Spring naar bijdragen
Zoscha

Eetbuidrang

Aanbevolen berichten

Zoscha

Ik heb de hele avond al eetbuidrang. Hebben jullie nog tips om eetbuien te voorkomen? Ik weet dat ik afleiding moet zoeken. Maar ik weet even niet waarin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje

ff douchen?

iemand bellen?

bewegen op muziek? dansen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Ik ben idd gaan douchen. Nu is de drang weg. Gelukkig.

Bedankt voor het meedenken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje

Fijn!

(Zelf net wél een kei van een eetbui gehad...Baal er zó van)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
7 uur geleden zei Jansje:

Fijn!

vervelend Jansje, weet je hoe het kwam? HOe gaat het verder?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje

Ja, ik denk dat ik het wel weet.

Ik heb afgelopen week het best druk gehad, en ook spanningen op het vrijwilligerswerk.

Andere dingen waar ik tegenop zie....

En het wordt ook een soort van gewoonte denk ik. Als ik 's avonds achter mijn laptop zit en dan een soort 'leeg' gevoel ervaar.

Ik weet dat het mij ook helpt om op tijd naar bed te gaan. Maar op de één of andere manier doe ik dat dan niet....

Ik heb nu echt regelmatig eetbuien waar ik door aan kom.

Maar ik vind het heel vervelend, omdat ik amper een normale maaltijd op een dag eet, en dus wel door de eetbuien aankom.

Ben bang dat het nooit meer stopt weet je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha
15 uur geleden zei Jansje:

Fijn!

Wat naar voor je. Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
8 uur geleden zei Jansje:

Maar ik vind het heel vervelend, omdat ik amper een normale maaltijd op een dag eet, en dus wel door de eetbuien aankom.

Zou je niet liever zelf de controle in handen nemen door wél normale maaltijden te gaan eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha
11 uur geleden zei Jansje:

Ja, ik denk dat ik het wel weet.

Ik heb afgelopen week het best druk gehad, en ook spanningen op het vrijwilligerswerk.

Andere dingen waar ik tegenop zie....

En het wordt ook een soort van gewoonte denk ik. Als ik 's avonds achter mijn laptop zit en dan een soort 'leeg' gevoel ervaar.

Ik weet dat het mij ook helpt om op tijd naar bed te gaan. Maar op de één of andere manier doe ik dat dan niet....

Ik heb nu echt regelmatig eetbuien waar ik door aan kom.

Ben bang dat het nooit meer stopt weet je.

Het stopt wel. Maar wat wel echt zo is, is dat je eetpatroon verder wel 'normaal' moet zijn. Zo voorkom je in ieder geval dat je eetbuien uit honger krijgt. Ik hoop dat het je lukt om op tijd te gaan slapen en zo eetbuien te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje

@Jessieen @Zoscha

Ik weet dat ik een normaal voedingspatroon moet hebben. Maar het lukt me niet.

Ik 'mag' van mezelf niet gewoon eten omdat ik dat niet verdien???? en ik durf ook niet, omdat ik de eetbuien toch heb, ook als ik wel genoeg heb gegeten.

En ik ben zóo bang om aan te komen!

Hoe is het jullie gelukt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoscha

Steeds ook blijven onderzoeken wat de achterliggende oorzaak is. Waarom ik eetdrang had of heb. Er zit bij mij altijd een emotie of behoefte achter. Bijvoorbeeld verdriet en dan troost zoeken. Of boosheid wegeten. Het is voor mij belangrijk om dat te weten zodat ik een alternatief kan inzetten.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
9 uur geleden zei Jansje:

Ik 'mag' van mezelf niet gewoon eten omdat ik dat niet verdien???? en ik durf ook niet, omdat ik de eetbuien toch heb, ook als ik wel genoeg heb gegeten.

Hoe komt het dat jij dat niet verdient?

Het tweede stukje snap ik heel erg goed. Maar ik weet ook uit ervaring dat je dan in het cirkeltje blijft zitten. Een keer, of een paar keer, voldoende eten is niet genoeg. Pas als er structureel voldoende voeding binnenkomt, zal je merken dat die eetdrang minder wordt. Misschien werkt dit voor jou nu nog beter dan het alternatief. Ik bereikte zelf uiteindelijk het punt waarop het me de gok waard was, omdat ik hélemaal klaar was met eetbuien en vooral met het compenseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
11 uur geleden zei Jansje:

Hoe is het jullie gelukt?

