Spring naar bijdragen
Roza

Trek..

Aanbevolen berichten

Roza

Dit is al mijn 3e berichtje in korte tijd, excuses. Maar ik vind het fijn om hier wat zaken rondom mijn eetproblemen te bespreken. 

Ondanks het feit dat ik alleen maar mag eten tijdens de maaltijden (&alleen gezond) heb ik soms zo'n trek in iets ongezonds dat ik bijna in staat ben het te nemen, maar dit echt niet kan. Dit is wel iets wat me echt uit mijn concentratie haalt en me bezig blijft houden😶.

Herkennen jullie dit en zo ja hoe ga je er mee om?

Groetjes, Roza.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik denk niet dat je hier veel aan kan doen. Het is inherent aan het restrictieve eetpatroon dat je jezelf oplegt dat zowel geest als lichaam om 'verboden' producten gaan vragen. Bij mij werd dat door ondergewicht/ondervoeding op een gegeven moment zo extreem dat ik eetbuien kreeg.

Ik zou denk ik proberen de indeling gezond/ongezond die je voor jezelf gemaakt hebt wat minder zwart/wit te zien. Alles is ongezond als je er te veel van neemt, zelfs water. En in een 'te gezond' eetpatroon ontbreekt het een en ander (meestal proberen mensen met een ES bv. zo min mogelijk vet te eten, maar ook vetten heb je nodig, o.a. om bepaalde vitamines goed op te kunnen nemen) waardoor het helemaal niet meer gezond is.

Wat zou er in jou gebeuren als je toch zo'n door jou verboden tussendoortje zoi nemen? Wat voor gedachten krijg je dan en hoe zou je daarmee om proberen te gaan?

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Goed dat je het inbrengt juist @Roza

Ik denk er net zo over als @Jessie en herken het ook!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Dat zou idd een goede manier zijn.

Wanneer ik toch een 'verboden' tussendoortje neem (eenmalig gebeurt) is het lekker, maar na een aantal minuten voel ik me er super slecht over en moet het eruit. Ik mag van mezelf ook echt niet eten buiten de maaltijden om. Ik ben dan bang dat ik aankom en boos op mezelf als ik extra dingen genomen heb. Ik zou hier idd minder zwart/wit en makkelijker in moeten denken, maar ik vindt alle extra's al 'verboden' dus dat is wel lastig.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Zou je willen dat je daar meer ruimte in had? Of ben je nog niet op het punt dat je (misschien) van je ES af zou willen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Dat zou m'n leven wel wat gemakkelijker maken, maar het voelt dubbel.. Ik ben er wel aan toe maar iets in mij wil ook door op de manier hoe ik nu bezig ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Die tweestrijd is heel erg herkenbaar :) je hebt je ES natuurlijk niet voor niets. Hij levert je, naast de nadelen, ook zeker wat op. Heb je daar al een beetje een idee van voor jezelf, waarom je je ES ontwikkeld hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Nee, eigenlijk totaal niet. Wel heb ik mezelf altijd een dikkertje gevonden. En toen ik eenmaal begon af te vallen wilde ik alleen maar meer kwijt. 

Toen ik het met mijn psycholoog deelde zag zij een mogelijk verband met controle willen hebben (omdat ik dat totaal niet heb op mijn toekomst, doordat ik bijna klaar ben met school en daar kan ik niet zo goed tegen) daarnaast heb ik wel enorm veel controle op wat ik eet.

Dit is iets wat ik logisch vindt klinken, maar zelf niet weet of het een verband heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Was je ook daadwerkelijk te zwaar vroeger of was het meer een gevoel?

Hoe komt het dat je je toekomst als zo onzeker / zonder controle ervaart? Dat een ES een manier is om controle te ervaren komt volgens mij erg vaak voor. Vaak blijken er dan ook, als je terugkijkt naar het verleden, vervelende gebeurtenissen te zijn geweest waarbij je geen enkele controle had. In elk geval goed dat je het er met je psycholoog over hebt :) Hopelijk ga je het waarom uiteindelijk beter begrijpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Ja, ik was ook wat te zwaar. 

Dat komt omdat ik nog niet weet wat ik na mijn opleiding ga doen. Ook vind ik ergens opnieuw beginnen onwijs eng. 

Thanks, helaas heb ik nu geen vaste psycholoog meer en moet ik mij nog aanmelden voor therapie gericht op de ES.  (Dit ga ik volgende week vrijdag doen in overleg met de huisarts).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Fijn te horen dat dat al gepland staat. Hopelijk vind je een therapeut waarmee je een klik hebt!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.