Spring naar bijdragen
Zeevrucht

Verlangen

Aanbevolen berichten

Zeevrucht

Verlangen...

Verlangen naar iets lekkers. Iets wat me nu bezig houdt. Ook al volg ik op advies van een diëtiste een Koolhydratenbeperkt-dieet, toch heb ik de neiging, vaak 's avonds, te denken aan allerlei lekkernijen. Ik probeer contragedrag toe te passen en mijn eetbui te vullen met gezondere varianten. Toch blijf ik denken aan bijvoorbeeld een doos Zeevruchten (chocolade) of een zak drop. De winkel is dicht dus halen kan ik het niet meer. Althans vandaag niet. Morgen is er weer een nieuwe dag. En dat terwijl ik vanavond in de supermarkt ben geweest en veel groenten en fruit heb gehaald. Als alternatief een paar blokjes 30+ kaas op (geen KH) en een onsje Blauwe bessen (KH-arm), dus dat is wel goed. Kunnen jullie je vinden in naar iets lekkers verlangen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

Heey :) 

nog een welkom van mij hier! 

Ik herken wel wat je schrijft, ik verlang ook wel vaak naar bepaald eten maar vind het halen/eten ervan erg lastig omdat dat eetbuidrang kan triggeren en omdat ik mezelf dat dan niet gun. Toch merk ik wel dat ik juist op de momenten dat ik mezelf bewust iets lekkers gun ik minder eetbuidrang heb. Zou je dat kunnen/willen? Evt met iemand anders doen zodat je niet kunt doorslaan of een portieverpakking kopen? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Hallo Marloes,

Bedankt voor je reactie.

Het klopt wel wat je zegt. Ik heb nog te vaak last van eetbuien. Ik vind het moeilijk om daar niet aan toe te geven. Op mijn vaste boodschappendag haal ik alleen maar gezonde etenswaren in huis. Maar op een andere dag op weg naar huis passeer ik regelmatig de supermarkt. Als ik dan besluit om even binnen te glippen heb ik er meer moeite mee om ongezonde dingen te kopen. Dit gaat meestal met periodes. Een paar dagen/weken kan ik mij beheersen niets verkeerd te kopen, daarna een paar dagen/weken dat ik van alles koop wat los en vast zit. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97
19 minuten geleden zei Zeevrucht:

 Op mijn vaste boodschappendag haal ik alleen maar gezonde etenswaren in huis. Maar op een andere dag op weg naar huis passeer ik regelmatig de supermarkt. 

En zou je evt in de toekomst op je vaste boodschappen dag ook wat lekkers/iets waar je naar verlangt (klinkt al fijner dan ongezond) willen meenemen? Dan kun je dat lekkers inplannen. 

 

Ik herken het wel dat het een aantal weken lukt me heel erg (dwangmatig) goed aan mn strakke eetschema te kunnen houden waarna ik zo onwijs veel behoefte heb aan wat (in mijn geval) voller en energierijker voedsel dat ik een paar weken eetbuien heb en daarna weer in her cirkeltje beland van obsessief gezond. Zou je ook lekkere tussendoortjes in je voedingsplan willen introduceren op den duur? Zodat je lichaam daar aan kan wennen en op een gegeven moment erop vertrouwd dat jij het geeft waar het behoefte aan heeft? 

 

Ik ben daar toevallig nu mee bezig (het doorbreken van mn EB cirkel) en het is heel lastig maar ik merk wel dat dit me veel inzicht geeft in de functies van mijn es en door die dan weer aan te pakken merk ik dat ik al minder EB behoefte heb! Ze zijn er nog wel (en zijn wss nog een tijdje aanwezig) maar ik kan wel steeds sneller mijn behoeftes aanvoelen. Dat gun ik jou ook!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

