Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Winanda

Omdat ik weinig kan vinden omtrent overgewicht en een eetprobleem/es vraag ik me af of er met mensen zijn met een te hoog bmi? en of je na behandeling op een normaal bmi bent gekomen? of juist aan bent gekomen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Ik weet niet of dit gedragen mag worden hier maar wil graag wat meer info over overgewicht en es

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi

Hoi Winanda,

Ik denk dat je vraag niet helemaal duidelijk is omdat je het hebt over "overgewicht".

Bedoel je hier mee overgewicht in de zin van (iets) boven een minimaal BMI (wat dus een "normaal" en gezond gewicht is) of bedoel je overgewicht in de zin van "echt" overgewicht (BMI 25+) ??

Eetstoornissen heb je namelijk zowel irt ondergewicht (zoals voorkomt bij anorexia) maar uiteraard ook irt overgewicht (zoals voorkomt bij BED) maar ik vermoed dat je dat laatste niet bedoelt, of wel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Ja wel ik bedoel bmi van 25+ 😐

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi

Oh dan had ik het zelf mis, sorry ^_^

Waarom twijfel je trouwens of dat gevraagd mag worden want natuurlijk mag dat ook hier!

Ik heb er zelf alleen weinig tot geen ervaring mee maar er zijn leden op het forum die dat wel hebben (of hebben gehad) dus mogelijk komt één van hen nog wel met een antwoord..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Bedankt voor je reactie hoop dat het nu duidelijker is voor de andere ik wacht nog even af

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi Winanda, ik heb zelf overgewicht door eetbuien en ik weet dat er meer mensen op het forum zijn met overgewicht. Ik zit nog middenin mijn behandeling, maar één van mijn behandeldoelen is wel om af te vallen naar gezond gewicht. Wat zou je graag willen weten?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Ik ben erg bang voor de behandeling weet ook niet goed wat i kan verwachten zo weer ik wel dat ik te weinig eet dus waarschijnlijk meer moet eten en ja ik heb soms eetbuien al dat lekkers dat kan ik niet weerstaan . Waar ik bang voor ben is dat ik nog meer aan ga komen.  Hoe gaat het bij jou heb je een eetschema ofzo ook vind ik het moeilijk omdat de meeste mensen niets aan me zien herken je dit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Toen ik begon met mijn behandeling at ik ook structureel te weinig. Mijn ervaring is dat je door op te bouwen naar een volwaardig eetpatroon en jezelf regelmatig wat lekkers toe te staan, al heel wat minder eetbuien krijgt. Ik ben wel aangekomen tijdens mijn behandeling, maar dat is voornamelijk toe te schrijven aan de combinatie van medicatie en eetbuien. Ik heb een tijd een eetschema gevolgd, maar eet tegenwoordig voornamelijk op gevoel. Ik vond het wel fijn om in het begin een richtlijn te hebben, zodat ik wist wat ongeveer normaal was. Mijn honger- en verzadigingsgevoel kwam ook vrij snel terug. Mensen verwachten inderdaad niet dat ik een eetstoornis heb, dat is soms wel lastig. Maar ik probeer mezelf vooral serieus te nemen en word hierin door mijn behandelaars ook serieus genomen. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Weet jij al waar je in behandeling gaat en wanneer je kunt beginnen?

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Ik heb toevallig vandaag te horen gekregen dtt ik de 20ste min intake heb bij trubbendorffer hij vertelde me dat het en pittige behandeling gaat zíjn 3 keer per week ik ben erg blij maar bruin ook wil de zenuwen te krijgen waart je zegt over de richtlijnen en wat normaal eten is komt me bekend voor ook weet ik nooit of ik honger heb of niet ik eet meestal savonds met mijn gezin en ja voor de tv komen dan de worstelingen ps: fijn om het erover te hebben hier thnx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaW

Hoi Winanda, ik ben zelf destijds de behandeling gestart voor BED met veel overgewicht. Wat Elske ook zegt over minder eetbuien door een volwaardig eetpatroon, dit had ik inderdaad ook. Doordat ik minder eetbuien had viel ik dan ook af tijdens m'n behandeling. En op een gegeven moment veranderde mijn eetstoornis meer richting boulimia waardoor ik inmiddels op een bmi van rond de 25 zit. Maar het schommelt bij mij nogal.. Ik ben ook nog niet hersteld van mijn es. 

