Spring naar bijdragen
Marlin

Ontspan met Han (februari)

Aanbevolen berichten

Marlin

Wij vinden het heel belangrijk dat jullie overal voor terecht kunnen op het forum. Een stuk ontspanning hoort daar ook bij. Daarom starten wij per vandaag een nieuwe maandelijkse rubriek, namelijk: "Ontspan met Han".

 

Onze Ervaringsprofessional® @Hanneke is bezig met een cursus ACT (Acceptence and Commitment Therapy). Dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Binnen ACT leer je om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor ben je in staat om je aandacht te richten op de dingen die ze werkelijk belangrijk vinden in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven. In wezen gaat het om vrijheid. Vrijheid om te denken wat je denkt, voelen wat je voelt en dat je mag doen waarvan je droomt! (bron: www.timetoact.nl) 

 

Iedere maand plaatsen wij een fijne ontspanningsoefening die helpt om jouw aandacht volledig te richten op jouw waarden. De oefeningen mag je uitvoeren en dat is vooral helemaal voor jezelf. In dit topic kunnen jullie onderling ervaringen uitwisselen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is helemaal aan jou! Vragen kun je altijd stellen.

 

Oefening 1: Ik ben ...
Doel: ervaren hoe makkelijk je fuseert met je zelfbeeld.

Probeer jezelf te beschrijven, door de ‘ik‐ben’s’ aan te vullen. Er zijn geen goede of foute antwoorden, je hoeft ze verder met niemand te delen. Vul in of schrijf op wat het eerste in je opkomt. Beschrijf zowel een aantal positieve als negatieve dingen van jezelf.

 

1. Ik ben...........

2. Ik ben...........

3. Ik ben...........

4. Ik ben...........

5. Ik ben...........

6. Ik ben...........

7. Ik ben...........

8. Ik ben...........

 

Streep vervolgens één voor één je beschrijvingen weg, tot je alles hebt doorgestreept. Wat blijft er over? Simpelweg: ik ben. Je bent dus niet de woorden waarmee je jezelf beschrijft. Je bent vooral wat je in de praktijk doet. Je zult waarschijnlijk hebben gemerkt dat het wegstrepen van de positieve dingen moeilijker ging dan het wegstrepen van de negatieve dingen. Dit komt omdat we gehecht zijn aan de positieve taal waarmee we onszelf beschrijven. Toch zijn ook positieve beschrijvingen woorden. Het gaat erom wat je daadwerkelijk doet om je identiteit kleur te geven.
(je kunt de opdracht ook downloaden, zie: ACT Oefening 1 - ik ben.pdf)

  • Like 5

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

Wauw dit klinkt onwijs waardevol! Betrap mezelf er ook op dat ik maar blijf malen en piekeren. Dus een beetje extra (proberen te) ontspannen kan geen kwaad :) 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marlin
8 minuten geleden zei Marloes97:

Wauw dit klinkt onwijs waardevol! Betrap mezelf er ook op dat ik maar blijf malen en piekeren. Dus een beetje extra (proberen te) ontspannen kan geen kwaad :) 

 

Hoopt dat deze eerste oefening jou helpt om dat stukje een beetje meer los te laten @Marloes97:)

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mathilda

hee deze therapie volg ik sinds kort! leuk om er zo over te lezen opeens:)

  • Like 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wit.

Interessant topic! Deze ga ik zeker volgen. Bedankt voor deze oefening :-)

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Wat een fijn topic, waardevolle bijdrage. Bedankt @Hanneke en @Marlin 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Leuk om gelijk al enthousiaste reacties te zien! 

Mocht je op zoek zijn naar meer ontspanningsoefeningen, kun je terecht op de website die genoemd is in de intro: www.timetoact.nl.

De 'Ik ben..'  oefening kan best confronterend zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat (door oefening) het zal leiden tot meer ontspanning in je hoofd & lijf.

Volgende maand komt er een nieuwe oefening en zal ik weer een nieuwe 'bron' gebruiken.

 

Fijn weekend allemaal,

Lieve groet, Hanneke 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke
17 uur geleden zei Mathilda:

hee deze therapie volg ik sinds kort! leuk om er zo over te lezen opeens:)

Toevallig :-) En hoe ervaar je het tot nu toe Mathilda?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Hanneke:

De 'Ik ben..'  oefening kan best confronterend zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat (door oefening) het zal leiden tot meer ontspanning in je hoofd & lijf.

Hoe was deze oefening voor jou dan? En hoe is die ontspanning te ervaren middels deze oefening... ik zie daar nog niet echt een verband op een soort van acceptatie/berusting na: ik ben, dus ik ben .. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lace

Haha leuke naam ook, interessant! Ik ga zeker een paar oefeningen bekijken wie weet wat het brengt. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mathilda
Op 10-2-2018 om 12:38 zei Hanneke:

Toevallig :-) En hoe ervaar je het tot nu toe Mathilda?

het heeft nog niet heel veel gedaan, maar het heeft tijd nodig denk ik.. wel past het zeker beter bij me dan cgt, wat ik eerder volgde^_^

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Wat een goede manier om inzicht te krijgen in de positieve en negatieve gedachtes, confronterend als je ziet dat je toch nog veel negatieve dingen opschrijft

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke
Op 10-2-2018 om 14:10 zei Rebekka:

Hoe was deze oefening voor jou dan? En hoe is die ontspanning te ervaren middels deze oefening... ik zie daar nog niet echt een verband op een soort van acceptatie/berusting na: ik ben, dus ik ben .. 

 

Als je die 'ik ben, dus ik ben' écht tot je door kunt en durft door te laten dringen, ben je best ver toch.. :-)

Voor mij helpt de oefening om los te koppelen van hoe ik mezelf zie of wat ik doe, van wie ik mag zijn. Dus zowel positief als negatief, daar gaat het niet om, ik mag er sowieso zijn. 

Hmm.. nog niet zo gemakkelijk om onder woorden te brengen. Misschien zijn er nog anderen die deze oefening doen en er iets over willen vertellen.

Rebekka, je kunt ook nog eens verder rondkijken op de genoemde site, misschien zijn er andere oefeningen die meer bij je aanhaken?

 

Fijne avond!

  • Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.