Spring naar bijdragen
Lessonsinlife

30+ en herstellen

Aanbevolen berichten

Jessie
23 minutes ago, Lessonsinlife said:

want al bij al ben ik er niet veel mee opgeschoten..althans..waarom kon dan een terugval ontstaan?

Die vraag is zeker interessant. Wat maakte dat je teruggreep naar het (niet-)eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie 

Me down en leeg voelen... eenzaamheid, de winter.. 

Ik heb me van kind af aan altijd al eenzaam gevoeld.. ' anders' , ' er nooit bij horen' ook al was dat wel zo (bvb in het gezin, in een vriendengroep).. Mijn ouders zijn hierin altijd de redding: want als ik me down, eenzaam of niet fijn voel ga ik even bij ze langs om wat thee te drinken, om afeiding te hebben.. maar in de winter doe ik dit minder snel omdat het toch 20min fietsen is, en in het donker/kou/sneeuw vond ik dat niet fijn... 

Nu begn ik dat ook alweer te merken, zodra de avond valt komt die leegte op... overdag is het dragelijk..

wat ik ging doen: overmatig sporten/bewegen en idd uiteindelijk restricten... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Lessonsinlife Ergens natuurlijk begrijpelijk dat je dan terugvalt om dat gevoel van leegte/eenzaamheid weg te maken. Maar uiteindelijk brengt het je niet een echte oplossing voor waar je tegenaan loopt. Een eetstoornis isoleert een mens immers ook gigantisch.

Ik herken je gevoel van er nooit bij horen. Één op één of in heel kleine groepjes heb ik daar niet zo'n last van, maar in grote groepen of bv onder collega's wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie ben je er ooit in therapie achter gekomen wat deze eenzaamheid v jou betekent?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
12 hours ago, Lessonsinlife said:

@Jessie ben je er ooit in therapie achter gekomen wat deze eenzaamheid v jou betekent?

Ja. Het stamt uit mijn vroegste jeugd. Schematherapie en later lichaamsgerichte therapie heeft me geholpen.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Jessie ik verward schema therapie altijd met systeem therpie... bij schema therpie kijk je vooral naar de patronen die je hebt (hebt ontwikkeld) toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Lessonsinlife Ja, precies. Zoals ik het begrijp zijn schema's eigenlijk niet-helpende kerncognities die je hebt ontwikkeld en daaruit voortvloeiend heb je bepaalde gedragspatronen (je kan het schema bv vermijden of bevestigen met je gedrag). Op deze site kan je bv. een beschrijving vinden van de schema's zoals de 'bedenkers' van de schematherapie die uitgewerkt hebben: https://www.tobemeditatie.nl/therapie/schematherapie-onaangepaste-schemas/ Bij mij, en wellicht ook bij jou, kwam de 5e (sociaal isolement / vervreemding) het sterkst naar voren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Hoi allemaal! 

Herstellen na je 30e is zeker mogelijk, ik ben er het bewijs van . Vanaf ongeveer mijn 13e ontwikkelde ik anorexia en daar heb ik tot mijn 16e last van gehad. Toen ik op mijn 16e weer begon te eten en op mijn streefgewicht kwam, vonden de artsen dat ik genezen was. Helaas was dat niet zo en heb ik tot mijn 30e nog rondgelopen met klachten, NAO eetstoornis om het in een hokje te plaatsen. Ik dacht dat ik er maar mee moest leven. Mijn gewicht schommelde en ik was altijd bezig met het vinden van de balans tussen eten en sporten. Altijd bang om een keer echt keihard terug te vallen. Tot ik op mijn 30e de behandeling bij HC startte. Daar heb ik geleerd dat je metabolisme idd niet stuk kan gaan. Dat mijn lichaamsbeeld super scheef was. Dat ik allemaal theorieën had bedacht rondom eten die niet waar bleken te zijn etc.. Je lichaam is iets heel bijzonders en past zich aan. Tuurlijk kan je blijvende schade aanrichten, als je al jaren anorexia hebt en daardoor voedingswaarde mist. Wat ik heb ervaren is dat het een combinatie is van lichaamsbeeld en het doorbreken van de theorieën die je hebt bedacht over voeding. De schijncontrole los durven laten. Zo klinkt het natuurlijk heel simpel en dat is het niet, maar met hulp van een HC therapeut kan je deze patronen doorbreken. Ik had nooit gedacht dat ik ooit eetstoornis vrij zou zijn, maar ik ben het, het kan echt! Blijf erin geloven, blijf in jezelf geloven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

Ohhh @SylviaVG dankjewel hiervoor!
zoveel herkenning!!! Ik was ook voor jaren een soort van semi-recoverd.. maar steeds nog die ' moet '. Van bewegen/sporten en veranderingen qua wat ik wel/niet at..
Tot dus de terugval afgelopen jaar, die mega hard was ook!

