Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zoscha

Ik schreef het in mijn voorsteltopic al, maar ik kamp nu  ongeveer vijftien jaar met een eetstoornis. Eerst jaren anorexia, toen een paar jaar boulimia en inmiddels na een lange tijd stabiel te zijn geweest weer anorexia. Ik heb ook al best veel hulp gehad voor mijn eetstoornis, zowel bij Rintveld als bij HC.

Nu twijfel ik of ik opnieuw hulp moet zoeken. (Al voelt het nu niet ernstig genoeg, maar dat is het nooit denk ik).

Wat zouden jullie doen?

Of kun je ook uitbehandeld zijn voor een eetstoornis?

Groet, Zoscha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik geloof zelf niet in uitbehandeld zijn. Je bent een tijd stabiel geweest, wat laat zien dat je behandelingen zin hebben gehad. En nu heb je een terugval, dus blijkbaar zit er nog iets in jou waarvoor je dat nodig hebt. Een nieuwe behandeling kan enorm leerzaam zijn over de functie van jouw eetstoornis, denk ik, en over waarom je dus deze terugval hebt. Het lijkt me absoluut iets waar je baat bij kan hebben.

Niet erg/ernstig genoeg zijn, hoe komt het dat je dat denkt? Ik zou zeggen, wacht niet tot het steeds ernstiger wordt. Je zakt dan uiteindelijk toch steeds dieper weg en raakt verder verwijderd van jezelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Dank je wel voor je reactie.

Ik denk dat ik wel weet waar deze terugval vandaan komt.

Is het dan niet aan mij om in te zetten wat ik weet uit eerdere behandelingen? Alleen lukt dat me niet... Omdat de eetstoornis nu ook veel biedt (afleiding, niet voelen, en nog wat meer dingen).

En niet ernstig genoeg omdat ik maar een beetje ondergewicht heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 minuten geleden zei Zoscha:

Alleen lukt dat me niet...

Dat zinnetje is cruciaal. Als het je zelf lukt: prima. Maar als het niet lukt, zijn er mogelijkheden om erbij geholpen te worden.

Het is mooi dat je al wel een idee hebt waar je terugval vandaan komt. Wil je daar iets meer over kwijt? 

De ernst van een eetstoornis wordt niet bepaald door je gewicht. Sterker nog, het overgrote deel van de mensen met een eetstoornis zal nooit ondergewicht hebben. Het gaat niet om dat getalletje, maar om alle gedachten die je hebt en het inzetten van eten/niet eten/afvallen/compensatie om met je gevoelens te dealen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Lief dat je reageert.

Het is ook wel een stap om na 8 jaar weer terug de hulpverlening voor een eetstoornis in te gaan. Ik ben toentertijd zo goed geholpen bij HC, maar dat is nu natuurlijk helemaal veranderd. 

Zie het niet zitten om weer zo'n heel proces in te gaan.

Vanavond lasagne gegeten. Voel me er vreselijk schuldig over. Als ik geen man en kinderen had gehad, zou ik het niet gegeten hebben.

Nu ben ik bang dat ik morgen aangekomen ben en dat wil ik gewoon niet. Ik voel me al zo dik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha
Spoiler

Ik val af, en hard ook. En ik ben er oh zo gelukkig mee. Want het leidt af van waar het echt om gaat. De traumagerichte therapie die ik zo zwaar vind om te dragen. Ik heb toentertijd ook mijn anorexia gebruikt om het trauma te vermijden, te vergeten. Dat is precies wat ik nu ook doe. Het voelt alsof ik nog steeds teveel eet, ik moet nog restrictiever. Verwoestend.  Ik weet niet wat jullie hiermee moeten en jullie zullen wel denken: 'een volwassen vrouw weet toch wel beter'. Dat dacht ik ook. Of denk ik over mezelf.

Bedankt voor het lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Wat heftig voor je @Zoscha. Of je niet beter zou moeten weten schrijf je. Eigenlijk weet je wel beter, maar je kunt niet beter. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Als je anders had kunnen omgaan met die dingen waar je zo mee worstelt, dan had je dat echt wel gedaan. Je grijpt niet voor niets nu terug op een eetstoornis. Zit er wel enige vooruitgang/verwerking in via die traumagerichte therapie? Zijn ze daar op de hoogte van je eetstoornis en zo ja wat voor afspraken zijn daar eventueel over gemaakt? Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
Op ‎19‎-‎5‎-‎2018 om 20:17 zei Zoscha:

Zie het niet zitten om weer zo'n heel proces in te gaan.

Maar eigenlijk zou je dus wel hulp willen? Weet je ook waar je dan precies hulp bij zou willen hebben? Wat zou je anders/beter/veranderd willen zien? En welk gedeelte van zo'n heel proces in gaan zie je nu niet zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha
23 uur geleden zei Lydia:

Wat heftig voor je @Zoscha. Of je niet beter zou moeten weten schrijf je. Eigenlijk weet je wel beter, maar je kunt niet beter. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Als je anders had kunnen omgaan met die dingen waar je zo mee worstelt, dan had je dat echt wel gedaan. Je grijpt niet voor niets nu terug op een eetstoornis. Zit er wel enige vooruitgang/verwerking in via die traumagerichte therapie? Zijn ze daar op de hoogte van je eetstoornis en zo ja wat voor afspraken zijn daar eventueel over gemaakt? Sterkte!

