Spring naar bijdragen
Marlin

Ontspan met Han (maart)

Aanbevolen berichten

Marlin

Wij vinden het heel belangrijk dat jullie overal voor terecht kunnen op het forum. Een stuk ontspanning hoort daar ook bij. Daarom hebben wij de maandelijkse rubriek "Ontspan met Han" in het leven geroepen.

 

Onze Ervaringsprofessional® @Hanneke is bezig met een cursus ACT (Acceptence and Commitment Therapy). Dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Binnen ACT leer je om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor ben je in staat om je aandacht te richten op de dingen die ze werkelijk belangrijk vinden in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven. In wezen gaat het om vrijheid. Vrijheid om te denken wat je denkt, voelen wat je voelt en dat je mag doen waarvan je droomt! (bron: www.timetoact.nl) 

 

Iedere maand plaatsen wij een fijne ontspanningsoefening die helpt om jouw aandacht volledig te richten op jouw waarden. De oefeningen mag je uitvoeren en dat is vooral helemaal voor jezelf. In dit topic kunnen jullie onderling ervaringen uitwisselen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is helemaal aan jou! Vragen kun je altijd stellen.

Deze maand staat in het teken van de volgende oefening:
"Voorbijdrijvende bladeren op een rustig stromende rivier"
 

Doe de oefening minstens vijf minuten (even je timer zetten :)). Je zou er ook voor kiezen om het samen met iemand te doen (de een neemt de ander mee in de oefening).

Download de oefening via deze link: http://www.actinactie.nl/attachments/File/Bladeren_2013.pdf
 

Eventuele vragen voor de oefening:

- Als je de rivier in gang zette en hij stopte vervolgens, of als je in je hoofd ergens anders heen ging, schrijf dan op wat zich voordeed vlak voordat dit gebeurde:

 

- Als je het beeld van de rivier maar niet voor ogen kreeg, schrijf dan op wat je dacht terwijl dat niet lukte:
 

En dan.. wat zegt zo’n oefening nu en hoe kan het bijdragen aan mijn herstel?

Het komt vaak voor dat je gekoppeld raakt aan een gedachte zonder het je bewust te zijn. Dit kun je zien als momenten waarop de rivier niet wilde stromen. Vooral gedachten óver deze oefening kunnen ‘kleverig’ zijn. Als je dacht: ‘ik doe dit niet goed’, of: ‘deze oefening ligt me niet’, zijn dat ook gedachten waaraan je snel gekoppeld raakt. In veel gevallen merk je niet eens op dat het gedachten zijn. Deze oefening (het helpt om ‘m váker te doen) leert je om een observerende houding aan te nemen ten opzichte van je eigen gedachten, gevoelens en andere ervaringen. Je leert te ervaren zonder direct te reageren.
 

Ik ben benieuwd wat naar jóuw ervaringen! Hoe was de oefening om te doen en herken je de ‘kleverige’ gedachten? Die gedachten die je hele ‘zijn’ lijken te bepalen?
 

Ik hoor het graag, lieve groet, Hanneke

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Deze oefening in het verleden wel vaker gedaan maar niet ontspannen van geraakt... Vind het toch wat aparte oefeningen in teken van "ontspanning", had eerlijk gezegd wat andere oefeningen verwacht in dit topic.... maar laat maar eens reacties horen van anderen die deze oefening gaan doen/hebben gedaan. 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marlin
4 minuten geleden zei Rebekka:

Deze oefening in het verleden wel vaker gedaan maar niet ontspannen van geraakt... Vind het toch wat aparte oefeningen in teken van "ontspanning", had eerlijk gezegd wat andere oefeningen verwacht in dit topic.... maar laat maar eens reacties horen van anderen die deze oefening gaan doen/hebben gedaan. 

 

 

Jammer dat het niet de oefening voor jou is. Waar ben jij meer naar op zoek Rebekka? De oefeningen die Hanneke aandraagt zijn niet alleen voor lichamelijke ontspanning, maar ook voor geestelijke ontspanning. Bij mij werkt deze wel heel goed! Ben ook erg benieuwd naar de reactie van anderen, trouwens :).

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb deze oefening in therapie wel eens gedaan. Had niet zozeer het idee dat het directe doel ontspanning was, maar dat het er meer om ging, zoals Hanneke ook beschrijft onderaan, om je gedachten te leren aanschouwen zonder er direct wat mee te 'moeten' of ze zelfs maar automatisch te moeten geloven. Uiteindelijk, als je daar steeds wat beter in wordt, kan dat rust geven en dus ontspannen.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
2 uur geleden zei Marlin:

De oefeningen die Hanneke aandraagt zijn niet alleen voor lichamelijke ontspanning, maar ook voor geestelijke ontspanning.

uiteindelijk werkt dit toch altijd op elkaar in ;) haha maakt niet uit of je eerst geestelijk begint en dan effect op lichaam voelt of een lichamelijke oefening doet en daardoor meer rust in je hoofd hebt enz. 

 

Ik vind de oefeningen vooral erg veel hoofdwerk/denkwerk, iets waar ik zelf van weet door ervaring dat ik er niet ontspannen van raak. Andere manieren bv muziek, teken, of bv adem oefeningen dragen daar bij mij wel toe bij. een vb daarvan is oa op (rustige/ontspannen) muziek gewoon alleen vloeiende (cirkelende) bewegingen te tekenen met bv krijt. Zo kom ik meer uit m'n hoofd en meer in m'n lijf en door focus verleggen meer ontspannen. Dus in die zin meer behoefte aan: uit het hoofd in het lijf ontspanning. 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Jessie:

onderaan, om je gedachten te leren aanschouwen zonder er direct wat mee te 'moeten' of ze zelfs maar automatisch te moeten geloven. 

zo heb ik 'm ook geleerd / aangedragen gekregen en ervaren. Maar niet met het effect van ontspanning. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Leuk je aanvullingen @Rebekka De oefeningen die ik voor dit topic uitkies zijn vanuit de methode van ACT, dat merk je op en dat begrijp ik. 

Voor iedereen: gebruik dit topic gerust om leuke korte oefeningen of opdrachtjes te plaatsen die jóu helpen te ontspannen: naast loskomen van plakkerige gedachten kunnen het   creatieve of lichaamsgerichte oefeningen zijn, iets waar ik in mijn therapie ook veel gebruik van maak.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke
Op 28-2-2018 om 16:45 zei Jessie:

Ik heb deze oefening in therapie wel eens gedaan. Had niet zozeer het idee dat het directe doel ontspanning was, maar dat het er meer om ging, zoals Hanneke ook beschrijft onderaan, om je gedachten te leren aanschouwen zonder er direct wat mee te 'moeten' of ze zelfs maar automatisch te moeten geloven. Uiteindelijk, als je daar steeds wat beter in wordt, kan dat rust geven en dus ontspannen.

@Jessie zo zie ik het ook inderdaad. Het kan helpen om de oefening af en toe eens te herhalen. Bij mij schiet 'ie regelmatig door m'n hoofd: "oh ja dat is weer zo'n gedachte die aan me blijft plakken, denkbeeldig schrijf ik 'm op een blaadje, gooi 'm in de rivier en zie 'm van me weg stromen  (of over 't ijs wegschuiven..:))

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.