Wat goed dat je de behandeling toch nog een keer bent aangegaan. En wat vreemd trouwns van je arts dat hij je eetstoornis als het ware ontkrachtigde...

Toen je bij HC startte zat je toen ook laag in cals/inname in combi met veel sporten? Of hoe zag deze terugval er voor je uit?

Wat vond je prettig aan de behandeling en hoelang duurde deze voor je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Jessie Sociaal isolement is ook mijn belangrijkste schema, samen met emotioneel tekort. Mag ik vragen hoe jij daar nu mee omgaat? Ik denk soms dat het een soort van 'hopeloos' is, en dat ik dusdanig anders ben dan anderen dat ik me altijd een buitenbeentje zal blijven voelen. Gelukkig mag ik over twee weken weer verder met schematherapie :P

Wat een fijne website trouwens :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Elske Voor een deel zie ik ook niet gebeuren dat dat kerngevoel weggaat. Maar wie weet. Ik leef misschien nog wel 50 jaar, in die tijd kan er nog van alles gebeuren.

Ik heb een aantal manieren om ermee om te gaan. Ik probeer bv. te zien bij mezelf hoe mijn eigen gedrag schemabevestigend kan werken. Een van mijn reacties is namelijk mezelf terugtrekken. In eerste instantie vermijd ik het lastige gevoel dan, maar op termijn versterk ik het op die manier eigenlijk alleen maar. Dus bv in de pauze wél bij collega's gaan zitten i.p.v bij de computer lunchen.

Tegelijkertijd geef ik mezelf soms juist toestemming bepaalde situaties uit de weg te gaan, omdat die niet genoeg opleveren om de moeite waard te zijn. Bepaalde sociale gelegenheden zijn bv. een megatrigger. Daar hoef ik dan niet per se heen, of ik mag vroeg weg van mezelf. Ik vind bv grote groepen waar ik niemand ken echt vreselijk, vooral als alle andere aanwezigen elkaar wél (goed) kennen. Heb de afgelopen paar jaar bv. 2 bruiloften gehad die aan dat 'profiel' voldeden. Dan ga ik wel, want bruiloft van belangrijke vriendin. Bij de ene merkte ik al gauw dat ik het écht niet naar mn zin had, dus ben ik al rond 9 uur naar huis gegaan. Bij de andere bleek het wél erg gezellig te zijn. Toen ben ik helemaal tot het einde gebleven.

Naar mijn 'inner circle' van vrienden toe heb ik er gelukkig niet zoveel last meer van. Ik ben er héél erg gevoelig voor als iemand subtiel laat merken dat onze vriendschap voor hem of haar niet echt een prioriteit is (of veel minder belangrijk dan het voor mij is). En ik heb gemerkt dat het feit dat zoiets mij triggert niet automatisch betekent dat ik spoken zie. Juist niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

@Lessonsinlife fijn dat mijn berichtje je helpt. Ben je nu in behandeling? Wat is er gebeurd na je terugval? 

Mijn bloedtesten waren allemaal goed gelukkig. Mijn terugval was niet "heel hard", maar slecht genoeg om mijn omgeving bezorgd te maken. Zelf had ik het niet eens zo door tot één van mijn beste vriendinnen me huilend ophaalde van mijn werk. Dat deed mijn ogen openen. 

Mijn behandeling heeft in totaal 2 jaar geduurd. Inclusief alle fasen. Van startgroep tot en met de allerlaatste afspraak. Ik ben begonnen in de startgroep, eerst wilde ik dat niet, het leek mij vreselijk. Maar het was juist heel fijn! Zoveel herkenning, steun en iedereen begreep elkaar. Daarna mijn individuele traject met mijn therapeut, diëtist en systeemtherapeut. Wat ik er fijn aan vond? Ik werd eindelijk serieus genomen. De verschillende manieren van therapie, niet alleen praten, maar ook mindfulness, tekeningen maken etc. Het betrekken van familie en vriendinnen, daardoor voelde ik mij minder alleen. En vooral het onderzoeken en kijken naar de onderliggende problematiek, want daar gaat het uiteindelijk om!

