Spring naar bijdragen
Marlin

Twee op de drie eetstoornispatiënten ziet op tegen de feestdagen

Aanbevolen berichten

Marlin

Afgelopen maand stond de poll met de stelling 'Ik zie als een berg op tegen de feestdagen' online op het forum. We hebben ontzettend veel stemmen gehad via onder andere de poll, maar ook via Facebook en Instagram. Het was een onderzoek van Human Concern om te kijken hoeveel meiden en jongens met een eetstoornis opzien tegen de Feestdagen.

Uit het onderzoek blijkt dat twee op de drie patiënten er niet naar uitkijken. Jouke Hoekstra, zakelijk directeur bij Human Concern zegt hierop het volgende: 

“Het is hartverscheurend als meisjes, jongens, mannen en vrouwen opzien tegen een periode die juist onbezorgd en gezellig zou moeten zijn. In deze periode staat eten vaak centraal. De feestdagen brengen op dat gebied ook bepaalde verwachtingen met zich mee. Er wordt als het ware een vergrootglas op het onderwerp gezet. Eten in gezelschap kan bij cliënten zorgen voor stress.”

Onbegrip 
“We zien dat er nog steeds veel onbegrip heerst over eetstoornissen,” vervolgt Hoeksma. “Het niet willen eten, of juist te veel eten is een uiting van een dieperliggend probleem. En dat is precies wat de gasten aan tafel zich niet altijd beseffen: een eetstoornis gaat niet over eten. Bij Human Concern proberen we dit statement zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij betrokkenen en de omgeving, door ze actief bij de behandeling van de cliënt te betrekken. Met meer inzicht en begrip beginnen cliënten straks al een stuk relaxter aan de feestdagen.”

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Mooi klein schalig onderzoek, zou ook interessant zijn diverse citaten te gebruiken en wellicht ook factoren te bekijken wat het nu juist moeilijker of makkelijker maakt. 

Ik zag er bijvoorbeeld onwijs tegenop omdat de verwachting er ligt mee te eten. Ik durf minder goed mijn grens aan te geven op het moment dat het puur om het psychische stuk gaat (onderliggend; ik durf mezelf dus niet volledig te laten zien en aan te geven dat ik iets moeilijk vind zeker nu veel mensen denken dat m'n es helemaal stabiel is/weg is.. maar voor mij toch de laatste paar weken een aantal zaken nog duidelijk zijn geworden die stukken es betreffen), terwijl nu ik niet veel kan en mag eten en ook nog eens gekoppeld zit aan een sonde, ik een "excuus" heb waarachter ik mij schuilen kan en daardoor makkelijker kan zeggen; ik wil/kan dit niet eten want het is teveel, of kan ik niet afslikken of is te zwaar voor m'n buik etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Voor mij zijn de feestdagen erg stressvol omdat ik geen controle heb over het eten en ook niet weet wat ik deze dagen kan verwachten. Iedereen verwacht ongeacht dat je een eetstoornis heb normaal mee kan eten, dit is voor mij nog stressvoller om aan die verwachtingen te voldoen, ik wil niet de feestdagen voor me familie verpesten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Ik ben dan wel al een tijd hersteld maar kerst ook niet mijn ding. Alleen al dat familie / ouders verwachten dat je hen uitnodigt of bij hen langs komt. Nu denk ik daar anders over omdat mijn ouders ouder worden en misschien wel de laatste keer is dat we  het samen kunnen vieren.

We doen het wel op onze manier dan, gewoon bami maken, gezellig kaarsjes aan en van half 5 tot half tien op 1e kerstdag. Voor de rest gaan we onze eigen weg met het gezin en zullen we of naar de ijsbaan gaan of naar het strand. 

Boodschappen heb ik ook besteld zie plus online.nl. Die kerststress van al die mensen dat doet mij niet goed vooral in de supermarkt, rijden ze met een karretje tegen je enkels en op de parkeerplaats is het over vol.

