Spring naar bijdragen
Vaala

Negatief of positief

Aanbevolen berichten

Vaala

is er op dit forum sprake van negatieve beïnvloeding?

ik bedoel dat er tips worden gegeven om de eetstoornis in stand te houden of verergeren.

heb het tot nu toe niet echt gemerkt, maar mijn hulpverlener waarschuwde daarvoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Ik ervaar hier vooral dat iedereen juist zijn of haar strijd voert om eruit te komen en hier de steun en her en erkenning vinden.

Ik wil je wel waarschuwen voor je eigen topic vreetbui, die komt bij mij namelijk wel over dat je er in blijft hangen, het als een zo is het nu eenmaal en ik kan er niks aan doen heeft iemand dit ook, zodat het gerechtvaardigd is en je dit onbewust in stand kunt houden.

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar ik mis de onderbouwing waardoor het komt, wat het triggert bij je, in plaats van zo streng naar jezelf te zijn en jezelf de grond in te boren.

Je zou ook een vraag kunnen stellen, bijvoorbeeld wat bij anderen een eetbuit triggert, hoe men de eetbuidrang uitzit, zodat je daar tips uit kunt halen en je eigen eetbui als voorbeeld, de inhoud van een eetbui is niet belangrijk, een eetbui is een eetbui, klein of groot maar het wat, waar, hoe en waarom daar leer je uit.

Begrijp ook dat je misschien nog helemaal niet zo ver bent en je hierbij hulp gaat krijgen.

Ik heb in het begin heel veel terug gelezen en gaf mij dit de moed dat je tegen de es kunt vechten en je kunt veranderen en vond heel veel tips om er anders tegenaan te kijken, wat ook weer heel bruikbaar was in mijn therapie.

Het is niet mijn bedoeling je topic af te kraken en snap je wanhoop als je in zo'n eetbui zit en bedoel het als opbouwende kritiek, het op een andere manier schrijven zodat je meer opbouwende feedback krijgt waar je naar op zoek bent.

Dit is gelukkig niet zo'n forum waarop alleen geantwoord wordt; dat heb ik ook en nog veel erger, het tegen elkaar opbieden wie het het zwaarst heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
1 uur geleden zei Vaala:

is er op dit forum sprake van negatieve beïnvloeding?

ik bedoel dat er tips worden gegeven om de eetstoornis in stand te houden of verergeren.

heb het tot nu toe niet echt gemerkt, maar mijn hulpverlener waarschuwde daarvoor.

Negatieve beïnvloeding zal denk ik altijd wel aanwezig zijn. Zeker wanneer mensen nog in het begin van hun eetstoornis staan.
Er is op dit forum wel ruimte voor mensen die nog niet zo ver zijn dat ze aan hun eetstoornis willen werken. Daarentegen is het NIET de bedoeling dat mensen hier elkaar bewust negatief gaan beïnvloeden. Mocht je nou berichtjes lezen die bijvoorbeeld niet in een spoiler staan, maar die jou wel triggeren, laten twijfelen, die je vervelend vindt of wat dan ook, dan kan je het desbetreffende bericht rapporteren (het knopje hiervoor staat rechts boven een bericht aangegeven). Je mag natuurlijk ook altijd contact opnemen met een van de ervaringsdeskundigen of de moderator.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
2 uur geleden zei Vaala:

Ik heb in de jaren dat ik op het forum ben nog nooit dit soort tips gekregen. Integendeel, er wordt altijd goed meegedacht in de richting van herstel. Ik kan me wel voorstellen dat er hier en daar dingen staan die je triggeren (gewichten, eetlijstjes, beweging, etc.), zoals Lydia ook al noemt. Denk je dat je daar goed mee om kunt gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983

Ik snap je hoor @Vaala , soms denk ik ook dat ik teveel negatieve dingen neerzet maar op dat moment voel ik dat en moet ik dat kwijt en hoop dan dat ik me dan beter voel als ik het van me afschrijf maar voor jullie natuurlijk ook niet leuk om mijn shit aan te horen. 

Moeten elkaar op een positieve manier steunen en niet alleen maar door shit neer te zetten. 

