Spring naar bijdragen
Yanna

Eetstoornis op latere leeftijd

Aanbevolen berichten

Yanna

Hoi,

Ik vroeg mij af of je op een latere leeftijd ook een eetstoornis kan ontwikkelen?

Je hoort meestal dat zoiets 'gebeurt' op jonge leeftijd.

Ik heb lange tijd overgewicht gehad en vaak geprobeerd om af te vallen.

Dit is nu eindelijk, na de zoveelste 'afvalpoging', gelukt. Ik at gezond en gevarieerd.

Alleen heb ik het gevoel dat ik nu aan het 'doorslaan' ben.

Ik wil nog dunner worden, eet niet meer gezond maar zo weinig mogelijk.

Soms krijg ik last van vreetbuien en eet ik ontzettend veel, met als gevolg dat ik dat er dan ook weer uit wil hebben.

Ik wil gewoon nooit meer 'zo dik' worden als dat ik was.

Ik schaam mij voor mijn gedrag omdat ik toch beter zou moeten weten op mijn 30e..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Hoi Yanna,

Dat kan zeker. Zou je er hulp bij willen? Dan kan een eerste stap de huisarts zijn.

Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yanna

Hoi Zoscha,

Misschien is het wel verstandig om er hulp of iets bij te zoeken ja.

Ik vind het alleen wel heel eng, en schaam me er erg voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Ervoor schamen hoeft echt niet! Ik zou het wel knap van je vinden als je er hulp bij vraagt. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Was het maar een kwestie van 'wel beter weten', dan kregen heel weinig mensen een ES ;)

Ik was zelf nog geen 30 maar al wel in de 20. Volgens mij zit er geen leeftijdsgrens aan een ES. Het gaat uiteindelijk om de pijn die er áchter de drang om af te vallen zit en die kan iedereen hebben, of je nou 15 of 50 bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaala

Dag yanna,

ik heb je vraag met aandacht gelezen. Dat is waar ik ook naar op zoek. Ouderen met een ES. Ik ben 64 en heb al jaren een ES. Nu ontaard in anorexia. En kom er niet zelf meer uit. Ik heb in Mn leven al 2 x eerder anorexia gehad, maar zelf opgekrabbeld. Dus jouw vraag is op mij zeker van toepassing. En je hoeft je echt niet te schamen. Besef het is een ziekte wat je niet opzettelijk ontwikkeld. Toch? Ik hoop dat je op dit forum steun kunt krijgen om je in ieder geval op weg te helpen.

groet elli

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yanna

Voordat ik hulp zoek bij de huisarts zal ik eerst zelf proberen om weer gezond en gevarieerd te gaan eten.

Misschien met behulp van een soort dagschema waarin ik zet wat ik allemaal mag/moet eten waardoor ik misschien ook geen last meer krijg van vreetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Heel veel succes! En als je wil lekker van je af schrijven hier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Murky

Hoi yanna,

ik herken mezelf in jouw verhaal. Ik ben veel afgevallen. Dit is na een hoop  pogingen gelukt, waardoor ik eindelijk op een gezond gewicht zat. Het doorslaan heb ik ook gehad, alles om maar niet terug te gaan naar waar ik vandaan kwam en hoewel dit een enorm goede motivatie is om niet aan te komen, is het natuurlijk wel belangrijk dat je je goed voelt en gezond eet. Ik heb nooit helemaal een gezond voedingspatroon gehad, alleen nu is het wel op zn slechtst en ik ben 29 jaar. Ik heb een zelfhulpboek gekocht, waar in ook uitgelegd staat dat er zoveel redenen zijn waardoor je een probleem kan krijgen met voeding en dat ook afvallen, zolang intensief met voeding bezig zijn, daarvoor kan zorgen. Het boek heet bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia. Misschien dat ook jij hier iets aan hebt.

Liefs Esther 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yanna

Hoi Esther,

Bedankt voor je tip over het boek.

Daar ga ik zeker eens naar op zoek!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi Yanna,

ik vroeg me hetzelfde af als jij. Vorig jaar 6 kg afgevallen en voelde me fysiek top. Maar ik mocht heleboel niet meer van mezelf en dat backfired vanaf oktober en ben weer 8 kg aangekomen

sindsdien. Ben nu 43 en snap er niets van dat ik mezelf niet in controle kan houden met eten. Nu ongeveer 4x per week eetbui en lijkt alleen maar toe te nemen. Denk steeds kom op dat moet je toch kunnen. Veel erover gelezen, oa hulpboeken en online coach maar t lukt nog niet. Loop er niet al jaren mee maar verbaas me dat dit zich zo heeft ontwikkeld. Op mn 18-19-20e ook wel mee gekampt maar dat is wel weer over gegaan.  Nu twijfel ik ook wat ik moet doen, nog even afwachten en zelf eruit proberen te komen of toch hulp zoeken. Voelt nog niet serieus genoeg, kamp er ook nog niet zo lang mee. Maar ik lijk er ook niet uit te komen. Maar misschien ben ik niet geduldig genoeg. 

Maar waar het op neerkomt ivm leeftijd... kan dus ook op oudere leeftijd, had 

ik zelf ook nooit voor mogelijk gehouden 🙄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.