Het enige wat ze nu doen is dreigen. Ik heb een RM en die kunnen ze heel makkelijk inzetten bij mijn eetstoornis. Heel naar. Ik durf het er dus ook niet over te hebben. Ik weiger om te wegen en om verdere informatie te geven. Omdat ik bang ben dat ze me opnemen.

Eigenlijk wil ik geen hulp meer. Maar ik voel me verplicht tegenover mijn gezin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Klinkt als een hele rottige situatie @Zoscha :( 
Ik snap dat je niet opgenomen wilt worden en dat je het daarom nu niet over durft te hebben. Maar als je tegelijkertijd zo afvalt, dan lijkt het me een kwestie van tijd voordat ze aan jou zullen zien wat er aan de hand is?

Het klinkt wel alsof je nu in een cirkeltje zit, daarom vroeg ik ook of er enige vooruitgang/verwerking is via die trauma gerichte therapie? En zo nee, moet er dan niet gekeken worden naar iets anders? En hoe zou het bijvoorbeeld met je gaan als je geen (trauma)therapie meer zou hebben?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Er zit wel vooruitgang in, maar heel langzaam.

Dat cirkeltje klopt wel. En het klopt ook dat ze het snel gaan zien aan me. Ik weet het ook even niet meer. ☹️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Ik voel me even vreselijk rot. Ik denk niet dat ik dit gevecht met de eetstoornis weer ga winnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Zoscha nu al overzien hoe je je ES gaat overwinnen is ook niet te doen, denk ik. Dat wordt een langer proces. Misschien heb je er meer aan om in (veel) kleinere stappen te denken..stapjes vooruit zijn meestal wél haalbaar, hoe klein ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Voorlopig ga ik heel hard achteruit en ben ik niet in staat de meest kleine stapjes te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Zoscha hoe komt het dat dat niet lukt? Wat gebeurt er met je als je het probeert, of zelfs maar erover nadenkt dat je iets zou proberen?

In elk geval erg rot om te horen dat je zo klem zit :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Dan verlies ik de controle, kom ik aan. En 

Spoiler

Ik wil afvallen. Geen hulp meer. In de hoop dat mijn lichaam het opgeeft.

Kan ik dit wel zeggen...

Je hoefde hier niet per se te willen herstellen toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Zoscha dat hoeft idd niet. Als je zulke gedachten hebt, mag je er eerlijk over zijn. Je hoeft hier geen mooi weer te spelen.

Hierboven zei je ergens dat je je verplicht voelde tegenover je gezin. Hoe past je gezin in dit plaatje? Soms kan iemand in het begin geen motivatie opbrengen voor zichzelf maar wel voor iemand anders. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Ik zou graag de motivatie voor mijn kinderen op Willen brengen. Maar het is er niet. Nog niet. En ik vraag me af of het nog komt. Ik ben wel een beetje uitgestreden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Sorry dat ik hier steeds post. Vind het ook wel spannend op het openbare gedeelte. 

Weet niet waar ik het anders kwijt kan. Mijn man doet wel zijn best mij te begrijpen, maar een eetstoornis is natuurlijk niet te snappen als je het zelf niet hebt (gehad).

Het is raar hoe snel het bergafwaarts gaat. Enerzijds ben ik er blij mee maar anderzijds ben ik ook bang voor wat komen gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je hoeft je daar echt niet voor te verontschuldigen.

Dubbel is het he? Bedoel je angst in de zin van bang voor de maatregelen als het de mensen om je heen duidelijk wordt wat je aan het doen bent? Of bedoel je angst voor de lichamelijke gevolgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Heel bang voor dwangvoeding. Dat heb ik eerder gehad en was redelijk traumatisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Kunnen ze eigenlijk nog wel dwangvoeding geven als je volwassen bent? Ze dreigen met niks volgens mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Als je meerderjarig bent, is het niet eenvoudig om jou gedwongen op te laten nemen, laat staan dwangvoeding geven. Maar onmogelijk is het niet. Als iemand echt een gevaar voor zichzelf is, kan ook een volwassene gedwongen opgenomen worden.

Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen dat het zover niet komt. 

Toen je dit topic opende schreef je dat je hulp overwoog maar jezelf ergens afvroeg of het wel ernstig genoeg was. Alleen al vanwege de gedachten die je hier deelt lijkt het mij duidelijk dat de situatie ernstig genoeg is. Misschien heb je nu nog niet extreem veel ondergewicht, maar je bent wel op weg om dat te bereiken. Wat is erop tegen om bv eens met je huisarts te gaan praten, of je voormalig behandelaar bij Rintveld of HC te contacteren? Volgens mij heb je niet veel te verliezen op dit moment.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha
Spoiler

Ik vind dat ik nu nog niet genoeg ben afgevallen. Ergens denk ik: 'nog één keer' 

Maar eigenlijk gaat het over zoveel meer dan afvallen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Ik heb mijn man net verteld over de reden van deze terugval. Het lucht wel op. Maar het neemt het bovenstaande niet weg.

Ik denk niet dat stabiel worden/herstel nog mogelijk is voor mij.

Ik geef op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.