Ik mag tweede kerstdag werken en moest ook daarvoor de kerstinkopen doen, dat hebben we ook mooi gedaan via plus online en dat wordt bezorgd op 1e kerstdag tussen 16 en 18 uur als we toch thuis zijn en dan neem ik het 2e kerstdag mee naar mijn werk en mijn collega gaat koken. Dan heb ik die stress ook niet.

Iedereen toch een een fijne kerst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen zonder eetstoornis opkijken tegen de feestdagen. Ik denk dat, los van het eten, veel mensen worstelen met de druk(te) en verwachtingen rondom deze dagen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja ik sluit me aan bij @Elske, los van het eten zijn de feestdagen voor mij stressvol. . . Het eten komt daar nog bij.

Maar ik ben wel dankbaar, want eigenlijk zie ik er dit jaar niet heel erg tegenop. Ik begeef me voor niet hele lage tijd achtereen op de dagen(belangrijk!) grotendeels bij mensen bij wie ik het fijn vind om te zijn (ook heel belangrijk! :)).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
25 minuten geleden zei Elske:

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen zonder eetstoornis opkijken tegen de feestdagen.

Echt ertegen opzien is het niet, maar zin heb ik er absoluut niet in.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

@Ingrid1971 dat doe je goed zeg, fijn dat je zelf in in je familie een eigen manier van vieren hebt gevonden die werkt, goed voelt.

Inmiddels zijn de kerstdagen weer achter de rug en was het weer een 'gewone' woensdag. Alhoewel het best vreemd voelde om te werken vandaag..

@Elske ik ken idd genoeg mensen om me heen (zonder es) die blij zijn dat de feestdagen straks weer geweest zijn. Hoe leuk en gezellig de dagen ook voor ze zijn. Zelf had ik gezellige dagen, ben er heel 'low level' ingegaan, niets hoeven, dat was vroeger voor mij wel anders, man, man, wat legde ik mezelf veel druk op en wat kostte het me veel energie om gezellig te dóen, terwijl ik het niet was. 

Gelukkig kan en durf ik nu mezelf te zijn, betekent overigens niet dat ik iedereen die ik op die dagen ontmoet precies hoef te vertellen wat me bezighoudt.

Nou zoiets..

Lieve mensen, ik wens jullie alvast heel veel goeds voor het nieuwe jaar, dat je  daarin nog meer zult ontdekken wie jij mag zijn en dat dat meer dan oké is om te laten zien, aan jezelf en aan de mensen die je lief zijn.

liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marlin
Op 22-12-2017 om 17:26 zei Rebekka:

Mooi klein schalig onderzoek, zou ook interessant zijn diverse citaten te gebruiken en wellicht ook factoren te bekijken wat het nu juist moeilijker of makkelijker maakt. 

Ik zag er bijvoorbeeld onwijs tegenop omdat de verwachting er ligt mee te eten. Ik durf minder goed mijn grens aan te geven op het moment dat het puur om het psychische stuk gaat (onderliggend; ik durf mezelf dus niet volledig te laten zien en aan te geven dat ik iets moeilijk vind zeker nu veel mensen denken dat m'n es helemaal stabiel is/weg is.. maar voor mij toch de laatste paar weken een aantal zaken nog duidelijk zijn geworden die stukken es betreffen), terwijl nu ik niet veel kan en mag eten en ook nog eens gekoppeld zit aan een sonde, ik een "excuus" heb waarachter ik mij schuilen kan en daardoor makkelijker kan zeggen; ik wil/kan dit niet eten want het is teveel, of kan ik niet afslikken of is te zwaar voor m'n buik etc. 

Dat is zeker interessant Rebekka! Daar hebben wij het ook absoluut over gehad, maar willen niet zomaar alles overnemen. Vandaar dat we het op deze manier hebben gepubliceerd.

Liefs,

Marlin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.