Spring naar bijdragen
Vaala

Vreetbui

Aanbevolen berichten

Vaala

ik heb vandaag een vreetbui gehad. Niet ernstig, maar ik zit wel boven Mn taks.

het begon vandaag met Griekse yoghurt 10% vet met lijnzaad, zemelen, havermout en suiker.

ik schrok van het aantal calorieën, na het gegeten te hebben.

toen maakte het me (bijna) niks meer uit.

Spoiler

Zit (gelukkig) nog onder de 1000 calorieën.

maar ik voel me groot, dik en vet.

wie herkent zich hierin? En kan me tips geven om te denken dat eten niet erg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Wat vervelend dat je last heb van eetbuien, zelf heb ik ook lange tijd eetbuien gehad, nu heb ik nog steeds eetbuien wel in kleinere porties. De enige tip die ik je kan geven is, als je merkt dat er een eetbui opkomt ga iets anders doen waarbij je je aandacht even kan verleggen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Ja vreetbui klinkt wel erg cru.

dit is de 1e x sinds jaren dat ik het had. 

Voorheen had ik ook wel eetbuien. Maar toen was ik ook een stuk zwaarder.

op de weegschaal dan. De getalletjes volg ik op de voet.

maar nu voel ik me minstens net zo zwaar.

het was voor mij op zich ook wel kleine porties. Dat vind ik zo gek.

dat ik me toch zo voel.

dat is inderdaad wel een idee, om afleiding te zoeken.

toch verveel ik me niet, of zo. De dagen zijn voor mij zelfs te kort.

helpt het bij jou. Je aandacht verleggen? Eerlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

Zelf werkt het voor mij niet om me aandacht te verleggen, me behandeld psycholoog die heeft dit als tip mee gegeven helaas zonder succes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97
13 uur geleden zei Vaala:

Zit (gelukkig) nog onder de 1000 calorieën.

maar ik voel me groot, dik en vet.

wie herkent zich hierin? En kan me tips geven om te denken dat eten niet erg is.

Hoi Vaala,

wat vervelend dat je het gevoel had een eetbui te hebben. Om even inhoudelijk op de eetbui in te gaan, het is qua hoeveelheid niet objectief teveel, zie je dat? Ik heb zelf boulimia en dus heel regelmatig eetbuien. Toch is er bij mij een verschil in eetbuien. Als ik objectief een eetbui heb eet ik echt enorm veel (dat zou ieder ander mens ook als teveel zien) maar soms heb ik ook subjectieve eetbuien, dat gevoel kan het zelfde zijn maar qua hoeveelheden is het eigenlijk nog normaal. Je zegt dat je nogsteeds onder de 1000 kcal zit, dat is heel laag. Ik kan me voorstellen dat je lichaam naar eten vraagt op dit moment. Hoe sta jij daarin? Zou je daarin wat willen veranderen om in de toekomst meer eetbuien te voorkomen? En heb je hier hulp bij? 

Liefs Marloes

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Vaala, ik sluit me qua ervaring bij @Marloes97 aan. Ik heb zelf boulimia gehad waarbij ik soms 3x per dag eetbuien had van rond de 7000kcal per eetbui. Dat zijn objectief natuurlijk echt forse eetbuien, maar ik kon ook subjectieve eetbuien hebben.

Ik heb voornamelijk geleerd dat het belangrijk is om naar de functie van de eetbuien te kijken. Meestal kom je dan globaal uit op twee functies:
- inhaalslag vanwege te weinig eten. Je kunt eetbuien dan voorkomen of terugdringen door je lichaam van voldoende voeding te voorzien.
- coping van emoties. Dan is het belangrijk om je bewust te worden van wat je voelt, en wat een eetbui voor effect heeft op wat je voelt.

Nu hebben jullie het hierboven over aandacht verleggen. Er is natuurlijk niets mis met het zoeken van afleiding, maar tegelijkertijd is er iets dat om aandacht vraagt, wat je dan probeert te negeren/weg te drukken. Je kunt je afvragen of dat goed is. Als je een eetbui-behoefte voelt opkomen, dan zou je ook voor jezelf kunnen onderzoeken waar dit mee te maken heeft. Als je weet waarom die behoefte ontstaat, dan kan je vervolgens een bewustere keuze maken van wat je hiermee gaat/wilt doen. En soms, door een gevoel de ruimte te geven i.p.v. er aan toe te geven via een eetbui of het te negeren, zakt dat gevoel juist weer af.

