Spring naar bijdragen
Marlin

De feestdagen doorkomen, zie jij ertegen op?

De feestdagen staan in het teken van etentjes en gezelligheid. Beantwoord de volgende stelling:  

58 leden hebben gestemd

1. 1. "Ik zie als een berg op tegen de feestdagen"

• Helemaal mee eens
      23
    • Mee eens
      19
    • Neutraal
      3
    • Mee oneens
      8
    • Helemaal mee oneens
      5

Aanbevolen berichten

Ikbenhet

Ik heb altijd wel mijn maniertjes om te doen alsof ik met iedereen mee eet, maar wat mij echt op mijn zenuwen werkt is het feit dat ik de héle dag zo obsessief bezig ben met wat andere mensen in hun mond stoppen. En dat als je erop let het ook lijkt dat anderen echt onbeperkt en onbezorgd van alles lijken te genieten wat ze tegenkomen. Heeft iemand dit ook of letten jullie vooral op jezelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Espoir*

Opzien tegen de "het is kerst, dus moet het gezellig zijn.."

Terwijl het al jaren niet meer gezellig is in het gezin (met name de feestdagen. Dan drukt dat nog extra zo'n stempel.)

Het lastigste daarin vind ik nog, dat ik daarin altijd de rustige factor heb gespeeld. Ik ben niet voor ruzie, boze gesprekken en steeds hoger oplopende emoties. Daardoor functioneerde ik als een 'anwb-paal.' Kreeg in de keuken alle ergernissendie mijn moeder ervoer over me heen. Kon er zelf dan weer geen kant mee uit.

Soms zulke oplopende emoties dat het escaleerde en (met name) min broer er schreeuwend vandoor ging.

Op den duur trok ik mij altijd terug, ging even buiten staan, rondje wandelen. Alles om zelf niet zichtbaar te zijn. Om geen opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.

Het eten is ook altijd een gedoe. Niet eens zozeer vanuit de eetstoornis  (daar is men wel aan gewend na alle jaren) maar het "moet" iedereen smaken. Dus al stress voor het überhaupt zo ver is.

Soms wil ik echt voor dit soort "feestelijkheden" een hutje op de hei huren.. en even uit beeld verdwijnen. 

Niet gaan is geen optie helaas. Maar het liefst duik ik even onder. Kies ik voor mij en mij alleen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
6 hours ago, Espoir* said:

Niet gaan is geen optie helaas. Maar het liefst duik ik even onder. Kies ik voor mij en mij alleen

Wat zou er gebeuren als je niet ging?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

@Espoir* Zijn er misschien anderen bij wie je kerst kunt vieren? 

Het lijkt me zo naar om kerst jaar in jaar uit te willen vermijden (stel je gaat het dit jaar niet aan, volgend jaar niet, etc), waardoor je je "angsten" niet aangaat en deze dus ook sowieso blijven bestaan..

Ik zou het je gunnen om kerst een andere betekenis te geven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

Misschien Kun je de kerst voor jezelf zo comfi mogelijk maken. . Of op een andere plek vieren ... hoe ziet dat hutje op de hei er uit? ;) meen me te herinneren dat je nog wel eens een vakantietje kon inplannen ofzo ;) zou dat misschien een optie zijn? ;) @Espoir*

ben benieuwd hoe de kerst dit jaar zal zijn. Bijzonder ook... dit jaar geen oma meer aan het kerstdiner... zal wel even lastig zijn... idem met de (positieve) veranderingen in Mn thuis situatie met name richting Mn ouders. Even aftasten. 

:) dit jaar gelukkig geen eetstress. Ook merk ik verschil in hoe meer losser ik ben geworden als het gaat op Coeliakie gebied. Tuurlijk ben ik nog wel eens bang om iets “verkeerds” (glutensporen) binnen te krijgen .. maar heb dit jaar ook een rotsvast vertrouwen in mijn pap die het diner maakt op de 1e kerstdag en Mn schoonmoeder de 2e kerstdag. 

Ik heb er ook wel onwijs zin in :) 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gluttie

ik hou enorm van de feestdagen, met de familie samen zijn pakjes uitdelen de kerstoom en al die gezellige verlichtingen ook die prachtige liedjes die uitkomen enzo. maar ik haat het dat er in die periodes altijd zoveel moet gegeten worden..je eet dan echt heel de dag door het ene ongezonde na het andere en dat zie ik echt niet zitten heb er zo enorm  veel schrik voor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971
1 uur geleden zei Gluttie:

ik hou enorm van de feestdagen, met de familie samen zijn pakjes uitdelen de kerstoom en al die gezellige verlichtingen ook die prachtige liedjes die uitkomen enzo. maar ik haat het dat er in die periodes altijd zoveel moet gegeten worden..je eet dan echt heel de dag door het ene ongezonde na het andere en dat zie ik echt niet zitten heb er zo enorm  veel schrik voor!

