wat voor traject heb je bij ggz gevolgd? ook gericht op es? of puur op persoonlijkheid?

@IV93 fijn dat je je hier op je plaats voelt. heftig ja.. woon je er vlakbij? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn

@Roos33 De precieze diagnoses niet, althans niet officieel maar wel 'vermoeden van' en 'complexe persoonlijkheidsproblematiek'. Psychologisch onderzoek heb ik pas later gehad en daadwerkelijke diagnoses pas een paar behandelingen later. Ik heb een behandel-opname gehad van 12 maanden, op een open afdeling. Gericht op persoonlijkheid met name, maar met extra aandacht voor eetstoornis. Begeleiding door een diëtist was ook mogelijk, maar heb ik geen gebruik van gemaakt. 
En toen weer doorverwezen voor intensieve behandeling voor de es en daarna weer doorverwezen voor persoonlijkheidsproblematiek, op dit moment heb ik beide (bij verschillende instellingen) en dat 'werkt' voor mij toch echt het beste, omdat het anders een vicieuze cirkel is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roos33

@Karlijn heftig wel. Was de opname voltijd? of dagbehandeling? 

Heb je dit psychologisch onderzoek bij ggz laten doen? of los van behandeling ergens? 

ik ben daar nml over aan het denken..maar weet niet of dit los kan..

toen je stopte bij hc tegen advies.. moest je toen een deel v de behandeling zelf betalen?dat heb ik ergens gelezen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
20 minuten geleden zei Roos33:

fijn dat je je hier op je plaats voelt. heftig ja.. woon je er vlakbij? 

Ik ben van deur tot deur een uur tot anderhalf uur onderweg. Met OV, vind ik zelf goed te doen. In mijn woonplaats zit gewoon niet zoveel dus dit is al snel de reistijd waarmee ik te maken heb.

En inderdaad... als er sprake is van meerdere diagnoses zou ik ook adviseren gelijktijdig te behandelen. Herken heel erg wat Karlijn schrijft over een vicieuze cirkel.
Als je echter intensiever wilt puur voor het eten, maar wel behandeling bij HC kun je ook denken aan een bootsopname met vervolgbehandeling bij HC. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.