Spring naar bijdragen
Marlin

De feestdagen doorkomen, zie jij ertegen op?

De feestdagen staan in het teken van etentjes en gezelligheid. Beantwoord de volgende stelling:  

58 leden hebben gestemd

1. 1. "Ik zie als een berg op tegen de feestdagen"

• Helemaal mee eens
      23
    • Mee eens
      19
    • Neutraal
      3
    • Mee oneens
      8
    • Helemaal mee oneens
      5

Aanbevolen berichten

Marlin

De feestdagen komen er weer aan en deze staan over het algemeen in het teken van etentjes en gezelligheid. Heb je er zin in? Of zie je er juist als een berg tegenop? Beantwoord de stelling en uiteraard mag je je reactie hieronder achterlaten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Moeilijke vraag. Ik vind het sociale deel vooral lastig, omdat ik het niet zo goed met mn naaste familie kan vinden. Vorig jaar hebben we het ontweken maar nu zijn we (mijn ouders en ik) toch weer gevraagd.. Weet nog niet zo goed wat ik er mee moet. Gelukkig is het contact met mn zusje wel helemaal hersteld (en tussen mn zusje en mn ouders ook). Toen ik nog in een hotel werkte, kon ik gewoon gaan werken. :P 

Bij die familie is t ook een 6-gangen diner dus dat vind ik ook niet zo prettig, ook al ben ik redelijk ver op gebied van eten, maar 6 gangen vind ik pittig. Ik vind t dan leuker om "gewoon" te eten en dan net 1 onderdeel wat luxer en de tafel mooier aangekleed etc, kaarsjes aan, ... Gourmetten met t gezin vind ik ook leuk. 

Gewoon dat familiegedeelte vind ik helemaal niets.. 

Daarnaast heb ik ook altijd moeite gehad met Oud & Nieuw (slechte ervaringen en ik ben dan ook jarig). Maar dat heb ik dit jaar goed gepland (ik ga naar vrienden) en daar heb ik nu ook gewoon zin in :) Dus dat is flinke winst!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Ik zie er niet heeel erg tegenop maar wel een beetje. Vooral omdat er gewoon veel op tafel wordt gezet en de hele tijd dingen worden aangeboden. Ik wil liever niet opvallen door telkens nee te zeggen dus zeg ik ja maar dat voelt niet goed. Belangrijk voor mij om van te voren goed te weten wat er gaat komen en hoe ik dat aan ga pakken.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Inmiddels vind ik de feestdagen leuk en gezellig! Ik kan er echt van genieten, het samen met vrienden en familie tijd doorbrengen, het eten klaarmaken én opeten :-).

Juist ook omdat ik geleerd heb om keuzes te maken waarbij ik mij goed voel. Bijv. niet persé de hele dag ergens hoeven zijn, 'omdat iedereen dat ook doet', maar daarin het anders mogen doen en wat later aansluiten of wat eerder weer naar huis. Met twee jonge kinderen is het trouwens sowieso wel anders.

Maar o o wat vond ik deze dagen in mijn ES tijd moeilijk en verdrietig; de spanning rondom eten, het-voor- na-tijdens-eigenlijk- overal compenseren, paniek, onrust, totaal niet in contact en maar de schone schijn ophouden.. "Ja, gezellig he.. not!" Vooral vond ik het erg confronterend in de jaren dat ik single was en overal 'happy de peppy' gezinnen achter de ramen zag aan de eettafel of in supermarkten met een kar vol boodschappen. Hmm.. inmiddels realiseer ik me dat ik dit beeld ook wel enigszins romantiseerde..

Anyway, ik hoop dat een ieder die dit leest kan genieten van de feestdagen. Al zit dat genieten misschien ergens in een klein momentje, met jezelf of met een ander. 

Met liefs, Hanneke

PS: op alle vestigingen van HC zijn binnenkort speciale bijeenkomsten 'hoe overleef ik de feestdagen'. Benieuwd naar de tips van cliënten die hier naar toe gaan! Posten jullie ze hier?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

@Mlies een 'plan' kan inderdaad helpen. Ik hoop dat je iemand (therapeut?) hebt om dit vooraf mee door te spreken. Dat geeft vaak al veel rust.