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik heb zelf de neiging om veel te snaaien als ik 's avonds op de bank of voor de computer zit. Ik heb mijn avondeten (afgepast volgens Koolhydratenbeperkt-dieet) dan al op, maar toch heb ik vaak zonder aanleiding trek in allerlei zoetigheden, zoals chips, chocolade, snoepgoed, roomijs. Voor mij is het makkelijkst om deze niet in huis te hebben. Daardoor verleg ik de aandacht naar producten die koolhydratenarm zijn, zoals olijven en augurken. De volgende dag langs de winkel gaan om alsnog deze zoetigheden de halen is een moeilijkheid voor mij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Zeevrucht: Hi welkom! Je eerste bericht hier zie ik :)
Mag ik vragen vanwaar je koolhydraat-arm eet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik heb nu Obesitas 1 en wil (moet) veel gewicht kwijt raken.
Op doktersadvies doorverwezen naar diëtiste en die raadde mij dat aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Je kan op drie manieren afvallen door je koolhydraten bij te houden op een dag.
20-30 kh - Zeer streng afvallen
30-50 kh - Streng afvallen
50-100 kh - Afvallen naar eigen keuze (volgens diëtiste mijn manier om af te gaan vallen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Denk je dat je drang naar zoet/snacks voortkomt uit een emotionele oorzaak, @Zeevrucht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik denk tegenwoordig niet meer na over het nemen van zoet/snacks. 
Als voorbeeld neem ik in eerste instantie een bolletje roomijs, waar ik enigzins van kan genieten.
Maar staat de doos met ijs in mijn nabijheid dan schep ik nog eens op.
In het gekste geval schep ik binnen een uur een volle doos van 1,5 of 2,0 liter weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala
21 uur geleden zei Lydia:

@Vaala, ik sluit me qua ervaring bij @Marloes97 aan. Ik heb zelf boulimia gehad waarbij ik soms 3x per dag eetbuien had van rond de 7000kcal per eetbui. Dat zijn objectief natuurlijk echt forse eetbuien, maar ik kon ook subjectieve eetbuien hebben.

Ik heb voornamelijk geleerd dat het belangrijk is om naar de functie van de eetbuien te kijken. Meestal kom je dan globaal uit op twee functies:
- inhaalslag vanwege te weinig eten. Je kunt eetbuien dan voorkomen of terugdringen door je lichaam van voldoende voeding te voorzien.
- coping van emoties. Dan is het belangrijk om je bewust te worden van wat je voelt, en wat een eetbui voor effect heeft op wat je voelt.

Nu hebben jullie het hierboven over aandacht verleggen. Er is natuurlijk niets mis met het zoeken van afleiding, maar tegelijkertijd is er iets dat om aandacht vraagt, wat je dan probeert te negeren/weg te drukken. Je kunt je afvragen of dat goed is. Als je een eetbui-behoefte voelt opkomen, dan zou je ook voor jezelf kunnen onderzoeken waar dit mee te maken heeft. Als je weet waarom die behoefte ontstaat, dan kan je vervolgens een bewustere keuze maken van wat je hiermee gaat/wilt doen. En soms, door een gevoel de ruimte te geven i.p.v. er aan toe te geven via een eetbui of het te negeren, zakt dat gevoel juist weer af.