Fijn dat je binnenkort een intake hebt! Logisch dat het spannend is, ik weet nog heel goed hoe eng ik dat toen vond. 

Heb je een idee wat voor soort behandeling het gaat zijn? Of hoor je hier later meer over? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Hoi Annaw bedankt voor je reactie ik weet nog niet hoe of wat dat hoor ik bij de intake ik ben erg benieuwd groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Begrijpelijk dat je zenuwachtig bent! Was ik ook voor mijn intake. Ik ben ook gestart met een dagbehandeling (bij HC). Ik vond het fijn om vrij intensief te starten, dat gaf veel structuur. Zou je het aandurven om nu alvast wat meer structuur in je eten aan te brengen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda
11 minuten geleden zei Elske:

Begrijpelijk dat je zenuwachtig bent! Was ik ook voor mijn intake. Ik ben ook gestart met een dagbehandeling (bij HC). Ik vond het fijn om vrij intensief te starten, dat gaf veel structuur. Zou je het aandurven om nu alvast wat meer structuur in je eten aan te brengen? 

Ik zou wel willen maar de angst is zo groot ik ben nu bezig met het afbouwen van  laxeermiddelen een portier niet elke dag te wegen dat brengt wat stress dus moet ik iets verzinnen om te ontspannen en ja tijd voor mezelf maken is niet makkelijk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeeVeeEs

Hallo Winanda 

Vanaf m'n 13e was ik ruim boven de 100kg altijd ongezond geleefd.

2 jaar geleden ( op m'n 45e) had ik een BMI van 38,1 ik ben Paleo gaan leven en heb nu een BMI van 23,5

Ik ben afgevallen door meer te gaan eten..!

Nu ivm scheiding sta ik even stil, en rook weer, maar wil er nog 5 kg van af hebben. 

Van 126kg naar 84,5kg dat is 1/3e van m'n gewicht kwijt... 

80kg wil ik naar toe...

Laatste controle bij de huisarts ; cholesterol is perfect, en geen medicijnen meer voor diabetes type 2.

M'n ex-partner leefde al Paleo, en zij is hierdoor juist aangekomen... 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda
2 uur geleden zei DeeVeeEs:

Hallo Winanda 

Vanaf m'n 13e was ik ruim boven de 100kg altijd ongezond geleefd.

2 jaar geleden ( op m'n 45e) had ik een BMI van 38,1 ik ben Paleo gaan leven en heb nu een BMI van 23,5

Ik ben afgevallen door meer te gaan eten..!

Nu ivm scheiding sta ik even stil, en rook weer, maar wil er nog 5 kg van af hebben. 

Van 126kg naar 84,5kg dat is 1/3e van m'n gewicht kwijt... 

80kg wil ik naar toe...

Laatste controle bij de huisarts ; cholesterol is perfect, en geen medicijnen meer voor diabetes type 2.

M'n ex-partner leefde al Paleo, en zij is hierdoor juist aangekomen... 

Jeetje wat knap ja ik heb er al vaker over gehoord doe je daarnaast ook extra bewegen wel vreemd dat de en er van aankomt en de ander niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
25 minutes ago, Winanda said:

wel vreemd dat de en er van aankomt en de ander niet

Aankomen of afvallen is uiteindelijk een rekensommetje van wat je binnenkrijgt en wat je verbrandt. Ik hoor mensen vaker zeggen dat ze meer zijn gaan eten en daardoor afvielen. Dat komt vaak doordat ze andere dingen gaan eten.