Enne.. probeer mild te zijn voor jezelf. De feestdagen zijn niet het uitgelezen moment om allerlei (eet)uitdagingen aan te gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

@Marjolein 6 gangen, best heel wat inderdaad, kan me voorstellen dat je daar tegen op ziet. Ik was vooral bang dat ik de ander zou teleurstellen en nam daarom alles maar aan (ook als ik echt genoeg had). Goed te lezen wat betreft oud en nieuw, klinkt gezellig met vrienden, alvast een fijne verjaardag gewenst! :-)

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
sarie

Ik kon altijd heel eenzaam zijn. Ook boos. Waarom?

Maar nu gaat dat gelukkig beter.

Wat mij helpt is:

Het gaat weer voorbij

Meeste vinden deze tijd moeilijk of erg of fijn. Ook als je niet ziek bent. Luister maar is naar mensen om je heen bijv in de supermarkt.

Ik doe met het eten niets . Juist niet. Juist nu zo eenvoudig mogelijk.  Vroeger dacht ik wel dat het allemaal moest. Ik deed het voor......

Als ik echt iets speciaals wil doen rond het eten doe ik dat op een rustig moment wanneer het geen feestdag is.

Het is dan vaak nog feestelijker. 

Er is al genoeg drukte dus laat het voorbij waaien en hou vooral je aandacht bij de dingen die gewoon gaan.

Mij helpt vooral een vaste dag indeling en daar gewoon mee verder gaan.

gewoon verder gaan. Je kijkt af en toe om je heen en ziet het maar als je niet wilt laat je het.

En richt je op dingen buiten het eten . Zoals gezellig even met elkaar zijn. 

Dat is al zoveel! 

Even op de bank. 

Of even een spelletje,

even naar buiten.

Vrolijke dartelen roepen van je kind 

De hond die mee loopt.

Dat maakt je zo blij en rijk en stil en feestelijk dan kan het altijd een feestje zijn elke dag!

genieten van de rust. Van dat het niet hoeft allemaal.

En wat Hanneke zegt dat je de keuze leert maken wat je zelf echt fijn vind en wat bij je past.

Het hoeft allemaal echt niet. Ook niet al zou de hele omgeving het anders doen of willen. Zelfs je man of je kinderen in mijn geval.

Je ben sterk als je jezelf gewoon kan zijn. En dan zie je dat de omgeving dat meestal niet eens van je vraagt.  

de meeste moet dingen maak je zelf. Net als veel mensen dat doen.

maar eigenlijk is dat best raar.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

@Hanneke Ja, dat herken ik ook heel erg. Eten voor een ander om mezelf te bewijzen. Ik weet eigenlijk gewoon ook al heel zeker dat ik niet wil, en dan niet puur vanuit de eetstoornis ofzo... Maar ja. 

Dankjewel!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider

Ik doe niet mee aan de feestdagen, moet sowieso werken. En het kerst brunch op werk zal vast niet zo erg worden.

De snoep en troep :P die nu al overal in de supermarkt ligt doet me niet meer dan het rest van het jaar. Ik denk altijd  "laat de mensen maar hun gek ding doen" :lol: 

Als je wel echt naar 1 of 2 of 3 etentjes moet lijkt me dat wel moeilijk hoor. Ik wens jullie allemaal sterkte! Doe wat goed voelt voor JOU! 

P.s.:

Vroeger vond ik het trouwens ook moeilijk omgaan met al de "verboden" dingen die dan opeens voor me neus stonden. Nu dat ik een reedelijk gezond eetpatroon heb valt dat heel erg mee. Ik kan makkelijk stoppen, heb geen (eetbui) drang. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
definitelybeautiful

Ik ben eigenlijk best wel fan van kerst, maar dit jaar zie ik enorm tegen de feestdagen op. De afgelopen jaren heb ik ze allemaal op dezelfde manier doorgebracht: bij mijn eigen familie en die van mijn ex. Dit is mijn eerste kerst in jaaaaaaaaaren als single en het voelt echt superleeg om maar één kerstdag ergens heen te moeten en verder niks... En die eenzame gevoelens maken dat ik ook meer opzie tegen het eten dan normaal. Mijn kerst was altijd superdruk en dan had ik geen tijd om erover na te denken allemaal. Nu ga ik dat wel hebben en ik heb nu al geen zin.  

