Spring naar bijdragen
LittleAngel

Negatief zelfbeeld

Aanbevolen berichten

LittleAngel

Ik kamp al sinds m'n 17 de levensjaar met een eetstoornis, die momenteel al geruime tijd onder controle is. Toch ben ik niet tevreden met m'n gewicht... ik heb een kinderwens waar ik volop voor wil gaan maar dit is nogal moeilijk aangezien ik momenteel overgewicht heb en eerst wil afvallen. Op een normale manier afvallen vind ik moeilijk omdat ik in het verleden altijd afviel op een destructieve manier. Niet eten, mezelf uithongeren en calorieën tellen. Ik geraak gefrustreerd om het feit dat ik wil afvallen (voor m'n kinderwens) maar ook niet wil hervallen in m'n eetstoornis of "pro-ana". Heeft er iemand tips hoe ik mezelf kan accepteren en toch op een gezonde manier kan afvallen zonder te hervallen in al het destructieve

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Goed dat je beseft dat je afvalwens een trigger kan zijn! Is het objectief gezien nodig dat je afvalt voor je kinderwens? Heb je daarover met de huisarts overlegd, bijvoorbeeld?

Misschien is het prettig voor je als je niet op eigen houtje, maar onder begeleiding gaat afvallen. Een diëtiste kan bv meekijken of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LittleAngel

Afvallen is misschien niet echt nodig maar voel me nu gewoon niet goed in mijn vel bij het gewicht dat ik nu heb. 
en ik heb op een zwangerschapsforum eens opgezocht wat een 'goede' BMI om de kans op een zwangerschap te vergroten en kwam dit tegen: 

"Zoals vermeld heb je bij een BMI van 21 tot 29 de grootste kans om zwanger te worden. Iedere punt hierboven zorgt er voor dat je kans om zwanger te worden snel afneemt. Iedere punt is ongeveer verantwoordelijk voor een 4% lagere kans om zwanger te worden. Vrouwen met een overgewicht en een BMI van 35 hebben ongeveer een kwart minder kans om zwanger te raken en vrouwen met een fors overgewicht en een BMI van 40 hebben maar liefst 40% minder kans om zwanger te raken."

Dus omdat mijn BMI boven die 29 is zou ik graag wat willen afvallen, op een gezondere manier wel is waar. Ik heb al eens gedacht om naar een diëtiste te gaan maar dat kost 50 euro en dat vind ik nogal veel.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Als het je kan helpen verantwoord af te vallen, lijkt het me de investering toch waard. 

Het punt is dat ongezond afvallen je vruchtbaarheid net zo goed negatief zal beïnvloeden. Dus het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en daar indien nodig hulp bij te zoeken. Als je weer gaat hongeren, raak je alleen maar verder van je kinderwens verwijderd, denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi LittleAngel!

Je hebt al veel gewonnen dat je beseft dat het een trigger is, zoals Jessie al zegt.

Je vertelt dat je al eens hebt opgezocht wat een dietiste zou kosten, 50 euro, dat is inderdaad een bedrag dat aan de hogere kant is. Maar als je daarmee voor jezelf en je leven kan kiezen, is het dat dan niet waard? Sterker nog, je kiest daarmee voor een toekomstige kindje, dat is toch heel mooi?

Liefs Myrthe

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein

Ik weet niet hoe jij verzekerd bent (en hoe je met je eigen risico zit), maar voedingsbegeleiding wordt door veel verzekeringen vergoed. Toevallig heb ik het hier 3 maanden terug op school over gehad (ik studeer voeding & diëtetiek). Er wordt 3 uur sowieso gedekt in je basisverzekering (een docente van mij zei dat er maar 1 verzekering is waarvoor dit niet geldt). Als je aanvullend verzekerd bent, heb je kans op nog meer vergoeding. Ik zou dit zeker uitzoeken :) (Je zit natuurlijk wel met je eigen risico.)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Zeker nu je je verzekering nog opnieuw kunt afsluiten zou ik dit absoluut uitzoeken. Voedingsbegeleiding kan je bij jezelf in 't pakket stoppen. Tuurlijk betaal je over een jaar iets meer. Maar is een gezond kindje met een gezonde mama je in de toekomst geen 50,- euro waard?!

X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.