Spring naar bijdragen
Katjakim

Depressie en een eetstoornis

Aanbevolen berichten

Katjakim

Ik denk dat ik depressief ben. Heel veel mensen in mijn omgeving zeiden dat ik depressief was, dit was echter wel grappig bedoeld. Hoewel ik er de lol niet van in zag. Op een gegeven moment ben ik op internet gaan zoeken. Wat houd een depressie in? 

Een paar kenmerken:

☆ somberheid

☆ minder plezier in het leven

☆ minder of meer eten

☆ slapeloosheid

☆ vermoeidheid

☆ concentratieproblemen

☆ denken aan zelfdoding

Een paar mogelijke oorzaken:

☆ het zit in je familie

☆ je bent er gevoelig voor qua karakter (je geeft je zelf de schuld->)

☆ veel stress

☆ verdrietige/ moeilijke gebeurtenis

Ik schrok me dood..ik depressief??? Alles klopte precies. Al weken heb ik nergens zin in. Ben ik moe, en eigenlijk geheel levenloos (ik doe alles, maar zonder overtuiging) en nee, ik kan me ook slecht concentreren op school (het gaat ook slecht op school) ik denk regelmatig aan zelfdoding... en zelfbeschadiging, dit heb ik ook wel eens gedaan. Wat moet ik hiermee??? 

Maar ik denk dat mijn eetstoornis een verband heeft met mijn mogelijke depressie...zou dit kunnen?? En hoe kom ik ervan af? Want ik kan er niet met iemand in mijn omgeving over praten.

-xxx-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Kun je hier niet het beste mee naar je huisarts gaan?

Je kunt dit doen zonder medeweten van je ouders als je er niet mee bij je ouders terecht kunt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88

@Katjakim wat rot dat je zo somber bent. Ik herken het. Ik weet niet hoe jou eetstoornis eruit ziet maar met ondergewicht/ondervoeding ligt vaak een deel depressie ten grond slag.

Ik zou je wel adviseren om dit met een hulpverlener te delen, je gedachtes zijn namelijk niet goed! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Katjakim

Ik kan me voorstellen dat het even schrikken was, toen je je in al deze dingen herkende. Wat depressief zijn, dat is wel het laatste wat je wilt. Een eetstoornis en een depressie gaan vaak samen. Ik spreek helaas uit ervaring. Ik denk dat het belangrijk is dat je hiervoor hulp zoekt. Want met de juiste hulp kun je ook een depressie te boven komen. Is er niemand die je in vertrouwen zou durven nemen? Bijvoorbeeld, zoals Lianne ook zegt, een hulpverlener of je huisarts?

Veel sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Katjakim

@Elske @lianne88 @mamalou bedankt♡

Heel veel bedankt voor jullie steun en begrip. Helaas is er niemand in mijn omgeving waar ik heen kan. Er zijn wel leraren die ik vertrouw maar ik durf het niet te vertellen omdat die het aan mijn mentor vertellen en die belt mijn ouders weer. Ik heb namelijk 1 keer een deel aan mijn mentor verteld (dat katja verkocht was, dat ik ruzie had met meiden uit mijn klas had enz.) toen zei ze dat die meiden het vast wel goed bedoelden.heeft ze mijn ouders gebeld en dat leverde alleen maar meer problemen op. 

Maar ja, nog maals bedankt voor jullie steun en begrip.

-xxx-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Een huisarts heeft zwijgplicht naar je ouders toe ;)

Je zou het kunnen bespreken met je huisarts, zou je dat durven? Misschien om te kijken wat de opties zijn kwa hulp. Je geeft altijd zelf toestemming voor er hulp ingeschakeld wordt (tenzij het een noodgeval, crisis oid is). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Katjakim

:lol:@Miryannadat is fijn om te weten. Maar mezelf kennende weet ik dat ik dit niet zal durven. Meestal durf ik het pas te zeggen als iemand naar mij toe komt en vraagt wat er aan de hand is. Ik denk dat er meerdere mensen in mijn omgeving zijn die weten dat er wat is, maar ik durf ze niet in vertrouwen te nemen.

Bedankt voor je steun en hulp♡

Xxx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna
13 minuten geleden zei Katjakim:

:lol:@Miryannadat is fijn om te weten. Maar mezelf kennende weet ik dat ik dit niet zal durven. Meestal durf ik het pas te zeggen als iemand naar mij toe komt en vraagt wat er aan de hand is. Ik denk dat er meerdere mensen in mijn omgeving zijn die weten dat er wat is, maar ik durf ze niet in vertrouwen te nemen.

Bedankt voor je steun en hulp♡

Xxx

Krijg je hulp voor je eetstoornis? 

Is er in je omgeving misschien een vriendin oid, iemand die verder niets met jouw ouders te maken heeft?

En met wie in je omgeving zou je het liefst willen praten hierover? Los van of je het durft of niet...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Katjakim

Nee ik krijg geen hulp voor mijn eetstoornis er is ook niemand die het weet. Er is wel een goede vriendin die ik het zou kunnen vertellen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Romy Oostelbos

@Katjakim Misschien zou je het eerst aan die goede vriendin kunnen vertellen? Dan loop je er in ieder geval niet meer alleen mee rond! En misschien wordt zo de drempel om hulp te zoeken wat kleiner. Ik denk dat het erg belangrijk is om je verhaal te delen met anderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikbenhet

Probeer het aan je vriendin te vertellen, stel je voor dat zij hetzelfde probleem zou hebben en het niet bij jou zou kwijt durven? Het liefst zou je haar ook helpen toch? Misschien helpt dat.. liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Katja,

Ik vind het al dapper dat je het hier bespreekbaar maakt. Dat zal wel schrikken voor jezelf geweest zijn he als je alle 'symptomen' herkent van een depressie?

Zou je het durven vertellen aan iemand in je omgeving, buiten je ouders?

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.