Spring naar bijdragen
Bartje

Heb ik een eetstoornis

Aanbevolen berichten

Bartje

Hoi mijn naam is Bart. 

Ik twijfel om contact op te nemen met Human Concern omdat ik niet zeker weet of het nodig is.

Mijn situatie:
In het begin van mijn studententijd ben ik enorm aangekomen, ik was ongelukkig in mijn huis en studie destijds. Ik kwam binnen een jaar ongeveer 40 kilo aan, waarbij ik van 80 tot 120 kilo ging. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee, maakte in foto's van mezelf in de spiegel en begon met afvallen. Ik besloot dat ik niet wilde crash dieeten maar echt mijn gedrag rondom eten wilde aanpassen en dat het daarmee een langdurig process zou worden. Ik maakte gestaag progressie en binnen 2 jaar was ik alles kwijt. Toen werd ik gevraag om modellenwerk te gaan doen. Daarbij hoort een afgetraind lichaam en sindsdien ben ik in de 6de versnelling gegaan. Ik houd alles bij, ben continu bezig met gezond eten en bestempel veel als ongezond. Ik probeer zo veel mogelijk te sporten en kijk de hele dag fitness filmpjes.

Op dit moment ben ik kern gezond, een goede BMI en gewoon een fitte guy, maar ik ben nog lang niet waar ik wil zijn...

De laatste tijd merk ik echter  dat ik een beetje obsessief begin te worden, ik knijp continu in alle plekken waar wat vet zit. Kijk de heel tijd in de spiegel "of ik al ben afgevallen". Voel me enorm schuldig als ik een dag niet sport omdat studie extra aandacht nodig heeft en zo gaat het maar door. Ik ga dan nog extra erg focussen op minder eten en vooral gezond eten. Totdat ik breek en dan breek ik hard, ik begin dan gedachteloos hele broden weg te werken en ben werkelijk niet te stoppen. Totaal geen gevoel van verzadiging of iets dat zegt dat ik moet stoppen. Ik voel me enorm zwak als het gebeurd en alles in me wil het ook niet maar toch doe ik het en kan ik mezelf niet stoppen. Als het gebeurd wil ik ook alleen zijn omdat ik me er zo voor schaam. Ik loop dan letterlijk een bospad in en schrans daar alles binnen 10 minuten weg. Vervolgens voel ik me enorm schuldig en ben ik woest op mezelf dat ik dan ga twijfelen of ik mn vinger in mijn keel moet stoppen om alles weer kwijt te raken. Meestal doe ik het echter niet omdat ik wel weet dat ik dan gewoon veel te ver ga. Maar zelfs na die gedachten denk ik: "zal ik nog wat meer halen?"

Ik voel me uiteindelijk zo verrot hierdoor en baal dan zo van mezelf omdat ik dan gewoon een week aan gezond eten heb weggegooid. Probleem is dat ik de consequenties weet, maar de cyclus maar niet kan stoppen. Alles in mij wil dat laatste randje vet wegwerken, maar toch lukt het me niet. Hoe obsessief ik er ook mee bezig ben, ik krijg het niet weg, volgens mij puur omdat ik niet consequent genoeg minder calorieen eet dan ik consumeer, door dit soort praktijken.

Nu is de vraag of dit iets dusdanig ergs is dat je het kan zien als een eetstoornis, of dat het gewoon iets menselijks is?

Wat is jullie optiek?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hoi Bart,

Wat knap dat je je verhaal hier zo open deelt. Het op deze manier bezig zijn met eten en er constant en obsessief over nadenken en uiteindelijk voor je gevoel de 'controle' kwijtraken, is al reden genoeg om contact op te nemen met Human Concern. Het voelt voor jou niet goed en dat ik de belangrijkste stap naar het vragen om hulp en advies. Daarbij kan het nooit kwaad om je aan te melden en de intake te doorlopen, zo krijg je voor jezelf ook meer inzicht in wat deze gedachten en gevoelens voor je betekenen. Als je er niets mee doet en op deze manier verdergaat, gaat het vroeg of laat misschien mis en zeg je 'had ik maar'. Ze zeggen wel vaker dat je beter spijt kunt hebben van iets dat je wel gedaan hebt, dan van iets dat je uiteindelijk niet hebt gedaan. Ik denk dat dit daar een mooi voorbeeld van is. Je kunt er ten slotte niets aan verliezen, je wordt er juist wijzer van én krijgt misschien de hulp waar je stiekem toch wel naar verlangd. Nu kun je er nog op tijd bij zijn, laat jezelf niet verder wegzakken en gun jezelf de hulp die HC je zou kunnen bieden.