Ik heb inderdaad het idee dat er een onderliggende emotie is wat ik probeer te onderdrukken. Nogmaals Mn eetbuien was niet ernstig, maar ik heb er al 2 dagen last van. Gisteren daarom heel weinig gegeten om het weer, voor mezelf, goed te maken.

ik ben bezig met Mn hulpverlener om dit te onderzoeken. Het heeft alles, denk ik, met controle houden. Ik ben net aangemeld bij een kliniek voor eetstoornissen. Het geeft dubbele gevoelens. Ik wil wel, ik wil niet. Heel moeilijk. Heb er ook de leeftijd niet voor, vind ik. Maar de kliniek heeft nadrukkelijk gesteld dat dit niks uit maakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala
22 uur geleden zei Marloes97:

Hoi Vaala,

wat vervelend dat je het gevoel had een eetbui te hebben. Om even inhoudelijk op de eetbui in te gaan, het is qua hoeveelheid niet objectief teveel, zie je dat? Ik heb zelf boulimia en dus heel regelmatig eetbuien. Toch is er bij mij een verschil in eetbuien. Als ik objectief een eetbui heb eet ik echt enorm veel (dat zou ieder ander mens ook als teveel zien) maar soms heb ik ook subjectieve eetbuien, dat gevoel kan het zelfde zijn maar qua hoeveelheden is het eigenlijk nog normaal. Je zegt dat je nogsteeds onder de 1000 kcal zit, dat is heel laag. Ik kan me voorstellen dat je lichaam naar eten vraagt op dit moment. Hoe sta jij daarin? Zou je daarin wat willen veranderen om in de toekomst meer eetbuien te voorkomen? En heb je hier hulp bij? 

Liefs Marloes

Dag Marloes,

ik zie dat het objectief niet teveel is. Maar dan kijk ik alleen naar de cijfertjes. Gevoelsmatig is het teveel. Ik weet dat rationeel het niet klopt. Maar mentaal zit er iets wat ik nog niet ontdekt heb. Ik ben net aangemeld bij een kliniek voor eetstoornissen en vestig Mn hoop hier ook op. Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Zo dubbel.

boulimia lijkt me ook heel moeilijk om mee om te gaan. Ik bewonder je om je eigen inzicht. Die heb ik (nog) niet.

heb nu al hulp van een psychologe, alleen is die niet zo bekend met anorexia bij ouderen. Vandaar Mn verwijzing naar die kliniek.

groet elli

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala
23 uur geleden zei Mandyhelfrich:

Zelf werkt het voor mij niet om me aandacht te verleggen, me behandeld psycholoog die heeft dit als tip mee gegeven helaas zonder succes 

Dat idee kreeg ik al. Want ik ben eigenlijk de hele dag wel bezig. Met van alles en nog wat. Ik kan me ook best wel voorstellen dat een hulpverlener dit als tip mee geeft. Echt hun taal. Bedoel ik niet respectloos hoor.

kan jij je in zoverre beheersen dat je nu kleinere porties eet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik zou graag nog wat toe willen voegen aan de post van @Lydia. Emotie is voor mij namelijk nogal een groot woord, waardoor ik altijd dacht aan boos, bang, blij of verdrietig. Maar dat voelde ik dus niet. Ik was alleen heel onrustig en kon vaak niet plaatsen waarom. Het helpt mij om stil te staan bij de reden dat ik me onrustig voel. Dit kan echt van alles zijn: verveling, me alleen voelen, moedeloosheid over de toekomst, onvoldoende tijd voor mezelf, overprikkeling, een afspraak waar ik tegenop zie, het idee niet aan verwachtingen te voldoen, etc. Daaronder zit dan vaak een negatieve overtuiging over mezelf, een emotie of een lichamelijke behoefte.

Afleiding zoeken kan soms helpen (als ik me verveel bijvoorbeeld, dan kan ik beter iets gaan doen i.p.v. de tijd verdrijven met een eetbui), maar als ik me alleen voel is het de ene keer goed om dat gewoon te voelen en het verdriet daarover toe te laten, terwijl het de andere keer helpend is om even bij iemand langs te gaan. Heel zwart-wit is het dus niet en het kan soms veel tijd kosten om erachter te komen wat er nou precies onder zit en op een constructieve manier te gaan handelen.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Ja helemaal mee eens hoor @Elske. Het is een soort ui met verschillende laagjes die je moet afpellen om bij de kern te komen.
Overigens had ik ook niet direct last van bepaalde emoties, maar vooral van een voortdurende aanwezige onrust (veroorzaakt door meerdere onderliggende factoren) die jij ook beschrijft. Toen ik dat eenmaal ging aanpakken, waren mijn eetbuien binnen een jaar verdwenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht
15 uur geleden zei Jessie:

Denk je dat je drang naar zoet/snacks voortkomt uit een emotionele oorzaak, @Zeevrucht?