Ik ben benieuwd naar hoe jij het nu doet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikbenhet

Ik ben 26 en dus nog geen 30 maar lees even mee. Probeer het zo te zien ; je bent "pas" 30 en mag gelukkig nog heel lang van je lichaam genieten. Hoe langer je nog hebt om een gezond lijf te hebben hoe dankbaarder je mag zijn, dus pak dit moment aan.. 

het lijkt erop dat je al vele therapieën en thema's bent doorgegaan.. merk je dat als het in je basis weer lastig wordt door bijv de winter , of je down voelen je daar grip op probeert te krijgen met het eten / bewegen? Of is het echt een negatief beeld wat je dan over jezelf krijgt

ljefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Jessie Dankjewel voor je reactie. Ik ben de afgelopen weken een beetje aan het worstelen en m'n beeld aan het bijstellen. Wat kan ik met therapie nog bereiken, wat zal altijd blijven en 'hoort' bij me? (Hoog)gevoeligheid speelt daar erg in mee denk ik. Ik kom steeds meer los van het plaatje in m'n hoofd over hoe het zou moeten zijn en dichter bij hoe ik ben en wat goed voor mij is. Al brengt dit ook veel angst en verdriet met zich mee. Fijn om jouw ervaring hierin te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@SylviaVG goed dat je toch die stap nog genomen hebt!

ik heb hier op hetforum meer gelezen dat mensen meerdere jaren in behandeling zijn bij hc. Best wel opvallend vind ik.. ik geloof dat mijn max behandeling bij dezelfde instelling 1.5jaar duurde..

niet dat het uitmaakt..maar klinkt goed dat anderen er langer blijven zeg maar haha

Momenteel heb ik geen behandeling.. wel gehad hoor afgelopen jaar.. doktor had me bij ggz aangemeld..ondanks mijn weerstand tegen ggz! 

ik deed er intake. maar ging niet in op hun behandelaanbod.. voelde voot mij niet zinvol!

mij of meer verplicht een pre groep gedaan omdat de dokter hierop stond..maar al snel bleek dit echt niet te werken en in overleg gestopt..

toen even tijd je op eigen kracht wat me in de zomer goed afging..

tot de winter kwam..

zo lastig deze periode!!

en dan merk je ineens hoezeer er iets nig niet goed zit.. ik voel me totáál niet gelukkig en heel eenzaam..

daarom weer hulp gezocht..bij een coach..heel fijn! maar...

voel dat ik eens een goed psychiologisch onderzoek zou willen..

want...

ik loop heel erg tegen dingen aan...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Ikbenhet

de basis is momenteel niet goed..

het ging jaren wel.goed..maar sinds 2 jaar alwel aan het struggelen doordat ik zonder werk kwam te zitten..moest verhuizen en me realiseerde dat ik eigenlijk niet zoveel heb.. qua sociaal leven ook..

als.je dan thuis komt te zitten mis je ook nog contact met collegas en word je wereld heel klein..

maar sinds 2 jaar voelde ik ook die eenzaamheid heel sterk!! jarenlang kon ik daarvoor weglopen denk ik...

eerst in een relatie..

later door studie..

door.me.in werk te gooien 24uur zeg maar😇

Het thuis komen zitten heeft ook mentaal veel gedaan.. je gaat je weer onzeker voelen.. moet weer opnieuw jezelf bewijzen met solliciteren en nieuw werk..

en ja.. ik ging voor afleiding sporten...obsessief..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87

Hey!

Ik ben vorige maand 30 geworden. Twee dagen na mijn 30ste verjaardag ben ik zowel bij de huisarts als bij mij ouders, vriend en werkgever ervoor uitgekomen dat ik een eetstoornis heb. Al ruim zes jaar ben ik aan het worstelen en misschien al 10 jaar een verstoorde relatie met eten. Eetbuien, anorexia en nu meer NAO. Mijn hersteltraject moet dus nog beginnen. Het beeld wordt altijd geschetst dat een ES iets is waar jonge meisjes mee kampen. Ik dacht  en voelde mij een sukkel  met mijn 30 jaar en een ES, maar het is fijn om te lezen dat er meer eind twintigers en ouder kampen met een ES. Volwassen, intelligente vrouw is dondersgoed weet hoe het allemaal werkt en wat wel en niet goed is, maar dat stemmetje gaat daar dwars tegenin (en wint). Ik ben me nu aan het aanmelden bij HC en tot ik weet of en waar ik behandeld kan worden heb ik met enige regelmaat afspraak met de huisarts en praktijkondersteuner ggz. Spannend.... en verdrietig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 hour ago, Misha87 said:

Volwassen, intelligente vrouw is dondersgoed weet hoe het allemaal werkt en wat wel en niet goed is, maar dat stemmetje gaat daar dwars tegenin (en wint).

