Spring naar bijdragen
Vaala

Dikke buik

Aanbevolen berichten

Vaala

ik heb al een jaar last van een dikke buik. In augustus 2017 ben ik aan Mn darmen geopereerd. Ik dacht dus dat het daarvan kwam. De mld-arts had ook aangegeven dat ik daar waarschijnlijk de rest van Mn leven last van zou hebben. Nou krijg ik een vragenlijst van de es-kliniek. En daar was de vraag, welke gebieden van Mn lichaam last van had. Heb dus Mn buik opgeschreven. En ik las ergens dat die dikke buik veroorzaakt wordt door ondervoeding. Betekent dit, als ik meer zou eten, Mn dikke buik ook zal verdwijnen? Ik weet rationeel dat ik niet dik ben. Maar zo ondervoed ben ik nou ook weer niet. Wie kan me hier iets meer over vertellen of beamen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het ligt eraan wat de oorzaak is. Ondervoeding kan idd een opgezette buik veroorzaken, en dan is het te verhelpen door die ondervoeding aan te pakken. Maar als het een andere oorzaak heeft, ligt de oplossing ook ergens anders.

Op basis van wat de mld-arts zei, klinkt het alsof het een andere oorzaak heeft. Zou je die arts nog eens kunnen benaderen om na te vragen waardoor die opgezette buik veroorzaakt wordt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Hey @Vaala goede suggesties van @Jessie 

Is je buik wat dikker of m.n. opgezet? Dit kan namelijk ook door voeding komen die je bijv niet goed verdraagt.

Daarnaast schrijf je dat je niet ondervoed bent maar wie zegt dat? Er zijn veel mensen ondervoed, ook mensen met een gezond gewicht! Het uitsluiten van bepaalde stoffen (bijv vetten) kan ook een opgeblazen buik geven.

Groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Bij mij heeft een regelmatig en volwaardig eetpatroon hier veel bij geholpen. Maar zoals hierbiven al gezegd ligt het echt aan wat de oorzaak is. Overigens werden mijn klachten eerst wel erger en pas na een heel aantal maanden goed eten werkte mijn darmen weer naar behoren en werd mijn buik minder opgeblazen. Eet je ook regelmatig?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

de kliniek waar ik aangemeld ben heeft te kennen gegeven dat ik nog niet in de gevarenzone ben. Dus eigenlijk was mijn conclusie dat ik niet ondervoed ben. Beetje bij voorbaat dan.

ja, ik eet wel regelmatig, sinds ik uit het zkhs. Ben. Wil niet nog een keer een operatie moeten ondergaan.

het zou inderdaad kunnen dat ik te weinig vetten binnen krijg. Ik ben als de dood voor vetten. Alles moet 0% of mager zijn. En dan ook de calorieën tellen.

ik word er nu ook onpasselijk van als ik dit schrijf. Rationeel dan.

ik schaam me er gewoon voor. Daarom vind ik deze site ook zo fijn. Je kan er zijn hoe je bent. Geen vooroordelen.

wil ook even aangeven dat ik laxeerpoeder gebruik op advies van de mld-arts.

mn darmen werken niet zo erg goed meer.

ik wou dat ik verlost was voor het de hele dag aan eten te moeten denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Happie

Vet is juist ook erg belangrijk voor een goede darm doorloop! Ik herken me erg in dat alles 0%vet en weinig kcal moet zijn, maar soms kan vet dus juist wel meer bijdragen aan een platte buik. Fijn dat je je hier niet veroordeeld voelt, er is ool niks om je voor te schamen! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
4 uur geleden zei Vaala:

de kliniek waar ik aangemeld ben heeft te kennen gegeven dat ik nog niet in de gevarenzone ben. Dus eigenlijk was mijn conclusie dat ik niet ondervoed ben. Beetje bij voorbaat dan.

ja, ik eet wel regelmatig, sinds ik uit het zkhs. Ben. Wil niet nog een keer een operatie moeten ondergaan.

het zou inderdaad kunnen dat ik te weinig vetten binnen krijg. Ik ben als de dood voor vetten. Alles moet 0% of mager zijn. En dan ook de calorieën tellen.

ik schaam me er gewoon voor. Daarom vind ik deze site ook zo fijn. Je kan er zijn hoe je bent. Geen vooroordelen.

hoi

Nogmaals, er zijn heel veel mensen ondervoed, ook mensen die er gezond uitzien...dus dat hangt niet samen met gewicht! De kliniek kan dit ook niet zo zwart/wit stellen. 

Wat @Happie zegt is helemaal waar! Vetten zijn heel heel belangrijk voro je darmen. DE slijmvliezen moeten gevoed worden door o.a. vetten (de gezonde) en eiwitten. Vet bevat meer kCal maar dat zegt echt niet alles want het bevat ook veel waardevolle stoffen waar je lichaam veel aan heeft.

Je ziet vaak darmproblemen na eetstoornissen en voeding (echte voeding) is dan belangrijk.

Wat ik me nog afvroeg, is er wel eens gekeken naar intoleranties en /of parasieten oid? 

Je wens snap ik en ik wens het je toe en het kan, echt het kan! Zou je stapjes willen zetten in eht loslaten van bepaalde eetissues?

Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

dag,

nee, er is nog nooit gekeken naar intoleranties o.i.d.

en tja ik begrijp wat je zegt, dat ik ook vetten nodig heb. alleen ik heb nu nog zon aversie tegen vetten dat ik het echt niet aandurf ze in te nemen. daar ben ik misschien nog niet aan toe.

als ik geholpen wordt door die kliniek zal ik dat waarschijnlijk wel weer opbouwen. tenminste dat hoop ik.

want ben het zo beu. het is net of er een stemmetje in mn hoofd zit die mentaal sterker is dat mn ratio.

gr.elli

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
18 uur geleden zei Vaala:

Ondervoeding heeft vrij weinig met (onder)gewicht te maken hè. Genoeg mensen met een gezond gewicht en zelfs met overgewicht, die alsnog ondervoed kunnen zijn. Ondervoeding heeft vooral te maken met de hoeveelheid voedingsstoffen, vitaminen, mineralen etc. die op weefselniveau aanwezig zijn.
Vetten zijn ontzettend belangrijk voor de opneembaarheid van vitaminen en mineralen, maar ook voor een goede darmwerking of voor bijvoorbeeld een goed functionerend endocrien systeem. Weet je dat hormonen zoals cortisol, dhea, oestrogeen, progesteron, testosteron e.d. uit cholesterol worden gemaakt? En ook de schildklier gaat trager werken na de overgang, maar ook bij inname van te weinig koolhydraten, waardoor je darmfunctie vertraagt.

Het heeft mij destijds enorm geholpen om de functies van bepaalde voedingsstoffen op te zoeken en ook de schadelijke gevolgen bij een tekort hiervan. Daardoor ben ik heel anders tegen voeding aan gaan kijken. Weet je dat je lichaam bijvoorbeeld minimaal 40 tot maximaal 80 gram onverzadigd vet per dag nodig heeft?
Opgeblazenheid kan verder door ontzettend veel factoren veroorzaakt worden: parasieten, schimmels, lactose of gluten intolerantie, bepaalde voedingsmiddelen zoals kolen, uien, knoflook etc., rauwe groentes, een disbalans aan bacterien in je darmen, gebruik van zoetstoffen of koolzuur etc.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.