Spring naar bijdragen
Lessonsinlife

30+ en herstellen

Aanbevolen berichten

Lessonsinlife

hey allemaal

Ik vraag me af of hier ook anderen zijn boven de 30 en herstellende van een eetstoornis (anorexia in mijn geval)

Ik ben momenteel aan het terug klimmen uit een terugval en weer opnieuw eteb aan het oppakken.. maar merk dat er extra angst en onzekerheid zit omdat ik het gevoel..idee heb dat ik doordat ik ouder ben veel kapot heb gemaakt en ik geen normale hoeveelheid hoef te eten ..of kan eten om aan  te komen..

dat mijn metabolsim als het ware beschadigd is door over bewegen... restricten ...

Ben erg benieuwd of er hier anderen zijn die zelf hersteld zijn na hun 30ste

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik was niet boven de 30 zelf, maar was wel een atypisch geval: was al in de 20 toen ik anorexia kreeg.

Op deze uitspraak wil ik graag reageren:

11 hours ago, Lessonsinlife said:

heb dat ik doordat ik ouder ben veel kapot heb gemaakt en ik geen normale hoeveelheid hoef te eten ..of kan eten om aan  te komen..

dat mijn metabolsim als het ware beschadigd is

Je metabolisme is nooit kapot. Het past zich continu aan, aan de omstandigheden in jouw lichaam. Is er schaarste, dan gaat je metabolisme langzamer werken. Dat is zelfbescherming; het helpt je de schaarste te overleven. Nadeel is dat schaarste hoe dan ook niet goed is voor je lichaam. Ook in de spaarstand zal er enige mate van afbraak plaatsvinden (bv afvallen en verlies van spierkracht). Is er genoeg, dan werkt je metabolisme sneller. Dan komt er gelukkig wel weer ruimte voor opbouw i.p.v. afbraak. De overgang van schaarste naar genoeg zal natuurlijk niet op de dag nauwkeurig samengaan met metabolisme van traag naar sneller. Probeer in je achterhoofd te houden dat wat er in je lichaam gebeurt, zowel tijdens je ES als tijdens herstel, bedoeld is om jou zo goed mogelijk in leven te houden. The only way out is through.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi

Hey @Lessonsinlife , ik ben nu 33 en ook aan het herstellen van anorexia..

Ik herken wel wat je zegt, zelf denk ik nog heel vaak dat als ik eet wat anderen op een dag eten, ik zelf enorm zal aankomen.

Ik (de eetstoornis?) heb mijzelf dit wijsgemaakt zonder daar bewijs voor te hebben en ik weet vrijwel zeker dat het onzin is,  toch moet ik nog steeds vaak moeite doen om deze gedachte "uit te zetten" of er niet in te geloven.  Ik vermoed dan ook dat het een truc is van de eetstoornis..

Daarnaast heb ik het al vaker voorbij zien komen op dit forum en ook gelezen op internet, je gedachten zijn dus niet zo vreemd maar zeer vermoedelijk gewoon: niet helemaal waar :)

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liz

Ik vraag me af, wanneer je eigenlijk een eetstoornis hebt? Vanaf wanneer is daar sprake van? Ik vind die grens heel moeilijk te trekken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 hour ago, Liz said:

Ik vraag me af, wanneer je eigenlijk een eetstoornis hebt? Vanaf wanneer is daar sprake van? Ik vind die grens heel moeilijk te trekken...

Het is ook niet de bedoeling dat je dat zelf bepaalt ;) Alleen een arts of psycholoog kan de diagnose stellen. Je kan de kenmerken natuurlijk wel online opzoeken en nagaan of je jezelf erin herkent.

Maar ook zonder diagnose: je voelt zelf denk ik wel of eten en je gewicht een te grote rol speelt in je denken. Als je alleen al twijfelt of je een eetstoornis hebt, is dat in mijn optiek reden genoeg om er eens met een deskundige over te praten. Mensen die totaal geen issues met eten hebben, vragen zich dat namelijk niet af.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Theo

Mijn laatste terugval(letje) was na mijn 30ste. Ik heb weer een aantal kilo's moeten aankomen om terug op mijn setpoint te komen. In het terug herstellen had ik echter niet de nadruk liggen op de kilo's (in eerste instantie) maar op het terug normaliseren van mijn eetpatroon. Logischerwijs ging met de tijd ook mijn gewicht omhoog en het heeft me toen wel gerustgesteld dat ik weer stabiliseerde op mijn setpoint. In die zin heb ik dus een positieve ervaring met na je 30ste terug aankomen en weer meer eten en normaliseren van je beweegpatroon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Theo thxs voor je reactie

wat voor behandeling ben je aangegaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
Op 18-11-2017 om 20:58 zei Lessonsinlife:

hey allemaal

Ik vraag me af of hier ook anderen zijn boven de 30 en herstellende van een eetstoornis (anorexia in mijn geval)