Je hoeft niet veel te eten, je bent er zelf bij. Ligt iemand je dit op? Kan je je eigen ding qua eten niet meenemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mathilda

helemaal geen stress voor behalve voor de kerstbrunch op school eventueel maar ik denk dat ik die even skip :) (ik volg gewoon mijn eetlijst en pas zonodig wat dingen aan om mee te kunnen doen)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gluttie
12 uur geleden zei Ingrid1971:

Je hoeft niet veel te eten, je bent er zelf bij. Ligt iemand je dit op? Kan je je eigen ding qua eten niet meenemen?

neen op familie feestjes enzo spreken ze er altijd op dat ik te weinig eet :/ dat ik meer moet pakken en dan geraak ik soms mijn remmen kwijt :wacko:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Lastige dagen idd... Maar ga proberen om "gezellig" mee te doen al zie ik er nu al wel onwijs tegenop en hoeft het van mij ook niet perse.. Ik wil herstellen en hopelijk heb ik deze gedachte rondom de kerst nog steeds en durf ik mezelf wat te gunnen... klinkt in ieder geval al wel als een mooie kerstgedachte.. het duurt nog 2 weken dus ik ga zien waar het schip strand.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
6 hours ago, Gluttie said:

neen op familie feestjes enzo spreken ze er altijd op dat ik te weinig eet :/ dat ik meer moet pakken en dan geraak ik soms mijn remmen kwijt :wacko:

Wat zou er gebeuren als je voor jezelf opkwam en vriendelijk maar duidelijk nee zou zeggen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Espoir*

Zo.. Even reageren op alles..

Op ‎5‎-‎12‎-‎2017 om 07:18 zei Jessie:

Wat zou er gebeuren als je niet ging?

Ik denk dat het veel vragen oproept. En dat er wordt gezegd 'je verpest het voor de rest van ons.' 

Als ik niet denk aan 'de rest' dan zal het voor mijzelf ook heel eenzaam gevoel geven als ik niet zou gaan. Terwijl ik er enorm tegenop zie om 'happy face' op te zetten. Als ik namelijk 'mijzelf' zou zijn en dus niet overal mee lach en bla bla. Komt de vraag waaróm en of er iets mis is. En ik dus op die manier in de belangstelling kom te staan. Waar ik verre van op zit te wachten.

Op ‎5‎-‎12‎-‎2017 om 15:14 zei Marjolein:

@Espoir* Zijn er misschien anderen bij wie je kerst kunt vieren? 

Het lijkt me zo naar om kerst jaar in jaar uit te willen vermijden (stel je gaat het dit jaar niet aan, volgend jaar niet, etc), waardoor je je "angsten" niet aangaat en deze dus ook sowieso blijven bestaan..

Ik zou het je gunnen om kerst een andere betekenis te geven!

De kerst bij anderen vieren gaat het ook niet worden. Vriendin en haar man wilde mij graag meenemen met hun midweek weg (en nog een ander gezin) maar het is een achtpersoon huisje en ze zijn nu al met 9 man. Dus dat kon ook niet. Zou dit ook niet zo aandurven, omdat er dan 5 kids zijn en deze sowieso niets weten van de littekens en ik kinderen (anders dan mijn nichtjes) daar ook niet mee wil confronteren. Mijn nichtjes groeien er mee op en zijn nog te jong om echt te begrijpen wat het is. 

Ik ga tussen de feestdagen door wel gewoon werken en waarschijnlijk nog ergens een avond stappen. Ik heb sowieso geen behoefte om beide dagen met de familie te zitten. Dus zal ook (proberen) mijn eigen weg te gaan.

Op ‎6‎-‎12‎-‎2017 om 00:06 zei SanneS:

Misschien Kun je de kerst voor jezelf zo comfi mogelijk maken. . Of op een andere plek vieren ... hoe ziet dat hutje op de hei er uit? ;) meen me te herinneren dat je nog wel eens een vakantietje kon inplannen ofzo ;) zou dat misschien een optie zijn? ;) @Espoir*

Klopt inderdaad Sanne, maar vakantie is niet zo heel goed mogelijk nu.. ivm de depressie (met de destructieve gedachten/neigingen) ofja mogelijk, het is niet raadzaam.. Ga wel inderdaad ook vragen wat een andere vriendin doet. Of ze een dag zin heeft om uit te gaan enz.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87
Op 13-11-2017 om 11:22 zei Marlin:

De feestdagen komen er weer aan en deze staan over het algemeen in het teken van etentjes en gezelligheid. Heb je er zin in? Of zie je er juist als een berg tegenop? Beantwoord de stelling en uiteraard mag je je reactie hieronder achterlaten.

Ik zie enorm op tegen 1ste kerstdag bij mijn schoonfamilie. Alleen de moeder van mijn vriend weet dat ik een ES heb. Iedereen moet een gerecht maken. Ik heb dus totaal geen idee wat de andere gaan koken en geen controle over het eten. Alleen het voorgerecht kan ik bepalen, omdat ik dat samen met mijn vriend moet maken.  En we beginnen al om 14u met iets lekkers bij de koffie. Dat is al acute stress want dat wil ik niet. Ik heb besloten dat ik gewoon niet mee eet. 
De overige kerstdagen zijn bij mijn ouders. Daar eet ik ook niet echt mee, maar omdat zij het weten levert het minder spanning op. Maar continue die confrontatie met eten en vooral die lekkere dingen als toetjes, kerstkransjes. Pfff krijg door de spanningen nu al hoofdpijn. En aanstaande vrijdag heb ik al kerstfeest op het werk met een buffet :( Van mij mag het janauri zijn. Wat ik super zonde vind, want vroeger was de december maand mijn favo maand. Lekker gezellige met vrienden en familie... dat gevoel van warmte en gezelligheid is door de ES helemaal weg. 

Oud en nieuw blijven mijn vriend en ik thuis met zijn tweeen. Ik heb geen idee om weg te gaan en hij vind het oké om nu samen te blijven. We halen champagne en voor hem wat lekkere dingen en verder wordt het pyjama aan en lekker op de bank. Spelletjes spelen, tv/film kijken, lekker knuffelen op de bank. Misschien komt mijn vader even langs. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.