Spring naar bijdragen
Irina

Hoe ervaren jullie de feestdagen en de periode daaromheen?

Aanbevolen berichten

Irina

Hi allemaal! 

Na het zien van alle kerstverlichting in de stad vanmiddag, ben ik helemaal in een kerstsfeer beland! Ik kan me daarentegen wel heel goed voorstellen dat deze periode erg lastig kan zijn met al het eten en sociale verplichtingen. Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie tegen deze feestperiode aankijken. 

Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik de periode van tijdens mijn eetstoornis als zeer stressvol ervoer en me al weken daarvoor enorm druk kon maken. Voornamelijk het stukje controle dat ik op deze dagen mistte en familieleden die nu extra op je konden letten, vond ik erg beangstigend en naar. Vandaar dit topic! 

Hoe ervaren jullie de feestdagen en de periode daarvoor? En hoe gaan jullie daarmee om? 

Veel liefs, Irina!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Herkenbaar wat je schrijft. Ik kan me dat ook nog goed herinneren. Vooral dat eten tijdens de feestdagen centraal staat en zo'n belangrijke sociale rol vervult, vond ik lastig. Ik nam vaak eigen eten mee, om de interne tweestrijd te vermijden. Of ik vroeg aan mn ouders of we iets anders konden eten dan gourmet / friet, wat vaak op het menu stond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Ik zie niet perse om tegen deze dagen omdat ik waarschijnlijk toch aan het werk ben en als ik vrij ben toch alleen zit. 

Ik maak mijzelf eerder druk om alle andere verplichte etentjes. Met vrienden en collegas. 

Ik ben daar idd al weken van te voren mee bezig. Erg stressvol. Ik zie er als een berg tegenop. Maar probeer als zover is mezelf zo normaal en onopvallend mogelijk te gedragen. 

Spoiler

Nu gaat t momenteel erg slecht en eet al bijna niets maar normaal voor een etentje eet ik bijna niets en de dagen erna laxeer ik veel en eet ik ook bijna niets. 

Ik heb de aankomende 3 weken 3 etentjes gepland staan en t liefste ga ik niet.. de paniek is al even aanwezig voor die drie etentjes. Ik moet maar het liefste zou ik ze afzeggen. Ik baal er zo verschrikkelijk van; van deze gedachten. Een etentje moet leuk en gezellig zijn. Maar dat is het momenteel niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sasha85

De kerstvakantie en de feestdagen at ik gewoon mee en ik vond dat best wel gezellig, was voor mij ook een moment om de controle volledig los te laten en soms te veel te eten wat ik dan achteraf mocht bekopen :-( had altijd gevoel van in januari terug bij nul te moeten starten. Maar ik vond deze dagen altijd best leuk en gezellig. Door het overlijden van mijn mama in mei kijk ik er nu meer tegenop. Ze was jarig 26 december, ik ben jarig 1 januari... Mijn vader die zich nu al zo eenzaam voelt. Gaat heel moeilijk worden. Ik weet niet welk effect het dit jaar op mijn eten zal hebben. Ik hoop niet dat ik in een eetbuienperiode zal hervallen dan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
57 minuten geleden zei Sasha85:

Door het overlijden van mijn mama in mei kijk ik er nu meer tegenop. Ze was jarig 26 december, ik ben jarig 1 januari... Mijn vader die zich nu al zo eenzaam voelt. Gaat heel moeilijk worden.

Heel lastig <3 

Ik zie er onwijs tegenop. Ik heb het nooit leuk gevonden, ook voor mijn ES niet (voor mijn middelbare schooltijd dus). Omdat het altijd gedoe was met gescheiden ouders en opa's en oma's. Ik kon nooit iedereen tevreden stellen. Was het enige kind, voelde me heel eenzaam als de familie aan het klaverjassen was en ik mezelf moest vermaken. 

Toen kwam mijn eetstoornis de hoek om en werd het nog ingewikkelder.
De laatste jaren breng ik de kerstdagen al alleen door. Geen poespas of extra's. Soms doe ik een keertje "gek" en ga ik wel, maar dan kom ik zo laat mogelijk en ben ik zo vroeg mogelijk weer weg. De vermissing van mijn vader heeft ook wel gezorgd dat de familie het niet altijd meer samen viert. Dus dat maakt het ook lastig, er is altijd een gat waar niemand over praat. Die ontweken word zelfs. 
De feestdagen staan voor mij in het teken van kou, donker, gemis en verwijten. Ik vind er echt niets leuks aan.

Oud&Nieuw vind ik trouwens wel tof. Dit staat vaak in het teken van gezellige avond(en) met vrienden. Knallend en lachend het nieuwe jaar in.
Dit jaar vier ik oud&nieuw in Disney. Kerst weet ik nog niet, misschien blijf ik wel gewoon hier in de kliniek. Al zullen ze hier ook wel proberen er wat van te maken haha. 
Zelfs in mijn goede periodes at ik tijdens kerst niet uit een soort stil protest haha, slaat natuurlijk 100x nergens op. Maar nee, kom maar door met de zomer!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Het is heel herkenbaar wat je schrijft. Ik weet nog goed dat ik in paniek schreeuwde: 'waarom moet alles ook om eten gaan?!!!'. Voor mijn gevoel ging het continu om eten. Natuurlijk eet je vaker, maar ik zag niets anders meer. Ik vond het vreselijke tijden!

Maar zo zie ik nu bijvoorbeeld dat het feit dat je bij elkaar bent onder een dekentje op de bank een onbenullig programma kijken heel fijn is! En een wandeling buiten met de familie gezellig is, wij tellen bijvoorbeeld alle kerstbomen haha. Of een spelletje met z'n allen :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xamneee

Ik kijk ontzettend op tegen de feestdagen. Ik bedoel, heel gezellig allemaal hoor, maar al dat eten! Het lijkt wel alsof het allemaal daarom draait, om dat eten. Terwijl ik best weet dat dat natuurlijk ook nergens op slaat!

Maarja, de feestdagen vind ik erg lastig..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marlin

Goedemorgen allemaal,

Heel interessant onderwerp heb je aangesneden @Irina. Naar aanleiding van jouw topic heb ik een poll online gezet. Wij zijn ontzettend benieuwd naar jullie mening.

Liefs,

Marlin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@Marlin Leuk dat je een poll hierover hebt aangemaakt!! Ik ben benieuwd naar de reacties van iedereen :) 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik was al een tijdje aan het nadenken over mijn invulling van de kerstdagen. Eén dag ben ik bij m'n familie, maar de andere dag had ik nog niks en ik wilde eigenlijk niet twee dagen bij m'n ouders zitten. Vrienden hebben het vaak druk met familie en schoonfamilie. Vanavond heb ik de knoop doorgehakt en een kaartje voor het Zwanenmeer gekocht. Ik wil al heel lang een keer een 'echt' ballet zien, en kerst leek me wel een goede gelegenheid. Ik denk dat ik maar een nieuwe kersttraditie ga starten ;)

Over het eten kan ik me niet zo druk meer maken gelukkig. Het lukt me steeds beter om zulke dagen niet in een eetbui-fiasco te laten eindigen en de angst om aan te komen tijdens de feestdagen is inmiddels wel weg.

• Like 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

oh heel lastig de feestdagen

maar ik heb altijd al.moeite met kerst gehad..vanaf kind..

donker..koud..kil.. 

ik haat deze periode..

anderzijds vind ik het wel fijn familie te zien hoor..maar ik kan de drukte niet zo goed hendelen.. heel lastig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.