Sorry hiervoor, wil niet dat jullie mede door mij jullie ook slechter gaan voelen....

Zit alleen zelf in zo een negetieve spiraal op dit moment. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala
3 uur geleden zei Mamalou:

Ik ervaar hier vooral dat iedereen juist zijn of haar strijd voert om eruit te komen en hier de steun en her en erkenning vinden.

Ik wil je wel waarschuwen voor je eigen topic vreetbui, die komt bij mij namelijk wel over dat je er in blijft hangen, het als een zo is het nu eenmaal en ik kan er niks aan doen heeft iemand dit ook, zodat het gerechtvaardigd is en je dit onbewust in stand kunt houden.

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar ik mis de onderbouwing waardoor het komt, wat het triggert bij je, in plaats van zo streng naar jezelf te zijn en jezelf de grond in te boren.

Je zou ook een vraag kunnen stellen, bijvoorbeeld wat bij anderen een eetbuit triggert, hoe men de eetbuidrang uitzit, zodat je daar tips uit kunt halen en je eigen eetbui als voorbeeld, de inhoud van een eetbui is niet belangrijk, een eetbui is een eetbui, klein of groot maar het wat, waar, hoe en waarom daar leer je uit.

Begrijp ook dat je misschien nog helemaal niet zo ver bent en je hierbij hulp gaat krijgen.

Ik heb in het begin heel veel terug gelezen en gaf mij dit de moed dat je tegen de es kunt vechten en je kunt veranderen en vond heel veel tips om er anders tegenaan te kijken, wat ook weer heel bruikbaar was in mijn therapie.

Het is niet mijn bedoeling je topic af te kraken en snap je wanhoop als je in zo'n eetbui zit en bedoel het als opbouwende kritiek, het op een andere manier schrijven zodat je meer opbouwende feedback krijgt waar je naar op zoek bent.

Dit is gelukkig niet zo'n forum waarop alleen geantwoord wordt; dat heb ik ook en nog veel erger, het tegen elkaar opbieden wie het het zwaarst heeft.

Neem me niet kwalijk. Ik zie het als opbouwende kritiek hoe je reageert. Dit is voor mij ook nieuw. En als ik aan mijn hulpverlener vertel dat ik deze site ontdekt heb en deze mij ergens voor waarschuwt dat er zulk soort sites bestaan, komt die angst in me op.

toen ik dik 30 jaar geleden voor de 1e keer anorexia ontwikkelde bestond er nog geen internet. Kon dus ook geen lotgenoten vinden. En ben ik er Op eigen kracht uitgekomen. Dit is de 1e site die ik bezoek en ontdek. Vragen staat toch vrij? 

Ik wil juist niet negatief beïnvloed worden en zoek ook naar de juiste toon. Plus dat ik nu hulp nodig heb om de onderbouwing te vinden wat me triggert. Dat weet ik nog niet.

ik ben blij toe dat ik antwoord van een aantal heb gekregen op mijn vraag. Geeft mij de moed om met dit forum door te gaan.

maar je bent wel erg in de verdediging. Ik bedoelde het niet vervelend. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

@Melissa1983 

Een es en het herstellen ervan is helaas niet leuk of fijn. Dat is gewoon heel zwaar en dan is het logisch dat je af en toe negatief bent. Ik denk dat het belangrijkste is dat we elkaar wel op een motiverende manier blijven benaderen en dat we rekening met elkaar houden door het gebruiken van een bv een spoiler. Verder is het aan de lezer of hij/zij die dan opend of niet. Of je jezelf negatief laat beinvloeden ligt voor het grootste deel bij jezelf. 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook je moeilijke momenten mag delen! Juist dan is soms wat extra steun heel fijn laat je daardoor niet tegenhouden <3