Weten wat gezond gedrag is en het daadwerkelijk doen zijn idd twee heel verschillende dingen. Waar komt jouw ES vandaan, denk je?

Goed dat je hulp gezocht hebt iig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Misha87 goed dat je hulp heb gezocht en vooral open bent geworden, dat is zoooo belangrijk voor herstel!
weet je nog niet zeker waar je behandeld kan worden? Omdat je dit schrijft...?
of ga je kijken waar je het eerste terecht kan?
De wachtijsten van HC zijn nu veel korter dan eerder (20weken destijds)
en onthoud: een eetstoornis kan op elke leeftijd! Op elk gewicht! En in elke situatie!

update on me;

Momenteel even een hele moeilijke dag/dagen... die donkere dagen hakken er zo in en voel me vandaag ook totaal uitgebrand...

ahhhggg wat is het soms lastig dat eten ELKE dag terugkomt he!

Ik merk dat ik niet meer kan restricten... hoe kreeg ik dat eerder toch voor elkaar? Ik merk gwoon dat mijn lichaam ECHT aangeeft eten nodig te hebben en ik eet... maar vind het zooo dubbel en lastig momenteel..

voel me steeds schuldig wanneer ik voor mijn gevoel teveel heb genomen, of zoals gisteravond toen ik om half 10 thuiskwam en echt enorme honger had..nog iets pakte..

Ben daar zo klaar mee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87
Op 5-12-2017 om 13:17 zei Jessie:

Weten wat gezond gedrag is en het daadwerkelijk doen zijn idd twee heel verschillende dingen. Waar komt jouw ES vandaan, denk je?

Goed dat je hulp gezocht hebt iig!

Oef, dat is een hele goede vraag. Het is iets wat al jaren speelt. Ik heb een enorm negatief zelfbeeld. In mijn ogen was ik altijd wat stevig tov vriendinnen. Een jaar of tien geleden zijn wij verhuisd, tegelijkertijd op het HBO begonnen, mijn beste vriendin emigreerde en met het bedrijf van mijn vader ging het slecht. Toen kreeg ik af en toe een eetbui (lees: een zak chips of een paar koekjes). Ik ging eten associeren met troost. Ik voelde me best alleen. In het nieuwe huis kreeg ik mijn draai niet gevonden en ik miste mijn oude dorp. Daarna  ben ik verhuisd naar Maastricht voor studie en ik was ziek van de heimwee. Toen ben ik meer gaan snoepen als een soort van troost. Daarna terug verhuisd en ik vond mezelf toen echt te dik. Bij mijn eerste baan kreeg ik een burnout. Ik voelde me een sukkel. Mijn buurman was bodybuilder en die wist wel hoe ik kon afvallen. Ik begon met lijnen en extreem sporten. Al snel kreeg ik complimenten van hem dat mijn dikke heupen verdwenen. Dit gaf mij motivatie. Zie je wel dat ik iets kan. Ergens had ik controle over. Ik kreeg meer en meer complimenten van mannen. Ik ging meer en meer afvallen. Tot ik ondergewicht had en na een tijdje mijn lichaam schreeuwde om eten. Toen kwamen de eetbuien. Nu is het weer afvallen.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87
Op 5-12-2017 om 13:37 zei Lessonsinlife:

@Misha87 goed dat je hulp heb gezocht en vooral open bent geworden, dat is zoooo belangrijk voor herstel!
weet je nog niet zeker waar je behandeld kan worden? Omdat je dit schrijft...?
of ga je kijken waar je het eerste terecht kan?
De wachtijsten van HC zijn nu veel korter dan eerder (20weken destijds)
en onthoud: een eetstoornis kan op elke leeftijd! Op elk gewicht! En in elke situatie!

update on me;

Momenteel even een hele moeilijke dag/dagen... die donkere dagen hakken er zo in en voel me vandaag ook totaal uitgebrand...

ahhhggg wat is het soms lastig dat eten ELKE dag terugkomt he!

Ik merk dat ik niet meer kan restricten... hoe kreeg ik dat eerder toch voor elkaar? Ik merk gwoon dat mijn lichaam ECHT aangeeft eten nodig te hebben en ik eet... maar vind het zooo dubbel en lastig momenteel..

voel me steeds schuldig wanneer ik voor mijn gevoel teveel heb genomen, of zoals gisteravond toen ik om half 10 thuiskwam en echt enorme honger had..nog iets pakte..

Ben daar zo klaar mee! 

