Spring naar bijdragen
PeggyV

Eetuitdagingen

Aanbevolen berichten

PeggyV

Hee allemaal! ^_^

Het is nu 3 jaar geleden dat ik de diagnose Anorexia Nervosa kreeg, en ik ben nu bijna 2 jaar in behandeling bij Human Concern, maar ik ben er samen met mijn therapeute achtergekomen dat mijn eetstoornis de weg naar Orthorexia is ingeslagen. De angsten voor bepaalde producten en/of voedingsstoffen, en de obsessie met 'gezond' eten worden alsmaar groter. Sindskort krijg ik voedingsbegeleiding bij een externe (vegan) diëtiste en zij heeft mij geadviseerd om in therapie aan de slag te gaan met deze angsten. Echter was mijn therapeute vorige week ziek, zijn we deze week met andere belangrijke dingetjes bezig geweest, en is ze komende week met vakantie. Op dit moment ben ik dus zelf een beetje aan het onderzoeken hoe ik deze angsten aan kan gaan en vroeg me af of jullie misschien ideetjes hebben voor eetuitdagingen op dit gebied?

Heel veel liefs,

Peggy.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Marloes97

Hoihoi Peggy,

 

wat goed dat je aan de slag wilt met eetuitdagingen! 

Ik heb niet echt tips omdat een uitdaging voor iedereen anders is. Je schrijft dat je heel gezond eet maar wat versta jij onder gezond? En dus ook wat versta je onder ongezond? Heb je voedingsmiddelen die je vermijd? Miss kun je daat een lijstje van maken en kijken wat haalbaar zou zijn :) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Ha @PeggyV, wat goed dat je het vraagt. Dat laat zien dat je echt voor je herstel wilt gaan: ondanks dat je peut er niet is, ga je wel verder met je uitdagingen.

Heb je al een lijst met enge voedingsmiddelen of enge tussendoortjes?

Probeer dan eens om in een week 3x een product van dat lijstje te nemen. En dan niet gaan minderen / compenseren in de rest van je dagmenu, maar waar je bv normaal een cracker als td zou nemen, neem je dan twee chocoladebiscuitjes. Zoiets. Als dat goed gaat, ga je naar 5x in een week en dan naar elke dag. Gaat dat goed, dan kun je gaan wennen aan de 80/20 regel: als je 80% normaal en gezond eet, mag er best 20% minder gezond bij zitten. Overigens is een chocoladebiscuitje misschien "ongezond" volgens het voedingscentrum, maar het kan wel heel lekker zijn en er gebeurt niks met je als je een keertje zo'n koekje eet. 

 

Mijn voedingspatroon gaat nu geheel op gevoel, maar ik merk dat ik uit mezelf al naar die 80/20 neig, als ik mijn lichaam volg. Sommige dagen zijn wat ongezonder, maar dan heb ik de volgende dagen automatisch meer trek in gezondere dingen. Dus dat reguleert zich veelal vanzelf als je er op durft te vertrouwen. 

 

Ten slotte: je kunt ook spannende dingen mengen met gezonde dingen. Dus bijvoorbeeld yoghurt met vanillevla ipv alleen yoghurt. Of kwark met muesli en hagelslag ipv alleen kwark met muesli. Een boterham met pindakaas ipv hüttenkäse. Een handje chips bij een glas spa rood. Enzovoorts :)

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.