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

De kerstdagen... ik vond ze altijd vreselijk. Twee en een halve dag verplicht stil zitten en leuk doen. Dit is sowieso niet iets wat ik toejuich, ook nu niet. Ik voelde mij met kerst altijd eenzaam en ik zag enorm op tegen al dat eten. Ik voelde mij na kerst altijd een beetje viezig. Gelukkig kon ik tweede kerstdag altijd skippen en een avondje gaan dansen met vrienden. Even bewegen en alles van me afschudden. Wat mij hielp was een goed boek meenemen naar de familie bijeenkomsten. Daar kon ik dan lekker in weg dromen en even alles om mij heen vergeten. Nu ik geen last meer heb van de ES vind ik kerst wel gezellig. Het zal waarschijnlijk nooit mijn favoriete feest worden, maar het is wel relaxer geworden. Mijn tip, denk na over deze vragen: wat kan jou helpen tijdens de feestdagen? Moet je alle dagen mee? Wat kun je doen tijdens een kerstdiner om je relaxer te voelen? Wat helpt jou om niet te streng te zijn voor jezelf? 

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lace

Ik ben momenteel in dubio.. vorig jaar had ik eigenlijk best wel een terugval maar was ik wel aan het opkrabbelen. Ik heb toen samen met familie gekookt en gewoon gezonde maaltijden en dat was onwijs leuk (ondanks dat ik eerst wel een beetje geirriteerd was door de stress haha, sorry pap, mam, vriendje <3). Ik heb toen ook voor het eerst sinds heel lang weer een oud en nieuw snack gegeten (een appelflap, vet lekker is dat man!).

Dit jaar weet ik eigenlijk nog niet wat het plan is en daar ben ik wel een beetje gestrest over maargoed, ik hoop stiekem gewoon dat ik niet te veel afval voor kerst zodat ik dan nog durf te eten want hoe meer deze terugval nu doorzet hoe meer ik afval hoe groter de angst is om aan te komen en dus ook de angst voor eten is. Het is zo dubbel. Ik wil gewoon weer kunnen genieten maar toch vind ik het best lastig. Ook het sociale stuk etc en eten in bijzijn van anderen. Ook al zou ik dan nog trek hebben ga ik het wss niet pakken omdat ik me dan toch schaam ofzo. wel vind ik kerst en oud en nieuw heel erg leuk qua versieringen en lampjes en gezelligheid. Ik ervaar het wel als warme feestdagen in een koud seizoen, in dat opzicht een welkome afwisseling dus. ^^

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Of je nu wil of niet, het wordt kerst en het wordt vanzelf ook weer 27 december. Ik deal er nu elk jaar maar mee, 1 dag werk ik altijd en de andere dag vragen wij mijn ouders te eten en dan eten we gewoon simpel...boerenkool, stamppot of iets dergelijks. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. 

Met oud en nieuw gaan we naar een huisje in Vlissingen met vrienden, kids en de honden. Gezellig gourmetten en dan rollen we zo 2018 in. 

De kerstvakantie vind ik wel gezellig, lekker schaatsen, naar de skibaan in Zoetermeer of Spaarnwoude, naar het circus, uiteten. Maar de dagen zelf vind ik minder...zo saai maar goed we

moeten er zelf een feestje van maken dus dan doen we dat maar.

Ik zou wel een keer naar de sneeuw willen met kerst en oud en nieuw..dat gaat zeker ook een keer gebeuren.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein
57 minuten geleden zei Ingrid1971:

Ik zou wel een keer naar de sneeuw willen met kerst en oud en nieuw..dat gaat zeker ook een keer gebeuren.

Dit wil ik ook echt weer! De laatste 2 jaar zit ik in december gewoon aan de hooikoortsmedicatie, omdat het ineens zo "warm" is. 