Ik heb me aangemeld bij HC maar ben aan het wachten op de intake. Ik heb me ook aangemeld bij Changes. Ik hoop bij een van deze twee terecht te kunnen. Is beetje afhankelijk of ze mij "geschikt" vinden voor hun programma. Fingers crossed. 
Anders wordt het Helmond en moet ik waarschijnlijk 4 tot 5 dagen pw in behandeling. Ik heb gewoon een fulltime baan, ik heb net een huis gekocht met mijn vriend waar we gaan verbouwen dus ik zie dat niet zo zitten haha. Probeer alle ballen (nog) omhoog te houden. 

Super goed @Lessonsinlife dat je merkt dat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft. Je herkent je eigen hongergevoel weer.  Super knap! Hier moet je op gaan vertrouwen :) Je lichaam vertelt je wat je nodig hebt en hoeveel. De ene dag kan dit meer zijn dan de andere. Ik snap dat het wel lastig is om op je gevoel te gaan vertrouwen. Je denkt dat je misschien veel te veel hebt gegeten, maar jouw lichaam heeft blijkbaar voedingsstoffen nodig om jezelf warm te houden en te kunnen laten bewegen, denken etc.
Die donkere december dagen zijn echt rot. Ik herken het. Het liefst blijf ik ook in bed liggen met een deken over me heen. Help elkaar de winter door. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Misha87ohh het gaat evenniet zo goed... zie tropic wegen...

voel me vreseliji nu en kan wel de hele dag janken!!!

goed dat je kan beginnen buj hc! Heb je enkel last van de eetbuien nu? Of ook ondergewicht? 

Heb je wel een redelijk normaal eetpatroon? 

Weet je al wanneer je kan starten bij hc? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87
1 uur geleden zei Lessonsinlife:

@Misha87ohh het gaat evenniet zo goed... zie tropic wegen...

voel me vreseliji nu en kan wel de hele dag janken!!!

goed dat je kan beginnen buj hc! Heb je enkel last van de eetbuien nu? Of ook ondergewicht? 

Heb je wel een redelijk normaal eetpatroon? 

Weet je al wanneer je kan starten bij hc? 

Nee, ik heb nog geen idee wanneer ik kan starten. Super irritant die fase van wachten en onzekerheid. Als het goed is heb ik binnenkort een intake. Ben een maand bezig geweest om mijn dossier rond te krijgen met bloeduitslag, brieven etc. 

Ik heb nu soms nog eetbuien. Als ik alleen ben. Probeer er heel hard tegen te vechten. Deze week is mijn vriend weer werken tot 's avonds laat en dat zullen wel moeilijke momenten zijn. Ik wil geen eetbui! Een eetbui is voor mij trouwens het eten van een zak pepernoten, een pak eierkoeken, 8 plakken ontbijtkoek.  Die richting. Het is niet zoals ik weleens lees dat je alles eet en ook koud, bevroren eten. Ik heb absoluut geen normaal eetpatroon. Ik eet heel erg weinig. Gemiddeld tussen de 600 en 900kcal. Ik vind het mega lastig om meer te eten. Dan begint die strijd.... Dus zonder eetbuien begint het gewicht wel te zakken. Ik heb nu nog een normaal gewicht/BMI maar scheelt nog maar 3 kilo :( Dat baart me wel zorgen. Laatste maand 7 kilo afgevallen door spanning en stress minder kunnen eten en minder eetbuien doordat mijn vriend bijna fulltime thuis is geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lessonsinlife

@Misha87 heftig idd om dan alleen thuis te zijn

ah bah.. dus je valt met deze hoeveelheid nu erg rap af? 

ja dat is zorgelijk!

hoe was je eetpatroon hiervoor en hoelang speelt dit al? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misha87
2 uur geleden zei Lessonsinlife:

@Misha87 heftig idd om dan alleen thuis te zijn

ah bah.. dus je valt met deze hoeveelheid nu erg rap af? 

ja dat is zorgelijk!

hoe was je eetpatroon hiervoor en hoelang speelt dit al? 

1 tot 2 kilo per week ongeveer...
Mijn eetpatroon voor de ES ? Ik denk een vrij normaal Hollands eetpatroon. Ontbijt was altijd 2 boterhammen met zoet beleg en glas melk of brinta (weekend 2 luxe broodje), 's-middags 2 of 3 boterhammen, tussendoor wat fruit en meestal iets van liga/sultana/ontbijtkoek of ik kocht iets in de schoolkantine, 's avonds wat de pot schafte (als ik het niet lustte brood) en daarna schaaltje yoghurt en s avonds nog een koekje bij de thee. Dan praat ik wel over 10 jaar geleden. Daarna is het langzaam veranderd. Sinds 2013 is van bovenstaand eetpatroon niks meer over. Enkel het fruit eet ik nog dagelijks. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.