Ik ga eens nadenken wat voor lekkers ik dan van mezelf mag meenemen. Hopelijk kan ik dan ook 'met mate' dat dan opeten en niet te schranzen totdat alles op is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Misschien kun je eens kijken wat er achter dat verlangen zit?
- heb je daadwerkelijk genoeg gegeten? Een groot deel van je lichaam en zeker je hersenen functioneren op glucose. Glucose haal je uit suiker en uit koolhydraten.
- moet je wellicht afkicken van een suikerverslaving (zowel fysiek als emotioneel)?
- welke voedingsstoffen kan je lichaam mogelijk missen en probeert het aan te vullen door hetgeen waar je naar verlangt? In chocola zit bijvoorbeeld veel magnesium in. Stress is een echte magnesium-vreter en staat standaard bij de meeste mensen op celniveau te laag.
- hoe staat het met je energievoorraad in de avond? Als je moe bent, en zeker wanneer je hier niet goed naar luistert, dan kan je lichaam gaan proberen om de energie ergens anders vandaan te halen. Zo kan er behoefte ontstaan aan snelle energie (suikers en koolhydraten).
- meeste mensen zijn in de avond sowieso (meer) moe. Als je moe bent, dan ben je minder goed in staat om de dingen waar je mee worstelt te onderdrukken. De behoefte aan iets lekkers kan dan dus een emotionele functie hebben: troosten, tegen verveling, tegen eenzaamheid, weg-eten van bepaalde issues, ergens niet aan willen denken etc. etc. etc.

 

Wat betreft de lekkere dingen. Ik weet niet hoe jouw budget is, maar je hebt bij de supermarkt natuurlijk ook vaak 1-persoons-porties van iets lekkers. Je kunt er voor kiezen om dan zoiets te proberen. Als je thuis bent, dan hoeft dus niet een hele zak/rol/doos op, want dat heb je dan gewoonweg niet in huis.

 

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
11 uur geleden zei Zeevrucht:

Maar op een andere dag op weg naar huis passeer ik regelmatig de supermarkt.

Ook goed om er dan even naar te kijken om welke tijdstippen dit gaat. Als dit bijvoorbeeld aan het einde van de middag is en je dus eigenlijk ook gewoon al honger hebt/richting avondmaaltijd gaat, dan is het niet zo heel erg verstandig om de supermarkt in te glippen. Ik (en mijn vriend overigens ook) heb dan ook de neiging om dan mijn mandje vol te gooien met lekkers.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht
1 uur geleden zei Lydia:

@Lydia
Misschien kun je eens kijken wat er achter dat verlangen zit?
- heb je daadwerkelijk genoeg gegeten? Een groot deel van je lichaam en zeker je hersenen functioneren op glucose. Glucose haal je uit suiker en uit koolhydraten.
Volgens mijn kh-dieet eet ik voldoende koolhydraten (80+) per dag.
- moet je wellicht afkicken van een suikerverslaving (zowel fysiek als emotioneel)?

Ik was gewend om elke week wat lekkers te nemen, dus dat denk ik wel.

- welke voedingsstoffen kan je lichaam mogelijk missen en probeert het aan te vullen door hetgeen waar je naar verlangt? In chocola zit bijvoorbeeld veel magnesium in. Stress is een echte magnesium-vreter en staat standaard bij de meeste mensen op celniveau te laag.
Daar heb ik geen verstand van. Chocolade nam ik niet vaak mee van de winkel, maar nam ik het mee dan kon ik mij niet beheersen.
- hoe staat het met je energievoorraad in de avond? Als je moe bent, en zeker wanneer je hier niet goed naar luistert, dan kan je lichaam gaan proberen om de energie ergens anders vandaan te halen. Zo kan er behoefte ontstaan aan snelle energie (suikers en koolhydraten).
Doorgaans valt mijn vermoeidheid mee.
- meeste mensen zijn in de avond sowieso (meer) moe. Als je moe bent, dan ben je minder goed in staat om de dingen waar je mee worstelt te onderdrukken. De behoefte aan iets lekkers kan dan dus een emotionele functie hebben: troosten, tegen verveling, tegen eenzaamheid, weg-eten van bepaalde issues, ergens niet aan willen denken etc. etc. etc.
Verveling, eenzaamheid en bepaalde issues spelen wel een rol

