Spring naar bijdragen
Marlin

Ontspan met Han (juni)

Ben jij al klaar voor de zomer? (Check Ontspan met Han)  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Ben jij al klaar voor de zomer? (Check Ontspan met Han)

    • Ja, ik kijk ernaar uit
      9
    • Nee, ik zie er tegenop
      11


Aanbevolen berichten

Marlin

Een nieuwe maand, betekent weer een nieuwe 'Ontspan met Han'. Deze keer staat hij in het teken van de zomer.

 

Ik ga op vakantie en neem mee… mijn eetstoornis..
 

De zomervakantie komt eraan. Het is mooi weer, je spreekt af op het terras met vriendinnen, je familie organiseert een BBQ, je vriend wil een leuke reis boeken of je kinderen willen naar het strand en een ijsje eten. Iedereen is vrolijk maar jij niet. Er is paniek..
 

De vakantieperiode en eetstoornis gaan lastig samen. Je bent uit je dagelijkse ritme, geen studie, niet aan het werk, niet thuis, andere omgeving, andere mensen, ander klimaat. Je gaat vaker uit eten of eet dingen die je normaal niet zou willen of durven eten. Of er is juist heel veel verleiding en liggen de eetbuien op de loer. En dat kan je ook nog eens niet je normale sport, dans of beweging uitoefenen. Kortom, het voelt of je alle controle kwijt bent. Je kunt meer spanning ervaren in je thuissituatie, in contact met je ouders, vrienden of partner. Dit kan ervoor zorgen dat je terugvalt op oude patronen.

Maar met een goede voorbereiding kun je toch van je vakantie en zomer genieten. Toch..? Hoe is dit voor jou, heb jij tips? 
 

PS: Ik zal de komende tijd jullie reacties volgen en aanvullingen doen vanuit het materiaal dat Human Concern gebruikt in groepsbijeenkomsten rondom dit thema. En natuurlijk neem ik hierin mijn eigen ervaring mee. Schrijf je mee?

 

Lieve groet, Hanneke

 

sea-sky-heart-love-romance-sun-water-sand-stones-clouds-landscape-waves-beauty-beach.jpg

  • Like 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Tip 1...

 

Houd het haalbaar
Ga er niet vanuit dat je 2 weken lang moet doen alsof de eetstoornis er niet is. Bespreek met je omgeving waar je wel of niet aan toe bent. Ga (eet) uitdagingen aan maar doe het niet te extreem.
 

Wie heeft tip 2..? 🙂 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Als je op reis gaat naar een ander land en nog moeite hebt buiten je comfort producten te eten; neem wat producten mee voor momenten dat het lastig is of als je "niks" anders kunt eten. 

 

Vb: toen ik naar Afrika ging nam ik oa crackers en pindakaas en soort van muesli/notenrepen mee zodat ik tussendoor iets te eten had in oa vliegtuig, bus en als afwisseling van ontbijt. Nu had ik "daar" wel alleen keuze uit droge witte boterhammen of rijst... en ging ik niet naar een hotel ofzo waar ik het voor het kiezen had. 

 

Maar het gevoel dat je iets hebt waar je op terug kunt vallen als er niks is voelt veilig en is sws beter dan niks eten. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Wat mij altijd helpt is een plan maken, zodat je op de dag zelf er niet meer teveel over hoeft na te denken en je weet wat je kunt verwachten.

 

Het heeft misschien niet zoveel met vakantie te maken maar vandaag ga ik bijvoorbeeld naar Amsterdam voor een concert, en omdat ik in Limburg woon neemt dat de hele dag in beslag. Ik heb - samen met mijn diëtiste - een plan gemaakt hoe ik het met eten ga aanpakken, waardoor ik me vandaag alleen maar aan dat plan hoef te houden en niet voor verrassingen kom te staan, en er dus ook een kleinere kans op paniek is. Wellicht dat dit in de vakantie ook kan helpen met betrekking tot uitjes in eigen land (denk daarbij dan aan ijsjes en terrasjes bij mooi weer, uiteten op een lange zomeravond, BBQ, e.d.). Voor reizen naar het buitenland zal dat iets lastiger zijn omdat je natuurlijk niet altijd weet wat ze aanbieden op het gebied van eten, maar tegenwoordig is op internet ook al een heleboel te vinden! En misschien is er wel iemand die er al eens is geweest en het je kan vertellen. Het neemt even wat tijd en moeite in beslag, maar voor mij is voorbereiding key.

 

Ik hoop in ieder geval dat iedereen een beetje kan genieten van zijn of haar zomer. Het is een tijd van uitrusten en opladen, en ook JIJ verdient dat. Laat het monstertje in je hoofd je niet iets anders vertellen. Je bent het waard 🌸

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hanneke

Hoi @Rebekka en @PeggyV, mooie suggesties hebben jullie, jullie vullen elkaar mooi aan en vanuit eigen ervaring zo te lezen!

Iets vertrouwds qua voeding of heel andere dingen (foto's en schrijfboekje) waaraan je gehecht bent helpt goed en inderdaad gaat het ook hier om het jezelf gúnnen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan misschien,  maar wel de kern; je mag rusten, genieten, lief hebben. En dat begint vaak met kleine momenten op de dag, geeft die maar aandacht, dat werkt!

 

Fijne dag allemaal!

PS: Heb je een vraag rondom vakantie / eetstoornis of een tip? Laat het gerust weten! 🙂 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.