Spring naar bijdragen
Peggy

Vrijwillig naar Be-leef! in Portugal?

Aanbevolen berichten

Peggy

Lieve allemaal,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die vrijwillig hebben gekozen om naar Portugal te gaan voor de Kort-Klinische boost-behandeling Be-leef! en wat jullie beweegredenen hiervoor waren?
Vanaf het begin van mijn behandeling bij Human Concern heb ik dit tegengehouden als het ter sprake kwam maar nu ik in de (ambulante) therapie heel erg vastloop, ben ik er steeds meer over gaan nadenken. Mijn therapeute heeft het een aantal keer benoemd maar ging er steeds niet verder op in. Voor mijn gevoel 'verdien' ik het niet of ben ik er niet geschikt voor als het van mezelf af komt in plaats van van mijn therapeute. Zij weet natuurlijk of het mijn proces vooruit kan helpen, ze kent me inmiddels alweer meer dan 1,5 jaar. Ik vind het zelf erg lastig en ben constant met mijn hoofd in tweestrijd omdat ik van de ene kant het idee heb dat het mijn behandeling inderdaad een boost zou kunnen geven, maar aan de andere kant 'mag' het niet omdat ik niet (meer) graatmager ben, (meestal) mijn eetlijst eet en (voor mijn gevoel) al mega veel ben aangekomen. Het zou dan vooral zijn om de onderliggende problemen aan te pakken en te onderzoeken (en hopelijk ontdekken) wie ik ben en wat ik wil in het leven. Op dit moment voel ik me erg hopeloos en weet ik niet zo goed hoe ik verder moet..

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi Peggy,

Ten eerste denk ik dat iedereen die naar Beleef gaat daar vrijwillig naartoe gaat. Motivatie is voor het traject erg belangrijk, en die is het grootst als die uit jezelf komt. Ik ben vorig jaar naar Beleef geweest en ik herken je twijfels. Dat je het niet verdient, of dat het met jou niet erg genoeg gesteld is. Ik denk dat juist het punt waarop jij zit een goed moment kan zijn. Beleef is een intensief traject en je kunt er meer uithalen als je de focus niet volledig op het eten en gewicht hoeft te leggen maar juist met de onderliggende thema's aan de slag kunt. Je therapeut heeft het vast niet voor niks een paar keer benoemd. Zou je het met haar kunnen bespreken en ook je twijfels aan haar kunnen voorleggen? Zij kent je goed en weet vast wat je er kunt halen.

Liefs, Elske

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Ik ben het eens met Elske! 

De eerste dag in Portugal werd er ook direct gezegd dat er ook liever geen energie werd gestoken in ongemotiveerde mensen. Klinkt hard, maar ook wel logisch. Het is een erg intensief traject. En natuurlijk weet iedereen bij Human Concern dat een eetstoornis hardnekkig is en dat iedereen een tweestrijd ervaart, dat iedereen wel eens een dipje kan hebben qua motivatie. 

Ik had trouwens ook dezelfde gedachten: ik ben niet meer graatmager, etc.. Maar dat jij al jouw eetlijst dermate hebt opgebouwd is juist heel handig voor Beleef. Natuurlijk ga je daar tegen dingen aanlopen in een groep vol mensen met een eetstoornis (ik dacht dat ik dit niet zou hebben, maar het gebeurde toch), maar dat het eten een minder grote rol speelt, is juist heel voordelig in dit traject! Daardoor kan je juist aan het onderliggende werken. Ik heb daar zo veel inzicht opgedaan, ik dacht dat ik er al was, maar in Beleef is het voor mij pas begonnen (ik ging alleen wel aan het begin van m'n behandeling, dat doen ze nu bij HC niet meer, wat ik begrijpelijk vind). 

Ben je naar een informatieavond geweest van Beleef? Mij heeft dat echt een zetje gegeven. Ik heb daar ook met mensen gepraat die het traject al hadden doorlopen en dat heeft mij zo geholpen! 

Verder hoop ik dat je het idee dat je het niet verdient gauw uit je hoofd durft te zetten.. maar ik denk dat je hierin toch wel veel herkenning vindt bij andere mensen die naar Be-Leef! gaan of zijn gegaan :rolleyes: 

Liefs 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Is het misschien zo dat je eigenlijk voor jezelf al de keuze gemaakt hebt maar bang bent voor afwijzing door je therapeut?

Je eigenlijk zit te wachten tot je therapeut het duidelijk aan je voorlegt en het alleen verwarring schept dat ze er telkens niet op door gaat?

Ik kan mij namelijk heel goed je gedachten voorstellen dat je niet dun en geschikt bent om teleurstelling te voorkomen als je het zou aankaarten bij je therapeut, je weet immers niet hoe zij er over denkt.

Als je het vraagt geef je voor jezelf toe dat je gemotiveerd bent om er voor te gaan en een afwijzing zou dan verschrikkelijk voelen en wat moet je dan.

Ik denk dat het een hele goede vraag is en je behandelaar misschien wel zit te wachten op je vraag om deel te mogen nemen als ze het al een paar keer zijdelings ter sprake heeft gebracht.

Ze kent jou en je eetstoornis door en door en begrijpt dus precies waarom je wilt en wat je er wilt bereiken, je vraag zal echt niet onverwachts komen bij haar, ook door het feit dat je nu klem zit.

Zorg goed voor jezelf en waag de stap, zo kom je ook niet verder en baal je misschien ook elke keer dat je therapie om is en je er niets over gezegd hebt.

