Spring naar bijdragen
Marlin

Ontspan met Han (april)

Aanbevolen berichten

Marlin

Wij vinden het heel belangrijk dat jullie overal voor terecht kunnen op het forum. Een stuk ontspanning hoort daar ook bij. Daarom hebben wij de maandelijkse rubriek "Ontspan met Han" in het leven geroepen.

Onze Ervaringsprofessional® @Hanneke is bezig met een cursus ACT (Acceptence and Commitment Therapy). Dit is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Binnen ACT leer je om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor ben je in staat om je aandacht te richten op de dingen die ze werkelijk belangrijk vinden in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven. In wezen gaat het om vrijheid. Vrijheid om te denken wat je denkt, voelen wat je voelt en dat je mag doen waarvan je droomt! (bron: www.timetoact.nl) 

Iedere maand plaatsen wij een fijne ontspanningsoefening die helpt om jouw aandacht volledig te richten op jouw waarden. De oefeningen mag je uitvoeren en dat is vooral helemaal voor jezelf. In dit topic kunnen jullie onderling ervaringen uitwisselen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is helemaal aan jou! Vragen kun je altijd stellen.

Deze maand staat in het teken van de volgende oefening:
"Een vol hoofd..? Mínder piekeren, méér ontspannen!"

1.       Een oefening in de vorm van een metafoor.

2.       Probeer het piekeren te beperken

De uitleg download je hieronder:

Oefening ACT april forum.pdf

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Dank voor het plaatsen @Marlin 

Ik ben benieuwd of jullie jezelf herkennen in het verhaal van het monster en of de oefening helpt om het piekeren enigszins een halt toe te roepen..

Als je wilt delen, hoor ik graag jouw (ontspan)tips in het omgaan met angst en sombere gedachten.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Hanneke:

Dank voor het plaatsen @Marlin 

Ik ben benieuwd of jullie jezelf herkennen in het verhaal van het monster en of de oefening helpt om het piekeren enigszins een halt toe te roepen..

Als je wilt delen, hoor ik graag jouw (ontspan)tips in het omgaan met angst en sombere gedachten.

Dankjewel @Marlin voor het delen van een oefening weer. Dat piekerkwartiertje heeft mij nog nooit geholpen... helaas, vooral in de nacht blijft mijn hoofd malen ook al zeg ik nog zo hard stop!!

Dit heeft geen zin! Schrijf ik op, luister ik muziek etc etc ik heb al

zoveel geprobeerd om m'n hoofd rustig te krijgen. Maar nu net als afgelopen weekend slaap ik gewoon 4 nachten aan een stuk helemaal niet. 

Dat monster aan de overkant... ik begrijp m helemaal en ik ben benieuwd om dit eens uit te proberen bij een angst die ik tegenkom. 

Maar bv nu met de angst om mijn broer te verliezen.. niet voor de dood zelf maar meer voor hoe het daarna zal zijn, en hoe ik daar dan mee om zal gaan...ik zie niet hoe ik daar nu aan het trekken zou zijn? Ik voel wel dat die angst steeds groter wordt, maar is dat niet ook menselijk wanneer de dood dichterbij komt? Hoe kan ik die angst er "gewoon" laten zijn? Hoe ga ik om met dat monster dat verlies heet? Dat m'n broer uit m'n leven wegtrekt? :( 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Oh hoe ik doorgaans met angst omga? Na jaren van vermijden van

mn angsten, ga ik angsten aan. Juist daardoor voel ik me sterker. Ik weet nu dat je angsten kunt overwinnen. Dat ik/je sterker bent dan dat. En dat veel angsten echt irreël zijn in je hoofd. Ook steun vragen om ergens doorheen te gaan, creatief uiten of bv een voorstelling maken van iets dat mij sterker maakt (bv mezelf zien als een bepaald dier dat ik sterk/krachtig vind en wat dat dier zou doen als het mijn angst tegen zou komen). Hopelijk heeft iemand er wat aan. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Dank voor je reactie(s) @Rebekka

Hopelijk gaat het slapen de afgelopen nachten weer wat beter? Wat kan dat ontzettend opbreken he?

Wat betreft je vraag. Eigenlijk vind ik dat je het, ook in je tweede reactie, zelf al heel duidelijk uitlegt. Hoe het werkt voor jou, wat jóu helpt en hoe dit mogelijk ook voor anderen zo kan werken. Voor mijn gevoel gaat het er vooral om dat je je angst (reeel of irreeel) niet weg hoeft te maken (en ook niet hoeft 'om-te-denken'), angst is er en hoort bij het leven. Vermijden, op welke manier dan ook (ik deed dat door op die momenten veel te eten of juist heel weinig te eten) versterkt de angst. Probeer maar eens een bal onder water te houden..

Nog een mooie quote bijgevoegd!

Fijne avond allemaal!

31478efc73da6c089ed9e907e26fc35a.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.