Spring naar bijdragen
Mlies

Identiteit ontwikkelen

Aanbevolen berichten

Mlies

Hallo allemaal!

Een tijd terug heeft Carmen Netten een blog geschreven "eetstoornis als identiteitsstoornis". Ik herkende mezelf daar ontzettend in. Op dit moment is mij duidelijk geworden dat ik eigenlijk mezelf ook helemaal kwijt ben. Wie ben ik, wat wil ik....wat is mijn identiteit. En ik realiseerde mij ook wat een ontzettende klus dit is om hier een antwoord op te gaan vinden. Daarom ben ik erg benieuwd of jullie tips hebben/boeken/films of opdrachten of vragen om over na te denken. Want hoe start je hiermee?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik ben nu fotoboeken aan het bekijken en daarin vind ik stukjes 'ik' terug die helemaal zijn weggevaagd. Ik probeer ook goed te zoeken: wat bracht me blijdschap? Waar genoot ik van? Wat deed ik graag? Wat vond ik helemaal niet prettig? 

Misschien is zoiets voor jou ook helpend?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wit.

Ontzettend herkenbaar. Ik heb hier ook heel veel vragen over. Ook al ziet mijn omgeving mij als 'een enorme persoonlijkheid'. Ik heb altijd vragen over wie en wat ik ben, al sinds puberteit (dan hoort het er wel bij).

Helaas heb ik zelf weinig tips voor je, maar lees dus graag mee!:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Een beetje aansluitend bij wat @Linsey al schrijft... Je kan idd gaan verkennen wat jouw meningen, voorkeuren, likes en dislikes zijn. Bv qua politiek: welke standpunten vind je belangrijk, welke juist niet, waar ben je keihard tegen? In vriendschappen/relaties: wat waardeer jij in je vrienden/familie/partner? Wat waarderen zij in jou? Met welke eigenschappen kunnen mensen jou écht irriteren? Qua bezigheden: wat vind je leuk om te doen en wat vind je dodelijk saai of onbelangrijk? Zijn er onderwerpen waarover je iets bij zou willen leren?

Ik heb wel eens met mijn therapeute het kwaliteitenspel gedaan. Dan ga je kijken welke eigenschappen je hebt, zowel positief als negatief, en welke eigenschappen je belangrijk vindt. Meestal zit er achter/onder een mindere eigenschap toch een kwaliteit verborgen. Er wordt ook gekeken naar wat je irritaties jou kunnen vertellen over hoe jij zelf in elkaar zit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

@Jessie @Linsey Bedankt, als kind ben je inderdaad puur. Misschien kan ik daar aan terug denken of naar kijken om wat dingen op te schrijven. En de vragen van Jessie zijn ook goed om een start mee te maken! Je identiteit is natuurlijk zo ontzettend breed, dat maakt het zo lastig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
19 minuten geleden zei Mlies:

Je identiteit is natuurlijk zo ontzettend breed, dat maakt het zo lastig.

Omdenken: dat het zo breed is, geeft heel veel ingangen en mogelijkheden :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Misschien kun je het zien als jezelf leren kennen. Wat vraag je iemand die je net hebt ontmoet? Hoe leer je iemand anders kennen? Diezelfde vragen zou je kunnen toepassen op jezelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Ha Mlies, herkenbaar hoor wat je schrijft (fijn dat de blog van Carmen hierover zo treffend voor je was). Uit mijn eigen ES tijd herinner ik me hoe veel verwarring en eenzaamheid er was; wat wil ik, wat vind ik belangrijk, ook in therapie een lastige vraag om te beantwoorden.

Als tip denk ik aan de boeken van Brené Brown, die gaan over de moed om imperfect te zijn, grenzen te stellen en jezelf toe te staan om kwetsbaar te zijn. We zijn soms zo druk met zorgen voor de ander, dat we langs lastige, pijnlijke en moeilijke gevoelens van onszelf heen leven of ze wegdrukken (over-eten / niet eten). Je kent Brené misschien van haar beroemde TED talk. De titels zijn: 'De kracht van kwetsbaarheid. Heb de moed om niet perfect te willen zijn'. En: 'De moed van imperfectie. Laat gaan wie je denkt te moeten zijn.' 

Direct en indirect gaat het in deze boeken veel over wie je mag zijn, je identiteit.

Lieve groet, Hanneke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
moon_adamanta

Ik ben hier momenteel ook heel erg mee bezig. Door mijn binge eating in combinatie met trauma ben ik bang dat ik nooit echt een eigen identiteit heb ontwikkelend. Aangezien ik op mijn 5e al begonnen ben met trauma gebeurtenissen. Als iemand mij nu vraagt wie ik ben en wat ik wil kan ik geen antwoord geven. Ik heb namelijk werkelijk geen flauw benul. Waar ik langzaam mee begonnen ben is het bepalen wat mijn eigen normen en waarden. Wat vind ik belangrijk in het leven? Niet wat vind iemand anders want zo heb ik dat geleerd. Nee wat vind ik. Welke waarden bijvoorbeeld veiligheid geluk liefde vind ik belangrijk? En hoe kan ik meer naar deze waarden leven? Misschien is dat ook voor jou een beetje een begin??

Liefs 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

@moon_adamanta Hee! Bedankt voor je reactie! Ik zat ook aan zoiets te denken maar ik vind dat nog wel lastig omdat het allemaal zo groot is. De onderwerpen zijn zo groot. Wat zie je jezelf doen over 5 jaar qua werk en geluk en liefde. Maar dan denk ik wooowwww. pfffff, hoe kom ik hieruit. Hoe doe jij dat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

@Mlies hoe zou je het wat meer behapbaar kunnen maken? Wat is een 1e stap in een van de onderwerpen die je noemt? Je kunt bijv beginnen door te voelen waar je gedurende dag energie van krijgt, waar je warm voor loopt of wat juist helemaal niet (waar heb je een hekel aan). 

Als ik aan het einde van de dag helemaal kaport moe ben, dan kan het zijn dat ik met dingen bezig ben geweest die weinig met mijn belangrijkste waarden te maken hebben. Stel dat creativiteit en vrijheid heel belangrijk voor je zijn en je zit in een 9-5 baan waar alles strak volgens regels moet verlopen, daar word je wsl niet heel gelukkig van.

Nou goed, zomaar een voorbeeld als het gaat over waarden.

Blijf maar lekker sparren op het forum, dat geeft soms ook puzzelstukjes op je juiste plek terug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.