Ik zou dit doodeng vinden en mijn manier zou haar mailen zijn zodat je in alle rust kunt bedenken wat je wilt vertellen en waarom. 

En dan moet je het de volgende keer het er wel over hebben.

Luister naar je gevoel als jij voelt dat je het nodig hebt, kan niemand zomaar zeggen dat het niet zo is en dan verdien je ook die plek en die kans om te herstellen.

Dat anderen het meer of minder nodig hebben daar hoef jij je niet mee bezig te houden, alleen maar dat je zichtbaar bent in wat jij wilt.

Niemand kan je gevoelens en gedachten lezen als je ze niet uit en gaan anderen voor die het wel doen.

En een vraag is nooit gek of iets om je voor te schamen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Peggy,

Op ‎3‎-‎12‎-‎2017 om 13:42 zei Peggy:

Was er maar een manier om even van de dagelijkse sleur te ontsnappen, mezelf te resetten, en dan helemaal opnieuw te beginnen. Want dit is geen leven, dit is overleven.

In een ander berichtje schreef je het bovenstaande. Je hebt het over resetten en ik denk dat Beleef daar juist heel geschikt voor is.

Op ‎8‎-‎12‎-‎2017 om 13:23 zei Peggy:

Ik vind het zelf erg lastig en ben constant met mijn hoofd in tweestrijd omdat ik van de ene kant het idee heb dat het mijn behandeling inderdaad een boost zou kunnen geven, maar aan de andere kant 'mag' het niet omdat ik niet (meer) graatmager ben, (meestal) mijn eetlijst eet en (voor mijn gevoel) al mega veel ben aangekomen.

Verder vraag ik me af of de redenen die je nu aangeeft uiteindelijk ook de echte redenen zijn die deze tegenstrijd veroorzaken. Realistisch gezien zou het feit dat je nu niet meer graatmager bent, je eetlijst eet en veel bent aangekomen, namelijk niet echt opwegen tegen wat je allemaal zou kunnen winnen bij zo'n behandeling als Beleef. Tegelijkertijd is het wel heel confronterend om jezelf nu eens echt intensief onder de loop te nemen, om uit je patroon te stappen, uit je dagelijkse sleur en veiligheid, uit je comfortzone, problemen aan te pakken, te veranderen, etc.. Dat kan soms dusdanig beangstend zijn dat je jezelf kan gaan 'saboteren' (ik heb geen recht op die behandeling, want ik ben niet meer graatmager). Dus ik vroeg me af of je van jezelf weet wat de diepere/onderliggende redenen zijn om zoiets als Beleef niet aan te gaan. Weet je voor jezelf overigens ook de reden dat je in therapie vast loopt? Kan er nog een link zitten tussen de reden van het vastlopen in therapie en de redenen dat je Beleef niet mag aangaan van jezelf?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Peggy

Heel erg bedankt voor jullie lieve en herkenbare reacties. Helaas ben ik erachter gekomen dat Be-Leef! financieel niet haalbaar is en dat ik moet gaan zoeken naar een andere manier waarmee de therapie weer vooruit geholpen kan worden. Ik heb afgelopen zaterdag alle moed bij elkaar geraapt en een e-mail naar mijn therapeut gestuurd met een voorstel. Anders zou ik het ook niet meer weten..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Balen Peggy.. bij mij hebben mn ouders me hierin gelukkig ondersteund.. en uiteindelijk kregen we nog €700 ofzo terug via de belasting! Wij hebben iemand die de belastingen voor ons regelt en zij zag daar een mogelijkheid in en t is dus gelukt. :rolleyes: 

Goed dat je je therapeut hebt gemaild, ik hoop dat jullie er uit komen. Ben ook benieuwd hoe het nu verder gaat lopen bij je!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Wat ontzettend jammer dat je die mogelijkheid niet hebt. Er word inderdaad een pittige eigen bijdrage gevraagd maar via de belasting kun je inderdaad een deel terugkrijgen. Biedt HC geen mogelijkheden tot een afbetalingsregeling. 
Wat ik van de behandeling weet is dat het juist gericht is op het onderliggende en daardoor mega waardevol kan zijn. Het gaat niet om graatmager zijn en aansterken, daarvoor zit je in Portugal niet op de juiste plek.

Ik hoop voor je dat er alsnog mogelijkheden zijn of anders dat andere mogelijkheden zich voordoen <3 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Ha Peggy,

Ik lees net je verhaal en de reacties. Ik sluit me hierbij aan en ben nog even benieuwd of dat bericht over de verzekering vanuit human concern zelf kwam of van jouw verzekeraar.

PS: moedig om een mail te versturen naar je therapeut, zij is er voor je en ook het team wil met jou meedenken naar mogelijkheden.

Lieve groet, Hanneke 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ashley510bl

laat maar was stom wat ik schreef🙈

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
RiBrx
Op 10-12-2017 om 19:16 zei Marjolein:

Balen Peggy.. bij mij hebben mn ouders me hierin gelukkig ondersteund.. en uiteindelijk kregen we nog €700 ofzo terug via de belasting! Wij hebben iemand die de belastingen voor ons regelt en zij zag daar een mogelijkheid in en t is dus gelukt. :rolleyes: 

Goed dat je je therapeut hebt gemaild, ik hoop dat jullie er uit komen. Ben ook benieuwd hoe het nu verder gaat lopen bij je!

@Marjolein mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Misschien een beetje off topic maar ik als arme student zou het ook goed kunnen gebruiken ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.