Spring naar bijdragen
Mlies

Wat is stap 1?

Aanbevolen berichten

Mlies

Hallo allemaal!

Ik zou heel graag van jullie willen weten waar jullie de focus op hebben gelegd bij de start van jullie herstel? Wat was het belangrijkste om eerst te gaan doen?

Ik merk namelijk zelf dat er zoveel dingen zijn waar je het over kunt hebben, maar wat is het juiste om eerst te doen voor herstel. Dit is uiteraard voor iedereen verschillend maar ik ben benieuwd hoe dit bij jullie zit.

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88

Hier de focus gelegd op een stabiel eetpatroon met regelmaat en veilige producten.

Daarna niet meer compenseren, gewichtsherstel.

Nu bezig met onderliggende en uitdagingen aangaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja, herkenbaar wat Lianne zegt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Bij mij ging het min of meer andersom t.o.v. wat Lianne beschrijft. Ik heb eerst aan het achterliggende gewerkt en op dat vlak allerlei stappen gezet. Daarna herstel van eetpatroon en gewichtsherstel en nog een stukje later werd dat steeds stabieler.

Zo lijken dat mss afzonderlijke fases, maar het werken aan het achterliggende is steeds doorgegaan en ging ook nog door nadat ik qua symptoomgedrag al best een hele tijd hersteld was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

@lianne88 @Linsey@Jessie Bedankt voor jullie reacties! Was het voor jullie duidelijk wat van de achterliggende problematiek het belangrijkste was? Of ben je daar later achter gekomen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Mlies niet direct. Ik had op een gegeven moment (na een paar jaar therapie) wel heel duidelijk welk stuk achterliggende problematiek de belangrijkste drive achter mijn eetstoornis was. Daarmee dealen was heel belangrijk om van mijn ES af te kunnen komen. Maar ik heb de achterliggende problematiek meer als iets gelaagds ervaren dan dat ik echt kan zeggen dat x of y het belangrijkste was. Hoe stabieler ik werd, hoe meer er dan weer loskwam. Soms voelde dat alsof er geen einde aan zou komen. Het hele proces heeft meer dan 10 jaar geduurd, terwijl ik maar een relatief kort deel daarvan echt een eetstoornis had (ca. 3 jaar). De ES-tijd en het herstel daarvan was wel de intensiefste tijd. Daarna ging het meer in periodes / met een golfbeweging.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lianne88
14 uur geleden zei Mlies:

@lianne88 @Linsey@Jessie Bedankt voor jullie reacties! Was het voor jullie duidelijk wat van de achterliggende problematiek het belangrijkste was? Of ben je daar later achter gekomen?

Nee, ik dacht dat er een hele andere oorzaak was. Die veel simpeler was. Uiteindelijk bleek er veel meer te zijn dan dat ene.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
Op ‎1‎-‎6‎-‎2018 om 18:01 zei Mlies:

Ik merk namelijk zelf dat er zoveel dingen zijn waar je het over kunt hebben, maar wat is het juiste om eerst te doen voor herstel. Dit is uiteraard voor iedereen verschillend maar ik ben benieuwd hoe dit bij jullie zit.

Het hangt er ook een beetje van af hoe een situatie eruit ziet. Hoeveel schade een eetstoornis bijvoorbeeld aanricht. Licht ondergewicht versus ernstig ondergewicht, vrijwel niks eten/drinken versus een matige hoeveelheid voeding binnen krijgen, niet compenseren versus overgeven/laxeren etc. Tegelijkertijd kunnen achterliggende problemen het zetten van bepaalde stappen belemmeren. En andersom kan een slechte fysieke situatie belemmeren om te werken aan achterliggende problemen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

@Mlies ik ontdek nog steeds zaken die bij achterliggende oorzaken horen. Ik ben ook nog niet hersteld. Het is een doorgaand proces zoals ik het ervaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Bedankt voor jullie antwoorden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.