Maar een witte Kerst & een witte O&N zou ik ook heel graag willen (ook omdat ik 1 januari jarig ben, sneeuw op je verjaardag is zo'n fijn cadeautje!).

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jetje1994

Ik zie er ontzettend tegen op. Vooral omdat ik mijzelf eigelijk niet aan familie/vrienden willen laten zien op feestjes. Het wisselt wel hoe ik over mijn lichaam nadenk, maar de laatste tijd schaam ik me vooral. helaas.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion
1 uur geleden zei Jetje1994:

Ik zie er ontzettend tegen op. Vooral omdat ik mijzelf eigelijk niet aan familie/vrienden willen laten zien op feestjes. Het wisselt wel hoe ik over mijn lichaam nadenk, maar de laatste tijd schaam ik me vooral. helaas.. 

Jetje, niemand zou zich voor zichzelf moeten schamen en het raakt me zo, jouw bericht, omdat dat nu juist is wat ik mijn hele leven heb gedaan. Me schamen voor mezelf. Je bent wie je bent en niemand is perfect of hoeft perfect te zijn. We zijn zoveel meer dan ons lichaam. Kerst gaat om samen zijn en goed en lief zijn voor elkaar en wie jou niet accepteert zoals je bent.... #ditforumheeftgeenmiddelvingeremoticon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jetje1994
19 uur geleden zei Marion:

Jetje, niemand zou zich voor zichzelf moeten schamen en het raakt me zo, jouw bericht, omdat dat nu juist is wat ik mijn hele leven heb gedaan. Me schamen voor mezelf. Je bent wie je bent en niemand is perfect of hoeft perfect te zijn. We zijn zoveel meer dan ons lichaam. Kerst gaat om samen zijn en goed en lief zijn voor elkaar en wie jou niet accepteert zoals je bent.... #ditforumheeftgeenmiddelvingeremoticon

wat een lief bericht! Ik weet het ook wel, alleen voel ik het nog niet zo. Hopelijk komt dat verder met de therapie.. :) 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Hanneke werk je zelf op 1 van de vestigingen?
Je lijkt me een hele fijne persoonlijkheid :)

Feestdagen... altijd al hekel aan gehad, behalve sint dat vind ik wel leuk.

Vooral de drukte ervaar ik als stress.... groot gezin, veel mensen, iedereen praat door elkaar en dan idd de verplichtingen :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

kerst 1.jpg

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Loesje wil ook wat delen hier ;-)

@Lessonsinlife in IRL val ik tegen hoor :-)

Lief van je! Ik werk als therapeut op locatie Bilthoven (en tot januari tijdelijk in Zwolle).

kerst 2.jpg

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Ik ken ook een leuke Loesje uitspraak rondom de feestdagen... ;-)

NL1212_2.jpg

• Like 1
  • Haha 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke
Op ‎16‎-‎11‎-‎2017 om 11:07 zei Lace:

Dit jaar weet ik eigenlijk nog niet wat het plan is..

@Lace wat een dubbele gevoelens allemaal he? Wel willen, maar ergens ook weer niet.. Ik ken dat 'gewiebel' en de gevoelens van schaamte te midden van familie erg van mezelf. Probeer het maar klein te houden, stap voor stap en wie weet lukt het ook dit jaar om ergens van te genieten. Niets hoeft :-)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Nu wel ja :( eerst 5kg aankomen voor 20 december en daarna nog de feestdagen erachteraan. Ik ga heel hard hopen dat ik na de operatie te ziek ben om te eten. Trek dat te veel aankomen echt niet :wacko: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971
5 uur geleden zei Hanneke:

Ha ha zo een dag had ik vandaag...deze is echt goed..

kerst 2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Katjakim

Lastig, ik vind het sociale deel echt vreselijk. Ik ben erg op mezelf en hou niet zo van mensen in mijn buurt. Zeker niet mijn familie, wij hebben een hele moeilijke familieband. En bij mij thuis is het absoluut vreselijk...en het eten??hier heb ik ook geen zin in al die vette, zoete hapjes en maar wachten tot je vol zit en een schuldgevoel krijgt..dat je bedenkt waarom je zo zwak bent om je maar vol te proppen...nee ik zit er tegen op

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.