Ik ben momenteel aan het terug klimmen uit een terugval en weer opnieuw eteb aan het oppakken.. maar merk dat er extra angst en onzekerheid zit omdat ik het gevoel..idee heb dat ik doordat ik ouder ben veel kapot heb gemaakt en ik geen normale hoeveelheid hoef te eten ..of kan eten om aan  te komen..

dat mijn metabolsim als het ware beschadigd is door over bewegen... restricten ...

Ben erg benieuwd of er hier anderen zijn die zelf hersteld zijn na hun 30ste

hey hoi

Zelf heb ik net als @Jessie pas op latere leeftijd (21) een es ontwikkelt en pas na mijn 30e hersteld (psychisch). Heb je al lang een eetstoornis? Ik kan je zeggen dat je metabolisme echt weer op gang gaat komen! 

Ik bewoog ook veel en ben hier vrij plotseling heel drastisch in geminderd. Ik kwam inderdaad even wat meer aan maar dat stabiliseerde heel snel en toen moest ik echt oppassen dat er niet teveel afging.

Stel je vragen gerust!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Theo

Toen ik 23 was heb ik (na meerdere mislukte behandelingen) een hele goede behandeling gehad bij Novarum waar ik genezen ben van mijn eetstoornis. Sindsdien nog af en toe terugvallen gehad waarbij ik vorig jaar weer een half jaar wekelijks gesprekken heb gehad met een verpleegkundige met kennis van eetstoornissen. Dat heeft me weer de terugval uit geholpen en was mogelijk door de basis die destijds bij Novarum al gelegd was.

Voor mij was destijds het verplichte aankomen en het verplicht eten van het menu noodzakelijk om door mijn angsten heen te kunnen breken. Veel exposure daardoor maar ook het maken van g-schema's hielpen me. En daarna ben ik aan de slag gegaan met de achterliggende problematiek waarmee ik nu ook steeds krachtiger ben en steeds minder destructieve copingmechanismen nodig heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Maartje dankjewel voor je reactie.

Eng om te horen dat je toen je stopte even heel hard aankwam... sportte je op dat moment nog? Of was het meer bewegen in de dagelijkse dingen?
Je had hulp gehad via HC of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@flowi ben je momenteel herstellende nog? Heb je behandeling? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Theo oh die g-schemas haha die heb ik ook zoveel moeten maken!

maar bij mij hielp het niet echt verder...

daarom weet ik nu ook niet zozeer wat wel... ik heb veel dingen geteckeld al in die jaren.... maar het accepteren van een ' normaal'. Lichaam vind ik super moeilijk en daardoor is er toch nog een terugval...

ergens wilde ik als kind altijd al dun zijn... zo vreemd om over te denken...

herinner me nog dat ik als 7 jarige een reclame zag over dieetpillen en dacht : oke, als ik ooit dik word kan ik die nog nemen...\dat lucchte me als kind al op :(
echt stom...

En nu zie je natuurlijk elk onsje super goed, wanneer ik me vergelijk met maanden terug is dat een trigger... dus dat probeer ik niet meer...

ik wil er nu gewoon echt helemaal uitstappen, genieten, eten en leven! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi
14 minuten geleden zei Lessonsinlife:

@flowi ben je momenteel herstellende nog? Heb je behandeling? 

Jazeker, ik ben nu anderhalf jaar in behandeling bij mijn huidige behandelaar, maar zit er nog wel over na te denken over te stappen naar HC. Dit kon eerder niet ivm mijn zorgverzekeraar die geen contract met HC had afgesloten waardoor ze mij niet wilden behandelen. Ondertussen is er wel een contract gesloten en binnenkort heb ik een informatiebijeenkomst bij HC dus ik ben heel erg benieuwd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
39 minutes ago, Lessonsinlife said:

Eng om te horen dat je toen je stopte even heel hard aankwam... sportte je op dat moment nog? Of was het meer bewegen in de dagelijkse dingen?

Las je ook het stukje daarná in Maartje's reactie? Dat dat aankomen maar heel even duurde en ze toen juist moeite moest doen om op gewicht te blijven?