Heel veel succes! Ik ben benieuwd welke keuze je uiteindelijk maakt en of je vindt waar je naar zoekt.

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Beste Bart, 

Allereerst dank voor je openheid. Heel moedig om je verhaal met ons te delen! Zo te horen zit je al langer met eten en gewicht in de knoop. 

Of het een eetstoornis is? Dat is niet eens het belangrijkste om te weten. Het gaat er om hoe veel last jij er van hebt. Zo te lezen is dat flink wat. En dát is de reden om hulp te zoeken: als je leven beïnvloed wordt op een manier die jij niet prettig vindt. 

De eerste stap is om naar je huisarts te gaan. Ook als je uiteindelijk bij HC uit wilt komen zal je via je huisarts moeten gaan. Ik denk dat het kan helpen om daar je verhaal te delen zodat je iemand deelgenoot maakt. Bij HC is er ongetwijfeld een plek voor je, als je er zelf een goed gevoel bij hebt.

Ik wens je veel wijsheid in dit proces.

Groet, Lucy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
flowi

Hoi Bart, allereerst welkom!

Ik ben het volledig eens met voorgaande reacties, daarnaast herken ik heel veel van wat je schrijft (het is bijna alsof ik mezelf lees)

Ook ik vroeg me heel vaak af of het wel erg genoeg was bij mij, of ik wel aan bepaalde symptomen voldeed, dat ik toch geen es kon hebben als man, of met een (toen nog) “gezond” gewicht/BMI.. Helaas kon ik mijzelf destijds eigenlijk altijd wel weer “geruststellen” dat er weinig tot niets aan de hand was ondanks alles.. Ondertussen veranderde er helemaal niets, nou ja het werd alleen maar erger naarmate de tijd vorderde, alleen lukte het me nog steeds niet om aan de bel te trekken, tot het “iets” later ineens niet anders meer kon omdat mijn lichaam het begon op te geven..

Als ik hierop terugkijk had ik echt veel eerder (lees: jaren) hulp moeten zoeken, waarschijnlijk was ik nu dan ook een stuk verder in mijn herstel geweest, of zelfs al hersteld. Nu kan je deze woorden dus opvatten als “oh dan valt het dus wel mee met mij” maar dat dacht ik dus ook alleen maar (zelfs nu nog betrap ik me er soms op) en daar baal ik nog steeds van. Mijn advies is dan ook (net als hierboven aan je gegeven wordt) om echt een afspraak te maken met je huisarts. Alleen al er over praten met hem/haar lucht misschien al iets op, en als je dat gesprek te spannend vindt is het uitprinten en laten lezen ook nog een prima optie, zo heb ik het gedaan, en ondanks alles was ik er nog steeds van overtuigd dat ze mij ging wegsturen met de mededeling dat ik me aanstelde, dit gebeurde uiteraard niet. 

Mocht je wel een eetstoornis hebben: die gaat echt niet vanzelf over, en wordt daarnaast alleen maar erger en erger waardoor je het jezelf alleen maar moeilijker maakt door te blijven wachten. Als het gewoon iets “menselijks” is (een eetstoornis is extreem menselijk ;)), dan kost dat gesprekje je ook niet meer dan tien minuten van je tijd..

Ook ik wens je iig veel wijsheid en sterkte hierbij en mocht je vragen hebben kan je me uiteraard altijd een bericht sturen..

Grtz floris 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Hanneke

Ha Bart,

Welkom op het forum! Ook ik sluit me aan bij wat al is gezegd door anderen hierboven. Ik werk als therapeut bij Human Concern en heb zelf in het verleden een eetstoornis gehad. 

Een goed BMI, een fit voorkomen zegt niets over hoe je je van binnen voelt, dat hoor ik je zelf eigenlijk ook al zeggen. Ik ken de eenzame strijd en de obsessie met (niet)eten en compenseren maar al te goed, zelf en vanuit mijn werk met cliënten bij Human Concern. Bij het doorbreken van de cirkel die je beschrijft en het (opnieuw) ontdekken wie je bent en mag zijn, mag je hulp vragen, je hoeft dit niet alleen te doen! 

Is er iemand in je persoonlijke omgeving waarmee je (stukjes van) je verhaal hebt gedeeld?

Hopelijk voel je je gesteund door de reacties hier. Voel je vrij om rond te kijken, mee te lezen en te reageren, niets hoeft.

Lieve groet, Hanneke 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.