Spring naar bijdragen
Vaala

Eten overdag en savonds

Aanbevolen berichten

Vaala

ik merk de laatste tijd dat ik overdag nauwelijks eet en savonds lijkt het meer op een schranspartij

wie herkent dit en wat kan ik eraan doen? Ik let wel heel erg op de koolhydraten. Eigenlijk voel ik me er heel vervelend onder.

lijkt wel alsof ik buiten mezelf sta. Heb ontdekt dat ik koolhydraatarm kan eten.

zo lijk ik er wel zeker van dat ik niet weer in t zkhs beland. Omdat ik in ieder geval eet en Mn darmen onderhoud.

klinkt dit raar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
13 uur geleden zei Vaala:

zo lijk ik er wel zeker van dat ik niet weer in t zkhs beland. Omdat ik in ieder geval eet en Mn darmen onderhoud.

ik vraag me af of je hiermee je darmen onderhoud. Misschien met het koolhydraatarm eten, maar ook dat vraag ik me af (en wat is de intentie? is het niet ook eetgestoord??)

Maar de manier waarop jij nu eet: overdag niets, 's avonds heel veel is hoe dan ook NIET goed voor je darmen.

13 uur geleden zei Vaala:

wat kan ik eraan doen?

Hele 'simpele' oplossing volgens mij : overdag meer gaan eten, zorgen voor een structuur in je dagen/eetpatroon. Zodat je 's avonds niet zulke extreme honger hebt. Want ja, die schransbuien zijn natuurlijk logisch te verklaren na over (bijna) niets te eten. Dus ik zou zeggen, probeer een structuur in je dagen te krijgen:
- ontbijt

- tussendoor

- lunch

- tussendoor

- avondeten

- tussendoor

Daar ga je je darmen mee helpen, daar ga je je lichaam mee helpen, daar ga je de schransbuien mee voorkomen, enz.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Er wordt vaak gevraagd wat er achter zit, wat de intentie is. Maar dat weet ik juist nu (nog) niet. Ik vermoed dat het komt door traumatische zkhs.opnames het afgelopen jaar. Dat is nou net wat we aan het onderzoeken zijn. Tuurlijk is het een es. Mn hulpverlener denkt dat ernog meer achteruit. Mn traumatische jeugd. En ik weet mentaal heel goed hoe het werkt. Alleen Mn gevoelens en het rationele botsen met elkaar. Ik wou dat ik wist waarom ik doe wat ik doe. Ik lees en praat er regelmatig over. Het is niet voor niks dat ik hulp gezocht heb. Ik weet het gewoon niet. Ben op zoek naar bevestiging en vind die ook deels hier op dit forum. Niemand (behalve ggz) is op de hoogte dat ik op dit forum zit. Op de een of andere manier kan ik dat niet vertellen. Mensen zijn ook bang dat het geen goed forum is. Ben toch van plan het aan andere mensen te vertellen. Laten ze maar weten dat ik ook op deze manier hulp zoek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
55 minuten geleden zei Vaala:

Ik wou dat ik wist waarom ik doe wat ik doe.

Met het oog op wat je beschrijft, een moeilijke jeugd en traumatische zhk-opnames, denk ik dat het eigenlijk best goed te verklaren is waarom je problemen met eten hebt. Destructief gedrag kan heel goed 'helpen' om moeilijke gevoelens te onderdrukken of af te vlakken. Je ratio kan nog zo goed weten wat gezond en verstandig is, gezond en verstandig gedrag geeft niet bij iedereen diezelfde pay-off.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
moon_adamanta

Ik herken dit ook heel erg. Overdag eet ik een klein beetje ontbijt en wat lunch en in de avond ga ik helemaal los dat lijkt het echt alsof ik niet meer kan stoppen zelfs misselijkheid houdt me dan niet tegen. :(Ook bij mij heeft het te maken met een trauma verleden en het is dus niet iets wat ik zo even op kan lossen. Wat ik nu wel probeer is om uitgebreider te ontbijten en te lunchen dus niet met een half broodje maar met een hele en als ik een goede dag heb zelfs 2 broodjes. Zo probeer ik te voorkomen dat ik door veel te weinig te eten overdag in de avond ga snaaien/schransen. Wat meer stabiliteit in je eten overdag zou misschien kunnen helpen dit te voorkomen/verminderen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Dank voor jullie support. Ik wil inderdaad ook proberen, om in ieder geval, smorgens goed te eten. Alleen dat denk ik al n paar weken. En ja, ik kan het nog steeds niet goed. Bv. Havermout. Dan schrik ik achteraf hoeveel cal. En koolhydraten erin.zitten. En ben ik weer terug bij af. Ik weet dat het belangrijk is om goed te ontbijten. En ja, jessie, je hebt gelijk. Zo doe ik ook. Ratio versus gevoel. Elke dag weer knokken. En moon-adamanta, ik vind het heel knap dat je het toch doet. Ik ga het morgen echt proberen. Dan laat ik je het weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983