Wat betreft de lekkere dingen. Ik weet niet hoe jouw budget is, maar je hebt bij de supermarkt natuurlijk ook vaak 1-persoons-porties van iets lekkers. Je kunt er voor kiezen om dan zoiets te proberen. Als je thuis bent, dan hoeft dus niet een hele zak/rol/doos op, want dat heb je dan gewoonweg niet in huis.
Ik zal er eens naar kijken

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

@Zeevrucht ik lees dat je je een paar weken kunt beheersen, zit daar niet het probleem?

Ik heb zo'n 40 jaar het ene dieet naar het andere gevolgd, hartstikke enthousiast telkens beginnen en het niet volhouden.

Op een gegeven moment wordt de drang zo groot dat ik het behang van de muren at, het als verloren beschouwde, binnen de kortste keren weer de kilo's die ik zo moeizaam eraf gekregen had er weer in no time aanzaten.

Gevoel van falen en de moed opbrengen weer opnieuw te beginnen met weer een ander dieet, of hetzelfde en met hetzelfde eindresultaat.

Nu ik in therapie ben leer ik opnieuw eten en in voldoende hoeveelheden en variatie, al die jaren heb ik mij gewoon iedere dag uitgehongerd.

Minder eten dan mijn lichaam nodig had en hierdoor het verlangen naar calorierijk voedsel met veel vet en suiker.

Nu ben ik mijzelf een nieuw eetpatroon aan het aanleren, met 6X per dag eten, normaal voedsel, geen light, geen mager en net zo moeilijk als een dieet maar met meer voldoening.

Toe mogen geven aan de honger en normale portie's zodat het hongergevoel ook minder wordt.

Wat opvalt is dat ik vooral 's avonds de warme maaltijd altijd structureel te weinig at en hierdoor 's avonds drang naar voedsel; vet en suiker.

Als ik hier aan toegeef heb ik 's ochtends geen honger en heb ik bij het ontbijt geen trek en ga dan compenseren waardoor ik over heel de dag te weinig eet en 's avonds de drang weer groter. Een negatieve spiraal waar je dan niet uitkomt.

Misschien kun je met je diétiste kijken hoeveel je nodig hebt om op gewicht te blijven en pas daarna af te gaan vallen, als dat nog nodig is.

Gewoon je buik vol eten met normaal voedsel, voor mij werkt het.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

@Mamalou
Dat zou kunnen, meestal zijn het periodes op en af. In brood, muesli, cruesli en brinta zitten aardig wat koolhydraten. Met behulp van een KH-facebookgroep ben ik nu aan het kijken of ik bij mijn ontbijt en lunch deze producten kan vervangen door bijvoorbeeld eieren en diverse groenten. Of een groene smoothie met KH-arm fruit. 's Avonds eet ik een op mijn dieet afgepaste hoeveelheid warme maaltijd mee. Dit is al in overleg met mijn diëtiste. Ik probeer ook drie tussendoortjes in te plannen, zodat ik aan 6x per dag eten kom. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeevrucht

@Lydia

10 uur geleden zei Lydia:

Ook goed om er dan even naar te kijken om welke tijdstippen dit gaat. Als dit bijvoorbeeld aan het einde van de middag is en je dus eigenlijk ook gewoon al honger hebt/richting avondmaaltijd gaat, dan is het niet zo heel erg verstandig om de supermarkt in te glippen. Ik (en mijn vriend overigens ook) heb dan ook de neiging om dan mijn mandje vol te gooien met lekkers.

Mijn boodschappen haal ik altijd 's avonds na mijn avondeten. Ik heb voor mezelf ook besloten om enkel op zaterdag wat te gaan snaaien. Of me dat ook daadwerkelijk lukt weet ik nog niet. Kleine porties vind ik ook een goed idee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.