Stel dat jij nu besluit dat je elke dag 500 tot 800 gram groente gaat toevoegen aan je eetpatroon. Extra dus, niet als vervanging van iets anders. Groente bevat over het algemeen niet zo gek veel kcal maar heeft wél positieve invloed op je lijf en eetpatroon. Je zal je bv. eerder verzadigd voelen vanwege de vezels die de groente bevat. Daardoor is de kans heel groot dat je overige eetpatroon toch een beetje beïnvloed wordt, bv. minder behoefte aan voeding met veel suiker, waardoor je andere snacks kiest en minder snaait.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda
5 uur geleden zei Jessie:

Aankomen of afvallen is uiteindelijk een rekensommetje van wat je binnenkrijgt en wat je verbrandt. Ik hoor mensen vaker zeggen dat ze meer zijn gaan eten en daardoor afvielen. Dat komt vaak doordat ze andere dingen gaan eten.

Stel dat jij nu besluit dat je elke dag 500 tot 800 gram groente gaat toevoegen aan je eetpatroon. Extra dus, niet als vervanging van iets anders. Groente bevat over het algemeen niet zo gek veel kcal maar heeft wél positieve invloed op je lijf en eetpatroon. Je zal je bv. eerder verzadigd voelen vanwege de vezels die de groente bevat. Daardoor is de kans heel groot dat je overige eetpatroon toch een beetje beïnvloed wordt, bv. minder behoefte aan voeding met veel suiker, waardoor je andere snacks kiest en minder snaait.

Hoi bedankt voor de info ja het klinkt heel logisch als je het zo zegt zo drink ik heel de dag koffie en energy drink het zal zo veel schelen als ik dat zou vervangen door water of thee maar dat mis je toch de zoetigheid en is de kans op een eethuis groter lijkt mij

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeeVeeEs

Ik was begonnen te stoppen met geraffineerde suiker.

Dus geen pakjes of kantenklare sauzen.

Geen snoep, maar ook geen suiker vervangers!  Ik ben anti Light producten... 

Door Paleo meer balans gekregen. 

Je voelt je fitter en beweegt automatisch meer.

Tot afgelopen april nooit gesport, m'n conditie werd beter, maar m'n gewicht ging weer om hoog.

Voeding en je levensstijl zijn het belangrijkste..! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik denk dat je eerst zult moeten opbouwen naar een volwaardig, regelmatig eetpatroon en je koffie en energydrink terugbrengen naar normale hoeveelheden. Dan pas kun je kijken of de eetbuien er inderdaad nog zijn, of wegblijven. De basis moet eerst goed zijn, ander blijft je lichaam vragen en liggen eetbuien op de loer.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeeVeeEs

Ik weet tegenwoordig waar geraffineerde suiker in zit...

Krijg ik een vreetbui, dan heb ik iets gegeten of gedronken met suiker of suiker vervangers... 

Maar een verse smoothy met vers fruit bevat ook te veel suiker. 

Gewoon groente of fruit snacken ben je snel verzadigd. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om voedingsstoffen te schrappen als je een eetstoornis hebt. Juist het ontzeggen kan ook voor eetbuien zorgen. Iedereen moet doen wat voor hem of haar werkt, maar ik zou tijdens het herstel van een eetstoornis aanraden om eerst een basiseetpatroon aan te leren voordat je verder gaat kijken.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda
Zojuist zei Elske:

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om voedingsstoffen te schrappen als je een eetstoornis hebt. Juist het ontzeggen kan ook voor eetbuien zorgen. Iedereen moet doen wat voor hem of haar werkt, maar ik zou tijdens het herstel van een eetstoornis aanraden om eerst een basiseetpatroon aan te leren voordat je verder gaat kijken.

Ja ook omdat ik juist veel drink zodat ik dan minder hoef te eten pff het is een hele puzzel zo in de start blokken 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
8 minuten geleden zei Winanda:

Ja ook omdat ik juist veel drink zodat ik dan minder hoef te eten pff het is een hele puzzel zo in de start blokken 

Heb je hier hulp bij?

• Sad 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Winanda

Nee Maartje ik heb binnenkort een intake daarom zeg ik het is en hele puzzel als je over alles gaat nadenken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.