@Vaala

En als je ontbijt met een bak kwark met bijv muesli of ongezouten noten ??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
53 minuten geleden zei Vaala:

Dank voor jullie support. Ik wil inderdaad ook proberen, om in ieder geval, smorgens goed te eten. Alleen dat denk ik al n paar weken. En ja, ik kan het nog steeds niet goed. Bv. Havermout. Dan schrik ik achteraf hoeveel cal. En koolhydraten erin.zitten. En ben ik weer terug bij af. Ik weet dat het belangrijk is om goed te ontbijten. En ja, jessie, je hebt gelijk. Zo doe ik ook. Ratio versus gevoel. Elke dag weer knokken. En moon-adamanta, ik vind het heel knap dat je het toch doet. Ik ga het morgen echt proberen. Dan laat ik je het weten.

Je hebt voeding nodig en kcal alleen zegt zo weinig! Je kunt ook kijken naar de voordelen van ontbijt en de voordelen van havermout!

Zou dat helpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Dit helpt zeker. Voel me gesteund. Kwark heb ik niet en muesli ook niet. Ongezouten noten wel. Ik heb wel Griekse yoghurt. Dat zal in t zelfde straatje liggen, denk ik. Ik ga echt Mn best doen, om in ieder geval goed te ontbijten. Dat is stap 1.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983

@vaala, griekse yoghurt is ook zeker goed en lekker😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
9 uur geleden zei Vaala:

Dit helpt zeker. Voel me gesteund. Kwark heb ik niet en muesli ook niet. Ongezouten noten wel. Ik heb wel Griekse yoghurt. Dat zal in t zelfde straatje liggen, denk ik. Ik ga echt Mn best doen, om in ieder geval goed te ontbijten. Dat is stap 1.

Goed van je! Mogelijk kan het forum je helpen.

Weet je, ik denk niet dat het gaat om wat voor ontbijt je neemt (al is griekse yoghurt prima hoor) maar meer om het feit wat je hierboven schreef, de es, het ontbijten op zich..en dat is een hele mooie stap als je dat lukt (met welk product dan ook), stap voor stap naar een volwaardig eetpatroon!

Zet hem op

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
moon_adamanta

Het is ook niet altijd makkelijk dat geef ik ook meteen toe. De ene dag heb ik meer last van flashbacks/herinneringen dan de andere dag. Daarmee gaat dus ook het eten beter of eigenlijk helemaal niet (een van de 2). Hoe is het vandaag gegaan bij jou??

Groetjes

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Dat herken ik. Bij mij de ene dag ook beter dan de andere dag. Maar dan meer, dat als ik minder zelfvertrouwen heb of Mn lage zelfbeeld beneden peil is eet ik nog minder. Ik heb gisteren redelijk goed ontbeten. Ook de lunch was het dubbele van wat ik voorheen at. Alleen die scharnspartij savonds was er nog steeds. Voel me er vreselijk door. Maar ik probeer door te zetten. Net ook het dubbele gegeten als anders. Ook wel weer een zekere trots dat ik het toch maar doe. Ook schuldig. Zo dubbel. Maar probeer het vol te houden. En dan hopen dat die schranspartijen savonds afnemen. Moet er een zekere balans in houden. Toch heb ik in zn totaliteit niet meer (qua cal.) gegeten dan anders. Waarschijnlijk toch aangepast gegeten. Vul het in op voedingsmeter. Heel dwangmatig. Doe jij dat ook?

groet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
44 minuten geleden zei Vaala:

. Ook wel weer een zekere trots dat ik het toch maar doe. 

Hou dat gevoel vast! Knap dat je doorzet en ook een lunch genomen hebt!

Het meer eten in de avond zal dan ook minder worden als jou lichaam gaat wennen aan volwaardig eten overdag (dus opbouwen naar volwaardig durf je dat?).

Waarom hou je alles zo dwangmatig bij? Wat denk je daarmee te bereiken?

