Spring naar bijdragen
Mandyhelfrich

Manieren om te ontstressen

Aanbevolen berichten

Mandyhelfrich

Vandaag heb ik te horen gekregen, dat ik opzoek moet naar manieren om beter met stress om te gaan en niet eetbuien te gebruiken voor stress. Zelf vind ik het vanwege me autisme lastig om met mensen te praten en levert dit juist meer stress op, om dingen van me af te schrijven vind ik ook erg lastig. Hebben jullie nog goede tips of manieren hoe jullie met stress om kunnen gaan??? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ehm wat ik o.a. doe:

Muziek luisteren, wandelen, warme douche nemen, kruik maken, genoeg slapen/rusten, tekenen, kleuren, puzzelen,  ..

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
EmmaTeuntje

Afleiding zoeken is inderdaad een goede. En misschien dat je dat samen met iemand kan doen? Dan voel je je ook niet zo alleen. Als dat ontspannen voor je is in ieder geval, maar weet niet precies hoe dat zit met je autisme. Maar schaatsen is leuk, andere sporten, ontspanningsoefeningen, filmpje kijken, nagels lakken (of op een andere manier goed voor jezelf zorgen in plaats van eetbuien). En (ik weet niet of dat hoort hier, ik ben pas net nieuw op dit forum) hier vraagstukken en stresspunten te posten? Dat is iets anoniemer maar misschien kun je dan toch wat steun krijgen in je stress.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@EmmaTeuntjezelf vind ik het lastig om te ontspannen als er mensen om me heen zijn, ook vind ik het lastig om met iemand te praten 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Dan kan je je richten op dingen die je alleen kan doen. Linsey noemt er hierboven al enkele.

 

Mij helpt yoga, kleuren, muziek luisteren, film of serie kijken, boek lezen en even naar buiten. Een eindje wandelen of fietsen of even snel de stad in om iets te halen (bij de drogist ofzo). Dat laatste overigens alleen als er geen drukte is want dat ontspant mij ook niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Ja ik sluit mij aan bij bovenstaande tips. Wat mij heel erg helpt voor het slapen gaan, zijn meditatie oefeningen via youtube (mag ik dat hier zeggen of is het dan reclame?) Maar wat waren vroeger dingen die je leuk vond? Wat voor hobby's had je als kind? Of als je terug denkt, wat helpt jou om uit je hoofd en meer in je lijf te zitten? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Ik heb vooral  's avonds dat ik niet aan ontspanning toe kan komen, zoals nu en alles uit de hoek zoek om niet mijn ogen te hoeven sluiten, niet meer allert te kunnen zijn.

Ik heb nu een NLP hypnose filmpje gevonden op youtube en heb het de laatste weken regelmatig geluisterd en helpt mij om mijn hoofd stil te krijgen en mijn lijf te ontspannen.

Nog wel een ding om het op een vast tijdstip te doen en niet eindeloos uit te stellen waardoor het nog veel te laat wordt voor ik slaap.

Het is een heel druk filmpje met rustige muziek en geluiden, een man die meer op de achtergrond vertelt en het geluid wisselt heel sterk van het ene oor naar het andere.

Zo ongeveer komt het er op neer dat je brein zo overprikkeld raakt, het niet meer kan volgen en stopt met actief luisteren en denken, ontspant.

Ik heb ADHD en vind het heel bijzonder dat dit mijn gedachten tot stoppen kan brengen, Er zijn meerdere filmpjes maar alleen deze werkt bij mij, niet te lang en niet saai, nu nog  het volhouden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Wauw! Dat klinkt interessant! Wil je de link posten @Mamalou?

 

@Mandyhelfrich Wat ik een echte eye-opener vond in het omgaan met stress was toen ik op het internet struikelde over de gefocussede modus en difuse modus van je hersenen. 

Gefocussed iets doen is met je volledige aandacht geconcentreerd iets doen. Bv woordjes leren, of een nieuwe beweging. Of voldoende eten, als je daar spanning bij voelt. Je hoofd is aan het jongleren met balletjes. Deze vorm van concentratie schijnen je hersenen een halfuurtje vol te houden en daarna komt er niet meer veel info binnen. Stress. De balletjes vliegen alle kanten op.

In de difuse modus wordt de info onbewust verwerkt, je hoofd legt verbanden. De balletjes worden opgeruimd. Ontspanning! Je kan je in deze staat brengen door te wandelen, zwemmen, maar ook afwassen of de was vouwen zijn prima difuse 'taakjes'. 

Het idee is om deze twee dingen bewust en op tijd met elkaar af te wisselen, 20 tot 30 minuten iets waarbij je je moet concentreren, 10 minuten de was doen.

(En tegen jezelf zeggen wanneer je hiermee gaat stoppen.) 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Mag dat wel?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208
24 minuten geleden zei Mamalou:

Mag dat wel?

ja daar zeg je iets. Tijd voor google. ;) Thanx!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Ik heb je een pb gestuurd met de link.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi!

 

Alternatieven zoeken voor het omgaan met stress is een hele zoektocht he?!

Mij helpt het om gedichten te schrijven, sowieso te schrijven, of tekenen, yoga, paardrijden, wandelen, tv kijken (netflix!), muziek luisteren (en meezingen, ook al zing ik vals, heeeerlijk!), soms een spelletje doen op mijn telefoon of gewoon een 'echt spelletje' zoals yatzee of patience. 

 

Goed dat je naar andere manieren wil kijken!

 

Liefs Myrthe

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Ik denk ook dat je goed in de gaten moet houden of hetgeen wat je kiest ervoor zorgt dat je stress minder wordt of dat het vooral een afleiding is om dingen uit de weg te gaan maar waardoor je dingen juist vooruit schuift. Voor mij helpt yoga en meditatie omdat daar geen presentatie aan vast zit. Series kijken vind ik fijn maar is voor mij teveel een afleiding en blijf ik toch in de stress hangen, wat ik vooral merk als de serie voorbij is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wit.

Ik denk dat het vooral iets moet zijn waarbij de drempel niet te hoog is. Anders is de keuze voor een eetbui te verleidelijk en te gemakkelijk. Dat is immers 'de veilige weg'. 

Iets wat dichtbij jezelf staat. Iets wat je leuk vind en gemakkelijk in te zetten is op het moment dat stress en spanning je overvalt en te veel wordt. Afleiding is een tijdelijke tussen oplossing naar mijn mening. Het haalt misschien even de druk van de ketel, maar de spanning zal vroeg of laat weer snel oplopen. Wel kan het helpen als tussenfase om van je eetbuien af te komen natuurlijk :-)

 

Wat vind je leuk? Waar liggen je interesses? Denk vooral niet te ingewikkeld. En alles is uiteindelijk beter dan een eetbui... die lost niets op, brengt alleen pijn, verdriet en ellende.

 

Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marlin
Op 9-1-2018 om 17:26 zei Mandyhelfrich:

Vandaag heb ik te horen gekregen, dat ik opzoek moet naar manieren om beter met stress om te gaan en niet eetbuien te gebruiken voor stress. Zelf vind ik het vanwege me autisme lastig om met mensen te praten en levert dit juist meer stress op, om dingen van me af te schrijven vind ik ook erg lastig. Hebben jullie nog goede tips of manieren hoe jullie met stress om kunnen gaan??? 

 

Ik hoop dat wij je een beetje kunnen helpen met onze nieuwe rubriek: Ontspan met Han. Hanneke zorgt elke maand voor een fijne oefening om uiteindelijk meer rust te krijgen in je leven. De eerste staat sinds afgelopen vrijdag online: 

 

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.