Dat zeker waar ik zeker aan moet werken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandyhelfrich

@Vaalanu lukt het me wel om me eetbuien in kleine porties te houden, en daarna ook vanuit mezelf weer te stoppen, het lukt me nog niet om de hele eetbui te stoppen, hoop dat het in de toekomst wel beter gaat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
17 uur geleden zei Zeevrucht:

Ik heb nu Obesitas 1 en wil (moet) veel gewicht kwijt raken.
Op doktersadvies doorverwezen naar diëtiste en die raadde mij dat aan.

Je kan op drie manieren afvallen door je koolhydraten bij te houden op een dag.
20-30 kh - Zeer streng afvallen
30-50 kh - Streng afvallen
50-100 kh - Afvallen naar eigen keuze (volgens diëtiste mijn manier om af te gaan vallen)

En werkt het voor je? Of ben je nog maar pas begonnen en moet je het nog gaan ervaren? Wel even een informatieve tip: zorg dat je niet te overenthousiast raakt en álle koolhydraten gaat schrappen. De schildklier heeft namelijk koolhydraten nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Te weinig/geen koolhydraten zorgt voor een vertraagde schildklier wat bij de meeste mensen resulteert in een vertraagde stofwisseling, aankomen in gewicht en moeilijk gewicht kunnen verliezen. Dat is een heel vervelend cirkeltje. Maar gelukkig geeft jouw diëtiste ook al het advies van de 50-100kh aan :) Lijkt me ook het meest verstandig wanneer je eetbui-gevoelig bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik ben ooit 14 maanden geleden begonnen met dit dieet, maar na 8 kilo kwijt te zijn is het slop erin geraakt en ben ik weer gaan smokkelen, zodat er weer 5 kilo bij is gekomen. Begin februari bijvoorbeeld gestopt met het drinken van alcohol (speciaalbier + zoete witte wijn) en sinds vorige week weer mijn koolhydraten gaan bijhouden.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983

Pffff net ook een vreetbui gehad!!! Maar voelde me zo naar dat het er ook weer uit is en nu nu voel ik me nog verroter😔.

Ik had gegeten: handje ongezouten noten

2 rijstwafels met kip en een ei

2 snack a jacks pindakaas met stukjes banaan erop en als toetje 2 smartbars van body en fit. Werd kotsmisselijk voelde me zo naar ervan dus hup boven de pot en alles eruit moeten kotsen. 

Nu lig ik met knallende koppijn op de bank.... 

Wrom overkomt ons dit he, zo waardeloos.wrom voelen we ons dan zo schuldig als we meer hebben gegeten dan dat we willen terwijl een ander dit niet eens veel vind

Wrom

Wrom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Dat zijn nog relatief gezonde dingen die je eet in eetbui. Ik ben zo'n iemand die een zak chips en een zak drop achter elkaar kan eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983
39 minuten geleden zei Zeevrucht:

Dat zijn nog relatief gezonde dingen die je eet in eetbui. Ik ben zo'n iemand die een zak chips en een zak drop achter elkaar kan eten.

@Zeevrucht

Ja voor mij is dit echt (vr)eten, ik leef normaal op kipreepjes met zero saus ongezouten noten en mijn avondeten veeeel koffie en light drink. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
28 minuten geleden zei Melissa1983:

Ja voor mij is dit echt (vr)eten, ik leef normaal op kipreepjes met zero saus ongezouten noten en mijn avondeten veeeel koffie en light drink. 

Oh jeetje zeg, is dat alles wat je overdag eet? Eigenlijk vraagt jouw lichaam dan gewoon keihard om normaal eten en voedingsstoffen die je jezelf ontzegt. Hetgeen wat je gegeten hebt is zeker geen (vr)eetbui of vreten. Het is normale voeding dat je lichaam heel hard nodig heeft en om schreeuwt. Alleen omdat jij jezelf dit ontzegt voelt het als een (subjectieve) vreetbui.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.