Spring naar bijdragen
PeggyV

Maak ik de verkeerde keuze?

Aanbevolen berichten

PeggyV

Hee allemaal,

Ik vroeg me af of er er meer mensen zijn die net als ik heel veel moeite hebben met het maken van keuzes? Mijn therapeute probeert me er steeds van te overtuigen dat er geen verkeerde keuze bestaat, maar toch vind ik het moeilijk om te kiezen tussen mijn hart volgen of om mijn keuze te baseren op de praktische voor- en nadelen. Ik merk ook dat ik het maken van een keuze over bijvoorbeeld iets kleins, heel groot kan maken. Hoe gaan jullie hiermee om?

Heel veel liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik snap wel wat je therapeute bedoelt. Keuzes zijn zelden zo zwart/wit dat je, als iets toch niet bevalt, niet meer terug kan.

Ik vind keuzes maken niet zo lastig. Vaak merk ik dat er eigenlijk geen echte kloof is tussen mijn hart volgen en de praktische kant. Eerder is het juist zo dat als iets niet goed voelt, dat ook betekent dat er praktische dingen zijn die ik er niet voor over heb. Ik had bv jaren terug een kijkavond voor een kamer. Alles was helemaal top: het huis, de ligging, de kamer zelf, het klikte direct enorm met de huisgenoten. Bovendien moest ik binnen afzienbare tijd uit de studentenkamer die ik had, want ik was net afgestudeerd, dus er zat haast achter dat ik iets nieuws zou vinden. Er was alleen 1 nadeel: iedereen behalve ik rookte en in alle gemeenschappelijke ruimtes werd gerookt. En ik merkte dat ik dat maar niet los kon laten. Toen heb ik de kamer uiteindelijk toch niet geaccepteerd.

Ander voorbeeld: toen ik in therapie 'moest' (zelf was ik niet bijzonder gemotiveerd maar mijn toenmalige vriend en mn ouders zetten er druk op) ging ik wat op het internet zoeken en vond de site van HC. Uit alles, maar dan ook alles wat ik daar las sprak voor mijn gevoel zoveel begrip voor mij/mijn ES dat ik meteen wist: als het dan toch moet, wil ik hier in therapie. Maar de dichtstbijzijnde vestiging was 1.5 uur reizen bij mij vandaan. Mijn ouders zagen dat niet zitten. Heb toen toch maar iemand in mijn woonplaats gezocht. Die behandeling liep na 3 mnd spaak omdat de aanpak/visie niet bij mij paste. Toen ben ik alsnog bij HC in behandeling gegaan. En dat heeft me uiteindelijk geholpen zover te komen dat ik wilde herstellen. Ik heb nauwelijks last gehad van die reistijd. Was nog student, dus kon gratis reizen en mijn colleges vielen zo dat ik altijd wel een dagdeel vrij had waarop ik therapie kon plannen.

Mijn manier van ermee omgaan is min of meer de opties een tijdje op me in laten werken en dan proberen te kijken of er iets tussen zit wat ik maar niet los kan laten. Zo ga ik uiteindelijk voelen wat ik wel of niet wil. En hoe vaker ik dat doe, hoe sneller dat proces gaat.

Kun je een voorbeeld noemen van iets kleins wat jij groot maakt?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Herkenbaar hoor Peggy, voor mezelf, maar merk t ook bij veel clienten; moeite met het maken van keuzes. Het ene kiezen is het ander niet kiezen, gaat dus om liefdevol een gokje wagen zoals mijn therapeut destijds zei. Het liefst zou je misschien controle houden en je laat bij een keuze iets los, je weet niet hoe dingen doorrollen.. Mij helpt de gedachte dat ik op dat moment en onder die omstandigheden de beste keuze heb gemaakt (op een ander moment zou je mogelijk anders kiezen, maar het heeft niet veel zin daarover te blijven piekeren). Hmm, niet gemakkelijk, I know, maar je zult merken door t te doen, keuzes te maken, je vertrouwen in jezelf gaat groeien. 

Ik wens je een fijn weekend!

Lieve groet, Hanneke 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.