Spring naar bijdragen
An-Katrien

hulp voor omgeving van iemand met een eetstoornis

Aanbevolen berichten

An-Katrien

Hoi, ik ben nieuw hier. Ik zoek zowat mijn weg. Ikzelf heb geen eetstoornis, denk ik. Ik eet goed, probeer te diëten, maar lukt mij niet... Blijf mooi op gewicht.

Ik ben voor school (ik volg de opleiding verpleegkundige) een project aan het maken over eetstoornissen. Dit is een zeer zwaar topic, waar ik mijzelf meer en meer in verdiep.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende: waar kunnen de ouders, vrienden, familieleden van iemand met een eetstoornis terecht voor een goed gesprek? Voor hulp? Voor wat ondersteuning? Ik kan me inbeelden dat zij zich continue sterk moeten houden, maar dat dit toch echt niet mogelijk is zonder de juiste begeleiding van ervaringsdeskundigen? Ik vind dit nergens terug en als ik alle verhalen lees, moet er toch hulp bestaan, dichtbij huis, voor de omgeving.

Ik hoop dat dit niet ongepast is, dat ik deze vraag hier stel, maar het is volgens mij belangrijk om ook de omgeving te steunen, alvorens deze het zelf té zwaar krijgen...

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Bij mijn gaan me ouders regelmatig mee met afspraken bij de psycholoog waardoor ze er veel bij betrokken worden en ook hun verhaal kunnen doen. Verder zouden me ouders ook aparte afspraken kunnen maken met me behandelende psycholoog om over hun struikelpunten te praten. Verder probeer ik zo veel mogelijk met me ouders te praten over hoe ik me voel en of ik problemen ergens mee heb, zelf vindt ik dit nog heel moeilijk, ik kan me emoties nog niet goed verwoorden waardoor me verhaal soms onduidelijk over kan komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Volgens mij heeft Human Concern ook groepen voor naasten.

In mijn optiek is het niet alleen belangrijk dat naasten steun krijgen. Ze moeten ook leren wat een ES inhoudt en wat ze beter wel of niet kunnen doen/zeggen. Wat wel steunend is en wat niet. Dat hoeft overigens niet per se middels psycho-educatie bij een instelling. De ES-patiënt kan daar zelf ook een rol in spelen. 

Daarnaast komt het erg vaak voor dat bepaalde patronen binnen een gezin hebben meegespeeld in het ontwikkelen van iemands ES. Dus eigenlijk zou heel het gezin dan bij de behandeling betrokken moeten worden en niet alleen die ene die toevallig een ES kreeg.

Nou ja, dat alles kan je natuurlijk ook zien als vormen van steun.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Steun voor naasten is inderdaad belangrijk, dus dat is zeker geen ongepaste vraag :) Human Concern heeft groepen voor naasten. Ook Stichting Jij en Buro Puur organiseren bijeenkomsten en voorlichting. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
An-Katrien

Dank jullie voor deze nuttige tips. 

Ik hoop dat wij met ons project mensen bereiken en deze ook andere mensen kunnen begeleiden hierin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei An-Katrien:

Dank jullie voor deze nuttige tips. 

Ik hoop dat wij met ons project mensen bereiken en deze ook andere mensen kunnen begeleiden hierin.

kijk ook eens op deze site, wordt ook veel hulp voor naasten aangeboden. Bij jongeren worden ouders/naasten sowieso altijd betrokken bij gesprekken. Ben je boven de 18 is dit sowieso moeilijker omdat de client dan zelf inspraak daarover heeft. Bij sommige instellingen is het verplicht. HC heeft het bv bij mij ook wel doorgedrukt, maar uiteindelijk is niemand meegeweest. 

Ook kun je/of ouders bv volgens mij bij buro puur of WEET een speciale brochure aanvragen voor ouders hoe om te gaan met een kind met een eetstoornis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

@An-Katrien juist goed dat je hier zo goed mee bezig bent!

Misschien kan je gewoon eens een kijkje nemen bij zo`n Human Concern bijeenkomst voor naasten. 

Bij GZZ-instanties hebben ze dat ook vaak. 

Misschien dat je daar ook belangrijke punten uit kunt halen, omdat je er dan een stuk van meemaakt. 

Ik merkte dat mijn ouders wel steun en hulp krijgen, maar dat mijn broer, zus en vriendinnen zich geen raad met mij wisten en het denk ik heel moeilijk hebben gehad...

Liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikbenhet

Wat een goede vraag, ik zit met het zelfde. Ik kan er zelf moeilijk over praten maar zie mijn omgeving worstelen. Hun goedbedoelde opmerkingen of "hulp" maakt het vaak nog erger maar ik kan het ze niet kwalijk nemen. Graag wil ik ze meenemen naar een bijeenkomst waar ze het van iemand anders of een deskundige horen.. ik zie dat deze 30 nov was dus ik ben net te laat.. wanneer is de volgende ? :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.