12 hours ago, Maartje said:

Ik kwam inderdaad even wat meer aan maar dat stabiliseerde heel snel en toen moest ik echt oppassen dat er niet teveel afging.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

@Lessonsinlifeeven in de pauze, ik reageer vanavond en zal het dan toelichten, en ..zie m.n. het stukje van Jessie hierboven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Maartje lief dat je al tussendoor iets laat weten :)
Ja, ik heb je reactie 3x doorgelezen haha

dat eerste maakt me angstig, dat tweede is lastig nog te geloven...

het speelt als zolang.. en mijn inname is al lang heel laag met compenseren..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Lessonsinlife Zie je hoe selectief je dan toch de info eruitpikt? Het enge deel geloof je direct, neem je zonder twijfel aan. Het hoopvolle deel komt niet echt binnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roos33

ja! dat besef ik me ook heel erg @Jessie heel herkenbaar!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
7 uur geleden zei Lessonsinlife:

@Maartje lief dat je al tussendoor iets laat weten :)
Ja, ik heb je reactie 3x doorgelezen haha

dat eerste maakt me angstig, dat tweede is lastig nog te geloven...

het speelt als zolang.. en mijn inname is al lang heel laag met compenseren..

hoi hoi

Nog even wat toelichting. Ten eerste ieder lichaam is anders en reageert anders!!!

Ik heb altijd gegeten en ook regelmatig maar te weinig voor mijn behoefte, daarnaast was ik actief in de zin van wandelen, bewegen in huis etc.

Na 5 jaar es ben ik een keer "cold turkey" met bewegen gestopt (ik was toen nog geen 30 overigens, maar 26), ik at dus wel drie keer dgs en 3 tds maar niet voldoende. Mijn gewicht maakte een sprongetje, dat gaf zeker onrust, de week erna nog een klein beetje erbij en om eerlijk te zijn ben ik toen weer begonnen met stiekem bewegen, zo dom dat ik toen niet om hulp gevraagd had, want het is echt een kwestie van doorzetten.

Een jaar later ben ik aan gekomen door meer eten maar bewoog ong heel veel waardoor ik op een gegeven moment het eten niet meer durfde op te bouwen omdat ik nog zoveel bewoog.

De tweede keer was ik 30+, ik had gehoord dat ik osteoporose had en dit gaf me zo'n angst dat ik van schrik amper meer wat durfde en veel achter de pc zat (googelen). Toen ben ik op een gegeven moment van dus veel wandelen naar 2 x dgs eventjes gegaan en later ook 1x dgs. Door de angst van mijn botten durfde ik nu wel door te zetten. Ik moest (elders) toen op vrijdag wegen en op maandag ook en er zat toen best wat bij, maar daarna stabiel en zelfs wat eraf. OP een gegeven moment kwam ik weer best wat meer aan maar toen wilde ik dat ook en at ik veel. 

Wat ik je wil meegeven:

- ieder lichaam is anders

- ga niet dagelijks wegen en / of weeg alleen met een hulpverlener

- geef je lichaam de tijd en de kans om weer te gaan vertrouwen op jou!

- bewegen stoppen kan zeker iets doen met je gewicht maar beweging wordt wel overschat, het grootste deel van je voeding gaat naar je ruststofwisseling

- je lichaam is al een poos uit balans, in balans komen kost ook tijd

- het verloop is onvoorspelbaar (ja dat kan eng zijn) maar je zult nooit voor altijd blijven doorgroeien!

Veel sterkte!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

dankje @Maartje

ah oke.. dat maakt dingen meer helder! 

Ik bewoog sinds 2.5 jaar weer meer.. had abbo op sportschool en ging het laatste half jaar van 2016 elke dag minstens een uur. Daarnaast bewoog ik in huis..de dagelijkse dingen en boodschappen en als il kans had s avonds nog even weg..

toen ik begin dit jaar wegens gezondheidsreden in het ziekenh kwam.. kon ik natuurlijk niet sporten en ze gaven ook aan dat dit even niet meer mocht..

omdat ik me ook lichamelijk de eerste maand/maanden zwak voelde liet ik het wel uit mijn hoofd om te sporten..

daar leek mijn bewegingsdrang even weg te zijn..maar nadat ik me beter ging voelen kwam het meer bewegen ook weer..

ik ben sinds begin het jaar niet meer wezen sporten..

maar heb wel.nog geregeld gewandeld.. 2x daags op de fiets voor een boodschap of ander..

en sinds de laatste weken is daar bijgekomen elke ochtend even actief zijn..15 min trampoline en wat strekken..

mijn inname is verhoogd sinds begin het jaar maar nog steeds laag

Spoiler

goede dagen 1000kcal

ik heb betere dagen gehad waarop ik enkele 100kcal meer at.. maar steeds toch weer die stap terug in restrictie...

omdat ik net als jij toen, dan schrik van wat er gebeurd en ik niet doorzet.