Ik heb destijds fors boulimia gehad:

Spoiler

eetbuien van rond de 7000kcal per stuk en dan 3x per dag, met 10-30x braken per dag waardoor ik uiteindelijk zelfs allergische reacties kreeg op het braken zelf.

Bij mij had het voornamelijk te maken met het uiten van emoties en waarschijnlijk ook met een endorfine deficiëntie. Zowel braken als eten maken endorfines aan waardoor eetbuien ook een verslavend effect krijgen. Ik heb een aantal jaar in dit patroon gezeten en toen in een hele korte tijd mijn eetbuien de deur uitgewerkt toen ik aanraking kwam met EFT (Emotional Freedom Technique). Dat is zowel een therapie als een zelfhulptechniek (sterk gericht op het ontladen van emoties), waardoor je dus altijd overal jezelf kunt 'behandelen' op alles wat je denkt en voelt. Ideaal. Enige is dat je wel bij je gevoel moet kunnen komen. Ik kwam destijds in reguliere therapie niet verder. Praten over je problemen en relativeren is erg leuk, maar het veranderde niets in hoe ik mij voelde. Emotioneel stroomde ik gewoon over en dat bleef zo. Met EFT ben ik toen al die emoties gaan ontladen en dat werkte echt als een trein. Gevolg was dat die eetbuien ook vrij snel verdwenen. Nadien serieus nooit meer een eetbui gehad (nu ruim 9 jaar verder ofzo) en ook nog eens een heleboel andere shit daarmee opgeruimd.
https://www.youtube.com/results?search_query=EFT+eating+disorder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Overigens, het staat in mijn bericht hierboven al een beetje tussen de regels, maar even expliciet: mij is het gelukt door op te houden met compenseren. Ik had anorexia purgerend type. Hoewel er ook wel een emotionele component meespeelde, was mijn ondergewicht / ondervoeding toch wel de belangrijkste oorzaak van de eetbuien die ik had. Stoppen met compenseren was ontzettend moeilijk en eng, heb daar echt heel lang tegenaan gehikt. Toen ik het eenmaal deed, zorgde het er ook voor dat ik een tijd lang mijn gevoel van controle over mijn gewicht echt kwijt was. Maar dat was ik mét eetbuien (en compensatie) eigenlijk ook.

Ophouden met compenseren heeft mijn lichaam de ruimte gegeven om tekorten aan te vullen en om alle normale honger- en verzadigingssignalen weer echt te kunnen gaan voelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje

@Jessieen @Lydia

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik heb net EFT opgezocht en verschillende filmpjes ervan gekeken. Eigenlijk ging ik automatisch al meedoen!

Ik weet dat bij mij gevoelens en emoties heel sterk meespelen in het hebben van eetbuien.

En ik herken mezelf wel grotendeels in jouw schrijfsels....

Aan de andere kant heb ik ook anorexia met eetbuien en nog steeds ondergewicht.

Een periode heb ik wel heel volwaardig gegeten, maar had ik nog steeds eetbuien en kwam ik (niet heel veel) aan.

Maar dat gaf me zoveel paniek en ik kon het absoluut niet verdragen dat ik aankwam.

Daarna ben ik weer een hele periode restrictief met eten omgegaan, waardoor ik dus weer wat afviel.

En nu, sinds een maand of drie weer opnieuw regelmatig (paar keer per week) eetbuien met compenseren om het aankomen zoveel mogelijk tegen te gaan.

Ik compenseer niet door te braken trouwens, maar met vasten/lijnen en heel veel bewegen.

Ik heb vandaag met m'n spv-er afgesproken dat ik deze week twee keer een warme maaltijd eet en elke dag lunch, al is het iets kleinsj.

Dit om weer een beetje een ritme te hebben en ik niet eindeloos op mn fietsje rondzwerf.

En tijdens de lunch tijd ook even rusten en bij mezelf en mijn gevoel/emotie stil te staan en dit op te schrijven.

Ik hoop dat dit gaat lukken en ik ook minder eetbuien heb.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.