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@Melissa1983: het delen van de problemen waar je mee worstelt is echt iets heel anders dan wanneer je mensen aanspoort om af te vallen, tips gaat geven hiervoor etc. Buiten dat is een eetstoornis nou niet echt iets positiefs, dus het is ook logisch dat de inhoud van berichten dan vaak niet positief zijn. En als mensen echt heftige dingen willen delen, bijvoorbeeld over automutilatie, de hoeveelheid (lage) calorieen, hun gewicht, over braken of laxeren etc. dan is de regel dat dit onder een spoiler geplaats wordt. Op die manier kunnen andere forumleden er zelf voor kiezen of ze dit wel of niet willen lezen. Verder is het trouwens ook niet jouw verantwoordelijkheid als een ander zich een berichtje van jou heel erg zou aantrekken. Dat zegt meer over die ander dan over jou :) 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983
1 minuut geleden zei Marloes97:

@Melissa1983 

Een es en het herstellen ervan is helaas niet leuk of fijn. Dat is gewoon heel zwaar en dan is het logisch dat je af en toe negatief bent. Ik denk dat het belangrijkste is dat we elkaar wel op een motiverende manier blijven benaderen en dat we rekening met elkaar houden door het gebruiken van een bv een spoiler. Verder is het aan de lezer of hij/zij die dan opend of niet. Of je jezelf negatief laat beinvloeden ligt voor het grootste deel bij jezelf. 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook je moeilijke momenten mag delen! Juist dan is soms wat extra steun heel fijn laat je daardoor niet tegenhouden <3

@Marloes97 

Hoe doe ik dat een spoiler of een bv? Is voor mij nog allemaal nieuw😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Mijn ervaring met dit forum is dat er vooral wordt aagemoedigd om niet met de eetstoornis mee te gaan. En dat er onderscheid wordt gezocht tussen jezelf en de eetstoornis (wat soms lastig is, zeker in de beginfase denk ik, of als je al vele jaren een eetstoornis hebt).

Het kan natuurlijk wel zijn dat het je geen goed doet, ik denk dat ieder daar voor zichzelf alert op moet zijn. En eventueel juist bespreekt waar je tegenaan loopt zodat het weer helpend/positief kan worden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

@Melissa1983 boven aan je berichtenbox staat een oog symbool als je daar op klikt krijg je een blokje die voor andere is afgeschermd en die je dus kunt openen dan krijg je dit...

Spoiler

;)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983
Spoiler

Snap hem hihi thanks

@Marloes97

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
2 minuten geleden zei Vaala:

En als ik aan mijn hulpverlener vertel dat ik deze site ontdekt heb en deze mij ergens voor waarschuwt dat er zulk soort sites bestaan, komt die angst in me op.

Ik snap die waarschuwing. Je hebt nou eenmaal pro-ana-websites bijvoorbeeld. En ook op een forum als deze is het natuurlijk altijd mogelijk dat er mensen op een wat meer negatieve manier aanwezig zijn. Die mensen zijn echter wel (zwaar) in de minderheid. Mochten mensen je toch triggeren, bescherm jezelf daar dan tegen en kies ervoor om 'over die mensen heen te lezen' en daar verder geen aandacht aan te besteden. En wanneer je het idee hebt dat er iets niet door de beugel kan, dan maak je daar een melding van. Liever een melding te veel dan te weinig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Aan diegene die hebben gereageerd op mijn vraag. Hartelijk dank. Ditbetekent voor mij heel veel dat ik iets heb gevonden, waar ik met lotgenoten Mn es te delen. En je hoeft voor mij geen sorry te zeggen. Ieder heeft zn problemen en moeilijkheden.

juist vind ik het fijn dat ik iets heb gevonden waar ik 24/7 terecht kan. En de discussie die ontstaan is geeft misschien wel aan hoe betrokken iedereen is. Ik accepteer en respecteer iedereen en zou het fijn vinden dat dat ook wederzijds is.

ben nog een beginneling moet je maar denken.

elli

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

@Vaala je noemt mij zwaar in de verdediging en dat klopt ook.

Ik vind het vaak moeilijk om op internet mijn mening te plaatsen, het wordt vaak verkeerd opgepikt en als aanvallend gevoeld en dat wilde ik voorkomen.

Ik ben soms een beetje erg kort door de bocht en daar kan niet iedereen tegen, vandaar.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.