Was jij destijds op ondergewicht? 

Voor mij is het nog meer afbouwen v die beweging sdrang echt de eerste stap nu.. 

super eng! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

hoi hoi @Lessonsinlife

Bedankt voor je reactie, zie je dat je het dus wel kunt!!! Je hebt het gedaan in het ZH! Mogelijk kan het helpen hiernaar terug te kijken?

Ik zag op flink ondergewicht destijds.

Oh..je wilt afbouwen maar..je lichaam heeft ook voeding nodig en is als je alleen mindert met bewegen alsnog erg uit balans op zo'n lage intake en dat kan dus ook schommelingen geven, maw..misschien niet wegen en het eten ook opbouwen?

Zou je het voor jezelf concreet willen maken, dus bijv. na elke maaltijd zit ik ...(half uur/uur) en die en die momenten zit ik..etc? Een concreet doel is gemakkelijker na te streven.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Maartje ja ik had geen keuze... al wandelde ik soms onnodig naar de wc..maar verder was niet veel toegestaan

Minder bewegen, voeding verhogen en stoppen met het doen v klysma's ... dat zal teveel zijn..

ik had het in oktober een week allemaal niet kunnen doen (vanwege cursus) dat was moeilijk! Maar lukte op de 1 of andere manier wel...

de eerste dagn waren heel zwaar... 

maar daarna terug thuis... is het toch weer begonnen... het is niet ineens weg maar heb wel veel motivatie het af te bouwen.

en het liefst allemaal tegelijk... maar weet dat me dit nu niet lukt, maakt nog meer angst..

stap voor stap?

Ik dacht zelf: eerst de klysma's helemaal weg... en langzaam bewegen afbouwen... dan ophogen?
Of is het wel beter alles in 1 te doen?? 

Ik heb wel veel gelezen en gehoord dat wanneer je teveel beweegt of compenseert tijdens herstel dat je lichaam dan juist vaak alles vasthoud en pas wanneer je dit loslaat (minder bewegen) je lichaam weer gaat doen wat het normaal gaat doen (stabiliseren, niet meer aankomen of zelfs afvallen) 
maar...

neem vooralsnog de angst niet weg.

(misschien beetje offtropic) maar om het on-tropic te houden.. ik heb dit dus al enkele jaren zo... redelij veel bewegen (vooral toen ik thuis kwam te zitten) , de klysma's ben ik mee gestart op advies van een darmtherpeut omdat hele systeem steeds dicht zat en we niet aan lax troep wilde beginnen (en ik al helemaal niet) Ik neem nu magnesium in voor de darm (helpt een beetje) maar soms zit ik zo potdicht en zo opgeblazen ...dan grijp ik toch weer naar alles legen..

(oh dat is eruit... ik heb dit met weinig gedeeld...alleen de darmtherpeut) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie yes i know...

Echt de angst, de eetstoornis die praat he ?! 

Grrrr 
Maar ohhh zo lastig door de angst heen te gaan.

Ik waardeer je openheid trouwns wel enorm! Dankjewel 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Lessonsinlife die angst is erg herkenbaar voor iedereen hier :) Ik kan uit je berichten niet precies opmaken wat je al gedaan hebt qua behandeling, maar hoe je schrijft suggereert dat je al wel het een en ander achter de rug hebt. Wat maakt het zo lastig voor jou om een normaal lichaam ook echt normaal te vinden? Je schrijft dat je zelfs als heel jong kind al dun wilde zijn, maar dan denk ik vooral: Wat had je toen al meegemaakt waardoor je die wens kreeg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie 

ik heb idd al veel gehad! 

begon met opname..daarna groepstherpieen, individueel eerste lijns...tweede lijns..psq..ggz..therpeut ...emdr...

ect..

daarom ben ik nu ook wel heel kritisch..

want al bij al ben ik er niet veel mee opgeschoten..althans..waarom kon dan een terugval ontstaan?

ik ben nog lang niet volledig happy met mijn leven en kan mijn lichaam totaal niet accepeteren! laat staan met wat kilo erbij..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.