Succes vandaag en alvast eet smakelijk voor je ontbijt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Nou, daar durf ik me nog niet aan te wagen. Heb er nog niet over nagedacht dat het ooit zover komt. Ik weet niet waarom ik deze dwang heb. Lijkt wel een verslaving. Ik denk dat ik er controle mee wil bereiken. Ik wil alles in de gaten houden. Niet alleen Mn eten, maar echt alles en iedereen in Mn omgeving. Heeft er mede ook mee te maken dat ik doof ben. Ben erg visueel ingesteld. Ik heb vanmorgen al ontbeten en t smaakt me ook nog. Das een pluspunt. Voel wel enige wroeging t.o.v. Mezelf. Voel me na gisteren en vanmorgen nog dikker. T zal niet echt zo zijn. Zo moeilijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Vaala denk dat het voor veel mensen herkenbaar is... de hele dag "sterk blijven" en dan 's avonds dat niet meer vol kunnen houden.

Dit is wel heel slecht voor je lijf. Niet alleen voor je maag en darmen (die ineens een plons aan eten te verwerken krijgen, waar je heel moe van wordt), maar ook voor je honger/verzadigingsgevoel, je insuline-afgifte en je bioritme. Ik weet dat het niet de oplossing is dat ik dit zo neerzet, maar alle kleine beetjes helpen. En uiteindelijk durf je het dan wél aan om overdag beter te gaan eten en dan zul je merken dat na een paar dagen ook de avondhoeveelheid minder wordt. 

Wat zou jou helpen? Meer informatie / kennis over de gevolgen? Tips over gezonde ontbijt en lunch? Dagschema's van anderen? Voor iedereen werkt wat anders, jij bent de enige die dit aan kan geven. Ik hoop dat je vandaag een goede dag hebt in elk geval :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melissa1983
2 uur geleden zei Lucy:

@Vaala 

Wat zou jou helpen? Meer informatie / kennis over de gevolgen? Tips over gezonde ontbijt en lunch? Dagschema's van anderen? Voor iedereen werkt wat anders, jij bent de enige die dit aan kan geven. Ik hoop dat je vandaag een goede dag hebt in elk geval :)

@lucy

Ik zit dit zo mee te lezen en herken mezelf heel erg in @Vaala probeer ook zo min mogelijk overdag te eten, sochtends wel een hele magere ontbijt.

Spoiler

De rest van de dag leef ik op koffie en kauw de hele dag kaugom. Als ik echt echt honger krijg neem ik rauwkost of kipfilet. 

Verder heb ik dan savonds ook wel trek eet mijn avondeten 

Spoiler

Wat ook heel magertjes is als mijn kids er niet zijn. 

Als ik dan echt trek heb kan ik me vol eten aan ongezouten noten. 

Ik zou wel meer informatie/kennis over de gevolgen willen hebben😊. Misschien dat ik er dan anders naar ga kijken.....daar zeg ik wel bij misschien want mijn ES wint het de laatste tijd van alles😔

Groetjes melissa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Het is een beetje dubbel, Melissa, ik vind het erg voor je dat je er ook zon moeite mee hebt. Andere kant ook herkenbaar voor mij. Ben ook op zoek naar info van andere mensen. Ik zou wel dagschemas van anderen willen zien. Ideeen op doen. Wat je zo op n dag moet eten om weer gezond te worden. Mijn es wint het ook nog steeds. Dwing mezelf om overdag ook wat te eten. Maar kom niet veel verder dan n cracker. Zo min mogelijk cal. En koolhydraten. T blijft tot nu toe n gevecht. Sinds n paar dagen probeer ik weer te eten. Misschien dat t jou ook aanspoort.

groet, elli

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
Op ‎28‎-‎3‎-‎2018 om 16:50 zei Vaala:

Ik zou wel dagschemas van anderen willen zien. Ideeen op doen. Wat je zo op n dag moet eten om weer gezond te worden.

Kijk je wel eens in het topic 'samen aan ons eetritme werken'? Daar worden lijstjes gepost van wat mensen hier eten. Wat niet genoeg is staat meestal onder een spoiler. Als je trigger gevoelig ben, dan zou ik die dus gewoon niet openen en niet bekijken. De lijstjes die relatief volwaardig zijn, staan niet in spoiler. Ook de ervaringsdeskundigen (die dus geen eetstoornis meer hebben) posten daar op en af hun lijstjes ter inspiratie.  

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Ik ga zeker ff kijken Lydia. Bedankt voor de tip.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.